Slow life ή αλλιώς χαλαρά: Τι είναι αυτό το κίνημα;

To slow life είναι ένα διεθνές πολιτιστικό κίνημα που προωθεί έναν επιβραδυνόμενο τρόπο ζωής με επίκεντρο το εδώ και τώρα. Μάθετε τα πάντα γι' αυτό εδώ!
Slow life ή αλλιώς χαλαρά: Τι είναι αυτό το κίνημα;

Τελευταία ενημέρωση: 13 Ιούλιος, 2022

Στις μέρες μας, και ειδικά στον δυτικό πολιτισμό, είναι αρκετά συνηθισμένο οι άνθρωποι να ζουν σε γρήγορους ρυθμούς. Αντιμέτωποι με αυτή την ανθυγιεινή πραγματικότητα, έχουν δημιουργηθεί κινήματα όπως το κίνημα του slow life που υποστηρίζουν έναν πιο αργό και χαλαρό τρόπο ζωής.

Σύμφωνα με αυτή τη φιλοσοφία, το κλειδί για την ευτυχία και την ευημερία βρίσκεται στην προτεραιότητα συνηθειών που προάγουν την ισορροπία μεταξύ σώματος και νου, καθώς και την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του ατόμου. Για παράδειγμα, αυτό συχνά περιλαμβάνει το να περνάμε περισσότερο χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, να κάνουμε σωματική ή πνευματική άσκηση, να απολαμβάνουμε ταξίδια για χαλάρωση και να αφιερώνουμε χρόνο για ξεκούραση. Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά.

Τι είναι το slow life;

Slow life σημαίνει κυριολεκτικά “αργή ζωή” και αναφέρεται σε ένα διεθνές πολιτιστικό κίνημα που προωθεί έναν επιβραδυνόμενο τρόπο ζωής. Δίνει προτεραιότητα σε θεμελιώδεις πτυχές της καθημερινής ζωής, όπως η ξεκούραση, η επικοινωνία, το φαγητό, το εδώ και τώρα και οι υγιείς προσωπικές σχέσεις.

Η βασική προσέγγιση του slow life είναι ότι ο σημερινός ρυθμός ζωής, ειδικά στον δυτικό πολιτισμό, είναι μη βιώσιμος και ανθυγιεινός. Υπάρχει μια απόλυτη ιεράρχηση της εργασίας έναντι άλλων πτυχών της ζωής, ένας αχαλίνωτος καταναλωτισμός που δεν μας θέλει να προβληματιζόμαστε για τίποτα και μια γενική δυσκολία να απολαύσουμε πλήρως την ύπαρξή μας.

Ωστόσο, το κίνημα slow life δεν σημαίνει ότι είμαστε τεμπέληδες ή ότι δουλεύουμε λίγο. Σημαίνει απλώς να παίρνουμε τη ζωή με διαφορετικό τρόπο, να αφήνουμε στην άκρη τη βιασύνη που κυριαρχεί στην καθημερινότητά μας και να απολαμβάνουμε κάθε δράση, κάθε στιγμή και κάθε άνθρωπο.

Πώς προέκυψε αυτό το κίνημα slow life;

Το κίνημα ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 στην Ιταλία ως απάντηση στην εισβολή του γρήγορου ή πρόχειρου φαγητού στη χώρα αυτή. Στην περίπτωση αυτή, ο κοινωνιολόγος Carlo Petrini επαναστάτησε ενάντια στο άνοιγμα ενός MacDonald’s στη Ρώμη και ίδρυσε το κίνημα του slow food, το οποίο προτείνει την επιστροφή στις παραδοσιακές αξίες της γαστρονομίας.

Αυτό σημαίνει σεβασμό στα φυσικά προϊόντα, κατανάλωση βιολογικών και μη επεξεργασμένων τροφίμων, προτίμηση στα τοπικά και εποχιακά προϊόντα και βιωσιμότητα όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με το φαγητό μας.

Το slow food υποστηρίζει επίσης τη συνειδητή κατανάλωση, που σημαίνει να αφιερώνουμε χρόνο για να απολαύσουμε το φαγητό, να σταματήσουμε να εκτιμήσουμε τα αρώματα, τα χρώματα και τις υφές κάθε μπουκιάς. Εν ολίγοις, πρόκειται για μια πιο ικανοποιητική και γεμάτη εμπειρία που είναι ασύμβατη με κάθε είδους βιασύνη.

Από την ίδρυσή του, το κίνημα έχει αποκτήσει μεγάλη δημοτικότητα και σήμερα έχει χιλιάδες οπαδούς σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον, λίγο μετά τη δημιουργία του, η έννοια του slow εξαπλώθηκε και σε άλλους τομείς, όπως η εργασία, ο τουρισμός, η εκπαίδευση, το σεξ και η μόδα.

Μάλιστα, σήμερα μπορούμε να βρούμε ακόμη και slow cities σε όλες τις ηπείρους, οι οποίες υποστηρίζουν τον αργό και χαλαρό τρόπο ζωής, έχουν αγορές με βιολογικά προϊόντα, βιώσιμα κτίρια και εστιατόρια με δικό τους λαχανόκηπο.

Υπάρχει ακόμη και ειδικός ιστότοπος που εξηγεί τι είναι αυτές οι πόλεις και ποιες αρχές τηρούν. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, υπάρχουν επτά πόλεις που εφαρμόζουν αυτόν τον τρόπο ζωής. Κάποιες από αυτές είναι οι Begur, Pals, Palafrugell και Bigastro.

Ωστόσο, όλες αυτές οι πρακτικές είναι αυτό που σήμερα ονομάζουμε slow life. Η επινόηση αυτού του όρου αποδίδεται συνήθως στον Καναδό δημοσιογράφο και συγγραφέα Carl Honoré, συγγραφέα του βιβλίου In Praise of Slowness.

Ciudad llena de gente sin slow life.

9 κλειδιά για να εφαρμόσετε τη φιλοσοφία του slow life στην πράξη

Το slow life είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να απολαύσετε περισσότερο τη ζωή και να ξεφύγετε από το άγχος. Ωστόσο, η εφαρμογή του μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη, καθώς είμαστε συνηθισμένοι σε επιταχυνόμενους ρυθμούς και σε υπερφόρτωση υποχρεώσεων.

Ωστόσο, δεν είναι ακατόρθωτο. Ιδανικά, θα πρέπει να αρχίσουμε να ενσωματώνουμε σταδιακά κάποιες συνήθειες στη ρουτίνα μας. Ακολουθούν ορισμένες απλές κατευθυντήριες γραμμές για να σας βοηθήσουν.

1. Έχετε επίγνωση της παρούσας στιγμής

Όπως είπαμε, το slow life δεν είναι συνώνυμο με την έλλειψη δραστηριότητας, οπότε δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως απραξία ή τεμπελιά. Στην πραγματικότητα, αυτή η κίνηση δεν αναφέρεται απλώς στο να κάνουμε το ίδιο πράγμα, αλλά πιο αργά.

Αντίθετα, σχετίζεται περισσότερο με το να αποκτήσουμε επίγνωση του εδώ και τώρα και να επικεντρώσουμε το μυαλό μας σε αυτό που κάνουμε κάθε στιγμή χωρίς την παρεμβολή σκέψεων για το παρελθόν ή το μέλλον.

Μια από τις πιο αποτελεσματικές τεχνικές για να μάθουμε να εστιάζουμε στην παρούσα στιγμή είναι ο διαλογισμός mindfulness. Αν προσθέσετε αυτή την πρακτική στην καθημερινή σας ρουτίνα, θα αρχίσετε να παρατηρείτε αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεστε και εκτιμάτε την κάθε στιγμή.

2. Απολαύστε τη φύση

Η επαφή με τη φύση μας καλεί να επιβραδύνουμε και να αναλογιστούμε το μεγαλείο της. Στην πραγματικότητα, έχει αποδειχθεί ότι το φυσικό περιβάλλον ενισχύει τη συνολική μας ευημερία.

Ωστόσο, δεν χρειάζεται να εγκαταλείψετε την πόλη και να πάτε να ζήσετε στην εξοχή για να εκτιμήσετε τη φύση. Μπορούμε να συνδεθούμε μαζί της περπατώντας στους χώρους πρασίνου της περιοχής όπου ζούμε ή ασκώντας γυμναστική σε φυσικά περιβάλλοντα.

3. Συνδεθείτε με τους ανθρώπους γύρω σας

Οι έντονοι ρυθμοί της ζωής και η αυξανόμενη άνοδος των κοινωνικών δικτύων καθιστούν την πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία και τη γνήσια επαφή με τους γύρω μας όλο και πιο δύσκολη.

Επομένως, είναι σημαντικό να εκτιμούμε τις σχέσεις μας, να διευκολύνουμε τις στιγμές συνάντησης και να διασφαλίζουμε ότι οι επιπτώσεις της ζωής μας στην υπόλοιπη κοινότητα είναι θετικές. Στην περίπτωση αυτή, η επικοινωνία και η ακρόαση αποτελούν θεμελιώδεις πυλώνες.

4. Αποφύγετε τον καταναλωτισμό

Ο καταναλωτισμός μας κάνει να πιστεύουμε ότι χρειαζόμαστε συγκεκριμένα προϊόντα για να είμαστε ευτυχισμένοι, ενώ στην πραγματικότητα χρειαζόμαστε λίγα υλικά πράγματα για να φτάσουμε σε αυτή την κατάσταση.

Έτσι, για να αναπτύξουμε το slow life, πρέπει να γνωρίσουμε τον εαυτό μας, να αναλύσουμε τη ζωή μας και να σκεφτούμε τι πραγματικά χρειαζόμαστε για να είμαστε ευτυχισμένοι. Με άλλα λόγια, το κίνημα αυτό μας καλεί να γίνουμε συνειδητοί καταναλωτές, οι οποίοι αποκτούν ό,τι χρειάζονται και είναι υπεύθυνοι για το περιβάλλον.

5. Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία για να κάνετε τη ζωή σας ευκολότερη

Πρέπει να σημειωθεί ότι το κίνημα του slow life δεν είναι εναντίον της τεχνολογίας. Αντιθέτως, προωθεί τη χρήση της, εφόσον μας βοηθάει να ζήσουμε μια πιο ολοκληρωμένη, ευτυχισμένη και βιώσιμη ζωή. Ιδανικά, θα πρέπει να χρησιμοποιούμε τις τεχνολογικές συσκευές ως μέσο ή εργαλείο και όχι ως αυτοσκοπό.

6. Εφαρμόστε το slow food ως μέρος του slow life

Όταν τρώτε, να μασάτε καλά και να απολαμβάνετε το φαγητό. Αποφύγετε να τρώτε κοιτάζοντας το κινητό σας ή τον υπολογιστή σας και προσπαθήστε να μοιραστείτε αυτή τη στιγμή με άλλους ανθρώπους.

Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο θα συνδεθείτε με τους γύρω σας, αλλά και το σώμα σας θα επεξεργαστεί το σήμα κορεσμού νωρίτερα και θα σας βοηθήσει να χάσετε βάρος. Επίσης, θα έχετε μεγαλύτερη επίγνωση του τι καταναλώνετε.

7. Εξισορροπήστε το άγχος με τη χαλάρωση

Ξέρουμε ότι μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να αφήσετε τις υποχρεώσεις. Ωστόσο, μπορούμε να αντισταθμίσουμε τη δουλειά και τις περιττές εργασίες δημιουργώντας χώρο για δραστηριότητες που μας επιτρέπουν να χαλαρώσουμε.

Για παράδειγμα, πηγαίνετε για τρέξιμο, κάντε γιόγκα, διαβάστε, κάντε χειροτεχνίες ή περπατήστε. Το κλειδί είναι να αναζητήσετε χόμπι που σας προσκαλούν να σταματήσετε, να συνδεθείτε με τον εαυτό σας και να προβληματιστείτε.

Reading for a slow life
Το διάβασμα δημιουργεί ένα χώρο χαλάρωσης και ηρεμίας που μας βοηθά να οργανώσουμε τη ζωή μας σε αργή λειτουργία.

8. Αποφύγετε το multitasking

Το multitasking συνδέεται συχνά με την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητα. Ωστόσο, η ικανότητά μας να προσέχουμε και να συγκεντρωνόμαστε είναι περιορισμένη.

Επομένως, το multitasking μόνο κακό κάνει στην απόδοσή μας. Οδηγεί σε απογοήτευση και άγχος.

Επομένως, σας συμβουλεύουμε να κάνετε ένα πράγμα κάθε φορά και να κάνετε μικρά διαλείμματα μεταξύ των εργασιών. Αυτό θα σας κρατήσει πιο συγκεντρωμένους σε αυτό που κάνετε και θα διατηρήσετε τα επίπεδα ενέργειάς σας καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

9. Προγραμματίστε την ημέρα σας

Για να αποφύγετε το αίσθημα της έλλειψης χρόνου, ιδανικά, θα πρέπει να είστε σε θέση να προγραμματίσετε την ημέρα σας. Θα πρέπει να το κάνετε με χαμηλές προσδοκίες σχετικά με τις δραστηριότητες που θέλετε να αντιμετωπίσετε, καθώς πάντα προκύπτουν απρόβλεπτα γεγονότα που μας αναγκάζουν να τροποποιήσουμε την ατζέντα.

Επιπλέον, σε αυτόν τον προγραμματισμό, θα πρέπει να κρατήσετε χώρο για να κάνετε τα πράγματα που σας αρέσουν και που σας επιτρέπουν να αποσυνδεθείτε από τις υποχρεώσεις. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να αισθάνεστε καλά και ξεκούραστα.

Slow life

Όσοι εφαρμόζουν αυτόν τον τρόπο ζωής λένε ότι ναι, το slow life τους έχει βοηθήσει να είναι πιο ευτυχισμένοι. Απαιτεί να βάλουν φρένο στη ζωή, να αναπροσαρμοστούν και να προχωρήσουν μπροστά με πολύ πιο ξεκάθαρες ιδέες και στόχους.

Επομένως, αν θέλετε να αισθάνεστε πιο ικανοποιημένοι, το να ζείτε χαλαρά θα ήταν ένα καλό σημείο εκκίνησης. Είστε έτοιμοι γι’ αυτό;

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Το καθημερινό άγχος μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Το καθημερινό άγχος μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη

Άγχος και κατάθλιψη φαίνονται διαφορετικά. Το πρώτο σχετίζεται με τη νευρικότητα, το δεύτερο με την παθητικότητα. Όμως, το καθημερινό άγχος