Πώς να καταναλώσετε σωστά την βαλεριάνα

Ξέρετε πώς να πίνετε σωστά τη βαλεριάνα; Αυτό το φυτό έχει ηρεμιστικές επιδράσεις και είναι ιδανικό για την ανακούφιση από τις διαταραχές του ύπνου.
Πώς να καταναλώσετε σωστά την βαλεριάνα

Τελευταία ενημέρωση: 26 Ιουλίου, 2022

Η κατανάλωση βαλεριάνας μπορεί να χρησιμεύσει ως βοηθητικό για την ηρεμία των νεύρων και τη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου. Αυτό το φυτό, του οποίου η επιστημονική ονομασία είναι Valeriana officinalis, έχει γίνει δημοφιλές παγκοσμίως ως φυσικό ηρεμιστικό, καθώς μειώνει τα επεισόδια άγχους και στρες. Πόσο καλό μας κάνει η βαλεριάνα;

Εκτιμάται ότι συγκεντρώνει περισσότερα από 120 χημικά συστατικά, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα αντιοξειδωτικά, το βαλερενικό οξύ και το ισοβαλλερικό οξύ. Επιπλέον, σύμφωνα με μια ανασκόπηση μελετών που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Neuroscience, Neurology & Psychiatry, η ρίζα του φυτού αποτελεί τη βάση περίπου 11 φυτικών φαρμάκων κατά της αϋπνίας. Ξέρετε πώς να την πίνετε σωστά;

Τι είναι η βαλεριάνα;

Η Valeriana officinalis, πιο γνωστή ως “βαλεριάνα”, είναι ένα φαρμακευτικό φυτό που κατάγεται από την Ασία και την Ευρώπη. Σήμερα καλλιεργείται και σε άλλες χώρες του κόσμου και, μάλιστα, αποτελεί τη βάση πολλών φαρμακευτικών προϊόντων με ηρεμιστικές ιδιότητες.

Τα άνθη της χρησιμοποιούνται για την παρασκευή αρωμάτων και αιθέριων ελαίων. Ωστόσο, η ρίζα της είναι αυτή που συνήθως παρασκευάζεται για φαρμακευτικούς σκοπούς. Έχει έντονη γήινη μυρωδιά, καθώς συγκεντρώνει πτητικά έλαια και άλλες ενώσεις που της προσδίδουν τις ιδιότητές της.

infusión colitis ulcerosa
Η ρίζα της βαλεριάνας χρησιμοποιείται συνήθως επειδή συγκεντρώνει πτητικά έλαια και άλλες ουσίες με ηρεμιστική δράση.

Βαλεριάνα: Ιδιότητες

Η βαλεριάνα ξεχωρίζει για τις ηρεμιστικές της ιδιότητες, καθώς βοηθά στη χαλάρωση του νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου. Εξαιτίας αυτού, είναι ένα από τα πιο δημοφιλή φάρμακα για τον μετριασμό των επιπτώσεων του στρες, του άγχους, της αϋπνίας και της νευρικότητας.

Ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Farmacia Profesional αποδίδει αυτές τις επιδράσεις στη συγκέντρωση ουσιών της, όπως οι εξής:

  • Ιριδοειδή
  • Υδατάνθρακες.
  • Άμυλο.
  • Λιπαρά οξέα.
  • Φαινολικά οξέα.
  • GABA.
  • Γλουταμίνη.
  • Αργινίνη.
  • Ίχνη αλκαλοειδών.
  • Ρητίνη.
  • Φλαβονοειδή.
  • Τριτερπένια.
  • Αιθέριο έλαιο πλούσιο σε μονοτερπένια.

Πώς λειτουργεί η βαλεριάνα;

Ουσίες όπως το βαλερενικό οξύ, το ισοβαλερικό οξύ και τα αντιοξειδωτικά προσδίδουν ηρεμιστικά αποτελέσματα στη βαλεριάνα. Έτσι, η παρασκευή της σε εκχυλίσματα και τσάγια βοηθά στον έλεγχο των διαταραχών του ύπνου και στη μείωση του άγχους .

Η ρίζα του φυτού, ειδικότερα, έχει μελετηθεί για την αλληλεπίδρασή της με το γ-αμινοβουτυρικό οξύ (GABA), ένα χημικό συστατικό που είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση των νευρικών ερεθισμάτων στον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα. Σύμφωνα με μια δημοσίευση στο Neuropharmacology , το βαλερενικό οξύ μειώνει την αποικοδόμηση του GABA του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα την αίσθηση ηρεμίας.

Άλλες ουσίες, όπως η εσπεριδίνη και η λιναρίνη, έχουν συσχετιστεί θετικά με την ηρεμιστική και αγχολυτική ικανότητα του φυτού. Εξαιτίας αυτού, του αποδίδονται τα ακόλουθα οφέλη:

  • Έλεγχος των καταστάσεων στρες.
  • Μείωση της νευρικότητας και της ανησυχίας.
  • Ρύθμιση του καρδιακού ρυθμού.
  • Μείωση των μυϊκών και αρθρικών πόνων.
  • Ανακούφιση από τους πόνους της εμμήνου ρύσεως.
  • Μείωση του συνδρόμου χρόνιας κόπωσης.
  • Καλύτερη ποιότητα ύπνου.
  • Μείωση του συνδρόμου αποχής μεταξύ όσων θέλουν να κόψουν το κάπνισμα.
¿Qué es el ruido blanco y cómo te puede ayudar a dormir?
Η βαλεριάνα είναι βοηθητικό κατά της αϋπνίας. Επιπλέον, μειώνει επίσης το στρες και τις καταστάσεις άγχους.

Πώς να καταναλώνετε τη βαλεριάνα

Αν και πρόκειται για προϊόν φυσικής προέλευσης, η βαλεριάνα πρέπει να καταναλώνεται με προσοχή και στις συνιστώμενες δόσεις για κάθε περίπτωση. Όπως συμβαίνει και με άλλα φυτά, η υπερβολική πρόσληψη μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητες παρενέργειες. Σήμερα μπορείτε να τη βρείτε στις ακόλουθες μορφές:

  • Σε κάψουλες: πρέπει να λαμβάνεται η δόση που συνιστάται από ειδικό, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες κάθε ασθενούς. Για να μπορέσετε να κοιμηθείτε, θα πρέπει να λαμβάνεται μισή ώρα πριν πάτε για ύπνο και με μέγιστη διάρκεια δύο ωρών.
  • Ως αιθέριο έλαιο: είναι η πιο δημοφιλής και συνιστώμενη επιλογή, επειδή προέρχεται από τη ρίζα του φυτού. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί μέσω ενός αρωματικού διαχύτη στην κρεβατοκάμαρα ή δίπλα στο μαξιλάρι- συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία για να αξιολογήσετε πιθανές αλλεργίες του αναπνευστικού συστήματος στις ενώσεις της.
  • Σε έγχυμα: είναι η πιο φυσική επιλογή, αφού μπορείτε να πάρετε μερικά φύλλα βαλεριάνας που έχετε στον κήπο ή την αυλή. Προσθέστε τα σε ένα φλιτζάνι ζεστό νερό, το οποίο πρέπει να αφήσετε να σταθεί για τουλάχιστον πέντε λεπτά. Γενικά, συνιστάται να μην πίνετε περισσότερα από τρία αφεψήματα την ημέρα, αλλά ο γιατρός μπορεί να μειώσει ακόμη περισσότερο τη δόση αυτή.
  • Σε ξηρό εκχύλισμα και υγρό: Στην περίπτωση του υγρού, έρχεται με τη μορφή σταγόνων.

Κατανάλωση βαλεριάνας ανάλογα με την ηλικία και τον τύπο των συμπτωμάτων

Η ασφαλής δόση της βαλεριάνας δεν είναι σαφώς καθορισμένη. Ακόμα κι έτσι, στις διάφορες μορφές της γίνεται σαφές πόσο πρέπει να λαμβάνετε για την αποφυγή παρενεργειών.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με το Ηλεκτρονικό Κέντρο Πληροφόρησης Εγκεκριμένων Φαρμάκων (CIMA της AEMPS), ο τρόπος κατανάλωσης της βαλεριάνας σε υγρό εκχύλισμα είναι ο εξής:

  • Νευρικότητα: 2 έως 6 ml, τρεις φορές την ημέρα, το πολύ.
  • Για την πρόκληση ύπνου: μία μόνο δόση μεταξύ τριάντα λεπτών και μιας ώρας πριν από τον ύπνο.

Αυτό ενδείκνυται για ενήλικες, ηλικιωμένους και παιδιά 12 ετών και άνω.

Αντενδείξεις κατά την κατανάλωση βαλεριάνας

Κατά την κατανάλωση βαλεριάνας είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη ορισμένες αντενδείξεις. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να αναμιχθεί με αλκοόλ, επειδή εντείνει την επίδραση της υπνηλίας. Επίσης, δεν πρέπει να συνδυάζεται με φάρμακα για την κατάθλιψη ή ηρεμιστικά.

Από την άλλη πλευρά, η κατανάλωσή της δεν συνιστάται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, κατά τη διάρκεια του θηλασμού ή σε παιδιά κάτω των τριών ετών. Το έλαιο βαλεριάνας δεν ενδείκνυται για παιδιά κάτω των 10 ετών ή για όσους πάσχουν από αναπνευστικές αλλεργίες. Επίσης, το βότανο αυτό θα μπορούσε να μειώσει την ταχύτητα δράσης ορισμένων φαρμάκων στο συκώτι.

Είναι βολικό να θυμάστε ότι δεν πρέπει να καταναλώνεται συνεχώς για περισσότερες από δέκα συνεχόμενες ημέρες, καθώς μπορεί να προκαλέσει εξάρτηση. Το ιδανικό είναι να το λαμβάνετε εγκαίρως, κάνοντας διαλείμματα 15 έως 20 ημερών μεταξύ των λήψεων. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας εάν έχετε οποιεσδήποτε άλλες αμφιβολίες.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
8 τροφές που πρέπει να αποφεύγετε να τρώτε το βράδυ
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
8 τροφές που πρέπει να αποφεύγετε να τρώτε το βράδυ

Η καλή ποιότητα ύπνου παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία σας. Μάθετε για τις 8 τροφές που πρέπει να αποφεύγετε να τρώτε το βράδυ.



  • Baek JH, Nierenberg AA, Kinrys G. Clinical applications of herbal medicines for anxiety and insomnia; targeting patients with bipolar disorder. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry. 2014;48(8):705-715. doi:10.1177/0004867414539198
  • Benke D, Barberis A, Kopp S, Altmann KH, Schubiger M, Vogt KE, Rudolph U, Möhler H. GABA A receptors as in vivo substrate for the anxiolytic action of valerenic acid, a major constituent of valerian root extracts. Neuropharmacology. 2009 Jan;56(1):174-81. doi: 10.1016/j.neuropharm.2008.06.013. Epub 2008 Jun 17. PMID: 18602406.
  • Fernández, S., Wasowski, C., Paladini, A. C., & Marder, M. (2004). Sedative and sleep-enhancing properties of linarin, a flavonoid-isolated from Valeriana officinalis. Pharmacology Biochemistry and Behavior, 77(2), 399–404. https://doi.org/10.1016/j.pbb.2003.12.003

Τα περιεχόμενα αυτής της δημοσίευσης είναι μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χρησιμεύσουν για να διευκολύνουν ή να αντικαταστήσουν τις διαγνώσεις, τις θεραπείες ή τις συστάσεις ενός επαγγελματία. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας εάν έχετε οποιεσδήποτε αμφιβολίες και ζητήστε την έγκρισή του πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε διαδικασία.