Πώς μπορείτε να απαλλαγείτε από μια εμμονή

Το να απελευθερωθείς από μια εμμονή δεν είναι εύκολο. Εάν έχετε δοκιμάσει τα πάντα και δεν έχετε επιτύχει καλά αποτελέσματα, θα θέλαμε να σας βοηθήσουμε με μερικές ιδέες.
Πώς μπορείτε να απαλλαγείτε από μια εμμονή

Τελευταία ενημέρωση: 22 Μάρτιος, 2022

Η εμμονή είναι μια διαταραχή της διάθεσης που δημιουργείται από μια ιδέα που επιτίθεται στο μυαλό. Υπάρχουν πολλά είδη ιδεοληψίας, όπως η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD) και η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή προσωπικότητας (OCPD). Αν νομίζετε ότι έχετε εμμονή με κάτι, σήμερα, έχουμε μερικές συμβουλές για το πώς να απαλλαγείτε από μια εμμονή.

Η εμμονή συχνά θεωρείται σε καταστάσεις αγάπης ή ως προσήλωση στην καθαριότητα. Ωστόσο, μπορείτε να έχετε εμμονή με οτιδήποτε, συχνά σε σημείο να εξαρτάστε μόνο από αυτές τις εμμονικές σκέψεις.

Τα βήματά μας για να απελευθερωθείτε από μια εμμονή θα σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε αυτές τις παρορμήσεις. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι δεν αντικαθιστούν τη βοήθεια ενός εκπαιδευμένου επαγγελματία.

Επτά βήματα για να απαλλαγείτε από μια εμμονή

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι εμμονές μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε δύο κατηγορίες: αυτογενείς και αντιδραστικές. Οι αυτογενείς εμμονές αναπτύσσονται χωρίς ένα αναγνωρίσιμο εξωτερικό ερέθισμα, ενώ οι αντιδραστικοί εθισμοί απαιτούν αυτό το ερέθισμα για να εκδηλωθούν.

Συχνά πιστεύεται ότι είναι αδύνατο να απελευθερωθείς από μια εμμονή. Ωστόσο, αυτή είναι μια εσφαλμένη πεποίθηση, καθώς μελέτες και έρευνες δείχνουν ότι είναι δυνατή η αποτελεσματική θεραπεία. Μερικοί ψυχολόγοι έχουν προτείνει ακόμη και ομαδικές συνεδρίες για να ξεπεράσετε μια εμμονή, αν και θα πρέπει να επιλέξετε μεμονωμένες συνεδρίες για να ξεκινήσετε.

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε ότι η εμμονή σας μπορεί να αντιμετωπιστεί και όλα τα συμπτώματα που τη συνοδεύουν (άγχος, κατάθλιψη, φόβος κ.λπ.). Ας δούμε επτά βήματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε τον εαυτό σας να απελευθερωθεί από αυτές τις σκέψεις.

1. Ζητήστε επαγγελματική βοήθεια

Para liberarse de una obsesión hay que acudir a un professional
Οι ψυχολόγοι εκπαιδεύονται να προτείνουν και να εφαρμόζουν τεχνικές που στοχεύουν στη μείωση των συνεπειών των εμμονών και τον μετριασμό της εμφάνισής τους.

Ναι, το πιο έξυπνο πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να ξεπεράσετε μια εμμονή είναι να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια. Γενικά, οι περισσότερες εμμονές αντιμετωπίζονται με ψυχοθεραπεία ή φαρμακευτική αγωγή. Η επίσκεψη σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας είναι το πρώτο βήμα για να απελευθερωθείτε από μια εμμονή.

Μπορεί να είστε επιφυλακτικοί στο να αναζητήσετε βοήθεια, ίσως λόγω του στίγματος που μπορεί να συνδέεται με αυτήν. Αν θέλετε να ξεπεράσετε αυτά τα επεισόδια, θα πρέπει να εξαλείψετε αυτή την ιδέα από το μυαλό σας. Όπως πηγαίνετε σε έναν καρδιολόγο όταν αισθάνεστε επαναλαμβανόμενες ενοχλήσεις στην καρδιά σας, θα πρέπει να πάτε σε έναν ψυχολόγο για κάθε είδους πάθηση που μπορεί να αντιμετωπίζετε.

Η πρόγνωση είναι πολύ καλή για αυτό το είδος πάθησης, αν και θα πρέπει πιθανώς να έχετε διαφορετικές εναλλακτικές προτού βρείτε ένα μοντέλο θεραπείας που σας ταιριάζει καλύτερα. Επίσης, να έχετε κατά νου ότι πολλές εμμονές οφείλονται σε παιδικό ή εφηβικό τραύμα. Το να ανακαλύψετε τι κρύβεται πίσω από αυτά μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο για να τα ξεπεράσετε.

2. Απαλλαγείτε από μια εμμονή: Αποσπάστε τον εαυτό σας από τις εμμονικές σκέψεις

Η δεύτερη σύσταση για να απελευθερωθείς από τις εμμονές είναι να αποσπάσεις την προσοχή σου από τις εμμονικές σκέψεις. Θυμηθείτε τις πληροφορίες που έχουμε δώσει για τις αυτογενείς εμμονές, οι οποίες συμβαίνουν χωρίς εξωτερικό ερέθισμα. Είναι πολύ πιο πιθανό να προκύψουν όταν είστε μόνοι με άδειο μυαλό παρά όταν είστε με  παρέα.

Για αυτόν τον λόγο, επιδιώξτε να αποσπάσετε την προσοχή σας μοιράζοντας τον εαυτό σας με φίλους ή κάνοντας πράγματα που εμποδίζουν τις ψυχαναγκαστικές ιδέες να υφίστανται στο μυαλό σας. Διαβάστε ένα βιβλίο, πηγαίνετε μια βόλτα, πηγαίνετε σινεμά ή κάντε ένα άθλημα. Μόλις νιώσετε την ιδέα να παίρνει σάρκα και οστά στο κεφάλι σας, προσπαθήστε να εστιάσετε την προσοχή σας σε άλλες πτυχές.

3. Μην απομονώνεστε

Ακολουθώντας την προηγούμενη ιδέα, αυτό που δεν πρέπει ποτέ να κάνετε είναι να απομονωθείτε από το περιβάλλον σας. Δηλαδή, μην κόψετε κάθε επικοινωνία με τους φίλους ή την οικογένειά σας και επιλέξτε να πολεμήσετε μόνοι σας αυτόν τον πόλεμο. Εάν το κάνετε αυτό, πιθανότατα θα παραδοθείτε εντελώς στην εμμονή σας, όποια κι αν είναι αυτή, και μπορεί να βυθιστείτε όλο και πιο βαθιά στην εξάρτησή σας από αυτήν.

Ένα χέρι βοήθειας είναι πάντα μια ενθάρρυνση, ειδικά όταν προέρχεται από κάποιον που σας εκτιμά. Η απομόνωση δεν είναι ποτέ η λύση και μπορεί στην πραγματικότητα να αυξήσει συμπτώματα όπως άγχος ή κατάθλιψη. Είναι φυσικό να είστε επιφυλακτικοί στο να μοιραστείτε την εμμονή σας, αλλά θυμηθείτε το παράδειγμα του καρδιολόγου που δώσαμε στο πρώτο μας βήμα.

4. Απομακρυνθείτε από την πηγή της εμμονής σας

Ακριβώς όπως για να ξεπεράσετε τον αλκοολισμό, πρέπει να ξεφύγετε από το αλκοόλ, έτσι, επίσης, χρειάζεται να ξεφύγετε από την εμμονή σας για να το ξεπεράσετε.

Για να ξεπεράσετε οποιοδήποτε επεισόδιο αυτού του τύπου, πρέπει να κόψετε τη σύνδεση που σας συνδέει με την πηγή της εμμονής σας. Ναι, γνωρίζουμε ότι δεν είναι εύκολο, αλλά ξεκινήστε κάνοντας το σταδιακά.

Εάν διακόψετε απότομα τη σύνδεση με την εμμονή σας, είναι πιθανό να υποφέρετε από συμπτώματα στέρησης. Στην ιδανική περίπτωση, θα ήταν καλύτερο να μάθατε να ζείτε με το αντικείμενο της εμμονής σας χωρίς αυτό να προκαλεί ψυχαναγκαστικές σκέψεις. Προς το παρόν, θα πρέπει να μείνετε μακριά από αυτό.

Για να δώσω ένα πολύ απλό παράδειγμα: Αν έχετε εμμονή με το καθάρισμα, προσπαθήστε να έχετε κάποιον άλλο να κάνει το καθάρισμα του σπιτιού για εσάς. Επίσης, προσπαθήστε να έχετε μόνο την απαραίτητη ποσότητα αναλωσίμων καθαρισμού. Ναι, αυτό απαιτεί πολλή θέληση και δέσμευση. Ωστόσο, αν έχετε λάβει υπόψη τα τρία προηγούμενα βήματα για να απελευθερωθείτε από μια εμμονή, θα μπορέσετε να τη διαχειριστείτε πολύ καλύτερα.

5. Απαλλαγείτε από μια εμμονή: Συμπεριλάβετε νέες συνήθειες στη ζωή σας

Είναι πολύ σημαντικό για εσάς να εστιάσετε τις σκέψεις σας σε νέους στόχους ζωής. Μπορεί να είναι οτιδήποτε. Το σημαντικό είναι ότι δεν έρχεται σε αντίθεση με αυτό που έχουμε ήδη συζητήσει (δηλαδή, δεν σας απομονώνει ή δεν περιστρέφεται γύρω από την εμμονή σας).

Πλέξιμο, γιόγκα, ζωγραφική, γραφή, εθελοντισμός σε φιλανθρωπικά ιδρύματα, μαθήματα μαγειρικής, μαθήματα χορού, ψάρεμα, κηπουρική, φωτογραφία και τραγούδι είναι μερικές μόνο ιδέες για χόμπι. Αυτά θα σας βοηθήσουν να δείτε μια νέα προοπτική για τη ζωή, καθώς και να βάλετε την εμμονή σας στο πίσω μέρος.

6. Ασκηθείτε στον διαλογισμό

Para liberarse de una obsesión puede ser de ayuda la meditación
Το να αφιερώσετε λίγο χώρο για προβληματισμό και χαλάρωση μέσω του διαλογισμού είναι σημαντικό για να αφήσετε τις εμμονικές σκέψεις.

Όπως επισημαίνουν ειδικοί και ερευνητές, ο διαλογισμός είναι ένα σταθερό εργαλείο για την αντιμετώπιση της εμμονής. Είναι επίσης μια εναλλακτική λύση για την αντιμετώπιση του άγχους, της κατάθλιψης και της έντασης που συχνά συνοδεύουν τα ιδεοληπτικά επεισόδια. Για να μην αναφέρουμε, αν το εξασκείτε ομαδικά, είναι μια εξαιρετική στρατηγική για να αποφύγετε την απομόνωση.

Ο διαλογισμός είναι μια υποτιμημένη τεχνική για την αντιμετώπιση αυτών των τύπων διαταραχών. Μην υποτιμάτε τα οφέλη του, ούτε πρέπει να το εγκαταλείψετε μόλις συνειδητοποιήσετε ότι σας βοηθά να ελέγξετε τις παρορμήσεις σας. Εάν το επιθυμείτε, μπορείτε να ξεκινήσετε την εξάσκηση στο σπίτι και στη συνέχεια να εξετάσετε το ενδεχόμενο να παρακολουθήσετε ομαδικές συνεδρίες όταν αισθάνεστε άνετα.

7. Καταλάβετε ότι η εμμονή δεν είναι προτεραιότητα στη ζωή σας

Τέλος, ένα άλλο πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να απαλλαγείτε από μια εμμονή είναι να καταλάβετε ότι δεν είναι προτεραιότητα στη ζωή σας.

Σκεφτείτε την εμμονή σας τώρα. Ανεξάρτητα από τη φύση της, είναι πιθανώς κάτι που σας κάνει περισσότερο κακό παρά καλό. Επιπλέον, είναι πιθανό να είναι μια συμπεριφορά που δεν επηρεάζει την ακεραιότητά σας ή την υγεία σας, εάν τη μειώσετε ή την εξαλείψετε εντελώς.

Φυσικά, η κατανόηση και μόνο αυτού δεν θα εξαλείψει την εμμονή σας, αλλά θα σας δώσει περισσότερη ενθάρρυνση να συνεχίσετε να εργάζεστε πάνω σε αυτό. Γνωρίζοντας ότι οι εμμονικές ιδέες βλάπτουν, ότι είναι ανθυγιεινές και ότι η υλοποίησή τους δεν είναι απαραίτητη στη ζωή, θα σας ενθαρρύνει να θέλετε να τις αντιστρέψετε.

Θα σας αποχαιρετήσουμε με μια τελευταία σκέψη και ελπίζουμε ότι αυτές οι συμβουλές για να ξεπεράσετε μια εμμονή είναι χρήσιμες. Θυμηθείτε: Αν και δεν υπάρχει τίποτα κακό στο να προσπαθείτε να την μειώσετε μόνοι σας, η βοήθεια ενός επαγγελματία είναι απαραίτητη. Φροντίστε να συμβουλευτείτε ένα εάν η εμμονή σας ξεφύγει από τον έλεγχο.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Εμμονική προσωπικότητα: Τέσσερα χαρακτηριστικά της
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Εμμονική προσωπικότητα: Τέσσερα χαρακτηριστικά της

Υπάρχουν άνθρωποι αυθόρμητοι και εξωστρεφείς, άνθρωποι πιο σοβαροί, τυπικοί, και οργανωμένοι, αλλά και άτομα με εμμονική προσωπικότητα. Ο χα



  • Lee, H. J., & Kwon, S. M. Two different types of obsession: autogenous obsessions and reactive obsessions. Behaviour research and Therapy. 2003; 41(1): 11-29.
  • Krisanaprakornkit, T., Sriraj, W., Piyavhatkul, N., & Laopaiboon, M. Meditation therapy for anxiety disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2006; (1).
  • O’Connor, K., Freeston, M. H., Gareau, D., Careau, Y., Dufour, M. J., Aardema, F., & Todorov, C. Group versus individual treatment in obsessions without compulsions. Clinical Psychology & Psychotherapy. 2005; 12(2): 87-96.
  • Shannahoff-Khalsa, D. S., Ray, L. E., Levine, S., Gallen, C. C., Schwartz, B. J., & Sidorowich, J. J. Randomized controlled trial of yogic meditation techniques for patients with obsessive-compulsive disorder. CNS spectrums. 1999; 4(12): 34-47.
  • Woody, S. R., Whittal, M. L., & McLean, P. D. Mechanisms of symptom reduction in treatment for obsessions. Journal of consulting and clinical psychology. 2011; 79(5): 653.
  • Whittal, M. L., Woody, S. R., McLean, P. D., Rachman, S. J., & Robichaud, M. Treatment of obsessions: A randomized controlled trial. Behaviour research and therapy. 2010; 48(4): 295-303.