Αποφύγετε την κατακράτηση υγρών και μειώστε το πρήξιμο

· 31 Μαρτίου 2019
Η διατροφή σας αποτελεί ουσιαστικό τρόπο για να ρυθμίσετε την κατακράτηση υγρών. Πρέπει να επιλέγετε συστατικά που έχουν διουρητικές ιδιότητες και ταυτόχρονα να φροντίσετε να επιδίδεστε σε σωματική δραστηριότητα για να προάγετε τη φυσική αποτοξίνωση του σώματός σας.

Μπορείτε να αποφύγετε την κατακράτηση υγρών; Εκείνο που γνωρίζουμε για την κατακράτηση υγρών είναι ότι συνήθως προκαλείται από τη συσσώρευση νερού στους ιστούς του σώματος.

Τι προκαλεί κάτι τέτοιο; Συνήθως υπάρχει μια ανισορροπία ανάμεσα στη ροή των υγρών από το ένα σημείο στο άλλο.

Το σώμα σας προσαρμόζει συνεχώς τα επίπεδα των υγρών του για να τα διατηρεί στις σωστές αναλογίες.

Όταν πίνετε περισσότερο νερό από αυτό που χρειάζεστε, το επιπλέον υγρό απομακρύνεται μέσω των νεφρών σας με τη μορφή ούρων ή αποβάλλεται μέσω του ιδρώτα από το δέρμα σας.

Προβλήματα προκύπτουν όταν το σώμα σας δεν είναι ικανό να απαλλαγεί από το περιττό υγρό. Η ισορροπία ανατρέπεται και προκαλείται αυτό που ονομάζεται κατακράτηση υγρών.

Τι πρέπει να κάνετε για να αποφύγετε την κατακράτηση υγρών;

Ενυδάτωση και οίδημα

αποφύγετε την κατακράτηση υγρών

Η καλή ενυδάτωση και το οίδημα δεν είναι το ίδιο πράγμα. Το οίδημα, ή πρήξιμο, είναι μια σαφής ένδειξη ότι το σώμα σας αποθηκεύει νερό (κάτι που κυρίως φαίνεται στα πόδια).

Τα πόδια σας χρειάζονται ένα δυνατό κυκλοφορικό σύστημα προκειμένου το αίμα να ρέει σωστά και στα πόδια συνήθως εμφανίζονται οι ανισορροπίες (για παράδειγμα, αν περνάτε πολλές ώρες καθιστοί ή όρθιοι).

Το οίδημα συνήθως προκαλείται από κάποια ορμονική ανισορροπία η οποία οφείλεται στην επικράτηση του οιστρογόνου, στο υπερβολικό νάτριο στη διατροφή ή στην αδύναμη κυκλοφορία του αίματος λόγω του καθιστικού τρόπου ζωής.

Αν εμφανιστεί κατακράτηση υγρών στο πάνω μέρος του σώματος (για παράδειγμα, στους βραχίονες, στα χέρια ή ακόμα και στο πρόσωπο), αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε κακή λειτουργία των νεφρών.

Στις γυναίκες η κατακράτηση υγρών είναι πολύ συνηθισμένη κατά τη διάρκεια της εμμηνορρυσίας.

 

Μην παραλείψετε να διαβάσετε το άρθρο: Αιμορραγία ανάμεσα στις περιόδους: τι σημαίνει;

 

Η λειτουργία των φλεβών

Οι φλέβες σας, αντίθετα με ό,τι μπορεί να πιστεύετε, δεν είναι σφραγισμένα κανάλια. Τα τοιχώματα των φλεβών σας επίσης επιτρέπουν την είσοδο και την έξοδο υγρών.

Μερικές φορές, για ποικίλους λόγους, ο μηχανισμός που ρυθμίζει τη ροή των υγρών δεν λειτουργεί σωστά και έτσι αυτά συσσωρεύονται σε ορισμένα σημεία του σώματος.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους:

  • Συνήθως συμβαίνει επειδή οι φλέβες δεν έχουν την απαραίτητη συνοχή για τη συγκράτηση των υγρών, κάτι που συμβαίνει στην περίπτωση της εμφάνισης κιρσών.
  • Μπορεί επίσης να συμβεί λόγω πολύωρης ορθοστασίας και δημιουργίας πίεσης μέσα στις φλέβες.

Σημάδια της κατακράτησης υγρών

αποφύγετε την κατακράτηση υγρών

Ένα τεστ για την κατακράτηση υγρών είναι όταν πιέζετε το δέρμα των ποδιών σας και παρατηρείτε ότι σχηματίζεται ένα ορατό βαθούλωμα εκεί που πιέσατε.

Το βαθούλωμα αυτό θα παραμείνει για λίγο πριν το δέρμα γίνει ξανά λείο.

Αν παρουσιάζετε κατακράτηση υγρών τακτικά και υπάρχει ορατό πρήξιμο ή φλεγμονή, είναι καλή ιδέα να δείτε το γιατρό σας.

Ο γιατρός μπορεί να σας βοηθήσει να προλάβετε πιθανές περιπλοκές που ίσως συνδέονται με κακή κυκλοφορία του αίματος.

Μερικές συμβουλές για να αποφύγετε την κατακράτηση υγρών

αποφύγετε την κατακράτηση υγρών

  • Η σωματική άσκηση είναι ουσιαστική όταν πρόκειται για την αποφυγή της κατακράτησης υγρών. Το πιο σημαντικό είναι να επιλέγετε ασκήσεις που δεν απαιτούν μεγάλη αντίσταση ή έντονη μυϊκή σύσπαση.

Η σωματική δραστηριότητα ενεργοποιεί την κυκλοφορία σε όλο σας το σώμα, ειδικά στα πόδια, μέσω της πίεσης των μυών πάνω στις φλέβες.

 

Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Διαβάστε το άρθρο: Δυναμώστε τις φλέβες και καταπολεμήστε τους κιρσούς.

 

Η καλύτερη κυκλοφορία του αίματος βοηθάει στην απομάκρυνση των περιττών υγρών μέσω των ούρων σας για να αποφύγετε την κατακράτηση υγρών.

  • Τα καλσόν διαβαθμισμένης συμπίεσης επίσης μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της κατακράτησης υγρών, ειδικά σε ανθρώπους που επιδίδονται σε ελάχιστη σωματική κίνηση -λόγω καθιστικής ζωής ή πολύωρης ορθοστασίας.
  • Μπορείτε να φοράτε το καλσόν πριν ξεκινήσετε τις καθημερινές σας δραστηριότητες.
  • Η κατανάλωση άφθονων φρούτων και λαχανικών κάνει πάντα καλό στο σώμα. Το ίδιο ισχύει και για την κατακράτηση υγρών. Μεταξύ άλλων ωφελειών, μερικά από αυτά -όπως τα σταφύλια, για παράδειγμα- συνεισφέρουν στην αποβολή των περιττών υγρών.
  • Ο ανανάς και η παπάγια, καθώς και άλλα φρούτα που είναι πλούσια σε κάλιο, όπως οι μπανάνες, το πεπόνι και το καρπούζι, αποτελούν πολύ ωφέλιμες διατροφικές επιλογές αν έχετε τάση κατακράτησης υγρών. Διαβάστε ακόμα το άρθρο των Δρ. Sharma et. al. για τα βότανα και πώς μπορούν να βοηθήσουν στην κατακράτηση υγρών εδώ.
  • Για να βελτιώσετε την εμφάνιση των πρησμένων αστραγάλων, προσπαθείτε να κρατάτε ψηλά τα πόδια σας, κάτι που μπορεί να βοηθήσει πολύ σε διάφορες στιγμές της μέρας.

Τοποθετήστε τα πόδια σας πιο ψηλά από τα γόνατά σας και τα γόνατά σας πιο ψηλά από τους γοφούς σας.

  • Επίσης τα ρούχα που φοράτε πρέπει  να είναι άνετα. Τα υπερβολικά στενά ρούχα κάνουν την κίνηση πιο δύσκολη και ενθαρρύνουν την κατακράτηση υγρών.
  • Πρέπει να συνηθίσετε να καταναλώνετε λιγότερο αλάτι. Αν και το σώμα σας έχει ανάγκη από μια ορισμένη ποσότητα νατρίου, η υπερβολική κατανάλωσή του μπορεί να επιδεινώσει την κατακράτηση υγρών.
  • Μια καλή ιδέα είναι να προσθέσετε στη διατροφή σας αρωματικά βότανα και φυτά που λειτουργούν ως διουρητικά συστατικά. Μερικά καλά παραδείγματα είναι το εκουιζέτο, το πράσινο τσάι, το έγχυμα πικραλίδας και άλλα.

Τώρα μπορείτε να αποφύγετε την κατακράτηση υγρών!

  • Vallo, S., & Bartsch, G. (2014). Edema. In Urology at a Glance. https://doi.org/10.1007/978-3-642-54859-8_7
  • Zuk, M., Richter, D., Matuła, J., & Szopa, J. (2015). Linseed, the multipurpose plant. Industrial Crops and Products. https://doi.org/10.1016/j.indcrop.2015.05.005
  • Sharma, M. M., & Sharma, R. K. (2012). Coriander. In Handbook of Herbs and Spices: Second Edition. https://doi.org/10.1533/9780857095671.216
  • Bayan, L., Koulivand, P. H., & Gorji, A. (2014). Garlic: a review of potential therapeutic effects. Avicenna Journal of Phytomedicine.
  • Clare, B. A., Conroy, R. S., & Spelman, K. (2009). The Diuretic Effect in Human Subjects of an Extract of Taraxacum officinale Folium over a Single Day. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. https://doi.org/10.1089/acm.2008.0152