Ποιες είναι οι αιτίες για το λουμπάγκο (πόνος χαμηλά στην πλάτη);

Το λουμπάγκο, ή ο πόνος στην πλάτη, είναι ένα ενοχλητικό πρόβλημα. Σε πιο σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να παραλύσει το σώμα έως ότου επιλυθεί. Η στάση του σώματος, ενώ εργάζεστε ή ασκείστε, είναι συχνά αιτία, αλλά δεν είναι η μόνη. Σε αυτό το άρθρο, θα σας πούμε τα πάντα για αυτό.
Ποιες είναι οι αιτίες για το λουμπάγκο (πόνος χαμηλά στην πλάτη);

Τελευταία ενημέρωση: 04 Μάιος, 2021

Οι αιτίες για το λουμπάγκο ή του πόνου στην πλάτη είναι ποικίλες, αλλά αυτή η ενόχληση σχετίζεται πάντα με τη μυϊκή δομή και τη σπονδυλική στήλη. Είναι συχνά ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι επισκέπτονται έναν γιατρό ή δεν μπορούν να εργαστούν.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο πόνος βρίσκεται στο κάτω μέρος της πλάτης. Καθ ‘όλη τη ζωή μας, σχεδόν όλοι θα υποφέρουν από αυτό κάποια στιγμή. Οι ειδικοί συνήθως κάνουν διάγνωση νωρίς και έτσι είναι εύκολο να θεραπευτεί. Ωστόσο, το 15% των περιπτώσεων από το λουμπάγκο γίνονται χρόνια.

Σε αυτό το άρθρο, θα εξηγήσουμε τις πιο κοινές αιτίες για το λουμπάγκο. Μερικές από αυτές μπορούν να αποφευχθούν, επομένως θα συζητήσουμε επίσης μερικά απλά μέτρα που μπορούν να σας βοηθήσουν να αποφύγετε αυτήν την κατάσταση.

Αιτίες για το λουμπάγκο

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, το λουμπάγκο είναι ένας πόνος που εμφανίζεται στο κάτω μέρος της πλάτης. Αυτή η ενόχληση μπορεί να εξαπλωθεί και να επεκταθεί στα άκρα σας. Είναι μια πολύ κοινή ασθένεια που μπορεί να επηρεάσει άτομα κάθε ηλικίας.

Τόσο πολύ, που σύμφωνα με μια μελέτη του Κέντρου Ιατρικών-Χειρουργικών Ερευνών (el Centro de Investigaciones Médico-Quirúrgicas), επηρεάζει μεταξύ 60 και 90% των ανθρώπων. Μεταξύ αυτών, το 80% των περιπτώσεων είναι οξείες και οι υπόλοιπες είναι χρόνιες.

Ο πόνος έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, συνήθως εντείνεται όταν το άτομο που υποφέρει σκύβει ή προσπαθεί να σηκώσει κάτι. Επιπλέον, μπορεί να εξαπλωθεί. Μπορεί να μην φτάσει στα πόδια, αλλά μπορεί να φτάσει στους γλουτούς.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, το λουμπάγκο σχετίζεται με την ισχιαλγία, μια παθολογία που προκαλεί τσίμπημα του ισχιακού νεύρου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι σύνηθες ο πόνος να επεκτείνεται στα κάτω άκρα.

Οι αιτίες του πόνου στην πλάτη σχετίζονται συνήθως με ένα πρόβλημα στον τρόπο λειτουργίας της σπονδυλικής στήλης. Σε ένα αναθεωρημένο άρθρο που δημοσιεύθηκε στην Ιατρική Εφημερίδα της Κόστα Ρίκα και της Κεντρικής Αμερικής (la Revista Médica de Costa Rica y Centroamérica), οι ειδικοί επιβεβαιώνουν ότι παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλο, η γενετική, ο αθλητισμός και η εργασία μπορούν να επηρεάσουν την ανάπτυξη αυτού του ζητήματος.

πόνος στην πλάτη
Το λουμπάγκο μπορεί να επηρεάσει άτομα οποιασδήποτε ηλικίας λόγω διαφόρων αιτιών.

Υπερβολική άσκηση

Η σωματική άσκηση του εαυτού σας είναι μια από τις πιο συχνές αιτίες του πόνου στην πλάτη, όπως εξηγεί μια μελέτη του Πανεπιστημίου Miguel Hernandez (la Universidad de Miguel Hernández). Εδώ μιλάμε για κάθε είδους αθλητική δραστηριότητα που ξαφνικά πιέζει στην πλάτη.

Ένα παράδειγμα θα ήταν η προπόνηση δύναμης όταν δεν έχετε συνηθίσει, ή εάν είστε σε καλή φυσική υγεία, αλλά κινείστε ξαφνικά με τρόπο που τραυματίζει τους συνδέσμους στη σπονδυλική στήλη.

Τούτου λεχθέντος, η άσκηση δεν είναι η μόνη αιτία του πόνου στην πλάτη. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι ο πόνος στην πλάτη που προκαλείται από υπερβολική άσκηση είναι συχνός στο χώρο εργασίας, όπως μια μελέτη που διεξήγαγε το Αυτόνομο Μητροπολιτικό Πανεπιστήμιο (la Universidad Autónoma Metropolitana) προσπαθεί να αποδείξει.

Τραυματισμοί στο δίσκο ως αιτία του πόνου στην πλάτη

Οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι είναι ένα είδος απορρόφησης της σπονδυλικής στήλης. Βοηθούν και απαλύνουν κάθε σοκ. Σχηματίζονται από ιστό χόνδρου και, όπως και όλα τα άλλα μέρη του σώματος, είναι ευαίσθητοι στη γήρανση.

Με αυτό, εννοούμε ότι, καθώς γερνάμε, γίνεται όλο και πιο εύκολο για αυτούς τους δίσκους να σπάσουν. Εάν συμβεί αυτό, απελευθερώνουν χημικές ουσίες που ερεθίζουν τα νεύρα, προκαλώντας φλεγμονή ή πόνο.

Η δισκοκήλη είναι μια άλλη παθολογία που σχετίζεται με το λουμπάγκο και την ισχιαλγία. Σε μια δισκοκήλη, το κέντρο του δίσκου προεξέχει μέσω της σπονδυλικής στήλης. Όταν συμβαίνει αυτό, πιέζει τα νεύρα που περνούν.

Εκφυλισμός δίσκου

Πάνω, αναφέραμε ότι, με την ηλικία, ο ιστός του χόνδρου στους δίσκους αρχίζει να φθείρεται, μειώνοντας την ικανότητά του να απαλύνει κάθε σοκ. Όταν συμβεί αυτό, οι σπόνδυλοι μπορεί να συγκρουστούν μεταξύ τους, προκαλώντας δυσκαμψία και πόνο στην πλάτη.

Το πρόβλημα εδώ είναι ότι ο εκφυλισμός του δίσκου μπορεί να επιδεινώσει άλλες ασθένειες της σπονδυλικής στήλης, όπως στένωση της σπονδυλικής στήλης ή οστεοαρθρίτιδα της σπονδυλικής στήλης.

Εκφυλιστική σπονδυλολίσθηση

Η σπονδυλολίσθηση συμβαίνει όταν ένα σπόνδυλος συσσωρεύεται ασυνήθιστα πάνω από ένα άλλο σαν να έχει γλιστρήσει. Αυτό που συμβαίνει εδώ είναι ότι όποτε κινούνται οι σπόνδυλοι, ασκούν πίεση στα νεύρα, γεγονός που προκαλεί πόνο και αδυναμία κίνησης.

Όπως εξηγείται από το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου της Ναβάρα (la Clínica de la Universidad de Navarra), εκφυλιστική σπονδυλολίσθηση εμφανίζεται όταν ο ιστός που σταθεροποιεί τους σπόνδυλους αποσυντίθεται. Θα μπορούσε να είναι είτε οι σύνδεσμοι είτε οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι.

Ωστόσο, αυτή δεν είναι η μόνη αιτία. Η σπονδυλολίσθηση μπορεί να εμφανιστεί μετά από ένα τραύμα, ως συνέπεια ενός όγκου ή λόγω κάποιου είδους συγγενούς παραμόρφωσης.

Σπονδυλική στένωση και λουμπάγκο

Η σπονδυλική στένωση είναι μια παθολογία όπου το νωτιαίο κανάλι στενεύει. Ένας μεγάλος αριθμός των περιφερικών νεύρων διέρχεται από αυτό το κανάλι. Επομένως, όταν συστέλλεται, τα νεύρα πιέζονται και στη συνέχεια καταστρέφονται.

Συστάσεις για να προλάβετε το λουμπάγκο

Μερικές από τις αιτίες του πόνου στην πλάτη μπορούν να αποφευχθούν, αν και υπάρχουν παράγοντες που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν. Ωστόσο, υπάρχουν μια σειρά απλών μέτρων που μπορούν να βελτιώσουν την υγεία της σπονδυλικής στήλης.

Πρώτα απ ‘όλα, είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι η άσκηση είναι μια από τις πιο ευεργετικές δραστηριότητες. Ιδιαίτερα μέτρια άσκηση που βοηθά στην ενίσχυση των μυών στην πλάτη. Ωστόσο, θα πρέπει να αποφεύγετε σκληρές κινήσεις ή να χρησιμοποιείτε υπερβολικό βάρος, καθώς αυτό μπορεί να βλάψει τους συνδέσμους.

Παρομοίως, η αποφυγή καθιστικού τρόπου ζωής είναι καλύτερη, καθώς έτσι αποφεύγετε να παραμένετε στην ίδια θέση για πολύ καιρό. Όσον αφορά την πρόληψη του πόνου στην πλάτη στο χώρο εργασίας, οι ειδικοί προτείνουν να τεντωνόμαστε κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων μας.

Η παχυσαρκία είναι ένας άλλος παράγοντας που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο να υποφέρετε από πόνο στη μέση. Η απώλεια βάρους, επομένως, μπορεί να μειώσει την πίεση στη σπονδυλική στήλη.

παχυρσαρκια μέτρηση
Ο έλεγχος του βάρους σας είναι το κλειδί για την αποτροπή της οσφυϊκής παθήσεως

Εάν πάσχετε από λουμπάγκο, λάβετε δράση

Υπάρχουν πολλές αιτίες του πόνου στην πλάτη και αυτός ο τύπος πόνου είναι πολύ συχνός. Εάν υποφέρετε από ένα επεισόδιο, πρέπει να έχετε κατά νου ορισμένα ζητήματα: είναι πάντα καλύτερο να συμβουλευτείτε έναν ειδικό.

Επιπλέον, οι επαγγελματίες συμβουλεύουν την αποφυγή μεγάλων περιόδων ξεκούρασης στο κρεβάτι. Στην πραγματικότητα, είναι πιο αποτελεσματικό να παραμείνετε δραστήριοι, χωρίς όμως να κουράζετε τον εαυτό σας.

Μερικοί άνθρωποι βιώνουν κάποια βελτίωση με τον πόνο όταν εφαρμόζουν κομπρέσες ζεστού ή κρύου νερού στην πληγείσα περιοχή. Το ζεστό νερό συνήθως ανακουφίζει τον πόνο όταν διατηρείται εκεί για λίγο και οι κρύες κομπρέσες είναι καλές για τη μείωση της φλεγμονής του τραυματισμού.

Μία από τις πιο σημαντικές πτυχές που πρέπει να θυμάστε είναι ότι η πλειονότητα των περιπτώσεων σχετίζεται με κακή στάση του σώματος. Ως εκ τούτου, το να γνωρίζουμε τις στάσεις μας και να προσπαθούμε να τις βελτιώσουμε είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης.

Όταν εργάζεστε, διαβάζετε ή ακόμα και χαλαρώνετε, θα πρέπει να προσπαθήσετε να κρατήσετε την πλάτη σας ευθεία. Όταν προσπαθείτε να σηκώσετε κάτι, οι ειδικοί προτείνουν να συμπεριλάβουμε και άλλα μέρη του σώματος, όπως τα πόδια. Με αυτόν τον τρόπο, η πλάτη δεν παίρνει το βάρος της έντασης.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Οι καλύτερες ασκήσεις για την πλάτη με βαράκια
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Οι καλύτερες ασκήσεις για την πλάτη με βαράκια

Η ενδυνάμωση των μυών της πλάτης έχει πολλά οφέλη πέραν από το να δείχνετε ωραιότεροι/ες. Ενσωματώνοντας ασκήσεις για την πλάτη με βαράκια



  • Espondilolistesis: Síntomas, diagnóstico y tratamiento. Clínica Universidad de Navarra. (n.d.). Retrieved October 22, 2020, from https://www.cun.es/enfermedades-tratamientos/enfermedades/espondilolistesis
  • Noriega-Elío, M., Barrón Soto, A., Sierra Martínez, O., Méndez Ramírez, I., Pulido Navarro, M., & Cruz Flores, C. (2005). The debate on lower back pain and its relationship to work: a retrospective study of workers on sick leave. Cadernos de Saúde Pública / Ministério Da Saúde, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública, 21(3), 887–897. https://doi.org/10.1590/s0102-311×2005000300023
  • Hernández, Gabriel A., and Juan D. Zamora Salas. “Ejercicio físico como tratamiento en el manejo de lumbalgia.” Revista de Salud Pública 19 (2017): 123-128.
  • Lumbalgia: Causas, diagnóstico y manejo. (n.d.). Retrieved October 22, 2020, from https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=51255
  • Ibarra, Javier Ernesto Matta, et al. “Relación entre lumbalgia y sobrepeso/obesidad: dos problemas de salud pública.” Revista Med 27.1 (2019): 53-60.
  • Delgado, J. G., Delgado, J. Á. G., Lara, G. V., Torres, J. del C. M., & Morales, I. P. (2014). Epidemiología del dolor de espalda bajo. Investigaciones Medicoquirúrgicas, 6(1), 112–125. Retrieved from http://www.revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/275
  • Ocaña Jiménez, Úrsula. “Lumbalgia ocupacional y discapacidad laboral.” Revista de fisioterapia 6.2 (2007).
  • Gil Huayanay, Delia, Vicente Benites Zapata, and Carlos Alberto Ramirez La Torre. “No toda hernia lumbar causa lumbalgia.” Horizonte Médico (Lima) 17.4 (2017): 58-62.
  • Vega, John Chancasanampa, and Anibal Diaz Lazo. “Patologías de columna lumbar diagnosticadas por radiografía convencional.” revista desafios 8 (2017): 21-26.
  • Pérez, Alberto Aceves. “Diagnóstico diferencial en la estenosis espinal lumbar.” Ortho-tips 14.1 (2019): 17-21.