Πώς να φτιάξετε δέκα υγιεινά γεύματα για το μωρό σας

10 Ιουνίου 2020
Το να μαγειρέψετε ένα υγιεινό γεύμα για το παιδί σας είναι πολύ πιο εύκολο απ' όσο νομίζετε. Σε αυτό το άρθρο, θα ανακαλύψετε τις καλύτερες συμβουλές και ιδέες για να προσθέσετε στο βιβλίο συνταγών σας.

Εδώ, θα μάθετε πώς να φτιάχνετε υγιεινά γεύματα για το μωρό σας με τον λιγότερο δυνατό κόπο. Αν έχετε ήδη αρχίσει να δίνετε συμπληρωματικό φαγητό στο μωρό σας, τότε θα λατρέψετε αυτό το άρθρο.

Θα θέλατε να ρίξετε μια ματιά σε αυτές τις επιλογές;

Πρώτα όμως θα πρέπει να θυμάστε ότι το φαγητό που φτιάχνετε θα πρέπει να εγκριθεί από τον/η παιδίατρό σας.

Αξίζει να σημειώσουμε ακόμη ότι αυτές οι πρώτες στιγμές ταΐσματος είναι εκείνες κατά τις οποίες το παιδί αναπτύσσει τη γεύση του. Γι’ αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό να εκτεθεί το παιδί σε μια ποικιλία γεύσεων.

Φυσικά, μπορείτε να τροποποιήσετε αυτές τις συνταγές σε φαγητά τα οποία έχει ήδη δοκιμάσει το παιδί σας. Να θυμάστε ότι είναι προτιμότερο να προσθέτετε τα φαγητά ένα-ένα για να μπορείτε ν’ ανιχνεύσετε τυχόν αλλεργίες.

Φτιάξτε υγιεινά γεύματα για το μωρό σας

Μαμά ταΐζει το μωρό της

Αυτή η λίστα αποτελεί απλώς ένα παράδειγμα. Ακολουθήστε τις συμβουλές του/ης παιδιάτρου σας όταν εισάγετε νέα τρόφιμα στη διατροφή του παιδιού σας.

Πριν ξεκινήσετε να φτιάχνετε αυτά τα υγιεινά γεύματα για το παιδί σας στο σπίτι, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ακριβώς ποια τρόφιμα θα προσθέσετε στη διατροφή του παιδιού σας σύμφωνα με την ηλικία του.

Ας ρίξουμε μια ματιά σε ορισμένες γενικές οδηγίες:

  • Έως 6 μηνών: Μόνο μητρικό γάλα. Ακόμη και αν ταΐζετε με μπιμπερό το μωρό σας θα πρέπει να προσθέτετε σταδιακά λίγη βρεφική τροφή μεταξύ τεσσάρων και έξι μηνών.
  • Μεταξύ 6 και 12 μηνών: Φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, όσπρια, αβγά, κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, και ελαιόλαδο.
  • Μεταξύ 12 και 24 μηνών: Μαλακό τυρί, γιαούρτι, και γάλα.
  • Από 3 ετών και πάνω: Ξηρούς καρπούς, κομμάτια μήλου, κομμάτια ωμού καρότου. Προσέχετε οποιαδήποτε τροφή ενέχει κίνδυνο πνιγμού.

Συμβουλές για υγιεινά γεύματα για το μωρό σας

Διάφορα φρούτα και λαχανικά

Όταν ψωνίζετε

  • Να αγοράζετε φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Προσπαθήστε να τα καταναλώνετε μέσα σε τρεις ημέρες το πολύ ώστε να μη χάσουν τις ιδιότητές τους.
  • Να επιλέγετε άπαχο κρέας. Ένας καλός τρόπος για να φτιάχνετε υγιεινά γεύματα για το μωρό σας είναι να αγοράζετε άπαχο κρέας. Αν το κρίνετε απαραίτητο, κόψτε το παραπανίσιο λίπος πριν το μαγείρεμα. Συμβουλευτείτε τον/η παιδίατρό σας για να δείτε ποιες είναι οι καλύτερες επιλογές και οι κατάλληλες ποσότητες για το μωρό σας.
  • Αν επιλέξετε πουρέδες απογαλακτισμού, να θυμάστε να χρησιμοποιείτε μαλακό κρέας σε μικρά κομμάτια. Μην ξεχνάτε να μιλάτε με τον/η γιατρό σας ώστε να λαμβάνετε σωστές συμβουλές.

Όταν μαγειρεύετε

Γυναίκα πλένει τα χέρια της

Η υγιεινή είναι κρίσιμης σημασίας στο μαγείρεμα.

  • Πρέπει να πλένετε τα φρούτα και τα λαχανικά, να καθαρίζετε τους πάγκους εργασίας και να χρησιμοποιείτε καθαρά σκεύη σε κάθε φαγητό. Είναι σημαντική η αποτροπή της επιμόλυνσης τροφίμων.
  • Ελαχιστοποιήστε τη χρήση άλατος. Θα πρέπει να χρησιμοποιείτε την ελάχιστη ποσότητα άλατος για να αποτρέψετε την πρόκληση βλάβης στα νεφρά του μωρού. Μέχρι το πρώτο έτος, η κατανάλωση άλατος δε θα πρέπει να υπερβαίνει το 1 γραμμάριο την ημέρα. Το παιδί μπορεί ν’ αρχίσει να καταναλώνει 2 γραμμάρια την ημέρα από την ηλικία των τριών ετών.
  • Επιλέξτε ελαιόλαδο αντί άλλων λιπαρών. Το ελαιόλαδο έχει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, ακόρεστα λιπαρά οξέα, και βιταμίνη Ε. Επίσης, η κατανάλωση ακατέργαστου ελαιόλαδου συνιστάται πάντα σε μικρές δόσεις όταν ξεκινάτε τις συμπληρωματικές τροφές.
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ελαιόλαδο στο βράσιμο, στο ψήσιμο, και στο τηγάνισμα (εφόσον χρησιμοποιείτε την ελάχιστη ποσότητα λίπους).

Άλλες ιδέες

  • Χρησιμοποιήστε ζωμό. Ο ζωμός λαχανικών είναι εξαιρετικός όταν μαγειρεύετε ρύζι ή άλλα δημητριακά όπως κινόα. Ο ζωμός μπορεί να δώσει μια διαφορετική γεύση στα δημητριακά σας.
  • Προσθέστε γάλα στους πουρέδες. Αν θέλετε να δοκιμάσετε να φτιάξετε πουρέ για το παιδί σας, ίσως παρατηρήσετε ότι είναι πολύ πηκτός. Γι’ αυτό, μπορείτε να προσθέσετε νερό ή γάλα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το γάλα που πίνει συνήθως το παιδί σας, ακόμη και μητρικό.
  • Καταψύξτε τα τρόφιμα που δε χρησιμοποιείτε. Μια καλή ιδέα είναι να καταψύχετε μικρές μερίδες φαγητού για αργότερα.

Διαβάστε επίσης: Δυσκοιλιότητα στα μωρά: Ποιοι είναι οι λόγοι;

10 ιδέες για να φτιάξετε υγιεινά γεύματα για το μωρό σας

Υγιεινά γεύματα για το μωρό σας

Διαβάστε τη λίστα με τα τρόφιμα που σας έδωσε ο/η παιδίατρός σας και αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη!

Γεύματα για το μωρό σας

  • Ρύζι με κοτόπουλο και λαχανικά: Επιλέξτε τα λαχανικά που σας αρέσουν και βράστε τα μαζί με μικρά κομμάτια κοτόπουλου. Μόλις μαγειρευτούν, αφαιρέστε τα και βάλτε τα στην άκρη. Μαγειρέψτε το ρύζι στον ζωμό. Όταν τελειώσετε, μπορείτε να λιώσετε το φαγητό στο μπλέντερ για να πάρετε έναν πουρέ, μπορείτε να το πιέσετε με ένα πιρούνι, ή να το σερβίρετε σε κομμάτια.
  • Κρέμα από κολοκυθάκια: Βράστε μια μεγάλη πατάτα, ένα μεγάλο κολοκυθάκι, και ένα κρεμμύδι (θα πρέπει να ξεφλουδίσετε και να κόψετε όλα τα λαχανικά) μέχρι να μαγειρευτούν. Χρησιμοποιήστε ένα πιρούνι για να πάρετε την υφή που επιθυμείτε.
  • Φακές με λαχανικά: Βράστε τις φακές μαζί με ένα καθαρισμένο και κομμένο καρότο, μισό κρεμμύδι κομμένο, και δύο καθαρισμένες ντομάτες χωρίς σπόρους. Μόλις ετοιμαστεί το φαγητό, μπορείτε να το λιώσετε ή να το σερβίρετε όπως είναι.
  • Κοντά νούντλς με σάλτσα ντομάτας: Κάντε μια σάλτσα με κρεμμύδι, ντομάτα, και καρότο (σε μικρά κομμάτια) για να προσθέσετε θρεπτικά συστατικά στα κοντά νούντλς.
  • Ομελέτα με λαχανικά: Αν έχετε βάλει τα αβγά στη διατροφή του παιδιού σας, μπορείτε να φτιάξετε μια ομελέτα με ποικιλία βραστών, κομμένων λαχανικών. Είναι εύκολη και γευστική!
  • Πουρές λαχανικών με ψάρι: Βράστε ένα μικρό κολοκυθάκι, μια πατάτα, ένα πράσο και μισό κρεμμύδι μαζί με 80 γραμμάρια άπαχου, χωρίς κόκκαλα, ψαριού. Μόλις μαγειρευτούν όλα, λιώστε τα στο μπλέντερ.
  • Κεφτεδάκια με λαχανικά: Αυτά τα κεφτεδάκια μπορείτε να τα καταψύξετε ώστε να έχετε πάντα έτοιμο ένα υγιεινό γεύμα για το μωρό σας. Βράστε ένα καρότο, ένα πράσο, 40 γραμμάρια πράσινα φασόλια, και 40 γραμμάρια άπαχο κρέας. Αφαιρέστε το παραπανίσιο νερό, αλέστε τα και κάντε τα κεφτεδάκια. Αντί να τα τηγανίσετε, μαγειρέψτε τα στο φούρνο.

Ρίξτε μια ματιά και εδώ: Τροφές που δεν πρέπει να δίνετε στο 9μηνο μωρό σας;

Επιδόρπια για το μωρό σας

  • Λιωμένο μήλο, αχλάδι, και μπανάνα: Μαγειρέψτε ένα μήλο με ένα αχλάδι (ξεφλουδισμένα, κομμένα σε κομμάτια, χωρίς κουκούτσια). Μόλις μαλακώσουν, λιώστε τα στο μπλέντερ μαζί με μία μπανάνα. Αν θέλετε να είναι ακόμη πιο αραιά, προσθέστε λίγο γάλα. Μη χρησιμοποιήσετε ζάχαρη.
  • Μπανάνα και πορτοκάλι: Αυτό το επιδόρπιο είναι εξαιρετικά απλό. Λιώστε μια μπανάνα με ένα πιρούνι και ανακατέψτε τη με το χυμό από μισό πορτοκάλι. Είστε έτοιμοι/ες!
  • Γιαούρτι με φρούτο: Δώστε στο μωρό σας λιωμένα φρούτα ή μικρά κομμάτια φρέσκου φρούτου με γιαούρτι. Το παιδί σας θα το λατρέψει!

Συμπεράσματα

Το να φτιάχνετε υγιεινά γεύματα για το μωρό σας δεν είναι κάτι περίπλοκο. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επιλέγετε υγιεινά συστατικά, να χρησιμοποιείτε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, άπαχο κρέας και δημητριακά, και να τα μαγειρεύετε χωρίς επιπλέον λίπος, αλάτι, ή ζάχαρη.

Να θυμάστε ότι το στομάχι του παιδιού σας είναι μικρό, έτσι δε θα πρέπει να το πιέζετε για να φάει. Μπορεί σε εσάς να μοιάζει μικρή η ποσότητα που τρώει, αλλά για εκείνο ίσως να είναι ήδη μεγάλη. Οι γιατροί προτείνουν να αφήνουμε τα μωρά να τρώνε μόνα τους επειδή έτσι θα φάνε την ποσότητα την οποία χρειάζονται πραγματικά.

  • Asociación Española de Pediatría. Recomendaciones de la Asociación Española de Pediatría sobre la alimentación complementaria. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/recomendaciones_aep_sobre_alimentacio_n_complementaria_nov2018_v3_final.pdf
  • Organización Mundial de la Salud. Guideline: Sodium intake for adults and children. En: Organización Mundial de la Salud [en línea] [consultado el 26/11/2018]. Disponible en: http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sodium_intake_printversion.pd
  • Pérez-Escamilla R, Segura-Pérez S, Lott M. Feeding guidelines for infants and young toddlers: A responsive parenting approach. Nutrition Today. 2017;52(5):223-31.
  • Brown A, Jones SW, Rowan H. Baby-Led Weaning: The Evidence to Date. Curr Nutr Rep. 2017 6(2):148-56.