11 συνήθειες που θα πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη

23 Μαΐου 2020
Σε αυτό το άρθρο, θα ανακαλύψουμε ποιες συνήθειες πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη για να παραμείνετε εσείς και το μωρό σας υγιείς.

Σε αυτό το άρθρο, θα σας παρουσιάσουμε ορισμένες συνήθειες που θα πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη. Αν περιμένετε το μωράκι σας, θα πρέπει να αλλάξετε ορισμένες συνήθειες για την υγεία τη δική σας, αλλά και του μωρού σας.

Συνήθειες που θα πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη

Στην καθημερινή μας ζωή, συχνά κάνουμε ορισμένες δραστηριότητες οι οποίες δεν είναι πάντα καλές ή υγιεινές. Όταν είστε έγκυες όμως, είναι σημαντικό να γνωρίζετε αυτές τις συνήθειες ώστε να αποφύγετε κάποια προβλήματα.

Σίγουρα ο/η γιατρός σας σας έχει ήδη δώσει κάποιες οδηγίες. Ωστόσο, θα πρέπει να διαβάσετε αυτό το άρθρο για να φρεσκάρετε τη μνήμη σας.

1. Κάπνισμα

Μία από τις πρώτες συμβουλές που ακούνε οι έγκυες γυναίκες είναι “Κόψτε το κάπνισμα.” Σύμφωνα με την Ισπανική Ένωση Παιδιάτρων, το κάπνισμα κατά την εγκυμοσύνη μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του μωρού.

Ανάμεσα στα κύρια προβλήματα που προκαλεί το κάπνισμα βρίσκονται και τα εξής:

  • Χαμηλό ποσοστό γεννήσεων.
  • Αυξημένος κίνδυνος πρόωρης γέννας.
  • Αυξημένος κίνδυνος δυσπλασιών στο πρόσωπο, τα άκρα, τα νεφρά, ή την καρδιά.
  • Μειωμένη λειτουργία των πνευμόνων.
  • Αυξημένος κίνδυνος αιφνίδιου θανάτου.

Μη χάσετε: Κόψιμο του καπνίσματος: Πώς ν’ αντιμετωπίσετε κάθε στάδιο

2. Κατανάλωση αλκοόλ

Έγκυος γυναίκα κρατά ποτήρι με κρασί

Το αλκοόλ προκαλεί σοβαρή ζημιά δημιουργώντας σύνδρομο εξάρτησης και αναπτυξιακές βλάβες.

Μία ακόμη συνήθεια που θα πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη είναι να πίνετε αλκοόλ. Αν έχετε συνηθίσει να πίνετε έξω με φίλους, να θυμάστε ότι τώρα θα πρέπει να πίνετε νερό ή μη αλκοολούχα ποτά.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) προειδοποιεί για τους κινδύνους της κατανάλωσης αλκοόλ κατά την εγκυμοσύνη. Ο λόγος είναι πως το αλκοόλ περνά απευθείας στο μωρό μέσω του αίματος. Αυτή η ουσία είναι ιδιαίτερα τοξική για τα μωρά.

Τα μωρά τα οποία εκτίθενται επανειλημμένως στο αλκοόλ ίσως να υποφέρουν από:

  • Εμβρυϊκό αλκοολικό σύνδρομο το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από σωματικά και νοητικά προβλήματα.
  • Παρεμπόδιση ανάπτυξης και/ή αναπτυξιακές καθυστερήσεις.
  • Εγκεφαλική δυσλειτουργία.
  • Δυσμορφίες στο πρόσωπο.

3. Συνήθειες που πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη: Κατανάλωση ωμού ψαριού

Το σούσι ή άλλα φαγητά που περιλαμβάνουν ωμό ψάρι είναι συνήθειες οι οποίες κατά την εγκυμοσύνη ίσως θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή του εμβρύου. Γνωρίζατε ότι μπορείτε να υποφέρετε από τροφική δηλητηρίαση ή λοιμώξεις εξαιτίας των παρασίτων που έχουν τα ωμά ψάρια;

Συμβουλευτείτε τον/η γιατρό σας και ακολουθήστε τις οδηγίες του/ης αναφορικά με την κατανάλωση ψαριού. Αν αρρωστήσετε από το παράσιτο anisakis, για παράδειγμα, είναι πιθανό να κινδυνεύσει η εγκυμοσύνη και η υγεία σας.

4. Δεν πίνετε αρκετό νερό

Αν και οι γιατροί συνιστούν την κατανάλωση τουλάχιστον 6-8 ποτηριών νερό την ημέρα, πολλές φορές δεν φτάνουμε αυτόν τον στόχο. Αν υποφέρετε από αφυδάτωση κατά την εγκυμοσύνη ίσως προκληθούν κόπωση, κράμπες, δυσκοιλιότητα, και καούρα.

Όμως, οι επιπτώσεις για το μωρό σας μπορούν να είναι πιο σοβαρές:

  • Προβλήματα με το αμνιακό υγρό.
  • Αυξημένος κίνδυνος πρόωρης γέννας.
  • Προβλήματα με τον πλακούντα, καθώς αποτελείται κατά μεγάλο ποσοστό από νερό.

5. Υποφέρετε από μακροχρόνιο άγχος

Συνήθειες που θα πρέπει να αποφύγετε στην εγκυμοσύνη

Ο μοντέρνος τρόπος ζωής οδηγεί τους ανθρώπους να κάνουν χιλιάδες πράγματα την ημέρα. Καθώς το άγχος μπορεί να βλάψει το μωρό σας, θα πρέπει να το αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη. Αν έχετε άγχος, δοκιμάστε να χαλαρώσετε κάνοντας δραστηριότητες όπως κολύμβηση ή γιόγκα για εγκύους.

Μια έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι έγκυες γυναίκες που υποφέρουν από παρατεταμένες περιόδους άγχους έχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξει παθολογικές ή πνευματικές ασθένειες το μωρό τους. Για παράδειγμα, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας.

6. Συνήθειες που πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη: Ωμό κρέας και λουκάνικα

Τα βακτήρια που προκαλούν τοξοπλάσμωση και σαλμονέλα μπορούν να μεταδοθούν μέσα από την κατανάλωση ωμού ή μη μαγειρεμένου κρέατος (όχι μόνο καρπάτσιο αλλά ίσως και μπέικον).

Παρότι αυτές οι ασθένειες ίσως να μην είναι σοβαρές για εσάς, μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στο μωρό σας.

7. Κατανάλωση ωμών αβγών

Αν τρώτε αβγά που δεν έχουν μαγειρευτεί, μπορεί να νοσήσετε από σαλμονέλαμια μόλυνση που είναι ικανή να προκαλέσει ακόμη και την αποβολή του εμβρύου.

Θα πρέπει επίσης να είστε προσεκτικές με τη μαγιονέζα και άλλα παρασκευάσματα τα οποία περιέχουν ωμά αβγά.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Εγκυμοσύνη στα 45. Ποιες οι πιθανότητες να συμβεί φυσικά;

8. Μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα

Άλλη μια συνήθεια που θα πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη είναι η κατανάλωση μη παστεριωμένων γαλακτοκομικών προϊόντων. Ο λόγος είναι τα βακτήρια που περιέχουν το μη παστεριωμένο γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα οποία προκαλούν λιστερίωση, μεταξύ άλλων ασθενειών, μια πάθηση που μπορεί να προκαλέσει την αποβολή του εμβρύου ή προβλήματα σε αυτό.

9. Συνήθειες που πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη: Μη ισορροπημένη διατροφή

Έγκυος γυναίκα μαγειρεύει λαχανικά

Η σωστή διατροφή θα σας αποτρέψει από το να πάρετε ανθυγιεινό βάρος, και επιπλέον θα φροντίσει για την παροχή θρεπτικών ουσιών στο έμβρυο.

Μια διατροφή που βασίζεται στο λίπος και τη ζάχαρη δεν είναι θρεπτική. Για την ακρίβεια, δε θα σας κάνει καλό ακόμη και αν δεν είστε έγκυες! Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, θα πρέπει επίσης να αποφεύγετε τροφές με κορεσμένα λιπαρά και κενές θερμίδες για να αποτρέψετε την αύξηση βάρους.

Δε σας δίνουμε αυτή τη συμβουλή μόνο για αισθητικούς λόγους. Η υπερβολική αύξηση βάρους σχετίζεται με προβλήματα όπως είναι η πίεση (και τον κίνδυνο προεκλαμψίας και διαβήτη της κύησης).

10. Πίνετε πολύ καφέ

Ενώ το Αμερικανικό Κολλέγιο Μαιευτικής και Γυναικολογίας δηλώνει πως δεν υπάρχει σύνδεση μεταξύ της ήπιας πρόσληψης καφέ (λιγότερο από 200 mg την ημέρα) και της πρόωρης γέννας ή αποβολής, άλλες μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως πάνω από 200 mg ίσως αυξήσουν αυτόν τον κίνδυνο.

11. Ταξίδι με αεροπλάνο

Αν και οι πτήσεις δεν αντενδείκνυνται στις εγκυμοσύνες, θα πρέπει πάντα να ρωτάτε τον/η γιατρό σας πριν αρχίσετε τη νέα σας περιπέτεια! Τους πρώτους τρεις και τους τελευταίους δύο μήνες της εγκυμοσύνης, οι ειδικοί συχνά συμβουλεύουν την αποφυγή των ταξιδιών με αεροπλάνο.

Αν έχετε επικίνδυνη εγκυμοσύνη, δε θα σας επιτραπεί να ταξιδέψετε με αεροπλάνο προκειμένου να προστατευθεί το μωρό. Συμβουλευτείτε τον/η γιατρό σας πριν αγοράσετε το αεροπορικό σας εισιτήριο.

Πέραν από τη λίστα που μοιραστήκαμε μαζί σας σε αυτό το άρθρο, θα πρέπει να ρωτήσετε τον/η γιατρό σας για άλλες συνήθειες που θα πρέπει να αποφύγετε κατά την εγκυμοσύνη ώστε να είστε υγιείς εσείς και το μωρό σας. Αν σας είναι δύσκολο να αποφύγετε αυτές και άλλες συνήθειες, να θυμάστε ότι σε λίγους μήνες θα κρατάτε στην αγκαλιά σας το μωρό σας.

  • Fundación Española de Pediatría. Consumo de tabaco en el embarazo. https://enfamilia.aeped.es/noticias/consumo-tabaco-en-embarazo
  • Organización Mundial de la Salud. El costo que conlleva beber alcohol durante el embarazo. https://www.who.int/bulletin/volumes/95/5/17-030517/es/
  • University of Zurich. (2017). Too much stress for the mother affects the baby through amniotic fluid. https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170529090530.htm
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. En el embarazo. http://www.mscbs.gob.es/ciudadanos/proteccionSalud/mujeres/recomendaciones/recEmbarazo.htm
  • The American College of Obstetricians and Gynecologists. (2010). Moderate Caffeine Consumption During Pregnancy. https://www.acog.org/Clinical-Guidance-and-Publications/Committee-Opinions/Committee-on-Obstetric-Practice/Moderate-Caffeine-Consumption-During-Pregnancy
  • NCBI. (2008). Maternal caffeine consumption during pregnancy and the risk of miscarriage: a prospective cohort study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18221932