4 συμβουλές για να μιλάτε με ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση

Η υπερβολική ενσυναίσθηση μπορεί να σας οδηγήσει να πείτε ψέματα για να μην πληγώσετε το άλλο άτομο. Η υπερβολική ειλικρίνεια μπορεί να σας κάνει να φαίνεστε αγενείς. Έτσι, πώς μπορείτε να ισορροπήσετε αυτά τα δύο στοιχεία στις σχέσεις σας;
4 συμβουλές για να μιλάτε με ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση

Τελευταία ενημέρωση: 15 Αύγουστος, 2021

Το να μιλάτε με ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση δεν είναι εύκολο. Η ειλικρίνεια είναι βασική αρχή όταν αλληλεπιδράτε με άλλους ανθρώπους. Σε κανέναν δεν αρέσει να ανακαλύπτει ότι παραπλανήθηκε ή προδόθηκε. Αυτό θα προκαλέσει, αναπόφευκτα, την απώλεια εμπιστοσύνης προς το άτομο που είπε ψέματα.

Ωστόσο, σε ό,τι αφορά την ειλικρίνεια, θα πρέπει να λάβετε υπόψιν σας και τα συναισθήματα των άλλων. Έτσι, ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση είναι δύο έννοιες που πάνε μαζί.

Στη σημερινή κοινωνία, ο ατομικισμός, η ανταγωνιστικότητα, και μια λανθασμένη αντίληψη της ανεξαρτησίας είναι όλα πολύ σημαντικά. Εξαιτίας αυτών, οι άνθρωποι υποθέτουν ορισμένες φορές ότι η ειλικρίνεια είναι πάντα η καλύτερη τακτική, αλλά ξεχνούν τις επιπτώσεις που έχουν τα λεγόμενά τους στους άλλους. Πώς, λοιπόν, μπορείτε να είστε ειλικρινείς και να έχετε ενσυναίσθηση ταυτόχρονα; Δείτε στη συνέχεια.

Τι είναι η ειλικρίνεια;

Ειλικρίνεια είναι η ικανότητα να συμβαδίζουν οι σκέψεις, τα λόγια, και οι πράξεις. Με αυτόν τον τρόπο, εκφράζετε αυτό που πιστεύετε ότι είναι αληθινό και, ταυτόχρονα, δράτε σύμφωνα με αυτό που σκέφτεστε και λέτε. Η ειλικρίνεια δε δίνει χώρο στα ψέματα, ή τα μυστικά. Επίσης, δεν αφήνει περιθώρια για κενά λόγια ή ανεκπλήρωτες υποσχέσεις.

Ένα ειλικρινές άτομο είναι πάντα αληθινό και εκφράζει αυτή την αλήθεια ακόμη και αν οι επιπτώσεις δεν είναι καλές γι’ αυτό. Είναι μια προσωπική αξία που συνδέεται στενά με την ακεραιότητα και τον σεβασμό προς τον εαυτό και τους άλλους.

Τι είναι η ενσυναίσθηση;

Η ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να μπαίνετε στη θέση του άλλου ώστε να μπορέσετε να κατανοήσετε τον τρόπο σκέψης και ν’ αναγνωρίσετε τα συναισθήματα που βιώνει. Το να έχετε ενσυναίσθηση σημαίνει ότι λαμβάνετε υπόψιν σας τον εσωτερικό συναισθηματικό κόσμο των άλλων, και πως προσπαθείτε να βγείτε για μια στιγμή από τη θέση σας ώστε να καταλάβετε την άποψη του άλλου.

Ένα άτομο με ενσυναίσθηση δεν κρίνει, δεν ψεύδεται ή δεν ταπεινώνει, επειδή καταλαβαίνει πως αυτές οι πράξεις επηρεάζουν το άλλο άτομο. Κατανοώντας τον πόνο του άλλου επιλέγει το μονοπάτι της κατανόησης, της διακριτικότητας, και της ανθρώπινης ζεστασιάς.

Ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση – Πώς σχετίζονται αυτές οι αξίες;

Παρότι, εκ πρώτης, μπορεί να φαίνεται ότι ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση δεν έχουν πολλά κοινά, η πραγματικότητα είναι ότι και οι δύο είναι απαραίτητες στην καθημερινότητα. Με άλλα λόγια, το ένα χωρίς το άλλο μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες.

Παραδείγματος χάρη, η υπερβολική ενσυναίσθηση ίσως οδηγήσει στο ψέμα ώστε να μην πληγωθεί το άλλο άτομο, αυτό που είναι γνωστό ως “αθώο ψέμα”. Παρότι κάτι τέτοιο μπορεί ν’ αποτρέψει τις διενέξεις βραχυπρόθεσμα, μπορεί να δημιουργήσει συναισθήματα ενοχής στο τέλος και να προκαλέσει και μια αίσθηση προδοσίας στο άλλο άτομο όταν ανακαλύψει την έλλειψη ειλικρίνειας.

Από την άλλη, η ειλικρίνεια χωρίς ενσυναίσθηση δεν λειτουργεί επίσης. Αν είστε ευθείς χωρίς να λάβετε υπόψιν σας την συναισθηματική πλευρά, τότε το άλλο άτομο μπορεί να σας εκλάβει ως βάρβαρους ή αγενείς. Έτσι μπορεί να βιώσετε κοινωνική απόρριψη ή διαπροσωπικές διενέξεις.

4 συμβουλές για να μιλάτε με ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση

Το να είμαστε ξεκάθαροι, ειλικρινείς και να έχουμε ενσυναίσθηση θα πρέπει να πάνε χέρι-χέρι, αν θέλουμε να διατηρήσουμε υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις. Όμως, δεν είναι πάντα εύκολο να εφαρμόζουμε μαζί τις δύο έννοιες. Εδώ έχουμε ορισμένες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν.

1. Να σέβεστε τους άλλους

Όταν επικοινωνείτε με άλλους ανθρώπους, θα πρέπει να θυμάστε ότι ο σεβασμός είναι βασικός. Ο σεβασμός προς τους άλλους σημαίνει ότι πιστεύετε πως τους αξίζει να γνωρίζουν την αλήθεια και πως θα πρέπει, κατά συνέπεια, να είστε ειλικρινείς απέναντί τους. Όμως, σημαίνει επίσης ότι λαμβάνετε υπόψιν σας τα συναισθήματά τους καθώς κανείς δε θέλει να βλάψει, ηθελημένα, ένα άτομο το οποίο σέβεται.

2. Δουλέψτε πάνω στην αυτοπεποίθησή σας

Η επικοινωνία με αυτοπεποίθηση είναι σημαντική. Ορισμένες φορές, ο φόβος της απόρριψης από τους άλλους μπορεί να σας οδηγήσει να πείτε ψέματα σε μια προσπάθεια να ευχαριστήσετε τον συνομιλητή. Για τον ίδιο λόγο, θα χρειαστεί να δουλέψετε στην αυτοπεποίθησή σας και να μάθετε να εκφράζεστε με σιγουριά.

Ταυτόχρονα, αν αφήσετε την επιθετικότητά σας να σας κυριεύσει και δε μπορέσετε να θέσετε υπό έλεγχο τις παρορμήσεις σας, μπορείτε να βλάψετε εύκολα τους άλλους με τα λόγια σας. Να θυμάστε ότι δε χρειάζεται να μειώσετε την άποψη του άλλου για να υποστηρίξετε τη δική σας.

3. Να χρησιμοποιείτε εποικοδομητική γλώσσα

Αν πρέπει να μεταφέρετε δυσάρεστες πληροφορίες σε κάποιον άνθρωπο, είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε εποικοδομητική γλώσσα. Τι σημαίνει αυτό; Να επιλέγετε τις σωστές λέξεις και να προτείνετε λύσεις αντί να ασκείτε κριτική.

4. Να προσέχετε τη μη λεκτική επικοινωνία

Η μη λεκτική επικοινωνία είναι πιο σημαντική από τις λέξεις όταν θα πρέπει να παραδώσετε ένα μήνυμα. Ο τόνος της φωνής σας, η γλώσσα του σώματος, ή ο τόπος και ο χρόνος που θα επιλέξετε να επικοινωνήσετε μια ιδέα μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Να θυμάστε να δίνετε προσοχή σε αυτά τα πράγματα ώστε να μην νιώσει το άλλο άτομο ότι απειλείται ή του κάνετε επίθεση.

Ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση μπορούν να βοηθήσουν την ευεξία σας

Οι αξίες μας μας προσδιορίζουν, και τις δείχνουμε μέσα από τις πράξεις μας και την αλληλεπίδρασή μας με άλλα άτομα. Η εξάσκηση ειλικρίνειας και ενσυναίσθησης ίσως χρειαστεί μια προσπάθεια στην αρχή, αλλά στο τέλος θα οδηγήσει σε καλύτερη προσωπική και κοινωνική ευεξία.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Μάθετε να θέτετε όρια στις προσωπικές σχέσεις σας
Με ΥγείαΔιαβάστε το Με Υγεία
Μάθετε να θέτετε όρια στις προσωπικές σχέσεις σας

Αν αναρωτηθείτε αν θέτετε όρια στις προσωπικές σχέσεις σας, η πιο πιθανή απάντηση είναι "όχι". Γιατί; Ίσως επειδή βλέπετε τις σχέσεις ως



  • Fernández-Pinto, I., López-Pérez, B., & Márquez, M. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de Psicología/Annals of Psychology24(2), 284-298.
  • Pereira, M. L. N. (2008). Relaciones interpersonales adecuadas mediante una comunicación y conducta asertivas. Actualidades investigativas en educación8(1).
  • Baró, T. (2012). La gran guía del lenguaje no verbal. Cómo aplicarlo en nuestras relaciones para lograr el éxito y la felicidad.