Προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα ακολουθώντας 6 συμβουλές

7 Απριλίου 2019
Δεδομένου ότι η οστεοαρθρίτιδα μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα για την υγεία μας, συνιστάται η λήψη κάποιων μέτρων για την πρόληψή της ή τουλάχιστον για την καθυστέρηση της εμφάνισής της όσο το δυνατόν περισσότερο.

Θέλετε να προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα; Πρόκειται για μια πάθηση του σκελετικού συστήματος που προσβάλλει και άνδρες και γυναίκες, αλλά είναι πιο συνηθισμένη στους ηλικιωμένους. Οφείλεται στη φθορά του χόνδρου και των γειτονικών οστών.

Η φθορά του χόνδρου παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε ηλικία μεταξύ 50 και 55 ετών, ηλικίες στις οποίες μπορεί να εμφανιστεί με πιο έντονα συμπτώματα.

  • Ο χόνδρος περιέχει κολλαγόνο και η βασική λειτουργία του είναι η αποφυγή της τριβής ανάμεσα στα οστά.
  • Όταν ο ιστός αυτός εξαφανίζεται ή φθείρεται, αρχίζει να παρουσιάζεται πόνος λόγω της τριβής. Πρόκειται για την κύρια αιτία φλεγμονών και παραμορφώσεων στις αρθρώσεις.

Αν η συγκεκριμένη πάθηση γίνει χρόνια, μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην κινητικότητα των ασθενών, επομένως πρέπει να αντιμετωπιστεί εγκαίρως. Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να μη μειώνουμε τη σημασία των πόνων ή των τριγμών στις αρθρώσεις, καθώς είναι καλύτερα να προλαμβάνουμε παρά να θεραπεύουμε. Για να περισσότερες πληροφορίες πάνω στην πρόληψη της οστεοαρθρίτιδας διαβάστε το άρθρο των McAlindon et al. εδώ.

 

Σας προτείνουμε να διαβάσετε το άρθρο: Πόνος στις αρθρώσεις; Αυτές μπορεί να είναι οι αιτίες!

 

Πώς θα καταλάβετε αν πάσχετε από οστεοαρθρίτιδα;

Αν και η οστεοαρθρίτιδα διαγιγνώσκεται πιο δύσκολα, στις περισσότερες περιπτώσεις τα συμπτώματά της αρχίζουν να εμφανίζονται ειδικά σε ορισμένες αρθρώσεις, κάτι στο οποίο πρέπει να δώσουμε προσοχή.

  • Χέρια και δάχτυλα
  • Οσφυϊκή περιοχή
  • Γόνατα
  • Αγκώνες

Προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα ακολουθώντας τις παρακάτω συμβουλές

1. Εξασφαλίστε ασβέστιο για να προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα

Η εξασφάλιση ασβεστίου είναι ζωτική για την υγεία των οστών μας. Επομένως πρόκειται για κάτι που πρέπει να λαμβάνετε υπόψη στην καθημερινή διατροφή σας.

Πέρα από το ότι το ασβέστιο σας βοηθάει να προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα, μπορεί να προλάβει ή να καθυστερήσει την εμφάνιση άλλων εκφυλιστικών νόσων, όπως η οστεοπόρωση. Η οστεοπόρωση είναι πολύ συνηθισμένη στις γυναίκες. Θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας τη δυνατότητα λήψης κάποιου συμπληρώματος διατροφής.

2. Ακολουθείτε μια διατροφή πλούσια σε λαχανικά

Πρέπει να ακολουθείτε μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. Οι τροφές αυτές εξασφαλίζουν πολλές βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, που ωφελούν τόσο τα οστά όσο και το σώμα γενικά.

Μεταξύ των τροφών που είναι οι πλουσιότερες σε βιταμίνη C περιλαμβάνονται οι εξής:

  • Εσπεριδοειδή φρούτα (πορτοκάλι, γκρέιπφρουτ, μανταρίνι)
  • Φράουλα
  • Σέλινο
  • Καρότο
  • Λάχανο
  • Μπρόκολο
Προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Εξαλείψτε τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας.

3. Χάστε βάρος

Η παχυσαρκία είναι ένα πρόβλημα υγείας ιδιαίτερα διαδεδομένο σήμερα. Αποτελεί ακόμα μία αιτία οστεοαρθρίτιδας.

Λόγω του υπερβολικού βάρους ασκείται υπερβολική πίεση στα γόνατα, τα οποία στηρίζουν το σώμα, κάτι που οδηγεί σε βλάβη στους χόνδρους.

4. Ασκηθείτε

Η καθημερινή άσκηση είναι ένας τρόπος αποφυγής αυτού του τύπου ασθενειών, εφόσον γίνεται σωστά. Σε περίπτωση άσκησης σε κάποιο γυμναστήριο, πρέπει να φροντίζουμε να διατηρούμε πολύ καλή στάση του σώματος προκειμένου να μη βλάψουμε τα οστά και κατά συνέπεια τους χόνδρους των αρθρώσεων.

Επίσης πρέπει να έχουμε υπόψη ότι, όταν κάνουμε τζόγκινγκ, πρέπει να προσέχουμε τον διασκελισμό μας και να υπολογίζουμε τις αποστάσεις ανάλογα με το βάρος μας. Μερικοί από τις συνιστώμενους τρόπους άσκησης είναι οι εξής:

  • Πιλάτες
  • Γιόγκα
  • Διατάσεις
  • Κολύμβηση
Προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα

5. Καλή στάση του σώματος για να προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα

Αν εργάζεστε όλη μέρα καθιστοί, πρέπει να έχετε σωστή στάση του σώματος. Πρέπει να φροντίσετε η καρέκλα σας να είναι εργονομική και να διορθώνετε τον τρόπο με τον οποίο κάθεστε, αν διαπιστώνετε ότι η στάση του σώματός σας δεν είναι ιδανική.

Συνιστάται να κάνετε ένα διάλειμμα κάθε ώρα ή κάθε πενήντα λεπτά για να κινηθείτε και να κάνετε ασκήσεις διατάσεων, πριν συνεχίσετε με την εργασία σας. Όταν έχουμε κακή στάση του σώματος λόγω εργασίας, κάποιου αθλήματος ή κάποιας μορφής σωματικής άσκησης, είμαστε πιο ευάλωτοι στην οστεοαρθρίτιδα.

6. Πηγαίνετε στον γιατρό

Αν προσέξετε κάποιο σύμπτωμα ή πόνο, συνιστάται να δείτε έναν ειδικό γιατρό. Έτσι θα διαπιστώσετε αν πάσχετε από οστεοαρθρίτιδα και επίσης σε ποιο στάδιο αυτή βρίσκεται. Επιπλέον θα ξέρετε τι αγωγή να ακολουθήσετε για να βρείτε ανακούφιση από την ασθένεια. Στη συνέχεια θα πρέπει να κάνετε τακτικούς ελέγχους για να παρακολουθείτε την πορεία της νόσου.

Αν υπήρξε κάποτε κάποιο κάταγμα ή κάποιος τραυματισμός που δεν θεραπεύτηκε σωστά, μπορεί να εμφανιστεί οστεοαρθρίτιδα λόγω της ανεπαρκούς ανάρρωσης, με αποτέλεσμα άμεσες συνέπειες στον χόνδρο.

7. Θρέψτε τους χόνδρους για να προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα

Σήμερα υπάρχουν φυσικά συμπληρώματα που μας βοηθούν να θρέψουμε το σώμα μας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση συνιστούμε τη χρήση γλυκοζαμίνης, υδρολυμένου κολλαγόνου και υαλουρονικού οξέος. Έτσι θα θρέψετε τους χόνδρους των οστών του σώματός σας και θα προλάβετε την οστεοαρθρίτιδα.

Πέρα από τις παραπάνω συμβουλές, για να έχετε καλή υγεία είναι σημαντικό να ακολουθείτε έναν υγιεινό τρόπο ζωής, με καλή διατροφή και καλές συνήθειες. Πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι, σε περίπτωση εμφάνισης οποιουδήποτε συμπτώματος, πρέπει να πάτε σε έναν/μια γιατρό που εμπιστεύεστε και να τηρήσετε τη αγωγή που θα σας δώσει.

 

 

  • Alonso, A.; Álvaro-Gracia, J. M.; Andreu, J. L. et al. (2000). Manual S.E.R. de las enfermedades reumáticas. Madrid: Sociedad Española de Reumatología.
  • McAlindon, T. E., et al. (2000). “Glucosamine and chondroitin for treatment of osteoarthritis: a systematic quality assessment and meta-analysis”, JAMA, 283 (11): 1469-1475.
  • Zhang, W., and Moskowitz, R. W. (2007). “OARSI recommendations for the management of hip and knee osteoarthritis, Part I: Critical appraisal of existing treatment guidelines and systematic review of current research evidence activity”, Osteoarthritis and Cartilage, 15: 981-999.