Ανεπάρκεια ασβεστίου: Ποιες είναι οι συνέπειές της

Σε αυτό το άρθρο, θα ανακαλύψετε τις συνέπειες της ανεπάρκειας ασβεστίου στο σώμα. Η διατήρηση επαρκών επιπέδων αυτού του μετάλλου μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών.
Ανεπάρκεια ασβεστίου: Ποιες είναι οι συνέπειές της

Τελευταία ενημέρωση: 04 Απρίλιος, 2021

Η ανεπάρκεια ασβεστίου είναι μια διατροφική ανεπάρκεια που επηρεάζει αρνητικά την υγεία ενός ανθρώπου. Το ασβέστιο είναι ένα από τα μέταλλα που βρίσκονται σε αφθονία στο ανθρώπινο σώμα και είναι σημαντική η διασφάλιση της πρόσληψής του από το φαγητό, σε τακτική βάση ώστε ν’ αποφευχθούν οι συνέπειες μιας ανεπάρκειας.

Ευτυχώς, πολλά από τα προϊόντα που τρώμε περιέχουν ασβέστιο. Η διατήρηση μιας διατροφής με ποικιλία διασφαλίζει την επαρκή πρόσληψή του, αν και είναι απαραίτητη και η βιταμίνη D για ν’ απορροφηθεί σωστά.

Ωστόσο, αν και βρίσκεται σε αφθονία στη φύση, ορισμένοι άνθρωποι υποφέρουν από ανεπάρκεια ασβεστίου, γι’ αυτό θα σας μιλήσουμε για τις συνέπειές της και γιατί είναι σημαντικό να παρακολουθείτε την πρόσληψή του. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις γυναίκες κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης.

Η έλλειψη ασβεστίου οδηγεί στην οστεοπόρωση

Η οστεοπόρωση είναι μια κοινή ασθένεια στις γυναίκες στην εμμηνόπαυση. Προκαλεί μια σταδιακή απομετάλλωση των οστών η οποία αυξάνει τον κίνδυνο καταγμάτων, κάτι που επηρεάζει τη ζωή όσων υποφέρουν από αυτή.

Μόλις αρχίσει να προχωρά η ασθένεια είναι δύσκολο να την αντιστρέψετε, γι’ αυτό είναι σημαντική η πρόληψη. Τα διαθέσιμα φάρμακα και οι θεραπείες προσπαθούν να σταματήσουν τη ζημιά που έχει ήδη γίνει, αλλά είναι σχεδόν αδύνατη η αντικατάσταση των οστών.

Η έλλειψη ασβεστίου κατά την ενήλικη ζωή είναι επικίνδυνη καθώς αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης οστεοπόρωσης. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Maturitas, στο οποίο η σωστή πρόσληψη του μετάλλου συνδέθηκε με τη μείωση των επιπτώσεων αυτής της πάθησης.

Όπως και να ‘χει, είναι σημαντικό να ελέγχετε την κατανάλωση αυτής της θρεπτικής ουσίας ώστε να μην την ξεπεράσετε. Η υπερβολική της αύξηση οδηγεί σε πέτρες στα νεφρά. Έτσι, η ημερήσια δόση δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 2000 χιλιόγραμμα.

Πέραν της πρόσληψης ασβεστίου, συνιστάται η τακτική έκθεση στον ήλιο, ή η χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης D, υπό επίβλεψη. Αυτή η μικροθρεπτική ουσία συμμετέχει στην απορρόφηση του μετάλλου και στον μεταβολισμό των οστών. Η χορήγηση και των δύο ουσιών μαζί βοηθά στη μείωση του κινδύνου καταγμάτων, όπως διαπιστώνει μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Osteoporosis International.

Απεικόνιση οστών με οστεοπόρωση
Η οστεοπόρωση είναι συχνή στην εμμηνόπαυση, και η προσθήκη ασβεστίου είναι το κλειδί.

Ανεπάρκεια ασβεστίου σε αθλητές

Το ασβέστιο δεν είναι σημαντική θρεπτική ουσία μόνο σε αδρανή άτομα. Είναι εξαιρετικά σημαντικό και για τους αθλητές.

Πέραν της διασφάλισης της ισορροπίας των ηλεκτρολυτών, η διατήρηση επαρκών επιπέδων ασβεστίου στο σώμα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο μυϊκών κραμπών. Εικάζεται επίσης ότι τα συμπληρώματα αυτού του μετάλλου μπορούν να βοηθήσουν στην μείωση των κραμπών στα πόδια των εγκύων γυναικών.

Όμως, μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Journal of Research in Medicinal Sciences δεν βρήκε κάποια ξεκάθαρη σύνδεση. Η υποψία προέρχεται από το γεγονός πως το ασβέστιο παρεμβαίνει στον μεταβολισμό των κυττάρων, τόσο στους νευρώνες όσο και στα μυοκύτταρα.

Το ασβέστιο παρεμβαίνει στη μετάδοση των νευρικών παλμών. Η υπερβολική απώλεια αυτού του μετάλλου στους αθλητές, μέσω του ιδρώτα, μπορεί να επηρεάσει τη μυϊκή συσταλτικότητα και την αθλητική επίδοση. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί η διατήρηση της ισορροπίας των ηλεκτρολυτών, καταναλώνοντας ροφήματα πλούσια σε μέταλλα όταν γυμνάζεστε, ειδικά σε υψηλές θερμοκρασίες.

Ανεπάρκεια ασβεστίου – Σπασμοί

Ακόμη ένα σύμπτωμα της ανεπάρκειας ασβεστίου είναι οι μυϊκοί σπασμοί. Πρόκειται για μια σειρά συστολών των μυών οι οποίες είναι ορατές κάτω από το δέρμα.

Είναι ξαφνικές και ακούσιες. Δεν προκαλούν βλάβη στο σώμα και αν τις βιώσετε δε θα πρέπει να σας ανησυχήσουν.

Αν το σύμπτωμα επαναλαμβάνεται, και υπό συγκεκριμένες συνθήκες, καλό θα ήταν να δείτε γιατρό. Όμως, στις έγκυες γυναίκες ή τα υπερτασικά άτομα, για παράδειγμα, οι σπασμοί κρύβουν ένα σημαντικό υποβόσκον πρόβλημα με την κυκλοφορία του αίματος. Δεν αποτελεί περιστατικό για άμεση επέμβαση, αλλά ίσως θα ήταν καλό να γίνουν εξετάσεις αίματος.

Άνδρας πιάνει τον γοφό του-ανεπάρκεια ασβεστίου
Η έλλειψη ασβεστίου μπορεί να προκαλέσει κράμπες, ειδικά στους αθλητές.

Αποτρέποντας την υπασβεστιαιμία

Για να αποτρέψετε την ανεπάρκεια, είναι σημαντικό να προσαρμόσετε τις ποσότητες ασβεστίου στη διατροφή σας. Συχνά, μια αποτελεσματική στρατηγική είναι η συμπερίληψη καρπών, πράσινων φυλλωδών λαχανικών, και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Είναι σημαντικό να έχετε στο νου σας τη σπουδαιότητα της διατήρησης επαρκών επιπέδων βιταμίνης D για τη βελτίωση της πρόσληψης του μετάλλου. Η βελτιστοποίηση της παραγωγής αυτής της ουσίας περιλαμβάνει τη συχνή, ασφαλή έκθεση στον ήλιο. Επίσης, είναι σημαντικό να εμπλουτίσετε τη διατροφή σας με γοφάρια, αβγά, και εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Αν υποψιάζεστε ανεπάρκεια στη βιταμίνη D, θα πρέπει να συμβουλευτείτε έναν ειδικό για ν’ αξιολογηθεί η ανάγκη συμπληρώματος. Αυτή η κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο ασθενειών μέσο- και μάκροπρόθεσμα.

Ανεπάρκεια ασβεστίου και μακροχρόνιες επιπλοκές

Μία από τις επιπλοκές της ανεπάρκειας ασβεστίου είναι η οστεοπόρωση. Παρότι είναι πιο πιθανό να την αναπτύξουν οι γυναίκες, και οι άνδρες έχουν πιθανότητες εμφάνισης. Για να μειώσετε τον κίνδυνο, είναι σημαντικό να συμπεριλάβετε στη διατροφή σας τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, καθώς και να παρακολουθείτε τα επίπεδα της βιταμίνης D. Μια καλή επιλογή για την αποτροπή αυτής της ασθένειας είναι να συμπεριλάβετε λαχανικά και γαλακτοκομικά προϊόντα στη διατροφή σας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Μη γαλακτοκομικές τροφές πλούσιες σε ασβέστιο
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Μη γαλακτοκομικές τροφές πλούσιες σε ασβέστιο

Τροφές πλούσιες σε ασβέστιο! Όταν σκεφτόμαστε το ασβέστιο, έρχεται αυτόματα στο νου μας το γάλα, το τυρί, το γιαούρτι κ.λπ., όμως δεν γνωρίζουμε ότ...



  • Cano A., Chedraui P., Goulis DG., Lopes P., et al., Calcium in the prevention of postmenopausal osteoporosis EMAS clinical guide. Maturitas, 2018. 107: 7-12.
  • Morente Martínez, Jordi. “Etiología de los calambres asociados a la práctica deportiva.” (2019).
  • Weaver CM., Alexander DD., Boushey CJ., Dawson Hughes B., et al., Calcium plus vitamin D supplementation and risk of fractures: an updated meta analysis from the national osteoporosis foundation. Osteoporos Int, 2016. 27 (1): 367-76.
  • Mansouri A., Mirghafourvand M., Charandabi Alizadeh SM., Najafi M., The effect of vitamin D and calcium plus vitamin D on leg cramps in pregnant women: a randomized controlled trial. J Res Med Sci, 2017.
  • Sánchez, Ariel, et al. “Tratamiento de la osteoporosis.” REVISTA ARGENTINA DE MEDICINA 7.3 (2019): 174-186.
  • Sánchez, Jorge Manuel Balestena, and Dorayma Machín Carballo. “Variaciones de los niveles de calcio y otros parámetros bioquímicos en la enfermedad hipertensiva gestacional grave.” Revista Cubana de Obstetricia y Ginecología 44.4 (2019).
  • Varsavsky, Mariela, et al. “Recomendaciones de vitamina D para la población general.” Endocrinología, Diabetes y Nutrición 64 (2017): 7-14.