Κόλπα για τη μετάβαση στις αλλαγές της εμμηνόπαυσης

09 Μάιος, 2020
Καθώς γερνάτε, το σώμα σας αλλάζει. Αυτά τα κόλπα για να καταπραΰνετε τις φυσικές και ψυχολογικές αλλαγές της εμμηνόπαυσης, θα σας βοηθήσουν κατά τη μετάβαση σε αυτή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

“Νιώθω αναστατωμένη, θλιμμένη και ευέξαπτη,” είναι μία από τις τυπικές φράσεις των γυναικών μόλις αρχίσουν να βιώνουν τις αλλαγές της εμμηνόπαυσης. Όσες γυναίκες φτάνουν στην εμμηνόπαυση, βιώνουν συχνά αλλαγές τις οποίες δεν ξέρουν πώς να διαχειριστούν.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, υπάρχει μια σειρά ορμονικών ανισορροπιών. Επίσης, παρατηρούνται και αλλαγές στην ψυχολογία.

Σε αυτό το άρθρο, θα ρίξουμε μια ματιά στο πώς να μεταβείτε σε αυτές τις αλλαγές της εμμηνόπαυσης με τον καλύτερο τρόπο.

Περιεμμηνόπαυση και εμμηνόπαυση

Γυναίκα με εξάψεις

Οι ορμονικές αλλαγές στις γυναίκες μπορούν να προκαλέσουν συναισθηματικές και ψυχολογικές αλλαγές.

Η εμμηνόπαυση εμφανίζεται, κατά μέσο όρο, ένα χρόνο μετά την τελευταία περίοδο μιας γυναίκας. Πριν, η περιεμμηνόπαυση είναι ένα στάδιο στο οποίο το σώμα αρχίζει να παράγει μικρότερες ποσότητες οιστρογόνων και προγεστερόνης, και αυτό μειώνει την ικανότητα της γυναίκας να τεκνοποιήσει. Το παραπάνω συμβαίνει συνήθως κοντά στην ηλικία των 50 ετών.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι αλλαγές της εμμηνόπαυσης αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους, και αποτελούνται συνήθως από εξάψεις και νυχτερινή εφίδρωση. Επίσης, μια γυναίκα μπορεί να βιώσει δυσκολία να κοιμηθεί, αύξηση των ουρολοιμώξεων, ακράτεια, και περισσότερο λίπος γύρω από τη μέση.

Αισθήματα όπως μοναξιά, αλλαγές διάθεσης, επεισόδια λύπης και θυμούείναι πράγματα που εμφανίζονται χωρίς εξήγηση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ίσως προκαλέσουν και μείωση της αυτοεκτίμησης. Αυτές είναι συναισθηματικές αλλαγές που συνδέονται με τις φυσικές αλλαγές του σώματος. Επιπλέον, οι γυναίκες ίσως βιώσουν προβλήματα με τη μνήμη και τη συγκέντρωσή τους.

Αν μια γυναίκα είναι μελαγχολική, ευέξαπτη, ή βρίσκεται σε στάδιο κατάθλιψης, αυτά τα αισθήματα εντείνονται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Άλλες γυναίκες είναι πιθανό να μη βιώσουν μεγάλες αλλαγές στην εμμηνόπαυση, ή για ορισμένες αυτές οι αλλαγές ίσως είναι πιο εύκολες.

Μια ορμονική σχέση με παρενέργειες

Η σχέση ανάμεσα στα οιστρογόνα και τις γυναικείες ορμόνες και τη σύνθεση ντοπαμίνης, σεροτονίνης, και ωκυτοκίνης έχει τις παρενέργειές της. Αυτοί οι νευροδιαβιβαστές εμπλέκονται στη διαχείριση των συναισθημάτων και έχουν σχέση με ψυχιατρικές και ψυχολογικές διαταραχές.

Αυτό δημιουργεί έναν ξεκάθαρο σύνδεσμο ανάμεσα στα αισθήματα ευερεθισμού, φθίνουσας υγείας, λύπης, άγχους ή αγωνίας. Αυτό το είδος συναισθημάτων επηρεάζει το 70% των γυναικών που βιώνουν εμμηνόπαυση, και ίσως διαρκέσει από έξι μήνες έως δύο χρόνια.

Διαβάστε επίσης: Πώς επηρεάζει η εμμηνόπαυση την υγεία της καρδιάς

Ορισμένα κόλπα για να καταπραΰνετε τις αλλαγές της εμμηνόπαυσης

Γυναίκες κρατούν λαχανικά

Είναι απαραίτητο να έχετε ορισμένες υγιεινές συνήθειες κατά τη διάρκεια αυτού του σταδίου της ζωής σας.

Αντηλιακά και καθημερινή υγιεινή

Προκειμένου να μειώσετε την επίδραση που έχει η μείωση της ποσότητας των οιστρογόνων – μία από τις πολλές αλλαγές της εμμηνόπαυσης – στο δέρμα, υπάρχουν αρκετές επιλογές.

Πρώτα απ’ όλα, είναι απαραίτητο να χρησιμοποιείτε αντηλιακό κατάλληλο για τον τύπο του δέρματός σας.

Επιπλέον, είναι σημαντική η καθημερινή υγιεινή, καθώς και η χρήση προϊόντων για την επαναφορά της λειτουργίας του επιδερμικού φράγματος. Αυτό θα ελαχιστοποιήσει τις ρυτίδες, την ξηρότητα του δέρματος, και την χαλάρωση.

Η γήρανση του δέρματος συνδέεται επίσης με τη γενετική και τους περιβαλλοντολογικούς παράγοντες. Γι’ αυτό, συνιστάται η βελτίωση της διατροφής και η αποφυγή της έκθεσης στη ρύπανση, την ηλιακή ακτινοβολία, και τον καπνό ώστε να ανταπεξέλθετε καλύτερα σε αυτό το στάδιο της ζωής σας.

Αλλαγές της εμμηνόπαυσης – Πώς αλλάζει το σώμα σας;

Σε αυτό το στάδιο, συνήθως αναδιανέμεται το λίπος του σώματός σας. Αλλάζουν οι γοφοί σας και ορισμένες γυναίκες ίσως αποκτήσουν και βάρος στην περιοχή. Εν τω μεταξύ, άλλες γυναίκες ίσως χάσουν βάρος.

Μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, και όσπρια, όπως επίσης και η καθημερινή άσκηση, θα σας βοηθήσουν να αποτρέψετε την ανθυγιεινή αύξηση βάρους.

Ένα από τα προβλήματα που προκαλούνται συνήθως σε αυτό το στάδιο είναι η οστεοπόρωση. Αυξάνεται η ευθραυστότητα των οστών, ειδικά στους γοφούς, τους καρπούς, και τους σπονδύλους, τα οποία μπορούν να υποφέρουν από ραγίσματα ή σπασίματα.

Γι’ αυτό προτείνεται η πρόσληψη ασβεστίου και ένας καθημερινός περίπατος για τουλάχιστον 20 λεπτά.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Τρόποι να ελέγξετε τις ορμόνες που προκαλούν αύξηση βάρους

Περισσότερος έλεγχος και λιγότερο αλάτι

Γυναίκα κρατά αλατιέρα

Εκμεταλλευόμενες τους τακτικούς ιατρικούς ελέγχους και έναν υγιεινό τρόπο ζωής, θα αποτρέψετε τις αρνητικές αλλαγές της εμμηνόπαυσης.

Η πρόληψη κατά την εμμηνόπαυση είναι σημαντική, επειδή διαφορετικά μπορεί να αυξηθεί ο κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων και να αυξηθεί η πίεσή σας. Επίσης, είναι πιθανό να ανέβουν τα επίπεδα της χοληστερίνης και να εμφανιστεί διαβήτης. Υπάρχει ακόμη και κίνδυνος καρδιακής προσβολής και εγκεφαλοαγγειακών προβλημάτων.

Σας συμβουλεύουμε να μειώσετε την πρόσληψη άλατος, αλκοολούχων ποτών, τηγανιτών φαγητών, σνακ, και έτοιμων φαγητών.

Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητη η κατανάλωση νερού. Σας συνιστούμε ιδιαιτέρως να σταματήσετε το κάπνισμα και να κάνετε συχνούς ελέγχους για το άγχος, τη χοληστερίνη, και το σάκχαρο.

Αλλαγές της εμμηνόπαυσης – Ζητήστε βοήθεια

Αυτές οι φυσικές αλλαγές συνδέονται συχνά με τα συναισθήματα. Χαμηλή αυτοεκτίμηση, αύξηση της κούρασης, επιθυμία για κλάμα και αλλαγές διάθεσης, είναι όλα πολύ κοινά συμπτώματα αυτής της περιόδου. Επίσης, ίσως μειωθεί η όρεξή σας για σεξ.

Σε κάθε περίπτωση, αναζητήστε τη βοήθεια ενός/μίας ειδικού. Ένας/μία γυναικολόγος μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε τις ενοχλήσεις της εμμηνόπαυσης και να αντιμετωπίσετε κάθε ανωμαλία.

Επιπλέον, ένας/μία ψυχολόγος μπορεί να σας βοηθήσει σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής σας ώστε να ξεπεράσετε επαναλαμβανόμενα συναισθηματικά εμπόδια, το άγχος ή την κατάθλιψη.

Αγκαλιάστε τις όμορφες αλλαγές

Αλλαγές της εμμηνόπαυσης

Αντιμετωπίστε αυτό το νέο στάδιο της ζωής σας με χαρά και ενθουσιασμό.

Τέλος, είναι σημαντικό να δεχθείτε τις αλλαγές της εμμηνόπαυσης σαν ένα φυσικό και όμορφο κομμάτι της ζωής σας.

Εκμεταλλευτείτε τις αλλαγές αυτές για να ζήσετε μια πιο υγιεινή ζωή. Η ήπια καθημερινή άσκηση, μια διατροφή με ποικιλία με καλές ποσότητες οσπρίων, φρούτων και λαχανικών, και η απαλλαγή από τις ανθυγιεινές συνήθειες, θα σας βοηθήσουν να μειώσετε την επίδραση των αλλαγών της εμμηνόπαυσης.

Επιπλέον, φροντίστε να έχετε θετικούς ανθρώπους γύρω σας, να περνάτε χρόνο με αγαπημένα σας πρόσωπα, και να κοινωνικοποιείστε. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να έχετε θετική στάση απέναντι στη ζωή και να χτίσετε την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή σας.

Αν καταφέρετε να κατανοήσετε πως η εμμηνόπαυση είναι ένα υγιές στάδιο της ζωής και δεχθείτε τις αλλαγές που θα γίνουν, μπορείτε να συνεχίσετε να απολαμβάνετε τη ζωή στο έπακρο.

  • Sociedad Española de Ginecología y Obstetricia. 2004. Guía práctica menopausia. Extraído de: http://www.infodoctor.org/rafabravo/guiamenopausia.pdf
  • Jorge Salvador. 2008. Sociedad peruana de obstetricia. CliMatErio Y MENoPaUSia: EPidEMiología Y fiSioPatología. Extraído de: http://www.spog.org.pe/web/revista/index.php/RPGO/article/viewFile/1092/pdf_115
  • María José Alonso Osorio. Colegio farmacéuticos de Barcelona. Hábitos saludables menopausia. Extraído de: https://www.mgc.es/downloads/PDF/setmanes/setmana_ca_201004.pdf