Το βάζο ευγνωμοσύνης: Πώς να ζήσετε μια άφθονη ζωή

27 Ιανουάριος, 2021
Η ευγνωμοσύνη είναι μια δραστηριότητα που γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη στον κόσμο της ψυχολογίας και της προσωπικής ανάπτυξης. Σε αυτό το άρθρο, θα σας διδάξουμε αρκετές ασκήσεις - όπως τη δημιουργία ενός βάζου ευγνωμοσύνης - που θα σας επιτρέψει να ενσωματώσετε αυτήν την συνήθεια στην καθημερινή σας ζωή.

Η ευγνωμοσύνη είναι μια έννοια που έχουν προωθήσει πολλές θρησκείες και φιλοσοφικές παραδόσεις κατά τη διάρκεια της ιστορίας. Κάθε σχολή σκέψης ασκεί την ευγνωμοσύνη σύμφωνα με τις δικές της αρχές, αλλά οι περισσότερες έχουν κάτι κοινό… Η συνειδητή και σκόπιμη εκτίμηση των πραγμάτων ενισχύει την ευημερία στη ζωή μας. Και ένας τρόπος για να ασκήσετε αυτήν τη συνήθεια είναι να δημιουργήσετε ένα βάζο ευγνωμοσύνης.

Η ευγνωμοσύνη είναι μια πράξη που μας επιτρέπει να επικεντρωθούμε, ειδικά σε όλα τα καλά πράγματα που συμβαίνουν σε εμάς. Δίνει θετική εστίαση σε αυτά τα πράγματα και ελαχιστοποιεί την προσοχή που δίνουμε σε λιγότερο ευχάριστες πτυχές της ζωής μας.

Επιπλέον, μειώνει την απογοήτευση που έρχεται με τη σκέψη για τα πράγματα που δεν έχουμε ή χάσαμε. Για παράδειγμα, χαμένη ευκαιρία εργασίας, μια ρομαντική σχέση, υλικά αγαθά, τη δική μας υγεία κ.λπ.

Σύμφωνα με τον Αμερικανό συγγραφέα Melody Beattie, η ευγνωμοσύνη είναι μια πρακτική που μεταμορφώνει την πραγματικότητά μας:

«Η ευγνωμοσύνη ξεκλειδώνει την πληρότητα της ζωής – μετατρέπει αυτό που έχουμε σε κάτι που μας είναι άφθονο. Μετατρέπει την άρνηση σε αποδοχή, το χάος σε τάξη, τη σύγχυση σε σαφήνεια. Μπορεί να μετατρέψει ένα γεύμα σε μια γιορτή, ένα σπίτι σε ένα παλάτι, έναν ξένο σε έναν φίλο. Η ευγνωμοσύνη έχει νόημα για το παρελθόν μας, φέρνει ειρήνη στο σήμερα και δημιουργεί ένα όραμα για το αύριο.»

Διαβάστε επίσης το άρθρο: H αξία του να μάθουμε στα παιδιά να λένε «παρακαλώ», «ευχαριστώ» και «καλημέρα».

Τα οφέλη του να είστε ευγνώμονες

γυναίκα κάνει διαλογισμό
Εκτός από τη δημιουργία ενός ήρεμου περιβάλλοντος, η ευγνωμοσύνη μας βοηθά να μειώσουμε το άγχος και άλλα συναισθήματα που προκαλούν θλίψη.

Το να είμαστε ευγνώμονες ως συνήθεια βελτιώνει την υγεία μας και προσφέρει μεγαλύτερο επίπεδο ευεξίας. Με τον ίδιο τρόπο, μας βοηθά να διαχειριστούμε καλύτερα το άγχος, τον θυμό και τη θλίψη μας. Αυτό συμβαίνει επειδή μας κάνει να εκτιμάμε τις μικρές λεπτομέρειες που συχνά θεωρούμε δεδομένες και βοηθάμε στη μείωση του πόνου.

Ας εξετάσουμε, για παράδειγμα, τα άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη. Είναι πολύ πιθανό να εστιάσουν την προσοχή τους σε όλο τον πόνο και τη θλίψη τους. Αυτό που μπορεί να κάνει η ευγνωμοσύνη για αυτά τα άτομα είναι να τους διδάξει να εκτιμούν τους τομείς της ζωής τους που είναι καλοί.

Ίσως αυτοί οι άνθρωποι έχουν την υποστήριξη των οικογενειών τους ή απολαμβάνουν καλή σωματική υγεία. Εάν έχουν μια στέγη πάνω από το κεφάλι τους και τη δυνατότητα να τρώνε τουλάχιστον ένα γεύμα την ημέρα, τότε έχουν κάτι που να είναι ευγνώμονες. Αυτά είναι πράγματα που συχνά θεωρούμε δεδομένα. Αλλά δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι, αυτά τα προνόμια.

Είναι αλήθεια ότι ο προβληματισμός για το πόσο τυχεροί είμαστε σε ορισμένους τομείς της ζωής μας, δεν θα κάνει τα προβλήματά μας να εξαφανιστούν. Ειδικά για όσους υποφέρουν πραγματικά, είναι δύσκολο να δουν πέρα ​​από τον πόνο τους.

Ωστόσο, μπορούμε να ενσωματώσουμε την ευγνωμοσύνη ως συνήθεια στην καθημερινή μας ζωή μέσω πρακτικών όπως η δημιουργία ενός βάζου ευγνωμοσύνης. Αυτές οι πρακτικές μας βοηθούν να αποκτήσουμε περισσότερα από τα οφέλη της ευγνωμοσύνης. Έτσι, θα σας πούμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για να δημιουργήσετε το βάζο ευγνωμοσύνης σας.

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Η γενιά μου λέει «παρακαλώ» και «ευχαριστώ».

Τι ακριβώς είναι ένα βάζο ευγνωμοσύνης;

βάζο με χαρτιά
Ένα βάζο ευγνωμοσύνης είναι μία από τις πολλές τεχνικές που υπάρχουν για να μας βοηθήσουν να βάλουμε την ευγνωμοσύνη στη ζωή μας.

Ένα βάζο ευγνωμοσύνης είναι μια άσκηση που μας επιτρέπει να εξασκήσουμε την ευγνωμοσύνη με έναν πολύ απλό τρόπο. Για να φτιάξετε ένα, το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα βάζο ή ένα δοχείο, μικρά κενά κομμάτια χαρτιού (λευκό ή έγχρωμο) και κάτι για να γράψετε.

Μόλις έχετε το βάζο σας, είναι σημαντικό να βρείτε μια στιγμή που είστε όσο πιο ήρεμοι και ειρηνικοί γίνεται. Στη συνέχεια, αφιερώστε λίγα λεπτά για να συνοψίσετε τις καταστάσεις ή τους παράγοντες από την ημέρα σας που σας κάνουν να αισθάνεστε ευγνώμονες. Τέλος, γράψτε όλα αυτά σε ένα κομμάτι χαρτί, προσθέστε την ημερομηνία, διπλώστε το και βάλτε το στο βάζο σας.

Σε πολλές περιπτώσεις, οι ειδικοί προτείνουν να κάνετε αυτήν την πρακτική αμέσως πριν πάτε για ύπνο. Ωστόσο, εάν για κάποιο λόγο, αυτό δεν λειτουργεί για εσάς, τότε μπορείτε να βρείτε μια στιγμή το πρωί προτού ξεκινήσετε τις δραστηριότητες της ημέρας σας. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ορίζετε μια συγκεκριμένη ώρα στην ημέρα σας και δεσμεύεστε σε αυτήν, τότε θα είναι ευκολότερο να δημιουργήσετε αυτήν τη νέα συνήθεια

Ποιες άλλες μεθόδους μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να εξασκηθείτε στην ευγνωμοσύνη;

Το βάζο ευγνωμοσύνης είναι μόνο μία επιλογή όταν πρόκειται να ασχοληθείτε με την προπόνηση της ευγνωμοσύνης. Αλλά, φυσικά, υπάρχουν πολλές άλλες επιλογές από τις οποίες μπορείτε να διαλέξετε. Για παράδειγμα, στα μικρά παιδιά, μπορείτε να προτείνετε να σχεδιάσουν μια εικόνα για κάτι που αισθάνονται ευγνώμονες από την ημέρα τους. Στη συνέχεια, μπορείτε να κρεμάσετε το σχέδιο στο δωμάτιό τους ή στο ψυγείο ως υπενθύμιση.

Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε ένα βάζο όπου ολόκληρη η οικογένειά σας αφήνει μηνύματα ευγνωμοσύνης ο ένας για τον άλλο. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σημειώσεις όπου γράφετε τα πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες και τις τοποθετείτε σε κάποια ορατή περιοχή του σπιτιού σας.

Στην πραγματικότητα, δεν χρειάζεται καν να τα βάλετε σε χαρτί για να αποκομίσετε τα οφέλη της ευγνωμοσύνης. Μπορείτε απλώς να δημιουργήσετε μια συνήθεια να ξοδεύετε αρκετά λεπτά της ημέρας σας και να σκεφτείτε για τις πτυχές της ζωής σας για τις οποίες αισθάνεστε ευγνώμονες.

Ανεξάρτητα από τις τεχνικές που αποφασίσετε να χρησιμοποιήσετε, το να κάνετε την ευγνωμοσύνη μέρος της ημέρας σας θα προσθέσει ευημερία στη ζωή σας με σημαντικό τρόπο. Επιπλέον, θα σας δώσει την ευκαιρία να αναπτυχθείτε σε συναισθηματικό επίπεδο. Λοιπόν, τι περιμένετε για να ξεκινήσετε να μεταμορφώνετε την πραγματικότητά σας;

  • Armero, M. (2019). Aprendiendo a vivir. Uno Editorial.
  • Carr, A. (20007). Psicología positiva: la ciencia de la felicidad. Barcelona: Paidós.
  • Cunha, LF, Pellanda, LC y Reppold, CT (2019). Intervenciones de gratitud y psicología positiva: un ensayo clínico aleatorizado. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00584
  • Owens, RL y Patterson, MM (2013). Intervenciones psicológicas positivas para los niños: una comparación de los enfoques de gratitud y lo mejor posible del yo. The Journal of Genetic Psychology, 174 (4), 403–428. https://doi.org/10.1080/00221325.2012.697496
  • Shankland, R. (2018). Los poderes de la gratitud. Plataforma Actual.
  • Yoshimura, S. M. & Berzins, K. (2017) Grateful experiences and expressions: the role of gratitude expressions in the link between gratitude experiences and well-being, Review of Communication, 17:2, 106-118,DOI: 10.1080/15358593.2017.1293836