Η δίαιτα της μπλε ζώνης: Μπορεί να αυξήσει τη μακροζωία;

Η δίαιτα της "μπλε ζώνης" βασίζεται στο πρότυπο συγκεκριμένων πληθυσμών με υψηλή μέση ηλικία θανάτου. Αυτός ο τύπος διατροφής θα μπορούσε να είναι εξαιρετικός για την καθυστέρηση της γήρανσης.
Η δίαιτα της μπλε ζώνης: Μπορεί να αυξήσει τη μακροζωία;

Τελευταία ενημέρωση: 14 Νοεμβρίου, 2022

Η δίαιτα της μπλε ζώνης βασίζεται στο διατροφικό πρότυπο των ανθρώπων που ζουν σε χώρες όπως η Ιαπωνία και η Κόστα Ρίκα, δεδομένου ότι τα μέρη αυτά έχουν πληθυσμούς που ζουν πάρα πολλά χρόνια. Η ιδέα είναι να συμπεριλαμβάνετε τακτικά στη διατροφή σας υψηλής ποιότητας φρέσκα τρόφιμα, τα οποία παρέχουν επαρκείς ποσότητες βασικών μικροθρεπτικών συστατικών και αντιοξειδωτικών.

Πριν εισέλθουμε στο θέμα της μπλε δίαιτας και της μακροζωίας, θα πρέπει πρώτα να σημειωθεί ότι όταν πρόκειται για τη διατήρηση μιας καλής κατάστασης υγείας, είναι απαραίτητο να διασφαλίζετε ότι κάνετε τακτική σωματική δραστηριότητα. Πάνω απ’ όλα, είναι απαραίτητο να δίνετε προτεραιότητα στις ασκήσεις δύναμης. Αυτό, σε συνδυασμό με μια σωστή διατροφή, μπορεί να είναι καθοριστικό όταν πρόκειται για την υγεία και τη μακροζωία.

Τρόφιμα που χαρακτηρίζουν τη δίαιτα της “μπλε ζώνης”

Γενικά, η δίαιτα της μπλε ζώνης χαρακτηρίζεται από την τακτική παρουσίαση μιας σειράς τροφίμων στο καθημερινό μενού. Οι τροφές αυτές θεωρούνται πολύ ευεργετικές για την υγεία μας και συνιστώνται από τους περισσότερους ειδικούς σε θέματα διατροφής.

Όσπρια

Τα όσπρια αποτελούν εξαιρετική πηγή σύνθετων υδατανθράκων, πρωτεϊνών και βασικών μετάλλων. Παρέχουν επίσης φυτικές ίνες, μια ουσία που έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Κάποιες από αυτές τις φυτικές ίνες ζυμώνονται, χρησιμεύοντας έτσι ως υπόστρωμα για την εντερική μικροβιακή χλωρίδα και αποτρέποντας τις απώλειες στη βακτηριακή πυκνότητα ή ποικιλομορφία. Αυτό είναι το κλειδί για τη διατήρηση της ομοιόστασης στο εσωτερικό περιβάλλον του εντέρου.

Η δίαιτα της μπλε ζώνης: Μπορεί να αυξήσει τη μακροζωία;
Οι άνθρωποι που ζουν στις “μπλε ζώνες” τρέφονται με επαρκείς φυτικές ίνες.

Φυλλώδη πράσινα λαχανικά

Τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά αποτελούν συχνά πηγή φυτοχημικών ουσιών. Τα στοιχεία αυτά εξουδετερώνουν το σχηματισμό ελεύθερων ριζών και τη συνακόλουθη συσσώρευσή τους στους ιστούς.

Στην περίπτωση αυτή, μιλάμε για έναν μηχανισμό που έχει συνδεθεί με χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης χρόνιων και σύνθετων ασθενειών. Παρόλο που συνιστάται να φροντίζετε να καταναλώνετε πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών ως μέρος της καθημερινής σας διατροφής, η έμφαση στην πρόσληψη πράσινων φυλλωδών λαχανικών είναι ιδιαίτερα ευεργετική.

Ξηροί καρποί

Οι ξηροί καρποί είναι τρόφιμα με υψηλή διατροφική πυκνότητα. Παρέχουν ποιοτικά λιπαρά, πρωτεΐνες και μια καλή χούφτα βιταμινών και μετάλλων.

Ωστόσο, παρέχουν επίσης αρκετή ενέργεια (και θερμίδες). Γι’ αυτό θα πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά, αλλά πάντα σε επαρκείς ποσότητες.

Αν οι δόσεις ξεπεραστούν, μπορεί να εμφανιστεί προοδευτική συσσώρευση υποδόριου λίπους. Άλλωστε, το υπερβολικό βάρος αυξάνει τα επίπεδα φλεγμονής, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The Lancet.

Τι περιλαμβάνει λοιπόν η δίαιτα της μπλε ζώνης;

Συνολικά, η δίαιτα της μπλε ζώνης είναι ένα είδος διατροφικού προτύπου που δίνει έμφαση στην κατανάλωση των τροφίμων που μόλις συζητήσαμε, μαζί με άλλα φρέσκα προϊόντα, όπως το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, το κριθάρι και τα βατόμουρα. Πάνω απ’ όλα, δίνει προτεραιότητα στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης, κυρίως λόγω της περιεκτικότητάς τους σε αντιοξειδωτικά.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι τα ζωικά προϊόντα είναι επιβλαβή για τον οργανισμό. Στην πραγματικότητα, αυτό απέχει πολύ από την αλήθεια. Απλώς πρέπει να υπάρχουν και αυτά σε κατάλληλες ποσότητες, ώστε να εξασφαλίζεται η βέλτιστη πρόσληψη πρωτεϊνών.

Δεν υπάρχουν αυστηρές βάσεις για την τήρηση της δίαιτας της μπλε ζώνης. Το μόνο που θα χρειαστεί είναι να εγγυηθείτε τη σωστή πρόσληψη λαχανικών και να καταναλώνετε την κατάλληλη ποσότητα θερμίδων για το σωματικό σας βάρος και τα επίπεδα δραστηριότητάς σας, ώστε να διασφαλίσετε ότι δεν θα πάρετε επιπλέον βάρος.

Japan and the blue zone diet
Η Ιαπωνία είναι μία από τις χώρες της δίαιτας της μπλε ζώνης. Η μακροζωία του πληθυσμού της συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις διατροφικές της συνήθειες.

Η δίαιτα της μπλε ζώνης μπορεί να μας βοηθήσει να ζήσουμε περισσότερο

Η δίαιτα της μπλε ζώνης δίνει έμφαση στην κατανάλωση τροφίμων που έχουν αποδεδειγμένα θετικές ιδιότητες και οφέλη για τον οργανισμό. Η τακτική κατανάλωση πολλών από αυτές συνδέεται με βραδύτερη γήρανση και μικρότερη συχνότητα εμφάνισης χρόνιων και σύνθετων ασθενειών.

Μια καλή κατάσταση υγείας είναι το αποτέλεσμα πολλών υγιεινών συνηθειών που διατηρούνται με την πάροδο του χρόνου. Για παράδειγμα, μια ελαφρώς υποθερμιδική διατροφή μεσοπρόθεσμα, ο καλός ύπνος και η σωματική άσκηση μπορούν να σας βοηθήσουν να παραμείνετε υγιείς και να ζήσετε περισσότερο.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Πώς βοηθά η διατροφή και η άσκηση τον καρδιαγγειακό κίνδυνο;
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Πώς βοηθά η διατροφή και η άσκηση τον καρδιαγγειακό κίνδυνο;

Για να μειώσετε τον καρδιαγγειακό κίνδυνο υιοθετήστε έναν υγιεινό τρόπο ζωής που βασίζεται σε υγιεινή διατροφή και τακτική άσκηση.



  • Gill SK, Rossi M, Bajka B, Whelan K. Dietary fibre in gastrointestinal health and disease. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2021;18(2):101-116. doi:10.1038/s41575-020-00375-4
  • Neha K, Haider MR, Pathak A, Yar MS. Medicinal prospects of antioxidants: A review. Eur J Med Chem. 2019;178:687-704. doi:10.1016/j.ejmech.2019.06.010
  • Cox AJ, West NP, Cripps AW. Obesity, inflammation, and the gut microbiota. Lancet Diabetes Endocrinol. 2015;3(3):207-215. doi:10.1016/S2213-8587(14)70134-2