Προβιοτικά για μωρά: Όσα πρέπει να ξέρετε γι αυτά

07 Μάρτιος, 2021
Τα συμπληρώματα που βασίζονται σε βακτήρια αναφέρουν διάφορα οφέλη στο γαστρεντερικό σωλήνα των ενηλίκων, αλλά είναι υγιές να χορηγούνται προβιοτικά σε μωρά και νεογέννητα; Εδώ σας δίνουμε την απάντηση.

Είναι κατάλληλα τα προβιοτικά για μωρά; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι αλλαγής της εντερικής χλωρίδας ενός βρέφους; Πριν λάβετε οποιεσδήποτε αποφάσεις σχετικά με την παιδιατρική υγεία, είναι σημαντικό να αποσαφηνίσετε ορισμένες αβεβαιότητες.

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που προσθέτουμε σε ορισμένες πτυχές της διατροφής και παραμένουν ενεργά στο έντερο. Χάρη στη δραστηριότητά τους, τροποποιούν τα μικρόβια του πεπτικού συστήματος αυτών που τα καταναλώνουν.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), εάν καταναλώνουμε τη σωστή ποσότητα, φέρνουν πολλά οφέλη για την υγεία. Μεταξύ των προβιοτικών τροφών, τα πιο σημαντικά είναι τα φρέσκα γιαούρτια, το κεφίρ, το λάχανο τουρσί και πολλά άλλα.

Διαβάστε επίσης: Γνωρίστε αυτά τα 8 smoothies για τη δυσκοιλιότητα.

Εντερική χλωρίδα

Ένα ισορροπημένο μικροβίωμα στο έντερο είναι απαραίτητο για την ανθρώπινη υγεία. Η συνεργασία μεταξύ του ατόμου και των μικροοργανισμών που ζουν σε αυτό καθορίζει τόσο τη μακροπρόθεσμη όσο και τη βραχυπρόθεσμη υγεία.

Σύμφωνα με διάφορες μελέτες, η βακτηριακή χλωρίδα που ζει στο γαστρεντερικό σωλήνα έχει πολλά οφέλη. Για παράδειγμα:

  • Βοηθούν στην εξειδίκευση του λεμφοειδούς ιστού που σχετίζεται με τον βλεννογόνο του εντέρου. Αυτό μεταφράζεται σε συνέργεια με το ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο μαθαίνει να αναγνωρίζει ευεργετικά βακτηριακά στελέχη και να προετοιμάζεται για μελλοντικές ασθένειες. Εν ολίγοις, βοηθά τις άμυνες.
  • Τα εντερικά βακτήρια αναγνωρίζουν και διαλύουν ορισμένους φυτικούς πολυσακχαρίτες που δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε μόνοι μας. Σύμφωνα με επιστημονικές δημοσιεύσεις, αυτή η δραστηριότητα είναι το 10% των ημερήσιων θερμίδων ενός ανθρώπου.
  • Καθώς το πεπτικό σύστημα είναι ανοιχτό σε εξωτερικούς παράγοντες, βρίσκεται πάντα στο έλεος των εξωτερικών παραγόντων να του επιτεθούν. Η φυσιολογική βακτηριακή χλωρίδα αποικίζει τις επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τον έξω κόσμο, εμποδίζοντας τον πολλαπλασιασμό ξένων σωμάτων.

Αυτά είναι μερικά οφέλη που τα βακτήρια του εντέρου φέρνουν στον άνθρωπο. Είναι μια συμβιωτική σχέση καθώς δεν υπήρχαμε χωρίς αυτά, και αυτά δεν θα υπήρχαν χωρίς εμάς.

βακτήρια
Η συνήθης χλωρίδα του πεπτικού συστήματος είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του ανθρώπου

Προβιοτικά για μωρά

Τα προβιοτικά τρόφιμα περιέχουν βακτήρια που είναι ευεργετικά για τη συνολική λειτουργία του εντερικού μικροβιώματος. Μερικά από αυτά είναι λακτοβάκιλλοι, Bifidobacterium και Saccharomyces boulardii.

Τα υγιή μικροβιώματα περιέχουν ήδη αυτούς τους μικροοργανισμούς, αλλά η αύξηση της ποσότητας αυτών μπορεί να είναι καλή εάν το άτομο που τα καταναλώνει δεν έχει υπάρχουσες ασθένειες. Αλλά τι συμβαίνει με τα νεογέννητα;

Μελέτες που ευνοούν τα προβιοτικά στα μωρά

Μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2014 έδειξε τα ακόλουθα αποτελέσματα:

  • Παρακολούθησαν 589 νεογέννητα παιδιά κατά τις πρώτες 90 ημέρες της ζωής τους. Σε ορισμένα δόθηκαν τα προβιοτικά βακτήρια Lactobacillus reuteri και άλλα δόθηκαν ψεύτικα.
  • Ζητήθηκε από τους γονείς να παρακολουθούν πόσο συχνά φτύνουν, πόσο καιρό κλαίνε, τον αριθμό των επισκέψεων στον παιδίατρο και τις νοσηλείες, μεταξύ άλλων παραγόντων ενδεικτικών της εντερικής υγείας του μωρού.
  • Υπήρξε μια σημαντική διαφορά στις μεταβλητές μεταξύ των μωρών που λαμβάνουν προβιοτικά και εκείνων που δεν λάμβαναν. Αυτό σημαίνει ότι οι μικροοργανισμοί προστάτευαν τα νεογνά από εντερικές διαταραχές.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, καθώς άλλες μελέτες δείχνουν επίσης το όφελος του βακτηρίου Lactobacillus reuteri στην καλή λειτουργία του εντέρου. Σε αυτήν την περίπτωση, παρατηρήθηκε μείωση των συμπτωμάτων που σχετίζονται με κολικούς σε βρέφη με την εφαρμογή προβιοτικών σταγόνων στο μητρικό γάλα.

Ίσως σας ενδιαφέρει: 3 βήματα για ένα υγιές παχύ έντερο! Μάθετε περισσότερα!

Γενικά οφέλη των προβιοτικών

Γενικά εκτιμάται ότι τα προβιοτικά βοηθούν ενήλικες και παιδιά σε διάφορα μέτωπα:

  • Πρώτον, προάγουν την ανάπτυξη ευεργετικών βακτηρίων όταν αυτός που τα καταναλώνει παίρνει αντιβιοτικά.
  • Μειώνουν τα συμπτώματα των εντερικών παθήσεων, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.
  • Τέλος, αποτρέπουν επίσης τη διάρροια που προκαλείται από μολυσματικούς παράγοντες.

Κίνδυνοι από τα προβιοτικά για μωρά

Τα προβιοτικά είναι συνήθως ασφαλή, αλλά ορισμένες επιστημονικές πηγές προειδοποιούν ότι μπορεί να προκύψουν επιπλοκές από τη χρήση τους.

Άτομα με μειωμένο ανοσοποιητικό σύστημα, με ασθένειες καρδιακής βαλβίδας ή πρόωρα μωρά είναι πιθανές ομάδες κινδύνου. Αυτό συμβαίνει επειδή τα βακτήρια θα έχουν την τάση, σε αυτές τις καταστάσεις, να πολλαπλασιάζονται δυσανάλογα, δημιουργώντας γαστρεντερική φλεγμονή, υπερβολική ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος και, στη χειρότερη περίπτωση, βακτηριαιμία.

Δεν γνωρίζουμε πλήρως την έκταση αυτών των ασθενειών στα νεογνά. Οι επιπτώσεις της μακροχρόνιας χρήσης αυτών των βακτηρίων στην ανάπτυξη των παιδιών είναι επίσης δύσκολο να εξακριβωθούν, καθώς αυτό θα σήμαινε αρκετά χρόνια παρακολούθησης σε μωρά που τα κατανάλωναν.

μωρό ξαπλωμένο
Ο παιδικός κολικός ήταν λιγότερο συχνός σε παιδιά που κατανάλωναν προβιοτικά, σύμφωνα με κάποια έρευνα.

Προβιοτικά για μωρά: τι να θυμάστε

Η χρήση προβιοτικών σε βρέφη φαίνεται να έχει πολλά οφέλη. Ωστόσο, επιστημονικές πηγές προειδοποιούν ότι πρέπει να συνεχίσουμε να μελετάμε τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ αυτών των μικροοργανισμών και της εντερικής υγείας του νεογέννητου. Οι πιθανοί κίνδυνοι και οι δυσμενείς επιπτώσεις πρέπει επίσης να αξιολογούνται.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι πάντα καλύτερο να ζητήσετε συμβουλές από τον παιδίατρο πριν το πραγματοποιήσετε, επειδή γνωρίζουν καλύτερα το ιατρικό ιστορικό του νεογέννητου από οποιονδήποτε άλλο και θα γνωρίζουν τι είναι καλύτερο. Δεν πρέπει όλοι να καταναλώνουν προβιοτικά, αλλά πρέπει να εκτιμάται η ποσότητα προβιοτικών από το γιατρό.

  • Guideline for evaluation of probiotics in food. Recogido a 27 de junio en https://www.who.int/foodsafety/fs_management/en/probiotic_guidelines.pdf.
  • Maynard, C. L., Elson, C. O., Hatton, R. D., & Weaver, C. T. (2012). Reciprocal interactions of the intestinal microbiota and immune system. Nature489(7415), 231-241.
  • Inman, M. (2011). How bacteria turn fiber into food. PLoS Biol9(12), e1001227.
  • Indrio, F., Di Mauro, A., Riezzo, G., Civardi, E., Intini, C., Corvaglia, L., … & Del Vecchio, A. (2014). Prophylactic use of a probiotic in the prevention of colic, regurgitation, and functional constipation: a randomized clinical trial. JAMA pediatrics168(3), 228-233.
  • Koonce, T., Mounsey, A., & Rowland, K. (2011). Colicky baby? Here’sa surprising remedy. The Journal of Family Practice60(1), 34.
  • Doron, S., & Snydman, D. R. (2015). Risk and safety of probiotics. Clinical Infectious Diseases60(suppl_2), S129-S134.
  • Probiotics, Cleveland Clinic. Recogido a 27 de junio en https://my.clevelandclinic.org/health/articles/14598-probiotics.
  • Merino, A. Barrio. “Probióticos, prebióticos y simbióticos. Definición, funciones y aplicación clínica en pediatría.” Revista Pediatría de Atención Primaria 8.Suplemento 1 (2006).
  • Román Riechmann, E., and G. Álvarez Calatayud. “Empleo de probióticos y prebióticos en pediatría.” Nutrición Hospitalaria 28 (2013): 42-45.