Τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνετε στη διατροφή για τη χολή

25 Ιούλιος, 2020
Αν θέλετε να βελτιώσετε την κατάσταση της χοληδόχου κύστης (χολής) σας, τότε θα πρέπει να κάνετε ορισμένες αλλαγές στη διατροφή σας για να αποτρέψετε και να μειώσετε τη φλεγμονή. Μάθετε περισσότερα στο σημερινό μας άρθρο!

Έχετε πέτρες στη χολή; Αν ναι, τότε θα πρέπει να υιοθετήσετε μια διατροφή για τη χολή σας.

Όπως ίσως ήδη γνωρίζετε, είμαστε ό,τι τρώμε. Για να βελτιώσετε αυτή την πάθηση, θα πρέπει να μειώσετε τις πιθανότητες εμφάνισης φλεγμονής ώστε να μπορεί να συστέλλεται η χολή σας. Ειδικότερα, θα πρέπει να είστε πολύ επιλεκτικοί/ες στα λιπαρά που καταναλώνετε.

Συνεχίστε την ανάγνωση για να μάθετε περισσότερα σχετικά με το πώς μπορεί να σας βοηθήσει η διατροφή να ανακουφιστείτε από τα συμπτώματα που προκαλούν οι πέτρες στη χολή.

Η χοληδόχος κύστη (χολή)

Άτομο κρατάει πέτρες από τη χολή
Οι πέτρες στη χολή δημιουργούνται από τα κρυσταλλοποιημένα άλατα της χολής.

Η χοληδόχος κύστη είναι ένας σάκος στο σχήμα αχλαδιού και περιβάλλεται από ένα τείχος βλέννας στο άνω δεξί μέρος της κοιλιάς. Συγκρατεί και συσσωρεύει τη χολή, ένα υγρό που παράγεται στο συκώτι και είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την πέψη των λιπαρών και την απορρόφηση των βιταμινών.

Οι πέτρες στη χοληδόχο κύστη είναι το αποτέλεσμα της κρυστάλλωσης της χολής η οποία εκκρίνεται από το συκώτι στο έντερο μέσω των αγωγών της χολής και βοηθά στην πέψη. Ορισμένες πέτρες στη χολή δεν προκαλούν ανιχνεύσιμα συμπτώματα.

Κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι οι πέτρες αυτές είναι το αποτέλεσμα της κακής διατροφής. Παραδείγματος χάρη, η υπερβολική κατανάλωση λιπαρών τροφών αναγκάζει το συκώτι να εκκρίνει μεγαλύτερες ποσότητες χολής. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ελέγχετε ό,τι τρώτε. Έτσι θα αποτρέψετε τη δημιουργία πετρών και θα ανακουφιστείτε από τα συμπτώματά τους.

Γενικά, οι πέτρες στη χολή εμφανίζονται πιο συχνά στις γυναίκες άνω των 50 ετών και με οικογενειακό ιστορικό προβλημάτων στη χολή. Είναι επίσης πιο συχνές κατά την εγκυμοσύνη και σε όσες γυναίκες λαμβάνουν χάπια οιστρογόνων, σε άτομα που κάνουν νηστεία συχνά, σε όσους/ες δε γυμνάζονται, και σε άτομα με λιπώδες ήπαρ.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Η λιπώδης διήθηση ήπατος: 6 προειδοποιητικά σημάδια

Συμβουλές για τη διατροφή για τη χολή

Φρούτα, βάρη, νερό και μεζούρα
Ο υγιεινός τρόπος ζωής και η αποφυγή μεγάλων γευμάτων θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα με τη χολή.

Παρακάτω σας έχουμε βασικές συμβουλές για μια υγιεινή διατροφή για τη χολή.

Λιπαρά φαγητά

  • Εν ολίγοις, η χολή που παράγεται στη χοληδόχο κύστη είναι απαραίτητη για την πέψη των λιπαρών, έτσι έχοντας μια διατροφή γεμάτη λιπαρά θα την αναγκάσετε να κάνει “υπερωρίες”. Γι’ αυτό λοιπόν επεξεργασμένες τροφές με πολλά τρανς λιπαρά, υδρογονωμένα έλαια, τηγανιτά φαγητά, και υπερβολικά κορεσμένα ζωικά λίπη αναγκάζουν τη χολή να δουλέψει παραπάνω.

Γενικά οι διατροφικές οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσετε αν έχετε πέτρες στη χολή είναι απλές: Να έχετε ποικιλία με λίγα κακά λιπαρά και χοληστερίνη, να ρυθμίσετε την ημερήσια πρόσληψη θερμίδων, να προσαρμόσετε τα γεύματά σας σε πέντε μερίδες την ημέρα, να μη νηστεύετε, και να μην τρώτε πολύ.

Εδώ έχουμε ορισμένες υγιεινές τροφές για τη χολή σας:

Υγρά

  • Νερό
  • Ζεστά εγχύματα βοτάνων
  • Γάλα σε μικρές ποσότητες (μπορείτε να τις αυξήσετε σταδιακά)

Σούπες, χυλός και πουρές

  • Ζωμοί λαχανικών με μαλακό ρύζι και ζυμαρικά
  • Μαγειρεμένος χυλός από βρώμη, φακές, καλαμπόκι, ρύζι, κινόα, κ.λπ.
  • Πουρές πατάτας
  • Πουρές από μαγειρεμένα λαχανικά

Κρέας

  • Μοσχάρι, κουνέλι ή πρόβατο είτε βραστά, ψητά ή στη σχάρα
  • Κοτόπουλο, βραστό, ψητό ή στη σχάρα
  • Άπαχο χοιρινό, ελαφρώς αλατισμένο ή γλυκό
  • Λευκά ψάρια, γλώσσα, μπακαλιάρος (βραστά, ψητά ή στη σχάρα και ελαφρώς αλατισμένα)

Επιδόρπια για διατροφή για τη χολή

  • Τάρτες, μαρμελάδες, κομπόστες, χυμοί φρούτων, μαγειρεμένα φρούτα, ωμά φρούτα, κ.λπ.
  • Φρυγανιές, ξηρά μπισκότα, ψωμί ολικής αλέσεως (φρέσκο, όχι επεξεργασμένο), αρτοσκευάσματα, κέικ.

Συνιστώμενες μέθοδοι

  • Αρχικά, φροντίστε να ελέγχετε την ποιότητα των λιπαρών.
  • Έπειτα, κρατήστε τα τηγανιτά φαγητά για ειδικές περιπτώσεις. Μη ζεσταίνετε το λάδι πάνω από 100°C.
  • Τέλος, καταναλώνετε φαγητά ωμά, βραστά, στον ατμό, τυλιγμένα σε λαδόκολλα, κ.λπ.

Διαβάστε επίσης: 7 όργανα του σώματος που δεν χρειαζόμαστε για να επιβιώσουμε

Τι να αποφύγετε στη διατροφή για τη χολή

Διάφορα λιπαρά φαγητά

  • Αποφύγετε τις ακραίες θερμοκρασίες στο φαγητό. Ο λόγος είναι πως τα πολύ κρύα και πολύ ζεστά φαγητά και ροφήματα διεγείρουν υπερβολικά τη χολή, γι’ αυτό είναι προτιμότερο να τα καταναλώνετε σε μέτρια θερμοκρασία.
  • Αφαιρέστε την επεξεργασμένη ζάχαρη. Ορισμένες μελέτες έδειξαν ότι η υψηλή συγκέντρωση μονοσακχαριτών και δισακχαριτών διεγείρει την έκκριση χολής. Έτσι, θα πρέπει να τους καταναλώνετε με σύνεση και σε μικρές ποσότητες.
  • Ξανθίνες. Τροφές πλούσιες σε καφεΐνη και θεοβρωμίνη όπως ο καφές, το μάτε, το συμπυκνωμένο τσάι, και τα αναψυκτικά κάνουν τη χοληδόχο κύστη να εργάζεται σκληρά. Αυτός είναι ο λόγος που θα πρέπει να μειώσετε την κατανάλωσή τους.
  • Μεγάλες ποσότητες. Οτιδήποτε είναι κακό σε μεγάλες ποσότητες, έτσι να τρώτε αρκετές φορές την ημέρα σε μικρές ποσότητες.
  • Γενικά, μειώστε την κατανάλωση φρουτοχυμών, αναψυκτικών, και αλκοόλ.

Τέλος, άτομα με πέτρες στη χολή θα πρέπει να συμβουλευτούν έναν/μία διατροφολόγο για να λάβουν εξειδικευμένο διατροφικό πλάνο βάσει των αναγκών τους. Επίσης θα χρειαστεί να επισκεφθείτε έναν/μία γαστρεντερολόγο για να λάβετε μια σωστή θεραπεία. Ο/η γιατρός θα μπορέσει να σας δώσει τις καλύτερες οδηγίες.

  • Otano S, Castillo Rascón MS, Echevarria M, Bollati E, Leiva R, Medina G. Litiasis vesicular: Su relación con el Síndrome Metabólico y la Obesidad. Bioquímica y Patología Clínica 2008; 72(2): [Aprox. 5p.].
  • Colpas Morales Liceloth S, Herrera Sáenz F, Salas Díaz R, Mercado J. Morfología y composición de los cálculos biliares en 90 colecistectomías realizadas en el Hospital Universitario del Caribe. 2008-2009.Rev. cienc. biomed. 2010; 1(2).
  • Speets AM, Van der Graaf Y, Hoes AW, Kalmijn S, De Wit NJ, Mali WP. Expected and unexpected gallstones in primary care. Scand J Gastroenterol.