Γνωρίζετε τι είναι μια βιώσιμη διατροφή;

25 Οκτώβριος, 2020
Μία βιώσιμη διατροφή είναι ένα διατροφικό μοντέλο που δεν περιορίζεται μόνο στην υγεία. Συνεχίστε την ανάγνωση για ν' ανακαλύψετε τις βασικές αρχές της και γιατί τη συνιστούν οι ειδικοί!

Έχετε ακούσει ποτέ τον όρο “βιώσιμη διατροφή”;

Η μόλυνση του περιβάλλοντος είναι ένα πρόβλημα που ανησυχεί την παγκόσμια κοινότητα. Οι εκπομπές αερίων και τα απόβλητα μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την επιβίωση του ανθρώπινου είδους τις επόμενες δεκαετίες. Αυτός είναι και ο λόγος όπου λαμβάνεται μια σειρά μέτρων. Ορισμένα από αυτά σχετίζονται με τη διατροφή μας.

Σε αυτό το άρθρο, θα σας μιλήσουμε για το μοντέλο της βιώσιμης διατροφής. Πέραν ότι εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία του σώματος, μεριμνά για την προέλευση των τροφών και τον αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον η παραγωγή τους.

Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Συνεχίστε την ανάγνωση!

Βιώσιμη διατροφή: Ένα διατροφικό μοντέλο που σέβεται

Πρώτα απ’ όλα, ένας από τους κύριους στόχους των βιώσιμων διατροφών, όπως αναφέρθηκε σε ένα άρθρο το οποίο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό The Proceedings of the Nutrition Society, είναι να μειώσει το οικολογικό αποτύπωμα των ανθρώπων στον πλανήτη. Αυτό σημαίνει πως χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια και χημικά στην κτηνοτροφία και τη γεωργία.

Επιπλέον, υποστηρίζει την αγορά τοπικών τροφίμων, μειώνοντας το κόστος των καυσίμων από τις παγκόσμιες μεταφορές. Ακολουθώντας μια σειρά βασικών οδηγιών, μπορούμε να μειώσουμε σημαντικά τις εκπομπές αερίων.

Από την άλλη, αυτό το διατροφικό μοντέλο θέτει ως προτεραιότητα την κατανάλωση φυτικών προϊόντων. Εξάλλου, ο ρυθμός αναγέννησής τους είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τα προϊόντα ζωικής προέλευσης. Γι’ αυτό, η κατανάλωσή τους δεν επηρεάζει ιδιαίτερα τη διατροφική αλυσίδα της φύσης.

Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να βοηθήσουμε στην πρόληψη της εξαφάνισης ειδών, η οποία οφείλεται στην υπερκατανάλωση και υπερεκμετάλλευση των πόρων.

Διάφορες ελιές σε τοπικό κατάστημα
Η βιώσιμη διατροφή υποστηρίζει την τοπική οικονομία δίνοντας προτεραιότητα στην αγορά από ντόπιους παραγωγούς.

Βιώσιμη και υγιεινή

Παρόλα αυτά, δε θα πρέπει να νομίζετε ότι μία βιώσιμη διατροφή νοιάζεται μόνο για το περιβάλλον. Για την ακρίβεια, μία βιώσιμη διατροφή έχει αμέτρητα υγιεινά οφέλη.

Στην πραγματικότητα, η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σχετίζεται με τη βελτίωση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού. Μία μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2017 συνδέει την πρόσληψη φυτικών προϊόντων με τη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης καρδιαγγειακών νόσων.

Αυτό οφείλεται, μεταξύ άλλων, στη συμβολή των φλαβονοειδών των φρούτων και των λαχανικών. Τα φλαβονοειδή είναι αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη συμπλέγματα τα οποία βρίσκονται στη φύση σε μικρές ποσότητες.

Πολλές φορές είναι χρωστικές ουσίες, υπεύθυνες για το χρώμα των τροφών. Σύμφωνα με μία έρευνα που δημοσίευσε το Journal of Medicinal Foodείναι ικανά να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης νευρολογικών παθήσεων όπως είναι η νόσος Πάρκινσον.

Διαβάστε επίσης: Καλοκαιρινά λουλούδια: Έξι επιλογές για τον κήπο σας

Λιγότερο επεξεργασμένες τροφές, μία βιώσιμη διατροφή

Όπως βλέπουμε, οι βιώσιμες διατροφές αμύνονται της κατανάλωσης τοπικών προϊόντων με χαμηλό βαθμό βιομηχανικής επεξεργασίαςΑυτό περιορίζει την πρόσληψη τροφών που έχουν υποστεί μακρά επεξεργασία, άρα έχει απαιτηθεί περισσότερη ενέργεια.

Επίσης, τα υπερεπεξεργασμένα προϊόντα είναι υπεύθυνα για την ανάπτυξη πολλών, περίπλοκων παθήσεων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο διαβήτης. Αυτή η ενδημική νόσος σχετίζεται με την τακτική πρόσληψη γλυκών τροφών πλούσιων σε πρόσθετη ζάχαρη. Για την ακρίβεια, μία συστηματική μελέτη από το 2017 αποκάλυψε ότι η τακτική κατανάλωση τέτοιου είδους τροφών επηρεάζει την υγεία του μεταβολισμού.

Ωστόσο, ο μεταβολισμός δεν είναι το μόνο κομμάτι που επηρεάζεται από αυτήν την αλλαγή στη διατροφή. Και το καρδιαγγειακό σας σύστημα θα σας ευχαριστεί. Η κατανάλωση λαχανικών μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων.

Ο περιορισμός υπερεπεξεργασμένων τροφών είναι επίσης ικανός να φέρει τα ίδια αποτελέσματα. Οι ειδικοί λένε ότι οι πλούσιες σε τρανς λιπαρά τροφές είναι υπεύθυνες για τη συστηματική φλεγμονή που προκαλεί αθηροσκλήρωση, η οποία έχει αρνητικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία του αίματος.

Διάφορα φρέσκα φρούτα
Στις βιώσιμες διατροφές προτιμώνται τα φρέσκα λαχανικά αντί των υπερεπεξεργασμένων.

Ίσως σας ενδιαφέρει: 9 σημάδια υπερφόρτωσης με τοξίνες. Δώστε προσοχή

Οι βιώσιμες διατροφές βελτιώνουν την τοπική οικονομία

Τέλος, είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι το μοντέλο βιώσιμης διατροφής ωφελεί την τοπική οικονομία. Για την ακρίβεια, με την κατανάλωση τοπικών προϊόντων αυξάνεται το εισόδημα των μικρών παραγωγών.

Με αυτόν τον τρόπο, η ύπαρξη πολυεθνικών, οι οποίες είναι υπεύθυνες για καταχρηστικές συνθήκες εργασίας και μισθούς, μειώνεται. Έτσι, οι βιώσιμες διατροφές όχι μόνο βελτιώνουν την υγεία και τον σεβασμό προς το περιβάλλον, αλλά είναι, επίσης, ικανές να βοηθήσουν τους κτηνοτρόφους και τους αγρότες.

Ακολουθήστε αυτό το υγιεινό μοντέλο βιώσιμης διατροφής που σέβεται το περιβάλλον

Τώρα που γνωρίζετε από τι αποτελείται μία βιώσιμη διατροφή και ποια είναι τα πλεονεκτήματά της, θα πρέπει να σκεφτείτε να τη δοκιμάσετε. Δεν κάνει καλό μόνο στην υγεία σας, αλλά σέβεται το περιβάλλον και τα δικαιώματα πολλών εργατών.

Η υιοθέτηση ενός τέτοιου διατροφικού μοντέλου θα βοηθήσει στην αποτροπή των ανισοτήτων και της εξαφάνισης των ζώων. Επιπλέον, ίσως μπορέσει να μειώσει και τον κίνδυνο ανάπτυξης πολύπλοκων παθολογιών που σχετίζονται με μια ανθυγιεινή διατροφή.

Εν ολίγοις, την επόμενη φορά που θα πάτε για ψώνια, επιλέξτε ένα τοπικό κατάστημα αντί μιας μεγάλης αλυσίδας. Επίσης, ελέγξτε τις ετικέτες των τροφίμων για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τη μέθοδο παραγωγής.

Αυξήστε την κατανάλωση τοπικών και βιολογικών λαχανικών!

  • Aune D., Giovannucci E., Boffetta P., Fadness LT., et al., Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all cause mortality a systematic review and dose response meta analysis of prospective studies. Int J Epidemiol, 2017. 46 (3): 1029-1056.
  • Jung UJ., Kim SR., Beneficial effects of flavonoids against parkinson’s disease. J Med Food, 2018. 21 (5): 421-432.
  • Schwingshackl L., Hoffman G., Lampousi AM., Knuppel S., et al., Food groups and risk of type 2 diabetes mellitus: a systematic review and meta analysis of prospective studies. Eur J Epidemiol, 2017. 32 (5): 363-375.
  • Valenzuela CA., Baker EJ., MIles EA., Calder PC., Eighteen carbon trans fatty acids and inflammation in the context of atherosclerosis. Prog Lipid Res, 2019.
  • Lang T., Mason P., Sustainable diet policy development: implications of multi criteria and other approaches, 2008-2017. Proc Nutr Soc, 2018. 77 (3): 331-346.
  • Serra-Majem, L. “Nutrición comunitaria y sostenibilidad: concepto y evidencias.” Revista Espanola de Nutrición Comunitaria 16.1 (2010): 35-40.
  • Serra-Majem, Lluis, and Adriana Ortiz-Andrellucchi. “La dieta mediterránea como ejemplo de una alimentación y nutrición sostenibles: enfoque multidisciplinar.” Nutrición hospitalaria 35.4 (2018): 96-101.
  • Campos Muñoz, Jesulin. “Hipótesis dieta-corazón?: A propósito del “Minnesota Coronary Experiment.” Revista Medica Herediana 28.2 (2017): 134-135.