Το κουαρτέτο της ευτυχίας: Πώς να γίνετε ευτυχισμένοι

Όλοι είμαστε χαρούμενοι, αλλά ξέρετε τι είναι το κουαρτέτο της ευτυχίας; Θα σας παρουσιάσουμε τους νευροδιαβιβαστές που μπορούν να μεταφέρουν αυτό το αίσθημα ευτυχίας στο επόμενο επίπεδο.
Το κουαρτέτο της ευτυχίας: Πώς να γίνετε ευτυχισμένοι

Τελευταία ενημέρωση: 14 Μάρτιος, 2021

Η ικανότητα απελευθέρωσης των θετικών επιδράσεων της σεροτονίνης, της ντοπαμίνης, της οξυτοκίνης και των ενδορφινών (SDOE) καλείται μερικές φορές το «κουαρτέτο της ευτυχίας», καθώς μας δίνει μια ευχάριστη αίσθηση ζεστασιάς. Κάθε άτομο μπορεί να απελευθερώσει την ευτυχία του μέσω συγκεκριμένων συμπεριφορών, επειδή η ευτυχία είναι ένα υποκειμενικό συναίσθημα.

Το πιο περίεργο πράγμα για το κουαρτέτο της ευτυχίας είναι ότι δεν έχει καμία σχέση με το ποσό των χρημάτων που έχετε, την κοινωνική σας κατάσταση ή τη δουλειά σας. Κάθε άτομο μπορεί να είναι ευτυχισμένο με τα δικά του μέσα με έναν απλό τρόπο, όπως θα εξηγήσουμε αργότερα.

Ο ρόλος κάθε ουσίας στο κουαρτέτο της ευτυχίας

Οι ουσίες που αποτελούν το κουαρτέτο της ευτυχίας αλληλεπιδρούν και έχουν τα ιδιαίτερα αποτελέσματά τους. Οι νευροδιαβιβαστές σεροτονίνης, καθώς και η ντοπαμίνη, η οξυτοκίνη και οι ενδορφίνες, είναι όλα μέρος ενός βιολογικού τύπου που δημιουργεί μια αίσθηση ευεξίας.

Σεροτονίνη

Η σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που ρυθμίζει τη διάθεση, τον ύπνο, την πρόσληψη τροφής και ορισμένες γνωστικές διαδικασίες. Όταν η αναλογία σεροτονίνης στο νευρικό σας σύστημα είναι ισορροπημένη, αισθάνεστε ευτυχισμένοι, ικανοποιημένοι και βλέπετε τη θετική πλευρά των πραγμάτων.

Ωστόσο, όταν λείπει η σεροτονίνη, μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη ή θλίψη, έλλειψη κινήτρων, έλλειψη ενέργειας και απαισιοδοξία. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να διατηρήσετε επαρκή επίπεδα σεροτονίνης για τους νευρώνες.

γυναίκα χαρούμενη
Ο νευροδιαβιβαστής σεροτονίνη επηρεάζει τη διάθεση των ανθρώπων ανάλογα με τη συγκέντρωσή της.

Ντοπαμίνη

Αυτός είναι ένας άλλος σημαντικός νευροδιαβιβαστής για τον εγκέφαλό μας, καθώς προκαλεί ευχάριστες αισθήσεις. Λειτουργεί όταν αποκτούμε κάτι που θέλουμε, όπως έναν στόχο, όταν τρώμε κάτι που μας αρέσει ή όταν αγοράζουμε αυτό που θέλουμε.

Όπως η σεροτονίνη, η ντοπαμίνη έχει παρακινητικούς παράγοντες, μόνο με πολύ πιο άμεσο τρόπο. Τα άτομα με χαμηλή ντοπαμίνη δυσκολεύονται πολύ να αισθανθούν ευχαρίστηση και αποθαρρύνονται.

Η ντοπαμίνη μελετάται ευρέως σε ασθενείς με κατάθλιψη, καθώς τα ανεπαρκή επίπεδα επηρεάζουν τη διαδικασία ανάκαμψης από την κατάθλιψη. Μερικά φάρμακα, πολύ σωστά, αναστέλλουν την επαναπρόσληψη του νευροδιαβιβαστή για να την αυξήσουν στο σώμα.

Οξυτοκίνη

Αυτή η ορμόνη απελευθερώνεται μέσω κοινωνικής επαφής. Για παράδειγμα, μπορεί να το νιώσουμε με τον σύντροφό μας, τους φίλους και την οικογένειά μας, ή μια μητέρα με το μικρό παιδί της.

Είναι γνωστή ως η ορμόνη των συναισθηματικών δεσμών. Είναι πολύ σημαντική αφού κάνει την αλληλεπίδραση με άλλους ευχάριστη. Κατά συνέπεια, η στέρηση των ανθρώπων από την κοινωνική επαφή μπορεί να αποτρέψει την έκκριση της οξυτοκίνης με επακόλουθο έλλειμμα.

Ενδορφίνες

Οι ενδορφίνες είναι ενδογενή οπιοειδή που παράγει το ανθρώπινο σώμα και όχι από εξωτερικούς παράγοντες. Μία από τις λειτουργίες τους είναι να λειτουργούν ως φυσικό παυσίπονο.

Η δράση τους δεσμεύει ένα ευχάριστο συναίσθημα που μπορεί να καλύψει τον σωματικό πόνο. Για παράδειγμα, μπορούμε να αισθανθούμε τα αποτελέσματα των ενδορφινών μετά από έντονο άθληση. Ποιος δεν έχει νιώσει τόσο ωραία αίσθηση στο σώμα μετά από προπόνηση;

γυναίκα που τρέχει
Η άσκηση απελευθερώνει ενδορφίνες που καλύπτουν τον πόνο και δημιουργούν ένα αίσθημα ευεξίας.

Μπορείτε να αυξήσετε φυσικά το κουαρτέτο της ευτυχίας;

Η απάντηση είναι ένα ηχηρό ναι. Η ευτυχία είναι εφικτή, σε μεγάλο βαθμό. Είναι δική μας ευθύνη, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει γύρω μας. Μπορούμε να κάνουμε τα ακόλουθα βήματα για να διεγείρουμε τους νευροδιαβιβαστές:

  • Έκθεση στο ηλιακό φως
  • Κάντε μια βόλτα σε ωραία μέρη
  • Σκεφτείτε μελλοντικούς στόχους και χαρούμενες αναμνήσεις

Η ντοπαμίνη, ειδικά, αυξάνεται όταν γιορτάζουμε τα επιτεύγματά μας. Μπορούμε να χωρίσουμε ένα μεγάλο τελικό στόχο σε μικρότερους στόχους, για να γιορτάσζουμε κάθε φορά που κάνουμε ένα επιτυχημένο βήμα.

Με την οξυτοκίνη, πρέπει να σκεφτόμαστε και να ενεργούμε γύρω από τις κοινωνικές σχέσεις για να την διεγείρουμε. Για παράδειγμα, πρέπει να έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη φυσική επαφή, μέσω αγκαλιών. Η σεξουαλική επαφή αυξάνει φυσικά τα επίπεδα οξυτοκίνης και είναι μια εξαιρετική μορφή επαφής.

Τέλος, για τις ενδορφίνες, ένας σύμμαχος είναι ένα άθλημα. Δεν μιλάμε για ακραία άσκηση, αλλά για κανονικότητα και προπόνηση που μας προκαλεί ευχαρίστηση λόγω του απλού γεγονότος της κίνησης. Οι τεχνικές χαλάρωσης και διαλογισμού είναι επίσης χρήσιμες για να μας καθοδηγήσουν στην ευτυχία.

Απελευθερώνοντας το κουαρτέτο της ευτυχίας

Συμπερασματικά, η απελευθέρωση του κουαρτέτου της ευτυχίας είναι στα χέρια σας. Μπορείτε να εφαρμόσετε μερικές από τις δραστηριότητες που έχουμε αναφέρει και θα παρατηρήσετε τα οφέλη αυτών των δραστηριοτήτων για τη σωματική και συναισθηματική σας ευεξία.

Οι αλλαγές δεν γίνονται μέσα σε μια νύχτα. Ωστόσο, το σημαντικό είναι να ακολουθήσετε και να κάνετε την ευτυχία ένα τακτικό κομμάτι της ζωής σας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Η ευτυχία δεν είναι ουτοπία: Σκέψεις για την ευτυχία
Με ΥγείαΔιαβάστε το Με Υγεία
Η ευτυχία δεν είναι ουτοπία: Σκέψεις για την ευτυχία

Σήμερα θα μοιραστούμε μαζί σας ορισμένες σκέψεις για την ευτυχία από τον ψυχολόγο Marcelo Ceberio. Παρότι έχουμε όλοι το δικαίωμα να είμαστε ευτυχι...



  • Breuning, L. G. (2012). Meet your happy chemicals. System Integrity Press.
  • Salamone, J. D., & Correa, M. (2012). The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine. Neuron76(3), 470-485.
  • Young, S. N. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Journal of psychiatry & neuroscience: JPN32(6), 394.
  • Goodale, Elizabeth P. “El papel de la norepinefrina y de la dopamina en la depresión.” Revista de Toxicomanías 50 (2007): 19-22.