Σύνδρομο Χρόνιας Κόπωσης: τι είναι και πώς αντιμετωπίζεται

· 15 Σεπτεμβρίου 2015

Το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης, ή ΣΧΚ, αποτελεί μια συνηθισμένη πάθηση στις μέρες μας. Ένα άτομο που πάσχει από ΣΧΚ αισθάνεται πάντα κούραση ή κόπωση και δεν μπορεί να εκτελέσει τις καθημερινές του δραστηριότητες -ανεξάρτητα από το πόσο κοιμάται, είναι πάντα κουρασμένο. Αυτό μπορεί να διαρκέσει για μεγάλες χρονικές περιόδους και είναι ιδιαίτερα καταστροφικό για τη συνολική υγεία. Μάθετε περισσότερα για το Σύνδρομο Χρόνιας Κόπωσης στο παρακάτω άρθρο.

Αιτίες και συμπτώματα της χρόνιας κόπωσης

Μεταξύ των πιο συνηθισμένων και επαναλαμβανόμενων συμπτωμάτων της χρόνιας κόπωσης είναι τα εξής:

  • Εξάντληση
  • Συνεχής πονοκέφαλος
  • Πονόλαιμος
  • Γενικός μυϊκός πόνος
  • Μέρη του σώματος γίνονται ευαίσθητα στην αφή (όπως οι μασχάλες ή ο λαιμός)
  • Πρησμένοι λεμφαδένες
  • Πόνος στις αρθρώσεις
  • Πρήξιμο ή κοκκίνισμα του δέρματος χωρίς να υπάρχουν μώλωπες
  • Απώλεια μνήμης
  • Προβλήματα μνήμης
  • Διαταραχές ύπνου
  • Υπερβολική κούραση κατά το ξύπνημα
  • Έλλειψη κινητοποίησης
  • Υπερβολική υπνηλία
  • Διατροφικές διαταραχές

2-ponokefalos

Μέχρι σήμερα, καμία μελέτη δεν έχει καταφέρει να προσδιορίσει τι προκαλεί ή πυροδοτεί το Σύνδρομο Χρόνιας Κόπωσης, όμως γενικά θεωρείται ότι αυτή συνδέεται με ένα εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, ιούς, άγχος, υπερβολική ανησυχία ή νευρικότητα, υπερβολικά πολλή δουλειά για μεγάλα χρονικά διαστήματα, οποιοδήποτε είδος πίεσης, διατροφική ανισορροπία (έλλειψη βιταμινών, πρωτεϊνών και σιδήρου), ή κατάθλιψη.

Το Σύνδρομο Χρόνιας Κόπωσης διαγιγνώσκεται δύσκολα επειδή, σε μερικές περιπτώσεις, οι γιατροί δεν το θεωρούν ως μια πάθηση καθαυτή, αλλά μάλλον ως ένα σύνολο συμπτωμάτων. Το πρώτο βήμα είναι να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό και, αν είναι δυνατόν, να κάνετε μια πλήρη ανάλυση αίματος για να διαπιστώσετε ποιες θρεπτικές ουσίες λείπουν από τον οργανισμό σας.

Οι τρόποι αντιμετώπισης της χρόνιας κόπωσης περιλαμβάνουν δύο κύριες λειτουργίες: την ανακούφιση από τα συμπτώματα από τη μια μεριά και την αύξηση της ανοσίας από την άλλη.

Τροφές για τη χρόνια κόπωση

Μερικές φυσικές επιλογές για την αντιμετώπιση του Συνδρόμου Χρόνιας Κόπωσης είναι οι εξής:

  • Τζίντζερ: το τζίντζερ δρα κατά των ιών, κάτι που είναι χρήσιμο στην αντιμετώπιση του ΣΧΚ. Συνιστάται να πίνετε τσάι με ένα κουταλάκι του τσαγιού ρίζα τζίντζερ ανά φλιτζάνι.

3-tzintzer

  • Ρίζα μάκα: η ρίζα μάκα έχει πολλές ωφέλειες που μπορούν να προάγουν το ανοσοποιητικό σύστημα και να αποτρέψουν την κόπωση ή την κούραση. Διαθέτει επίσης αναζωογονητικές ιδιότητες. Τρώτε ένα κουταλάκι του τσαγιού μάκα σε σκόνη στο πρωινό σας γεύμα, πασπαλίστε με αυτή τυριά και φρυγανιές, ή ανακατέψτε τη με γάλα.
  • Σπόροι κάνναβης: οι σπόροι κάνναβης είναι χρήσιμοι χάρη στο περιεχόμενό τους σε μαγνήσιο. Συνιστάται η κατανάλωση μιας χούφτας σπόρων κάνναβης στα γεύματα μέσα σε σαλάτες, σούπες, ζωμούς, σάλτσες, κ.λπ..
  • Γύρη μελισσών: η γύρη μελισσών είναι γνωστή για τις τονωτικές της ιδιότητες. Η χρήση της συνιστάται για τη βελτίωση της σωματικής απόδοσης και για άλλα οφέλη, όπως η ενίσχυση της γονιμότητας. Μπορεί να αναμειχθεί με μέλι για να ωφελήσει στο μέγιστο το ανοσοποιητικό σύστημα. Τρώτε ένα κουταλάκι του τσαγιού τη μέρα με άδειο στομάχι.
  • Ζωμός κότας: ο ζωμός κότας συνήθως φτιάχνεται από τα πόδια της κότας προκειμένου να αξιοποιηθεί το περιεχόμενό τους σε καρνοσίνη και ανσερίνη. Και οι δύο ουσίες μπορούν να βελτιώσουν τις άμυνες του οργανισμού και να συμβάλλουν στη ρύθμιση των μεταπτώσεων της διάθεσης. Ο ζωμός κότας χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες για την αντιμετώπιση της κόπωσης, τόσο της σωματικής όσο και της διανοητικής. Μπορείτε να πίνετε ένα φλιτζάνι ή ένα μπολ την ημέρα για τέσσερις εβδομάδες.

4-katsarolas

 Δημοφιλείς σπιτικές θεραπείες για τη χρόνια κόπωση

  • Προσθέστε δύο κουταλιές της σούπας από το βότανο αστράγαλος σε ένα φλιτζάνι βραστό νερό. Σκεπάστε το και αφήστε το να κρυώσει. Πίνετε το μείγμα δύο φορές την ημέρα. Χρησιμοποιείται για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος όταν αυτό είναι εξασθενημένο.
  • Βράστε δύο κουταλιές της σούπας σκόνη εχινάκειας σε ένα φλιτζάνι νερό. Απομακρύνετε από τη φωτιά και αφήστε το να κρυώσει. Πίνετε ένα φλιτζάνι την ημέρα για τέσσερις εβδομάδες το πολύ. Μην ακολουθήσετε αυτή την αγωγή αν είστε έγκυος. Η εχινάκεια ενισχύει τις φυσικές άμυνες του σώματος.
  • Αναμείξτε ένα φλιτζάνι γάλα σόγιας με μία κουταλιά της σούπας φιστίκια. Πίνετε αυτό το ρόφημα κάθε μέρα. Πρόκειται για σπουδαία πηγή ενέργειας, όμως περιέχει πολλές θερμίδες και επομένως θα πρέπει να αποφεύγεται αν είστε παχύσαρκοι ή υπέρβαροι.

5-gala-sogias

  • Προσθέστε δύο κουταλιές της σούπας τζίνγκο μπιλόμπα σε ένα φλιτζάνι βραστό νερό. Σκεπάστε το και αφήστε το να κρυώσει. Πίνετε ένα φλιτζάνι την ημέρα για να αυξήσετε την κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο, κάτι που συμβάλλει στην ενίσχυση της μνήμης και της συγκέντρωσης.
  • Βάλτε μια μικρή ποσότητα φλούδας κανέλας, ένα γαρίφαλο και λίγη φλούδα λεμονιού μέσα σε ένα βάζο που κλείνει σφιχτά για δέκα μέρες. Μετά προσθέστε περίπου 400 ml μέλι και ένα λίτρο νερό. Βράστε το μείγμα μέχρι η ποσότητά του να μειωθεί στο μισό και περιμένετε να κρυώσει πριν σερβίρετε.
  • Σε ένα λίτρο βραστό νερό, προσθέστε ένα κουταλάκι του τσαγιού κανέλα σε σκόνη, μία κουταλιά της σούπας σπόρους κάρδαμου, μία κουταλιά της σούπας μέλι και δύο κουταλιές της σούπας σκόνη μάκα. Απομακρύνετέ το από τη φωτιά και αφήστε το να κρυώσει. Πίνετε ένα φλιτζάνι από αυτό το μείγμα το πρωί και ακόμα ένα το απόγευμα. Πρόκειται για μια εξαιρετική τονωτική θεραπεία για τους ανθρώπους που πάσχουν από χρόνια κόπωση.

6-kanela

  • Πάρτε το χυμό από δύο καρότα και ένα μήλο με τη βοήθεια ενός αποχυμωτή. Σε ένα μπολ, αναμείξτε ένα κουταλάκι του τσαγιού γύρη μέλισσας, ένα κουταλάκι του τσαγιού μέλι, και ένα κουταλάκι του τσαγιού δεντρολίβανο μέχρι να σχηματιστεί ένας πολτός. Προσθέστε τον στο χυμό, μαζί με μία κουταλιά της σούπας φύτρο σταριού και μία κουταλιά της σούπας μαγιά μπύρας. Πίνετε το ρόφημα αυτό το πρωί.

Συστάσεις για την αποφυγή της χρόνιας κόπωσης

  • Πηγαίνετε στο γιατρό μόλις αρχίζετε να παρουσιάζετε ασυνήθιστα συμπτώματα κόπωσης, ή αν αυτά εμφανίζονται συχνότερα από ότι είναι φυσιολογικό.
  • Προσπαθήστε να μοιράζετε τη μέρα σας ανάμεσα στη δουλειά και την ξεκούραση.
  • Αρχίστε να γυμνάζεστε σταδιακά, μία φορά την εβδομάδα στην αρχή και φτάνοντας μέχρι τις τρεις φορές την εβδομάδα.
  • Αποφεύγετε τα ποτά που περιέχουν οινόπνευμα ή καφεΐνη (αναψυκτικά, καφές).
  • Διατηρείτε τα επίπεδα άγχους όσο το δυνατόν χαμηλότερα με γιόγκα, διαλογισμό, μασάζ, κ.λπ..
  • Να κοιμάστε οχτώ ώρες κάθε μέρα.

7-ypnos