Εξάρθρωση του γόνατος: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

19 Νοέμβριος, 2020
Η εξάρθρωση του γόνατος συμβαίνει συχνά ως αποτέλεσμα μιας ξαφνικής αλλαγής κατεύθυνσης του ποδιού σας όταν αγγίζετε το έδαφος. Μάθετε περισσότερα για αυτό σε αυτό το άρθρο.

Η εξάρθρωση του γόνατος συμβαίνει όταν το οστό του γόνατος αλλάζει κατεύθυνση από αυτή του ποδιού. Μπορεί να συμβεί λόγω πτώσης, άμεσου χτυπήματος στο γόνατο ή μετά από περιστροφή του.

Συχνά, η εξάρθρωση του γόνατος συμβαίνει προς το εξωτερικό του ποδιού. Είναι πιο πιθανό να συμβεί κατά την αθλητική δραστηριότητα.

Εξάρθρωση του γόνατος: Αιτίες

Η εξάρθρωση του γόνατος συμβαίνει συχνά ως αποτέλεσμα μιας ξαφνικής αλλαγής της κατεύθυνσης του ποδιού όταν αγγίζει το έδαφος. Ωστόσο, μπορεί επίσης να συμβεί όταν υπάρχει άμεσος τραυματισμός στο γόνατο. Αυτό οφείλεται σχεδόν πάντα σε κάτι που προδιαθέτει το άτομο σε αυτό.

Όταν μετατοπίζετε την επιγονατίδα ή το γόνατο, η άρθρωση γίνεται ασταθής και μπορεί να πέσετε. Επίσης, θα αισθανθείτε έντονο πόνο και δεν θα μπορείτε να λυγίσετε το γόνατό σας. Συχνά, οι άνθρωποι μπορούν να δουν ακόμη και τις επιγονατίδες τους και να παρατηρήσουν ότι τα γόνατά τους φαίνονται παραμορφωμένα. Ωστόσο, εάν συμβεί εξάρθρωση του γόνατος λόγω άμεσου τραύματος, μπορεί ακόμη και να σπάσει την αρθρική κάψουλα.

Διαβάστε ακόμα: Δυνατοί τένοντες και σύνδεσμοι στο γόνατο

Εξάρθρωση του γόνατος: Παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο

πόνος στο γόνατο

Ορισμένοι παράγοντες μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο να υποστείτε εξάρθρωση στο γόνατο. Ανάμεσά τους, το να είναι κάποιος υπέρβαρος ή ψηλός ή να είχατε προηγουμένως υποστεί κάποια άλλη επιγοναδική εξάρθρωση ή άλλο τραυματισμό στο γόνατο παίζουν ρόλο.

Επίσης, πρέπει να λάβετε υπόψη τα φυσικά χαρακτηριστικά που αυξάνουν τον κίνδυνο να αποκτήσετε ένα μετατοπισμένο γόνατο, όπως:

  • Υψηλή επιγονατίδα: Έχοντας μια υπερβολικά υψηλή επιγονατίδα.
  • Στραβά γόνατα: Το πόδι σε σχήμα Χ αυξάνει τη γωνία μεταξύ των τετρακέφαλων και του επιγονατιδικού τένοντα, ευνοώντας τη μετατόπιση της επιγονατίδας.
  • Πλευρική εισαγωγή επιγονατιδικού τένοντα
  • Διάσπαση μεσαίου επιγονατιδικού συνδέσμου: Αυτός ο σύνδεσμος συνδέει την επιγονατίδα με το μηρό στο εσωτερικό. Αποτρέπει την επιγονατίδα να ξεσπάσει όταν εκτείνεται το γόνατο, δηλαδή όταν συμβαίνει εξάρθρωση στις περισσότερες περιπτώσεις.

Διάγνωση και συμπτώματα

Για να διαγνώσει την εξάρθρωση επιγονατίδας ή του γονάτου, ο γιατρός θα αγγίξει την επιγονατίδα και θα λυγίσει το γόνατο, μετακινώντας την προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Χρησιμοποιώντας ακτινογραφίες, μαγνητική τομογραφία (MRI) ή υπολογιστική τομογραφία (CT), μπορεί να δει εικόνες από το εξάρθρωση του γόνατος και άλλους τραυματισμούς στο γόνατο.

Όταν υποφέρετε από εξάρθρωση της επιγονατίδας, συνήθως εμφανίζονται τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Πρώτον, πρήξιμο και παραμορφωμένο γόνατο.
  • Δεύτερον, η αδυναμία να λυγίσετε το γόνατό σας ή να αντέξετε το βάρος  σας στο πόδι σας
  • Τρίτον, μετατόπιση επιγονατίδας προς το εξωτερικό του γόνατος.
  • Ευαισθησία και πόνος.
  • Επίσης, η επιγονατιδική υπερκινητικότητα.
  • Τέλος, τραυματισμοί χόνδρου, οι οποίοι μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης οστεοαρθρίτιδας.

Μάθετε περισσότερα: Ασκήσεις για τον πόνο στο γόνατο. Μάθετε περισσότερα!

Πώς να ανακουφίσετε τα συμπτώματα

πάγος στο γόνατο

Για την ανακούφιση των συμπτωμάτων που προκαλούνται από ένα μετατοπισμένο γόνατο, οι ειδικοί προτείνουν:

  • Πάρτε μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα. Η χρήση αυτών των φαρμάκων βοηθά στη μείωση της φλεγμονής και του πόνου. Ωστόσο, πρέπει να θυμάστε να τα παίρνετε πάντα σύμφωνα με το πρόγραμμα που υποδεικνύει ο γιατρός σας.
  • Εφαρμόστε πάγο. Ο πάγος βοηθά στη μείωση της φλεγμονής και του πόνου και αποτρέπει βλάβες στον ιστό. Τοποθετήστε τον στο γόνατό σας σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού σας.
  • Κρατήστε το πόδι σας ανυψωμένο. Δοκιμάστε να ανυψώσετε το γόνατό σας πάνω από το επίπεδο της καρδιάς σας όσο πιο συχνά μπορείτε. Με αυτόν τον τρόπο, βοηθάτε στη μείωση του πόνου και της φλεγμονής.
  • Φυσιοθεραπεία. Ένας φυσιοθεραπευτής θα σας διδάξει ασκήσεις για τη βελτίωση της κίνησης του γόνατος. Μέσα από τις ασκήσεις, θα ενισχύσετε το γόνατό σας, θα αυξήσετε τη σταθερότητα και θα ανακουφίσετε τον πόνο.

Συμπέρασμα

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η εξάρθρωση του γόνατος ή επιγονατίδας δεν μπορεί να αποφευχθεί, ειδικά εάν οι φυσικοί παράγοντες σας κάνουν να είστε ευάλωτοι σε αυτό. Ωστόσο, ασκηθείτε χρησιμοποιώντας κατάλληλες τεχνικές και προσπαθήστε να κρατήσετε τα γόνατά σας δυνατά και ευέλικτα.

  • http://guiasdnl.com/rodilla/sindrome-patelofemoral/downloads/Guia-Sindrome-Patelofemoral-Grunethal.pdf
  • Andrish, J. (2006). Luxación rotuliana recidivante. Revista Española de Cirugía Ortopédica y Traumatología. https://doi.org/10.1016/s1888-4415(06)76377-9

  • Segura, F., Soler Heredia, A., Fernández, R., & Gascó Gómez, J. (2001). Luxación congénita de rótula. Revista Española de Cirugía Osteoarticular.