Πώς το διάβασμα αλλάζει τον εγκέφαλο και ωφελεί την ψυχική υγεία

Μια εβδομάδα μετά την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου και Πνευματικών Δικαιωμάτων, θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε 7 τρόπους με τους οποίους το διάβασμα ενισχύει την ψυχική σας υγεία. Θα εκπλαγείτε από τα φανταστικά οφέλη του διαβάσματος!
Πώς το διάβασμα αλλάζει τον εγκέφαλο και ωφελεί την ψυχική υγεία

Τελευταία ενημέρωση: 09 Αυγούστου, 2022

Γνωρίζατε ότι το διάβασμα ωφελεί την ψυχική υγεία;

Κάθε 23 Απριλίου, η Διεθνής Ημέρα Βιβλίου και Πνευματικών Δικαιωμάτων γιορτάζεται σε όλο τον κόσμο. Η UNESCO προώθησε τον εορτασμό το 1995 προς τιμήν του θανάτου του Μιγκέλ ντε Θερβάντες και του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Την ημέρα αυτή γεννήθηκαν ή πέθαναν και άλλοι σημαντικοί συγγραφείς, όπως ο Ίνκα Γκαρσιλάσο ντε λα Βέγκα, ο Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, ο Ζοζέπ Πλά και ο Γουίλιαμ Γουόρντσγουορθ.

Για το 2022, η UNESCO επέλεξε τη Γουαδαλαχάρα (Μεξικό) ως Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου. Ο τίτλος αυτός απονέμεται από το 2001 και οι πόλεις που έχουν οριστεί είναι υπεύθυνες για τη διεξαγωγή δραστηριοτήτων για την προώθηση του βιβλίου και της ανάγνωσης.

Στο πλαίσιο της εκστρατείας για την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου και Πνευματικής Ιδιοκτησίας του 2022 με στόχο την ενθάρρυνση του ενδιαφέροντος για το βιβλίο, οι δραστηριότητες επικεντρώνονται στην εξήγηση του τρόπου με τον οποίο η ανάγνωση ωφελεί την ψυχική υγεία. Έχοντας κατά νου αυτή την πρόσφατη γιορτή, ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικούς από τους τρόπους με τους οποίους η ανάγνωση ωφελεί την ψυχική μας υγεία.

7 τρόποι με τους οποίους το διάβασμα ωφελεί την ψυχική μας υγεία

Όπως επισημαίνει η Unesco, η κύριος στόχος της Διεθνούς Ημέρας Βιβλίου και Πνευματικών Δικαιωμάτων 2022 είναι η προώθηση της συνήθειας του διαβάσματος στα παιδιά. Η πρόθεση αυτή είναι σημαντική, καθώς υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους το διάβασμα ωφελεί την ψυχική υγεία. Παρόλα αυτά, το ενδιαφέρον για τα βιβλία έχει χαθεί στις νεότερες γενιές και τα κρατικά σχέδια και προγράμματα ενισχύουν μερικές φορές αυτές τις συμπεριφορές.

Ποτέ άλλοτε στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν ήταν τόσο εύκολη η πρόσβαση στα βιβλία και η εκμάθηση της ανάγνωσης. Ανεξάρτητα από τις ελλείψεις, η εκπαίδευση έχει καθολικευτεί ως δικαίωμα και μερικά κλικ σε μια οθόνη δίνουν πρόσβαση σε χιλιάδες τίτλους για τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία, την ψυχολογία, την επιστήμη κ.ο.κ.

Ακολουθούν 7 τρόποι με τους οποίους το διάβασμα ωφελεί την ψυχική υγεία.

Leer cambia el cerebro y beneficia la salud mental

1.Το διάβασμα ενισχύει τη συνολική ψυχική μας υγεία

Εδώ και δεκαετίες, οι ειδικοί χρησιμοποιούν το διάβασμα ως συμπλήρωμα της πρωτογενούς θεραπείας για τον έλεγχο ορισμένων διαταραχών της ψυχικής υγείας, όπως το άγχος ή η κατάθλιψη.

Μάλιστα, η λέξη “βιβλιοθεραπεία” γίνεται όλο και πιο δημοφιλής, στο πλαίσιο της χρήσης των βιβλίων ως θεραπευτικό μέσο. Στα παιδιά, μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη, καθώς υπάρχουν ενδείξεις ότι η ανάγνωση έχει αντίκτυπο στην αυτοεκτίμηση και την ψυχολογική τους ευημερία.

Οι στατιστικές για την κατάθλιψη και το άγχος στο γενικό πληθυσμό έχουν φτάσει σε ανησυχητικά επίπεδα και έχουν παρουσιάσει ιδιαίτερη αύξηση μεταξύ των παιδιών και των νέων. Το διάβασμα μπορεί, επομένως, να αποτελέσει μεγάλο σύμμαχο στην πρόληψη ή τη μείωση αυτών των επεισοδίων. Αναμφίβολα, είναι ένας πολύ καλός λόγος για να γιορτάσουμε την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου και Πνευματικών Δικαιωμάτων φέτος!

2. Μπορεί να επιμηκύνει τη διάρκεια της ζωής μας

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Social Science & Medicine το 2016 διαπίστωσε ότι οι επαναλαμβανόμενοι αναγνώστες έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε αντίθεση με όσους δεν συνηθίζουν να διαβάζουν. Μάλιστα, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι τα γνωστικά οφέλη μεταφράζονται σε πλεονέκτημα επιβίωσης έως και 23 επιπλέον μήνες σε σύγκριση με όσους διαβάζουν μόνο περιστασιακά περιοδικά και εφημερίδες (και όχι βιβλία).

Μέσω της ανάγνωσης αφομοιώνετε βασικές ιδέες και μαθήματα που μπορείτε να εφαρμόσετε στην πραγματικότητα. Αυτά μπορούν να σας βοηθήσουν να πάρετε αποφάσεις για τη ζωή σας, είτε για να αποφύγετε ορισμένα προβλήματα είτε για να εκμεταλλευτείτε ευκαιρίες. Όλα αυτά έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ακεραιότητά σας, την υγεία σας, την ψυχολογική σας ευεξία και τη ζωή σας γενικότερα. Για το λόγο αυτό, το διάβασμα μπορεί να σας κάνει να ζήσετε περισσότερο.

3. Το διάβασμα ωφελεί την ψυχική υγεία προάγοντας τη συνδεσιμότητα του εγκεφάλου

Έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2018 στο Acta Paediatrica διαπίστωσε ότι η συνδεσιμότητα του εγκεφάλου αυξάνεται στα παιδιά που διαβάζουν μανιωδώς.

Μάλιστα, ο πληθυσμός που μελετήθηκε, ο οποίος αποτελούνταν από παιδιά ηλικίας 8 έως 12 ετών, ανέπτυξε αυξημένη συνδεσιμότητα του εγκεφάλου με τις γνωστικές, οπτικές και γλωσσικές περιοχές ελέγχου στο αριστερό ημισφαίριο. Οι οπτικές, γλωσσικές και επεξεργαστικές περιοχές ενισχύονται έτσι ενόψει της συνήθειας του διαβάσματος.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Οι ειδικοί διαπίστωσαν στην έρευνά τους ότι, όπως ακριβώς αυξάνεται η συνδεσιμότητα του εγκεφάλου όταν διαβάζουμε βιβλία, μειώνεται όταν οι νέοι περνούν τον ίδιο χρόνο μπροστά σε μια οθόνη (υπολογιστές, κινητά, τάμπλετ κ.ο.κ.).

Η αντίθεση είναι μεγάλη, τόσο πολύ που οι ειδικοί προτείνουν τη μείωση του χρόνου έκθεσης στην οθόνη και την αντικατάστασή του με διάβασμα κατά τη διάρκεια αυτού του κρίσιμου σταδίου ανάπτυξης.

4. Το διάβασμα αυξάνει την ενσυναίσθηση

Η αυξημένη ενσυναίσθηση είναι ίσως ένας από τους πιο υποτιμημένους τρόπους με τους οποίους το διάβασμα ωφελεί την ψυχική υγεία. Οι ειδικοί έχουν διαπιστώσει ότι η ανάγνωση βιβλίων μυθοπλασίας (ιδίως) αλλάζει τα επίπεδα ενσυναίσθησης και πάντα με θετικό τρόπο.

Σύμφωνα με άλλους ερευνητές, το όφελος αυτό μεταφράζεται σε αυξημένη κοινωνική ανάπτυξη, βελτιωμένες διαπροσωπικές σχέσεις και μεγαλύτερη δέσμευση προς τους άλλους.

Η ενσυναίσθηση ορίζεται ως η ικανότητα αντίληψης των συναισθημάτων και των σκέψεων των άλλων. Η θεωρία υπαγορεύει ότι ο αναγνώστης συνδέεται με τα ιδανικά, τη συμπεριφορά και τις αξίες ορισμένων χαρακτήρων σε τέτοιο επίπεδο ώστε να μεταφέρει όλα αυτά τα κριτήρια στη δική του πραγματικότητα. Συνεπώς, το διάβασμα μπορεί να σας εμφυσήσει την ενσυναίσθηση, τόσο με τον εαυτό σας όσο και με τους άλλους.

reading benefits mental health

5. Μπορεί να αποτρέψει τη γνωστική παρακμή

Αν και δεν υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία (εν μέρει επειδή η επιστημονική κατανόηση αυτών των καταστάσεων είναι ακόμη ελλιπής), υπάρχουν ενδείξεις ότι το διάβασμα μπορεί να ενισχύσει τον εγκέφαλο ενάντια στη γνωστική παρακμή. Για παράδειγμα, οι ειδικοί έχουν προτείνει ότι η νοητική δραστηριότητα σε πρώιμο στάδιο της ζωής (όπως αυτή που επιτυγχάνεται με το διάβασμα) σχετίζεται με βραδύτερη γνωστική παρακμή.

Άλλοι συγγραφείς συμφωνούν ότι το διάβασμα είναι ένα είδος νοητικής άσκησης, που μπορεί να διατηρήσει και να βελτιώσει τη γνωστική λειτουργία σε υγιείς ενήλικες. Υπό αυτή την έννοια, και παρόλο που πρέπει να γίνουν περισσότερες έρευνες, το διάβασμα μπορεί να αποτελέσει μεγάλο σύμμαχο στη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης άνοιας και νόσου Αλτσχάιμερ, μεταξύ άλλων παθήσεων.

6. Μειώνει τα επίπεδα άγχους σας

Υπάρχουν ενδείξεις ότι το διάβασμα ως συνήθεια μπορεί να μειώσει τα επίπεδα άγχους σας. Τα αποτελέσματά του είναι συγκρίσιμα με εκείνα που επιτυγχάνονται μέσω του χιούμορ και της γιόγκα και η μείωση επιτυγχάνεται κατά μέσο όρο σε μόλις 30 λεπτά. Το διάβασμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένας τρόπος για να ηρεμήσουν τα επίπεδα του στρες, ένας τρόπος που μπορεί επίσης να παγιωθεί ως βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο χόμπι.

7. Το διάβασμα ωφελεί την ψυχική υγεία προωθώντας την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης

Τέλος, είναι γνωστό ότι το διάβασμα αποτελεί διαμεσολαβητή της κριτικής σκέψης. Η κριτική σκέψη είναι ένας όρος που υπάρχει εδώ και δεκαετίες στα εκπαιδευτικά προγράμματα σε όλο τον κόσμο.

Επιπλέον, αποτελεί μέρος του ιδεώδους των πολιτών των νέων γενεών. Αναφέρεται στην ικανότητα αμφισβήτησης των δηλώσεων που θεωρούνται αληθινές, με βάση την ορθή ανάλυση.

Συνολικά, αν και επισημάναμε μόνο 7 τρόπους με τους οποίους η ανάγνωση ωφελεί την ψυχική υγεία, έχει γίνει φανερό ότι είναι μια από τις καλύτερες συνήθειες που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος.

Η Διεθνής Ημέρα Βιβλίου και Πνευματικών Δικαιωμάτων 2022 έχει ως στόχο να δημιουργήσει χώρους για την προώθησή του. Φροντίστε να μοιραστείτε τις εντυπώσεις και τις συστάσεις σας μέσω των κοινωνικών δικτύων χρησιμοποιώντας τα hashtags #WorldBookDay και #InternationalBookDay.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Ευχάριστες δραστηριότητες: Το κλειδί για την ευεξία στη σχέση
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Ευχάριστες δραστηριότητες: Το κλειδί για την ευεξία στη σχέση

Πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται ποια είναι τα συστατικά για το αληθινό ελιξίριο της αγάπης. Ποιο είναι το κλειδί για την ευεξία στη σχέση; Πώς μ



  • Bal, P. M., & Veltkamp, M. How does fiction reading influence empathy? An experimental investigation on the role of emotional transportation. PloS one. 2013; 8(1): e55341.
  • Bavishi A, Slade MD, Levy BR. A chapter a day: Association of book reading with longevity. Soc Sci Med. 2016 Sep;164:44-48.
  • Boyes, M. E., Tebbutt, B., Preece, K. A., & Badcock, N. A. Relationships between reading ability and child mental health: Moderating effects of self‐esteem. Australian Psychologist. 2018; 53(2): 125-133.
  • Dowrick, C., Billington, J., Robinson, J., Hamer, A., & Williams, C. Get into Reading as an intervention for common mental health problems: exploring catalysts for change. Medical Humanities. 2012; 38(1): 15-20.
  • Horowitz-Kraus T, Hutton JS. Brain connectivity in children is increased by the time they spend reading books and decreased by the length of exposure to screen-based media. Acta Paediatr. 2018 Apr;107(4):685-693.
  • Koek, M., Janssen, T., Hakemulder, F., & Rijlaarsdam, G. Literary reading and critical thinking: Measuring students’ critical literary understanding in secondary education. Scientific Study of Literature. 2016; 6(2): 243-277.
  • McCreary, J. J., & Marchant, G. J. Reading and empathy. Reading Psychology. 2017; 38(2): 182-202.
  • Rizzolo, D., Zipp, G. P., Stiskal, D., & Simpkins, S. Stress management strategies for students: The immediate effects of yoga, humor, and reading on stress. Journal of College Teaching & Learning (TLC). 2009; 6(8).
  • Uchida S, Kawashima R. Reading and solving arithmetic problems improves cognitive functions of normal aged people: a randomized controlled study. Age (Dordr). 2008;30(1):21-29.
  • Wilson, R. S., Boyle, P. A., Yu, L., Barnes, L. L., Schneider, J. A., & Bennett, D. A. Life-span cognitive activity, neuropathologic burden, and cognitive aging. Neurology. 2013; 81(4): 314-321.
  • Organización Panamericana de la Salud. La pandemia por COVID-19 provoca un aumento del 25% en la prevalencia de la ansiedad y la depresión en todo el mundo. https://www.paho.org/es/noticias/2-3-2022-pandemia-por-covid-19-provoca-aumento-25-prevalencia-ansiedad-depresion-todo