Μεταβολική ευελιξία στην καύση λίπους: Ο ρόλος της ινσουλίνης

22 Μάρτιος, 2021
Τα άτομα με υψηλή αντίσταση στην ινσουλίνη χάνουν βάρος πιο αποτελεσματικά περιορίζοντας τους υδατάνθρακες.

Η μεταβολική ευελιξία είναι μια έννοια που αναφέρεται στην ικανότητα του σώματος να χρησιμοποιεί, σε μεγαλύτερο βαθμό, όποια θρεπτική ουσία καταναλώνει σε μεγαλύτερη αναλογία ως την βασική πηγή ενέργειας.

Τα άτομα που είναι σε θέση να ενεργοποιήσουν αυτόν τον μηχανισμό χάνουν λίπος πιο αποτελεσματικά. Επιπλέον, έχουν μεγαλύτερη μυϊκή μάζα και είναι πιο δύσκολο να την χάσουν με την πάροδο του χρόνου. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το σώμα τους προσαρμόζεται επαρκώς στο είδος της διατροφής στο οποίο υποβάλλεται το άτομο.

Βελτιστοποίηση πηγών ενέργειας

Όταν δημιουργείτε μια δίαιτα απώλειας βάρους, είναι σημαντικό να γνωρίζετε από πού κάθε άτομο αντλεί την ενέργεια που χρειάζεται. Με αυτόν τον τρόπο, τα άτομα με καλή μεταβολική ευελιξία θα είναι σε θέση να προσαρμοστούν στο θρεπτικό υπόστρωμα που παίρνουν μέσω της τροφής τους.

Σε αυτήν την κατηγορία ανθρώπων, μια διατροφή πλούσια σε υδατάνθρακες περιλαμβάνει τη χρήση γλυκόζης ως κύρια πηγή ενέργειας. Ωστόσο, σε μια κατάσταση νηστείας, είναι σε θέση να δώσουν προτεραιότητα στο λίπος ως ενεργειακό υπόστρωμα και να διατηρήσουν την ακεραιότητα του μυϊκού ιστού.

Εάν ακολουθούν μια δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, χρησιμοποιούν λίπος για ενέργεια, εξοικονομώντας παράλληλα γλυκογόνο μυών και ήπατος.

Ωστόσο, δεν έχουν όλα τα άτομα αυτήν την ικανότητα, καθώς σχετίζεται κυρίως με τη μεταβολική υγεία του συγκεκριμένου ατόμου. Επομένως, είναι σημαντικό να βελτιστοποιήσετε το μεταβολισμό σας.

Διαβάστε επίσης: 9 φρούτα που καταπολεμούν τη δυσκοιλιότητα.

μεταβολισμος και junk food

Η μεταβολική ευελιξία εξαρτάται από την αντίσταση στην ινσουλίνη

Ένας από τους παράγοντες που σηματοδοτούν τη μεταβολική ευελιξία ενός ατόμου είναι η αντίστασή τους στην ινσουλίνη. Για το λόγο αυτό, οι διαβητικοί χάνουν περισσότερο βάρος σε δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων. Ωστόσο, τα άτομα που έχουν επαρκή ευαισθησία σε αυτήν την ορμόνη μπορούν να μειώσουν τη σωματική τους μάζα με μια διατροφή πλούσια σε σάκχαρα.

Για να μειώσετε την αντίσταση στην ινσουλίνη και να βελτιώσετε αυτήν τη μεταβολική παράμετρο, μπορείτε να εφαρμόσετε διάφορες στρατηγικές, μεταξύ των οποίων αξίζει να σημειωθούν τα ακόλουθα:

  • Διαλείπουσα νηστεία, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Aging Research Reviews. Επιπλέον, μπορείτε να αυξήσετε την επίδραση εάν μειώσετε σημαντικά την πρόσληψη υδατανθράκων, ειδικά τα απλά σάκχαρα.
  • Πραγματοποιήστε προπόνηση υψηλής έντασης. Η άσκηση μπορεί να επηρεάσει θετικά τη διαχείριση ασθενειών όπως ο διαβήτης, όπως αναφέρεται σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2015. Για το λόγο αυτό, τόσο οι διαβητικοί όσο και οι προ-διαβητικοί άνθρωποι μπορούν να την χρησιμοποιήσουν για να μειώσουν την αντίσταση στην ινσουλίνη.

Η διατροφή είναι πιο ανεκτή με μεταβολική ευελιξία

Τα άτομα με καλή υγεία και μεταβολική ευελιξία είναι σε θέση να προσαρμοστούν καλύτερα στις αλλαγές στη διατροφή τους. Για αυτόν τον τύπο ατόμων είναι δυνατό να δημιουργηθεί ένα διαλείπον πρωτόκολλο νηστείας με ικανοποιητικά αποτελέσματα. Σε αυτή τη διατροφή, η όρεξή τους μόλις που διεγείρεται και η απώλεια άπαχου ιστού είναι αμελητέα.

Ωστόσο, εάν δεν έχετε αυτήν την ικανότητα, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για μια δίαιτα απώλειας βάρους είναι συνήθως να περιορίσετε τα σάκχαρα. Η υψηλή αντοχή στην ινσουλίνη μπορεί να δυσκολέψει τη διατροφή. Στην πραγματικότητα, ακόμη και στο πλαίσιο μιας δίαιτας χαμηλής σε θερμίδες, το άτομο μπορεί να μην μπορεί να χάσει βάρος εάν η ποσότητα υδατανθράκων είναι υψηλή.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Υγιεινά πρωινά για αδυνάτισμα: οι 6 καλύτερες επιλογές

Διάφορα φρούτα σε μπολ

Αλλάξτε τη διατροφή για να βελτιώσετε την υγεία

Σε ανθρώπους με καθιστική ζωή που δεν ασκούν τακτικά αθλήματα, είναι σύνηθες να εντοπίζονται υψηλά επίπεδα αντοχής στην ινσουλίνη. Για αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό να εφαρμόσετε μια σειρά στρατηγικών που βελτιώνουν τη μεταβολική υγεία προτού λάβετε υπόψη τις δίαιτες απώλειας βάρους.

Αυτός ο τύπος πρωτοκόλλου συνεπάγεται περιορισμό υδατανθράκων και συμπεριλαμβάνει και τη διαλείπουσα νηστεία. Θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα προπόνησης δύναμης και υψηλής έντασης, εφόσον αυτό είναι δυνατό.

Μόλις ο μεταβολισμός σας είναι υγιής, θα είστε σε θέση να δημιουργήσετε μια ευέλικτη διατροφή. Σε αυτήν την περίπτωση, το σώμα σας θα μπορεί να δίνει προτεραιότητα στα θρεπτικά συστατικά κατά την παραγωγή ενέργειας.

Η μεταβολική ευελιξία είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους είναι πιο δύσκολο για ένα παχύσαρκο άτομο να χάσει βάρος από ό, τι για ένα άτομο που είναι συνηθισμένο στα αθλήματα για να διατηρήσει τη μυϊκή μάζα. Μειώστε την πρόσληψη υδατανθράκων και αυξήστε την άσκηση για να απολαύσετε αυτά τα οφέλη.

  • Mattson MP., Longo VD., Harvie M., Impact of intermittent fasting on health and disease processes. Ageing Res Rev, 2017. 39: 46-58.
  • Jelleyman C., Yates T., O’Donovan G., Gray LJ., et al., The effects of high intensity interval training on glucose regulation and insulin resistance: a meta analysis. Obes Rev, 2015. 16 (11): 942-61.
  • León Acuña, A. (2017). Influencia del estado prediabético sobre la flexibilidad metabólica en pacientes con enfermedad cardiovascular establecida.