Συνιστώνται τα χωνευτικά ποτά; Τι να αποφεύγετε

10 Ιανουάριος, 2021
Παρότι γενικά θεωρούμε ότι τα χωνευτικά ποτά είναι ωφέλιμα, σε αυτό το άρθρο, θα σας πούμε γιατί δεν είναι καλή ιδέα να τα καταναλώνετε μετά από βαριά γεύματα.

Τα χωνευτικά ποτά είναι γνωστά χάρη στην ικανότητά τους να βελτιστοποιούν και να κάνουν ελαφρύτερη την πέψη. Αυτή η ικανότητα βασίζεται στην υποτιθέμενη δύναμη του αλκοόλ να διεγείρει την έκκριση στομαχικών υγρών.

Ωστόσο, δεν υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις που να υποστηρίζουν αυτόν τον ισχυρισμό. Καμία μελέτη δεν έχει δείξει αυτή την ωφέλιμη ικανότητα του αλκοόλ στην πεπτική διαδικασία. Ορισμένα από τα πιο γνωστά χωνευτικά ποτά είναι το παχαράν (pacharan), το ορούχο (orujo), τα αποστάγματα βοτάνων, ή το λικέρ καφέ, ανάμεσα σε άλλα.

Το αλκοόλ δε συνιστάται ποτέ

Τα αλκοολούχα ποτά είναι συνήθως το τελειωτικό χτύπημα μετά από ένα μεγάλο γεύμα. Παρά τις παραδοσιακές πεποιθήσεις, τα αλκοολούχα ροφήματα δεν ωφελούν καθόλου την υγεία.

Ούτε το κρασί, ούτε τα χωνευτικά ποτά έχουν την ικανότητα να βελτιώσουν οποιαδήποτε οργανική διαδικασία, καθώς επίσης δεν έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Αντιθέτως, η συνεχής κατανάλωση αλκοολούχων ροφημάτων αποτελεί κίνδυνο για την υγεία.

Η κατανάλωση αλκοόλ εξαντλεί το συκώτι, το υπεύθυνο όργανο για τον μεταβολισμό του. Επίσης, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης στοματικού ή γαστρεντερικού καρκίνου. Επιπλέον, η κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται με την ανάπτυξη άλλων ειδών καρκίνου και πολύπλοκων ασθενειών.

Παρότι πρόκειται για ένα ρόφημα με σημαντικό πολιτιστικό υπόβαθρο, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι καμία ποικιλία του δεν ωφελεί με κανέναν τρόπο το σώμα σας. Ο ΠΟΥ κατατάσσει το αλκοόλ στη λίστα με τις βλαβερές ουσίες.

Έτσι, θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως τέτοιο. Καλό είναι να αποφεύγετε την κατανάλωση αλκοόλ ή να το κάνετε περιστασιακά και πάντα με έλεγχο. Η καθημερινή κατανάλωση αλκοολούχων ροφημάτων, ακόμη και σε μικρές δόσεις, αποτελεί τεράστιο κίνδυνο για την υγεία μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Διάφορα αλκοολούχα ποτά πάνω σε μπάρα
Η ιδέα πως τα χωνευτικά ποτά βελτιώνουν τη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος δεν υποστηρίζεται επιστημονικά.

Διαβάστε επίσης: Πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου

Χωνευτικές τροφές

Παρόλα αυτά, ορισμένες τροφές πραγματικά έχουν τη δυνατότητα να βελτιώνουν την πέψη ή να την κάνουν ελαφρύτερη. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο ανανάς, ο οποίος περιέχει το ένζυμο βρομελίνη. Αυτό το ένζυμο είναι υπεύθυνο για τη διάσπαση των πρωτεϊνών και τη βελτίωση της απορρόφησής τους. Επιπλέον, ο ανανάς έχει διουρητική δράση η οποία βοηθά στη μείωση της κατακράτησης υγρών.

Οι τροφές που είναι πλούσιες σε ίνες και νερό βοηθούν επίσης στη βελτίωση της πέψης. Αυξάνουν το περιεχόμενο των κοπράνων και διεγείρουν την περίσταλση του εντέρου. Γι’ αυτό, συνήθως είναι καλή επιλογή να τελειώνετε τα γεύματα, κυρίως τα βαριά, με ένα φρούτο. Ακόμη, υπάρχουν ορισμένες φαρμακολογικές θεραπείες για την ανακούφιση ή την αποτροπή τέτοιων καταστάσεων.

Χωνευτικά ποτά – Είναι σημαντικό να αποφεύγετε τα βαριά γεύματα

Ένας από τους χρυσούς κανόνες της διατροφής είναι να αποφεύγετε να τρώτε περισσότερο απ’ όσο χρειάζεστε. Έτσι, η αποφυγή των μεγάλων γευμάτων είναι καλύτερη επιλογή από το να πίνετε χωνευτικά ποτά για να μειώσετε την επίδραση του γεύματος στο σώμα σας.

Οι υπερβολικά λιπαρές τροφές επιβραδύνουν τη χώνεψη. Γι’ αυτό, καλό θα ήταν να εξασφαλίζετε και την ύπαρξη λαχανικών στο γεύμα σας. Θα πρέπει να τα συνοδεύετε με πρωτεΐνη στη σχάρα ή το φούρνο. Τέλος, μπορείτε να προσθέσετε και μια μερίδα σύνθετων υδατανθράκων αν είναι απαραίτητο.

Σημαντικό είναι να αποφύγετε τις σάλτσες και τα επεξεργασμένα, τηγανιτά, και παναρισμένα φαγητά. Αυτά θα επιβραδύνουν και θα χειροτερέψουν την πέψη, ενώ έχουν χαμηλή διατροφική αξία.

Γενικά τα φρέσκα τρόφιμα βελτιώνουν την πέψη και τη διατροφή σας. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να συνοδεύετε τα γεύματά σας με νερό. Τα ανθρακούχα ροφήματα μπορούν να προκαλέσουν πρήξιμο το οποίο θα παρεμποδίσει την πέψη.

Δύο ποτήρια με αλκοολούχο ποτό
Παρότι τα χωνευτικά ποτά είναι ευρέως αποδεκτά στον γενικό πληθυσμό, δεν είναι ωφέλιμα.

Ανακαλύψτε: 6 σημάδια που φανερώνουν εξάρτηση από το αλκοόλ

Χωνευτικά ποτά – Συμπέρασμα

Δεν είναι καλή ιδέα η κατανάλωση αλκοολούχων ροφημάτων, είτε είναι χωνευτικά είτε όχι. Ιδανικά, θα πρέπει να αποφεύγετε τα βαριά και λιπαρά φαγητά, αλλά η καλύτερη επιλογή αφότου τα καταναλώσετε είναι να αποφύγετε να πιείτε κάποιο αλκοολούχο ρόφημα.

Η συχνή κατανάλωση τέτοιων ροφημάτων επηρεάζει την υγεία και αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης πολύπλοκων ασθενειών. Επίσης, δε βελτιώνουν την πεπτική σας ικανότητα.

Είναι πολύ προτιμότερο να φάτε ένα φρούτο μετά την κατανάλωση τέτοιων τροφών. Ο ανανάς θα βοηθήσει στη διάσπαση των πρωτεϊνών και την απορρόφησή τους από το λεπτό έντερο.

  • Braillon A., Alcohol: cardiovascular disease and cancer. J Am Coll Cardiol, 2018. 71 (5): 582-583.
  • Maurel DB., Boisseau N., Benhamou CL., Jaffre C., Alcohol and bone: review o dose effects and mechanisms. Osteoporos Int, 2012. 23 (1): 1-6.