Γλυκομπίζελο: Τι είναι και ποια τα οφέλη του;

Είναι σημαντικό να συμπεριλαμβάνετε τα όσπρια στη διατροφή σας σε τακτική βάση. Το γλυκομπίζελο ανήκει σε αυτή την ομάδα τροφίμων και διαθέτει αρκετά απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
Γλυκομπίζελο: Τι είναι και ποια τα οφέλη του;
Saúl Sánchez Arias

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από διατροφολόγο Saúl Sánchez Arias.

Τελευταία ενημέρωση: 14 Οκτωβρίου, 2022

Το γλυκομπίζελο είναι ένα είδος οσπρίων με χαμηλά λιπαρά και θερμίδες που μπορεί να συμπεριληφθεί στη διατροφή σε τακτική βάση. Είναι γεμάτο με βασικά ποιοτικά θρεπτικά συστατικά, όπως η βιταμίνη Α και η βιταμίνη C. Μάλιστα, έχει γίνει της μόδας τα τελευταία χρόνια για τις θετικές του ιδιότητες στην υγεία. Έχει επίσης γλυκιά γεύση και τραγανή υφή.

Πριν ξεκινήσουμε, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η συχνή κατανάλωση οσπρίων αποτελεί εξαιρετική στρατηγική για τη βελτίωση της λειτουργίας του εντέρου και την πρόληψη της ανάπτυξης χρόνιων και σύνθετων παθολογιών.

Θα πρέπει να εμφανίζονται στη διατροφή τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, εξασφαλίζοντας έτσι ποικιλία. Είναι μάλιστα ευέλικτα από μαγειρικής άποψης, καθώς μπορούν να μαγειρευτούν με διάφορους τρόπους.

Διατροφική αξία από το γλυκομπίζελο

Γλυκομπίζελο: Τι είναι και ποια τα οφέλη του;
Οι φυτικές ίνες που υπάρχουν στο γλυκομπίζελο θα αυξήσουν το αίσθημα κορεσμού.

Το γλυκομπίζελο παρέχει περίπου 40 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια προϊόντος. Για το λόγο αυτό, μπορεί να συμπεριληφθεί χωρίς κανένα πρόβλημα στο πλαίσιο μιας υποθερμιδικής δίαιτας με στόχο την απώλεια βάρους. Καθώς περιέχει μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών, θα αυξήσει το αίσθημα κορεσμού με πολύ αποτελεσματικό τρόπο.

Είναι επίσης σε θέση να παρέχει αρκετές πρωτεΐνες, αν και σε αυτή την περίπτωση είναι χαμηλής βιολογικής αξίας. Δεν περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα και η πεπτικότητα του είναι περιορισμένη. Ωστόσο, θα βοηθήσει στην ολοκλήρωση της ημερήσιας πρόσληψης, καλύπτοντας έτσι τις ανάγκες και αποφεύγοντας την ανάπτυξη παθολογιών που επηρεάζουν την άλιπη μάζα.

Αξίζει να αναφέρουμε, πάνω απ’ όλα, την περιεκτικότητα σε βιταμίνες της ομάδας Β και βιταμίνη C. Στην πραγματικότητα, μια μερίδα γλυκομπίζελο καλύπτει πρακτικά τις ημερήσιες ανάγκες σε βιταμίνη C, αποτελώντας ένα εξαιρετικό αντιοξειδωτικό.

Η συγκέντρωση ασβεστίου στο γλυκομπίζελο δεν είναι επίσης αμελητέα. Το στοιχείο αυτό είναι απαραίτητο για τη διασφάλιση της μυϊκής συστολής και της υγείας των οστών. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ενθαρρύνεται η κατανάλωσή του στην περίπτωση των γυναικών, καθώς, μόλις περάσει η εμμηνόπαυση, τείνουν να παρουσιάζουν μειώσεις στην οστική πυκνότητα. Έτσι, ο κίνδυνος καταγμάτων θα αυξηθεί με την πάροδο των ετών.

Οφέλη

Γλυκομπίζελο: Τι είναι και ποια τα οφέλη του;

Η τακτική κατανάλωση του γλυκομπίζελου κάνει καλό στην υγεία του εντέρου. Οι φυτικές ίνες είναι ένα στοιχείο που μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της διέλευσης και στην πρόληψη της ανάπτυξης φλεγμονωδών παθολογιών που σχετίζονται με τον πεπτικό σωλήνα. Αυτό αποδεικνύεται από έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Reviews. Θα αυξήσει μάλιστα το αίσθημα κορεσμού, επιτυγχάνοντας έτσι μεγαλύτερη προσκόλληση στη δίαιτα και καθιστώντας την πολύ πιο βιώσιμη.

Από την άλλη πλευρά, αξίζει να αναφέρουμε ότι η βιταμίνη C είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος. Το στοιχείο αυτό βελτιώνει το έμφυτο και προσαρμοστικό σύστημα άμυνας, όπως αναφέρεται σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nutrients.

Έτσι, ο κίνδυνος προσβολής από μολυσματικές παθολογίες θα είναι μικρότερος και η αντιμετώπισή τους, σε περίπτωση εμφάνισής τους, θα είναι απλούστερη. Η διατήρηση ενός βέλτιστου επιπέδου βιταμίνης C επιτρέπει τον αποτελεσματικό έλεγχο των συμπτωμάτων, με μείωση της έντασής τους.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε το ασβέστιο που υπάρχει στο γλυκομπίζελο. Αυτό το μέταλλο αποτελεί μέρος της οστικής μήτρας και είναι απαραίτητο για την πρόληψη της εμφάνισης σύνθετων παθολογιών, όπως η οστεοπόρωση.

Ωστόσο, για να επιτευχθεί η σωστή αφομοίωση του ασβεστίου, είναι απαραίτητο να διατηρηθεί ένα επαρκές επίπεδο βιταμίνης D στο αίμα. Μια δημοσίευση στο περιοδικό Frontiers of Hormone Research το επιβεβαιώνει αυτό.

Τέλος, πρέπει να γίνει αναφορά στις λειτουργίες των βιταμινών Β. Έχουν διαφορετικούς ρόλους μέσα στον οργανισμό. Συμμετέχουν σε σημαντικές μεταβολικές διεργασίες και είναι απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Δεν είναι σύνηθες να παρουσιάζονται ελλείψεις αυτών των βιταμινών, αλλά παρόλα αυτά είναι σκόπιμο να εξασφαλίζεται η καθημερινή τους πρόσληψη για την αποφυγή προβλημάτων.

Γλυκομπίζελο, κατάλληλη τροφή για τη δίαιτα

Όπως είδατε, το γλυκομπίζελο είναι ένα είδος ωφέλιμου οσπρίου που μπορεί να συμπεριληφθεί στη διατροφή σε συχνή βάση. Θα σας βοηθήσει να καλύψετε τις ανάγκες σε ορισμένα βασικά θρεπτικά συστατικά, την ίδια στιγμή που αυξάνει την ποικιλία στη διατροφή σας.

Τέλος, να θυμάστε ότι, σε ορισμένους ανθρώπους, τα όσπρια μπορεί να αυξήσουν τη συσσώρευση αερίων στο έντερο. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να οφείλεται σε μεταβολή του μικροβιόκοσμου. Ωστόσο, το πρόβλημα συνήθως μειώνεται εάν υποβάλλονται σε καλές διαδικασίες μαγειρέματος, όπως μαγείρεμα πάντα σε χαμηλή φωτιά. Έτσι, οι ίνες που περιέχουν μαλακώνουν και η ζύμωση θα είναι λιγότερη.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Αρακάς: Διατροφικές πληροφορίες και υγιεινά οφέλη
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Αρακάς: Διατροφικές πληροφορίες και υγιεινά οφέλη

Ο αρακάς έχει πολλά υγιεινά οφέλη.Για την ακρίβεια, είναι μια πλήρης τροφή και οι διατροφολόγοι συνιστούν τη συμπερίληψή του σε όλα, σχεδόν,



  • Gill SK, Rossi M, Bajka B, Whelan K. Dietary fibre in gastrointestinal health and disease. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2021;18(2):101-116. doi:10.1038/s41575-020-00375-4
  • Carr AC, Maggini S. Vitamin C and Immune Function. Nutrients. 2017;9(11):1211. Published 2017 Nov 3. doi:10.3390/nu9111211
  • Goltzman D, Mannstadt M, Marcocci C. Physiology of the Calcium-Parathyroid Hormone-Vitamin D Axis. Front Horm Res. 2018;50:1-13. doi:10.1159/000486060