Η αλήθεια για τη φροντίδα και την υγεία του δέρματος

25 Οκτώβριος, 2020
Υπάρχουν ορισμένοι μύθοι γύρω από τη φροντίδα και την υγεία του δέρματος οι οποίοι μπορούν να σας επηρεάσουν αρνητικά. Επίσης, υπάρχουν κάποια πράγματα που ίσως να μη γνωρίζετε πόσο σημαντικά είναι για την προστασία του δέρματος. Συνεχίστε την ανάγνωση για να ανακαλύψετε περισσότερα!

Η φροντίδα και η υγεία του δέρματος δε λαμβάνουν πάντα την προσοχή που τους αρμόζει. Επίσης, παρότι αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και μεγαλύτερα όργανα του σώματός μας, συνήθως το παραμελούμε. Για την ακρίβεια, οι περισσότεροι άνθρωποι το προσέχουν μόνο για λόγους αισθητικής.

Όμως, το δέρμα χρειάζεται περισσότερα από το να είναι απλά όμορφο. Στην πραγματικότητα είναι υπεύθυνο για την προστασία του σώματος από εξωτερικούς παράγοντες. Επίσης, δρα ως φράγμα ενάντια στις αλλαγές θερμοκρασίας, στον αέρα, και τα βακτήρια, μεταξύ άλλων. Ακόμη, η υγεία του δέρματος μπορεί ν’ απεικονίζει και αλλαγές σε ορισμένα μέρη του σώματος.

Παραδείγματος χάρη, εσείς γνωρίζατε ότι ορισμένοι όγκοι, όπως αυτοί στους πνεύμονες, μπορούν να προκαλέσουν κνίδωση; Πολλές συστημικές ασθένειες φανερώνουν τα πρώτα τους συμπτώματα μέσα από το δέρμα. Επίσης, το δέρμα μάς επιτρέπει να βιώνουμε το άγγιγμα και επηρεάζει την εμφάνιση, τη σεξουαλικότητα, και την αυτοπεποίθησή μας.

Στο σημερινό μας άρθρο, θα σας εξηγήσουμε τους μύθους και την πραγματικότητα για τη φροντίδα και την υγεία του δέρματος.

Είναι σημαντική η ενυδάτωση για τη φροντίδα και την υγεία του δέρματος;

Αυτή η διαδεδομένη άποψη είναι αληθινή. Η κατανάλωση νερού είναι πραγματικά απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία και την ισορροπία του σώματος. Επίσης, πρέπει και το δέρμα να παραμένει ενυδατωμένο.

Ωστόσο, η συμβουλή που λέει ότι πρέπει να καταναλώνουμε 8 ποτήρια νερό την ημέρα για να διατηρήσουμε υγιές το δέρμα είναι μύθος. Ναι, θα πρέπει να πίνουμε 6 με 8 ποτήρια νερό την ημέρα, όμως αυτός είναι απλά ο μέσος όρος. Οι απαιτήσεις σε νερό εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες. 

Η γυμναστική, η θερμοκρασία του δωματίου, ή η διατροφή σας, μπορούν ν’ αυξήσουν τις απαιτήσεις σε νερό. Επίσης, το νερό που πίνετε δεν επηρεάζει άμεσα την κατάσταση του δέρματος.

Γυναίκα πίνει νερό
Η κατανάλωση νερού είναι απαραίτητη για την υγεία του δέρματος. Ωστόσο, δεν είναι ιδιαίτερα ακριβές ότι πρέπει όλοι να πίνουν 8 ποτήρια νερό την ημέρα. Ορισμένοι άνθρωποι χρειάζονται περισσότερο νερό ενώ άλλοι λιγότερο, πράγμα που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Μπορεί ο ήλιος να θεραπεύσει την ακμή;

Αυτός είναι ένας πολύ διαδεδομένος μύθος. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η ηλιοθεραπεία μπορεί να βελτιώσει την ακμή, αλλά αυτό δεν ισχύει.

Πρώτα απ’ όλα, θα πρέπει να ξέρετε ότι στην πλειοψηφία τους οι φαρμακευτικές θεραπείες για την ακμή είναι φωτοευαισθητοποιητές. Αυτό σημαίνει ότι αν παίρνετε κάποιο φάρμακο για την ακμή, η έκθεση στον ήλιο μπορεί να οδηγήσει σε αντίδραση του δέρματος. Επίσης, αν εκτίθεστε στον ήλιο χωρίς κάποια προστασία είναι πιθανό να πάθετε κάποιο έγκαυμα, πράγμα που θα χειροτερέψει την ακμή σας.

Ομοίως, σε περίπτωση που έχετε πρόσφατα σημάδια από σπυράκια, τότε η ηλιοθεραπεία θα τα κάνει να φαίνονται περισσότερο. Έτσι, προσπαθήστε να αποφύγετε την έκθεση στον ήλιο τις ώρες που είναι πιο δυνατές οι ακτίνες του και να χρησιμοποιείτε πάντα προστασία.

Ίσως σας ενδιαφέρει: 8 Συμβουλές για τη φροντίδα του δέρματος στην εμμηνόπαυση

Ανανεώνεται διαρκώς το δέρμα;

Αυτό είναι αλήθεια. Το δέρμα είναι ένα όργανο με τον δικό του κύκλο ανανέωσης. Τα κύτταρά μας αναγεννιούνται συνεχώς στο βαθύτερο στρώμα. Από εκεί, πηγαίνουν στην επιδερμίδα (το ανώτερο, εξωτερικό στρώμα του δέρματος) και αντικαθιστούν τα παλιά κύτταρα.

Το δέρμα χρειάζεται περίπου 28 ημέρες για να ανανεωθεί. Όμως, αυτός ο ρυθμός επιβραδύνεται με τη γήρανση. Επίσης, επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες όπως είναι η έκθεση στον ήλιο, το άγχος, η αϋπνία, και η φτωχή διατροφή.

Γυναίκα δείχνει το δέρμα κάτω από τα μάτια της
Το δέρμα έχει τον δικό του κύκλο ανανέωσης. Όμως, η διαδικασία αλλάζει με τη γήρανση και τις συνήθειές μας.

Η φροντίδα και η υγεία του δέρματος: Εξουδετερώνει την κυτταρίτιδα η απολέπιση;

Πολλές γυναίκες πιστεύουν ότι με την απολέπιση των γλουτών τους εξουδετερώνεται η κυτταρίτιδα. (Η κυτταρίτιδα προκαλείται από τη συσσώρευση λίπους στα βαθύτερα στρώματα του δέρματος). Δυστυχώς, αυτός είναι ένας ακόμη μύθος.

Στην πραγματικότητα, το μόνο που καταφέρνετε με την απολέπιση είναι να διεγείρετε το επιφανειακό στρώμα. Γι’ αυτόν τον λόγο, δε μπορείτε να απαλλαγείτε από την κυτταρίτιδα μόνο με την απολέπιση.

Αντιθέτως, το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να κάνετε για να μειώσετε την κυτταρίτιδα είναι να έχετε μια σωστή διατροφή και να γυμνάζεστε τακτικά. Συμβουλευτείτε τον/η γιατρό σας και τον προσωπικό γυμναστή ή γυμνάστριά σας αν αυτός είναι ο στόχος σας.

Διαβάστε επίσης: 5 φυσικές θεραπείες για τη σύσφιξη του δέρματος του προσώπου σας

Επηρεάζει την υγεία του δέρματος το άγχος;

Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Μια μελέτη που εκδόθηκε στο περιοδικό Clinical and Experimental Dermatology αναφέρει ότι η συνεχής έκθεση στο άγχος επηρεάζει τόσο την υγεία του δέρματος, όσο και την ευεξία ολόκληρου του σώματος. Για την ακρίβεια, η μελέτη αποκαλύπτει ότι οι δερματολογικές παθήσεις μπορούν να επηρεαστούν από το άγχος.

Η ψωρίαση, για παράδειγμα, είναι μια χρόνια δερματολογική ασθένεια την οποία χαρακτηρίζουν τα κόκκινα σημάδια και η λευκές φολίδες. Επιπλέον, μπορεί να προκαλέσει πόνο και φαγούρα στις επηρεαζόμενες περιοχές. Τέλος, επιδεινώνεται με το άγχος.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με την αλωπεκία. Αυτό είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα κατά το οποίο το ανοσοποιητικό σύστημα προκαλεί την απώλεια μαλλιών. Συνδέεται με το άγχος και την αγωνία.

Η αλήθεια για τη φροντίδα και την υγεία του δέρματος
Η συνεχής έκθεση σε αγχωτικές καταστάσεις μπορεί να επηρεάσει την υγεία του δέρματός σας. Το άγχος συνδέεται με πολλές δερματολογικές διαταραχές.

Τελευταίες σκέψεις για τη φροντίδα και την υγεία του δέρματος

Αυτά είναι μονάχα μερικά παραδείγματα για να δείτε ότι δεν είναι όλα τα πράγματα που γνωρίζατε για το δέρμα αλήθεια. Συμβουλευτείτε τον/η γιατρό σας αν έχετε απορίες ή προβλήματα με το δέρμα σας.

Ακόμη, υπάρχουν ορισμένοι απλοί τρόποι για να φροντίσετε το δέρμα σας. Να παραμένετε ενυδατωμένοι/ες και να ξεκουράζεστε αρκετά, καθώς αυτά θα βελτιώσουν τη λειτουργία ολόκληρου του σώματός σας. Επίσης, πλέον γνωρίζετε ότι 12 με 16 ώρες έκθεσης στον ήλιο μπορούν να βλάψουν το δέρμα σας και να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία σας. Ιδανικά, χρησιμοποιήστε κάποια προστασία για το δέρμα σας όπως ένα αντηλιακό για να προάγετε την ευεξία σας.

  • Hunter, H. J. A., Momen, S. E., & Kleyn, C. E. (2015). The impact of psychosocial stress on healthy skin. Clinical and Experimental Dermatology, 40(5), 540–546.
  • ¿Cómo hidratar la piel? – Parc de Salut Mar. (n.d.). Retrieved July 30, 2019, from https://www.parcdesalutmar.cat/es/dermatologia/consells-practics/hidratar-pell/
  • Haluza D, Simic S, Moshammer H. Sun Exposure Prevalence and Associated Skin Health Habits: Results from the Austrian Population-Based UVSkinRisk Survey. Int J Environ Res Public Health. 2016;13(1):141. Published 2016 Jan 19.
  • Basavaraj, K. H., Navya, M. A., & Rashmi, R. (2011, July). Stress and quality of life in psoriasis: An update. International Journal of Dermatology.
  • Rousset, L., & Halioua, B. (2018, October 1). Stress and psoriasis. International Journal of Dermatology. Blackwell Publishing Ltd.
  • Gupta, M. A., Gupta, A. K., & Watteel, G. N. (1997). Stress and alopecia areata: A psychodermatologic study. Acta Dermato-Venereologica77(4), 296–298.
  • Hosoi, J. (2006, August). Stress and the skin. International Journal of Cosmetic Science.