Ισχιαλγία στην εγκυμοσύνη: Τι πρέπει να ξέρετε

2 Ιουνίου 2020
Η ισχιαλγία είναι συχνή πάθηση για τις έγκυες γυναίκες και εμφανίζεται συνήθως κατά το δεύτερο μισό της εγκυμοσύνης. Με τη σωστή φροντίδα, μπορείτε να την ελέγξετε ώστε να επηρεάζει όσο το δυνατόν λιγότερο την καθημερινότητά σας.

Υποφέρετε από ισχιαλγία στην εγκυμοσύνη σας;

Η ισχιαλγία είναι ένας πολύ έντονος πόνος στο πίσω μέρος του ποδιού έως τη φτέρνα, εξαιτίας ερεθισμού ή φλεγμονής του ισχιακού νεύρου.

Αυτή η πάθηση επηρεάζει πάνω από τις μισές εγκύους και εμφανίζεται συνήθως από τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης και έπειτα.

Παρακάτω, μπορείτε να μάθετε για τις αιτίες και τα συμπτώματα της πάθησης, αλλά και τρόπους αντιμετώπισης.

Ισχιαλγία στην εγκυμοσύνη

Αιτίες

Πολλά πράγματα μπορούν να δημιουργήσουν πίεση στο ισχιακό νεύρο κατά την εγκυμοσύνη. Όμως, όλα έχουν την ίδια προέλευση: Οι αλλαγές στην ανατομία και τις ορμόνες της μητέρας καθώς αναπτύσσεται μέσα της το έμβρυο.

Γενικά, αυτό δημιουργεί μια σειρά προβλημάτων:

  • Αρχικά, η αύξηση της μήτρας μέσα στην κοιλιακή κοιλότητα εκτοπίζει ορισμένα εσωτερικά όργανα τα οποία μπορούν να βλάψουν το ισχιακό νεύρο.
  • Επίσης, η θέση της μήτρας και του εμβρύου αναγκάζουν τη μητέρα να σπρώχνει τη λεκάνη της προς τα μπροστά για να διατηρεί την ισορροπία της. Αυτό αλλάζει το κέντρο βάρους της. Έπειτα, προκαλεί το περαιτέρω άνοιγμα των ποδιών και το υπερβολικό καμπύλωμα της πλάτης, έτσι η μητέρα υιοθετεί στάσεις του σώματος που μπορούν να συμπιέσουν το ισχιακό νεύρο.
  • Προς το τέλος της κυοφορίας, αυξάνεται η ορμόνη ρηλαξίνη. Αυτό αυξάνει τη διαστολή της μήτρας ενώ οι σύνδεσμοι του σώματος γίνονται πιο ελαστικοί. Το αποτέλεσμα είναι πολλές αρθρώσεις να γίνονται ασταθείς και η συστολή τους να γίνεται πιο συχνή.

Διαβάστε επίσης: Αλοιφή με έλαιο άρνικας και έλαιο καρύδας για τον πόνο στη μέση

Ισχιαλγία στην εγκυμοσύνη – Συμπτώματα

Ισχιαλγία στην εγκυμοσύνη

Ο πόνος διαφέρει βάσει του βαθμού συμπίεσης του ισχιακού νεύρου. Ορισμένες γυναίκες αναφέρουν πολύ έντονο πόνο που τις ακινητοποιεί, ενώ άλλες νιώθουν απλώς μια μικρή δυσφορία.

Τα κυριότερα συμπτώματα είναι:

  • Σε περιπτώσεις ήπιας ισχιαλγίας, ο πόνος εκτείνεται από τη μέση μέχρι τα οπίσθια και εντοπίζεται σε συγκεκριμένες περιοχές.
  • Σε πιο έντονες περιπτώσεις ισχιαλγίας, ο πόνος επεκτείνεται στο πόδι και μπορεί να επηρεάσει το γόνατο και τη φτέρνα.
  • Ο πόνος ίσως γίνεται πιο έντονος όταν βήχετε ή φταρνίζεστε.
  • Υπάρχει πιθανότητα μουδιάσματος ή μυϊκής αδυναμίας.
  • Ο πόνος μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη κινητικότητα στις πιο σοβαρές περιπτώσεις.

Ρίξτε μια ματιά και εδώ: H μαύρη γραμμή στην κοιλιά της εγκύου: μια συνέπεια της εγκυμοσύνης

Πώς να αποτρέψετε και να αντιμετωπίσετε την ισχιαλγία στην εγκυμοσύνη

Έγκυος κάνει γιόγκα

Μέσα από την άσκηση και τη σωστή αναπνοή, μπορείτε να δυναμώσετε το σώμα σας και να αποτρέψετε την ισχιαλγία.

Ακολουθώντας μια σειρά από προληπτικά μέτρα, θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε και να θέσετε υπό έλεγχο την πάθηση ώστε να γίνει πιο υποφερτή κατά την εγκυμοσύνη και τη γέννα. Θα μπορέσετε επίσης να την αποτρέψετε να προκαλέσει περισσότερη ζημιά στο ισχιακό νεύρο.

Εδώ έχουμε ορισμένες συμβουλές:

  • Ελέγξτε το βάρος σας κατά την εγκυμοσύνη.
  • Να γυμνάζεστε με σύνεση. Οι φυσικές δραστηριότητες όπως πεζοπορία, κολύμβηση, γιόγκα ή pilates βοηθούν στην ενδυνάμωση των κοιλιακών.
  • Θερμοθεραπεία. Η εφαρμογή τοπικής θερμότητας στην περιοχή που εμφανίζεται ο πόνος, βοηθά τη χαλάρωσή της και μειώνει το αίσθημα πόνου.
  • Τοποθετήστε ένα μαξιλάρι ανάμεσα στα πόδια σας αν κοιμάστε στα πλευρά σας, ή από κάτω τους αν κοιμάστε ανάσκελα.
  • Να φοράτε ζώνη για τη λεκάνη. Αυτή θα σας βοηθήσει να κατανείμετε το βάρος της κοιλιάς σας καλύτερα και να διατηρήσετε μια σωστή στάση για το σώμα σας.
  • Να φοράτε τα κατάλληλα υποδήματα τα οποία προσαρμόζονται στη φυσική καμπύλη της πλάτης. Σας συμβουλεύουμε να αποφύγετε τα ψηλά τακούνια.
  • Σε περίπτωση που κάθεστε για πολλές ώρες, να κάνετε διαλείμματα για περπάτημα και να τεντώνετε τα πόδια σας κάθε δύο ώρες.
  • Αν ο πόνος είναι έντονος, μια καλή ιδέα είναι να πάτε σε κάποιον/α φυσιοθεραπευτή/ρια για να σας κάνει τοπικό μασάζ ώστε να χαλαρώσετε και να ξεκουράσετε τους μυς.
  • Είναι πολύ σημαντικό να μην πάρετε φάρμακα μόνες σας, ιδιαίτερα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη. Συμβουλευτείτε τον/η γιατρό σας πρώτα.

Τέλος, να θυμάστε ότι ο/η γιατρός είναι το άτομο που μπορεί να σας συμβουλέψει σωστά για οποιαδήποτε πάθηση.

Οι αλλαγές στο σώμα σας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχουν κάποιες επιπτώσεις, αλλά ο καλύτερος τρόπος για να έχετε μια υγιή και ευτυχισμένη εγκυμοσύνη είναι να τις ξεπεράσετε.

  • Ostgaard, H. C., Andersson, G. B., & Karlsson, K. (1991). Prevalence of back pain in pregnancy. Spine. https://doi.org/10.1097/00007632-199105000-00011
  • L., T., A., R., & M., M. (1994). Autotraction treatment for low-back pain in pregnancy: A pilot study. Clinical Rehabilitation.
  • Valat, J. P., Genevay, S., Marty, M., Rozenberg, S., & Koes, B. (2010). Sciatica. Best Practice and Research: Clinical Rheumatology. https://doi.org/10.1016/j.berh.2009.11.005