Λύσεις για να αποφύγετε την αναβλητικότητα

Κάθε φορά που ολοκληρώνετε μια εργασία, προσπαθήστε να ανταμείβετε τον εαυτό σας με κάτι που σας αρέσει πραγματικά. Με αυτόν τον τρόπο, θα είναι πιο δύσκολο να αναβάλλετε την εργασία σας.
Λύσεις για να αποφύγετε την αναβλητικότητα
Bernardo Peña

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από ψυχολόγο Bernardo Peña.

Τελευταία ενημέρωση: 21 Νοεμβρίου, 2022

Η αναβλητικότητα είναι η συνήθεια να αναβάλλουμε δραστηριότητες που πρέπει να γίνουν, αντικαθιστώντας τις αμέσως με άλλες που είναι πιο ευχάριστες ή όχι τόσο σημαντικές. Αυτή η αναβλητικότητα γίνεται ένα μεγάλο εμπόδιο στην επίτευξη των στόχων μας, επειδή δεν εφαρμόζουμε στην πράξη τα κατάλληλα μέτρα.

Είναι, τελικά, ένα εμπόδιο προς τα όνειρά μας και προς τον εαυτό μας. Έτσι, η αγωνία και οι ενοχές μπαίνουν στο προσκήνιο, ενώ χάνουμε την αυτοπεποίθησή μας, πιστεύοντας όλο και λιγότερο στις δυνατότητές μας. Στο σημερινό άρθρο, θα μοιραστούμε μερικά κλειδιά για να αποφύγουμε την αναβλητικότητα.

Το περίεργο είναι ότι σύμφωνα με πολυάριθμες περιπτώσεις που έχουν παρατηρηθεί, οι δραστηριότητες που αναβάλλονται συχνότερα είναι αυτές που θέλουμε να κάνουμε. Εν τω μεταξύ, αντίθετα, οι εργασίες που σχετίζονται με τις εντολές άλλων ανθρώπων επηρεάζονται λιγότερο από την αναβλητικότητα.

Τι οδηγεί στην ατελείωτη αναβλητικότητα;

procrastination
Η εξιδανίκευση των στόχων μας είναι μια άλλη απογοητευτική συνήθεια που συχνά συνοδεύει την υπερβολική αυτοκριτική. Μπορεί επίσης να οδηγήσει στην αναβλητικότητα.

Η υπερβολική αυτοκριτική είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για να τερματίσουμε τον κύκλο της αναβλητικότητας και να πετύχουμε τους στόχους μας. Αυτή η μορφή αυτοκριτικής λέγοντας στον εαυτό μας ότι δεν είμαστε αρκετά ικανοί να εκτελέσουμε ορισμένες εργασίες μας οδηγεί στο να αισθανόμαστε κατώτεροι. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ανάλογα με τη σοβαρότητά της, μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε κατάθλιψη.

Όταν απευθύνουμε μηνύματα αυτού του τύπου στον εαυτό μας, εστιάζουμε την προσοχή μας σε αυτό που φοβόμαστε ότι θα σκεφτούν οι άλλοι. Ως εκ τούτου, μια βαθιά αλλαγή περιλαμβάνει αντ’ αυτού την επικέντρωση της ενέργειάς μας στην ενεργό συμμετοχή μας στην κατάσταση, επίσης για να μάθουμε από την εμπειρία.

Η εξιδανίκευση των στόχων μας είναι μια άλλη απογοητευτική συνήθεια που συχνά συνοδεύει την υπερβολική αυτοκριτική. Όταν φανταζόμαστε ότι αυτό που επιθυμούμε είναι απλώς τέλειο, συνήθως η πραγματικότητα μας δείχνει ότι, ενώ μπορεί να υπάρχουν κάποια κέρδη, τα πράγματα δεν είναι ποτέ τέλεια.

Η αναβολή από το φόβο ότι θα κάνουμε λάθη, απλώς αυξάνει αυτόν το φόβο. Έτσι, με την πρόθεση να μην κάνουμε λάθη, μπορεί να πούμε στον εαυτό μας ότι θα έχουμε καλύτερες συνθήκες για να αποδώσουμε σωστά αργότερα. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, ο χρόνος μας για να εργαστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με τις καλύτερες συνθήκες έχει ήδη εξαντληθεί.

Μέσα στο ευρύ φάσμα των λόγων αναβλητικότητας, είναι επίσης σημαντικό να επισημάνουμε τη δυσκολία συγκέντρωσης, κάτι που συχνά σχετίζεται με τα χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος στο οποίο εκτελείται μια εργασία.

Πιθανά κλειδιά για την αποφυγή της αναβλητικότητας

A woman putting a calendar on a wall.
Η οργάνωση των γευμάτων σας θα σας βοηθήσει να είστε πιο χαλαροί και μπορεί να συμβάλει στην αποφυγή της αναβλητικότητας.
  • Κατανοήστε ότι είναι δυνατόν να συνεχίσετε, να μάθετε και να σημειώσετε πρόοδο. Η αναβλητικότητα δεν χρειάζεται να είναι τρόπος ζωής.
  • Διαχωρίστε το επείγον από το σημαντικό. Τι είναι πραγματικά σημαντικό για εσάς; Το να το δείτε γραπτώς είναι πιο χρήσιμο από ό,τι φαίνεται. Είναι αλήθεια ότι οι επείγουσες καταστάσεις, σε πολλές περιπτώσεις, χρειάζονται πράγματι προσοχή άμεσα. Ωστόσο, σε πολλές άλλες περιπτώσεις, αυτά που χαρακτηρίζουμε ως “επείγουσες” εργασίες δεν είναι στην πραγματικότητα.
  • Χωρίστε τα καθήκοντά σας. Η τμηματική εφαρμογή τους στην πράξη είναι ένα σοφό βήμα όταν πρόκειται να γίνουμε πιο δραστήριοι χωρίς να υπερφορτώνουμε τον εαυτό μας, ειδικά αν πρόκειται για ένα σχετικά μεγάλο έργο, είτε μεσοπρόθεσμο είτε μακροπρόθεσμο. Απλά ξεκινήστε με ένα μικρό μέρος σήμερα. Εκτός από το να προχωρήσουμε μπροστά, αυτό δείχνει ότι μπορούμε να κινηθούμε σιγά σιγά προς αυτό που θέλουμε.
  • Ανταμείψτε τον εαυτό σας κάνοντας κάτι ευχάριστο μόλις τελειώσετε μια υποχρεωτική δραστηριότητα. Το να ακούτε μουσική ή να πηγαίνετε μια βόλτα είναι ένας τρόπος να συνδέσετε τη νέα συμπεριφορά με κάτι ευχάριστο και αυξάνει τις πιθανότητες να την επαναλάβετε.
  • Τροποποιήστε το περιβάλλον σας: Ποιες αλλαγές στο περιβάλλον θα ευνοούσαν την εκτέλεση της εργασίας; Για παράδειγμα, η εργασία σε ένα τακτοποιημένο γραφείο τείνει να διατηρεί την αίσθηση του ελέγχου και να μας κάνει να αισθανόμαστε πιο ήρεμοι.
  • Επικεντρωθείτε στην αλλαγή των πεποιθήσεών σας, ώστε να μάθετε να κάνετε αυτό που συνηθίζατε να αναβάλλετε τακτικά.

Αυτά τα κλειδιά για να αποφύγετε την αναβλητικότητα είναι ένας σχηματικός οδηγός για να προβληματιστείτε και να δράσετε σύμφωνα με τις ρουτίνες σας. Ωστόσο, είναι πάντα σημαντικό να θυμάστε ότι εσείς είστε ο πρωταγωνιστής της ζωής σας και μόνο εσείς μπορείτε να αποφασίσετε πότε ήρθε η ώρα να βάλετε τέλος στην αναβλητικότητα.

Στην πραγματικότητα, το κλειδί για όλα είναι να δράσουμε ενάντια στην ανία και την αλυσίδα των σκέψεων που μας εμποδίζουν να αναλάβουμε δράση. Περιέργως, μπορείτε να κόψετε αυτή την κακή συνήθεια αν ξεκινήσετε δουλεύοντας προς τον στόχο σας κάνοντας ένα μικρό βήμα τη φορά.

Εν ολίγοις, η κυκλική σκέψη -η πεποίθηση ότι η εργασία μπορεί να γίνει κάποια άλλη στιγμή ή η προφανής έλλειψη επιθυμίας και ενέργειας- μπορεί να σπάσει με μια μόνο σωματική πράξη. Αλλάξτε τη θέση σας, το περιβάλλον σας, σηκωθείτε, κάντε το πρώτο μικρό βήμα προς το στόχο σας και, φυσικά, παραμείνετε στη δράση. Η δύναμη της αλλαγής βρίσκεται στα χέρια σας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
8 Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της πλήξης
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
8 Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της πλήξης

Αίσθημα πλήξης; Η πλήξη είναι ένα δυσάρεστο συναίσθημα που τείνουμε να αποφεύγουμε. Ωστόσο, μπορεί να συμβάλει στη συναισθηματική