Τι να κάνετε στη δηλητηρίαση από φάρμακα;

08 Νοέμβριος, 2020
Όταν εμφανιστεί δηλητηρίαση από φάρμακα, ο βαθμός της θα εξαρτηθεί, από την ποσότητα των φαρμάκων που ο ασθενής έλαβε και από τα χαρακτηριστικά του ατόμου.

Τα συμπτώματα και οι συνέπειες από τη δηλητηρίαση από φάρμακα εξαρτώνται από το φάρμακο, αλλά μπορούν όλα να είναι εξίσου θανατηφόρα. Ο βαθμός δηλητηρίασης εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από την ποσότητα του φαρμάκου που καταναλώνεται και από τα χαρακτηριστικά κάθε ατόμου.

Στη συνέχεια, θα δούμε τους διαφορετικούς τύπους δηλητηρίασης μαζί με κάποιες ενδείξεις για την αναγνώρισή της και τα άμεσα μέτρα που θα πρέπει να ακολουθήσουν.

Δηλητηρίαση από φάρμακα: Οι 5 τύποι

θάνατος από χάπια
Η δηλητηρίαση από φάρμακα έχει διαφορετικά συμπτώματα και συνέπειες. Όλα εξαρτώνται από τον τύπο των φαρμάκων, τις ποσότητες και τα ατομικά χαρακτηριστικά κάθε ατόμου.

Υπάρχουν πέντε τύποι δηλητηρίασης με βάση διαφορετικούς παράγοντες και αυτοί εξαρτώνται από:

  1. Το μέγεθος των κλινικών επιπλοκών

Όσον αφορά τη δηλητηρίαση από φάρμακα, οι επιπλοκές της κυμαίνονται από ήπια έως μέτρια και σοβαρή.

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Φυσικός τρόπος για να μειώσετε την αρτηριακή σας πίεση σε 5 λεπτά.

  1. Τα χαρακτηριστικά της εμφάνισης

Τα συμπτώματα δηλητηρίασης μπορεί να είναι άμεσα ή να πάρουν κάποιο χρόνο για να εμφανιστούν καθώς ορισμένα φάρμακα είναι ταχείας δράσης, ενώ άλλα τα εκδηλώνουν μετά από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα.

  • Αναστρέψιμες ή μη αναστρέψιμες δηλητηριάσεις: Όταν πρόκειται για αναστρέψιμες δηλητηριάσεις, ένα άτομο μπορεί να αναρρώσει μόλις αφαιρεθεί η ουσία από το σώμα του. Ωστόσο, η ζημιά είναι ανεπανόρθωτη στο αντίθετο σενάριο. Όλα εξαρτώνται από το προσβεβλημένο όργανο και τη λειτουργία του. Αναστρέψιμα και μη αναστρέψιμα συμπτώματα θα μπορούσαν να συμβούν ταυτόχρονα.
  • Τοπική ή συστηματική δηλητηρίαση: Τοπική δηλητηρίαση συμβαίνει όταν η τοξική ουσία προκαλεί βλάβη στο ίδιο μέρος όπου έρχεται σε επαφή με το σώμα. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες ουσίες που μπορούν να επηρεάσουν τον οργανισμό με συστηματικό ή γενικευμένο τρόπο. Σε κάθε περίπτωση, ένας συνδυασμός και των δύο μπορεί επίσης να συμβεί.
  1. Ο χρόνος έναρξης των συμπτωμάτων

Ανάλογα με το χρόνο που απαιτείται για την εμφάνιση των συμπτωμάτων, μπορούμε να ταξινομήσουμε τη δηλητηρίαση ως εξής:

  • Οξεία δηλητηρίαση: Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα συμπτώματα εμφανίζονται σε λιγότερο από 24 ώρες και η εξέλιξή τους μπορεί να ποικίλει.
  • Υποξεία δηλητηρίαση: Αυτές οι διαταραχές εμφανίζονται σε διαφορετικά επίπεδα και έτσι τα συμπτώματα δεν εμφανίζονται αμέσως, αλλά εκδηλώνονται μετά από αρκετές ημέρες.
  • Χρόνια δηλητηρίαση: Αυτή συμβαίνει μετά από συνεχή ή επαναλαμβανόμενη απορρόφηση μιας τοξικής ουσίας. Μπορεί να απορροφηθεί σε μικρές ποσότητες αλλά συσσωρεύεται στο σώμα. Αυτός είναι ο πιο δύσκολος τύπος δηλητηρίασης από φάρμακα.
  1. Η αιτία

Λαμβάνοντας υπόψη τον τρόπο, μπορούμε να τις χωρίσουμε σε:

  • Εθελοντική: Πρόκειται για σκόπιμες δηλητηριάσεις, όπως αυτοκτονίες.
  • Τυχαία: Αυτές συμβαίνουν αρκετά συχνά όταν πρόκειται για φαρμακευτική αγωγή. Αυτό οφείλεται σε μίξη φαρμάκων, υπερβολική δόση ή αλληλεπίδραση με άλλα φάρμακα ή ουσίες, όπως το αλκοόλ.

Σας προτείνουμε να διαβάσετε το άρθρο: Νεφρική ανεπάρκεια: 8 πρώιμα σημάδια.

  1. Η διαδρομή εισόδου

Μπορούμε να ταξινομήσουμε την τοξική ουσία ανάλογα με τη διαδρομή εισόδου. Μπορεί είτε να εισπνευστεί, είτε να απορροφηθεί μέσω του δέρματος και των βλεννογόνων, και ενδοφλεβίως.

Σημάδια από τη δηλητηρίαση από φάρμακα

γυναίκα με πονοκέφαλο

  • Η ζάλη και ο πονοκέφαλος είναι κοινά συμπτώματα σε ασθενείς που επηρεάζονται από δηλητηρίαση από φάρμακα. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν άλλες κλινικές εκδηλώσεις.
  • Τα συμπτώματα της δηλητηρίασης θα εξαρτηθούν από τον τύπο του σχετικού φαρμάκου, τον τρόπο εισόδου και τα χαρακτηριστικά κάθε ατόμου. Έτσι, οι συνέπειες θα ποικίλουν επίσης και μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να είναι θανατηφόρες.

Συμπτώματα από τη δηλητηρίαση από φάρμακα

Αυτά είναι μερικά από τα πρώτα σημάδια ή συμπτώματα και μπορεί να είναι κοινά και μη ειδικά:

  • Ζάλη, κεφαλαλγία και σύγχυση
  • Υπνηλία ή υπερκινητικότητα και δυσκολία κίνησης
  • Μειωμένη καρδιακή και αναπνευστική συχνότητα
  • Ναυτία και έμετος
  • Οπτικές και γλωσσικές αλλαγές
  • Διάρροια, κοιλιακό άλγος
  • Εγκαύματα και / ή ερυθρότητα στα χείλη και το στόμα, μαζί με δερματικά εξανθήματα σε ορισμένες περιπτώσεις

Τι να κάνετε όταν αντιμετωπίζετε δηλητηρίαση από φάρμακα;

Πρέπει να ενεργήσετε γρήγορα και να είστε ήρεμοι εάν υποψιάζεστε ότι κάποιο άτομο έχει πάθει δηλητηρίαση.

Τα συμπτώματα της δηλητηρίασης μπορεί να χρειαστούν χρόνο για να εμφανιστούν. Ωστόσο, εάν υποψιάζεστε τοξικότητα, μην περιμένετε μέχρι να εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα.

Αντ ‘αυτού, το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνετε είναι να καλέσετε αμέσως το τοπικό σας τοξικολογικό κέντρο. Ένας γιατρός θα απαντήσει και μπορείτε να εξηγήσετε την κατάσταση, τα συμπτώματα και τα ύποπτα φάρμακα μαζί με οποιεσδήποτε άλλες λεπτομέρειες ζητήσει, προκειμένου να σας βοηθήσει.

Εάν γνωρίζετε το φάρμακο που οδήγησε στη δηλητηρίαση, μπορεί να σας πει τα βήματα πρώτων βοηθειών που πρέπει να ακολουθήσετε. Ή, εάν είναι απαραίτητο, θα σας πει να καλέσετε τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.

Εν τω μεταξύ, εξετάστε και παρακολουθήστε τους αεραγωγούς, την αναπνοή και τον παλμό το δικό σας ή του ατόμου που χρειάζεται βοήθεια. Μην προκαλέσετε εμετό, εκτός εάν σας ζητηθεί από το γιατρό.

Συμπέρασμα

Αν βρεθείτε αντιμέτωποι με μια δηλητηρίαση, οι πρώτες βοήθειες που θα δώσετε πριν φτάσει ένας επαγγελματίας ιατρός θα μπορούσαν να σώσουν τη ζωή ενός ατόμου. Λάβετε υπόψη ότι πρέπει πάντα να τις κάνετε κάτω από τη συμβουλή ιατρού.

  • Andrés, Á., Apraez, M., Fernando, M., Calvache, L., Alejandro, A., & Alvarez, Á. (2015). Intoxicación por antidepresivos tricíclicos. Urgentia. Int. Med. Emergencias.
  • Dalmazzo, R. (2009). Intoxicación por ingesta de medicamentos. Revista Medica Clinica Condes.
  • Máiquez Asuero, P., Abadín Delgado, J. A., Jiménez Plata, C., Sánchez Romero, A., & Durán Quintana, J. A. (2003). Intoxicaciones digitálicas sospechadas y confirmadas. Anales de Medicina Interna. https://doi.org/10.4321/s0212-71992003000800003
  • MedlinePlus. Intoxicación. https://medlineplus.gov/spanish/ency/patientinstructions/000718.htm
  • Asociación Española de Pediatría. Intoxicaciones medicamentosas. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/intoxicaciones_medicamentosas.pdf
  • Sociedad Vasco Navarra de Anestesia, Reanimación y Terapia del Dolor. MANEJO DE LA INTOXICACIÓN SISTÉMICA POR ANESTÉSICOS LOCALES. III GUÍA DE LA ASRA 2017. http://www.svnartd.es/publicaciones-y-documentos/manejo-de-la-intoxicacion-sistemica-por-anestesicos-locales-iii-guia-de-la-asra-2017
  • ación Española de Toxicología Clínica. Toxicología Clínica. http://www.fetoc.es/asistencia/Toxicologia_clinica_libro.pdf
  • Anales del Sistema Sanitario de Navarra, versión impresa ISSN 1137-6627. Anales Sis San Navarra vol.26 supl.1 Pamplona 2003. Intoxicaciones medicamentosas (I). Psicofármacos y antiarrítmicos. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272003000200004