Γλυκοπατάτες: Οι ιδιότητες και τα οφέλη τους

Οι γλυκοπατάτες είναι βολβοί με θρεπτικές ιδιότητες και αποτελούν ένα συστατικό το οποίο μπορείτε να το προσθέσετε σε διάφορες παρασκευές. Ανακαλύψτε τα υγιεινά οφέλη τους εδώ!
Γλυκοπατάτες: Οι ιδιότητες και τα οφέλη τους

Τελευταία ενημέρωση: 10 Ιούνιος, 2021

Γνωρίζατε ότι οι γλυκοπατάτες είναι ένα τρόφιμο με διάφορες θρεπτικές ιδιότητες; Αν σας αρέσει να τις καταναλώνετε, τότε θα χαρείτε να μάθετε ότι, πέραν από την ευχάριστη γεύση τους, προσφέρουν και υγιεινά οφέλη. Ανακαλύψτε τα στο σημερινό μας άρθρο!

Αυτός ο βολβός προέρχεται από τη Νότια Αμερική, αλλά σήμερα καλλιεργείται στα περισσότερα μέρη του κόσμου. Επιπλέον, είναι μια θρεπτική και οικονομική επιλογή.

Γλυκοπατάτες – Θρεπτικές ιδιότητες

Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη, η γλυκοπατάτα είναι ένα τρόφιμο με υψηλή διατροφική αξία. Ο λόγος είναι πως προμηθεύει με διάφορες ουσίες οι οποίες είναι χρήσιμες στο ανθρώπινο σώμα.

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι ακόλουθες:

  • Φυτικές ίνεςΙκανές να διεγείρουν την περίσταλση
  • Υδατάνθρακες: Κυρίως με τη μορφή αμύλου, το οποίο διασπάται σε απλά σάκχαρα και είναι υπεύθυνο για τη γλυκιά γεύση
  • Βιταμίνες: Πρόδρομοι βιταμίνης Α, συμπλέγματα Β, και βιταμίνη C
  • Μέταλλα: Κάλιο, σίδηρος, μαγνήσιο, και μαγγάνιο
  • Φαινολικές ενώσεις: Μαζί με άλλα αντιοξειδωτικά, εμποδίζουν τις ελεύθερες ρίζες που είναι υπεύθυνες για τη γήρανση των κυττάρων

Ποια είναι τα οφέλη της κατανάλωσης γλυκοπατάτας;

Το ανθρώπινο σώμα χρειάζεται να καταναλώνει όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν οι γλυκοπατάτες. Αυτό επειδή, αν δεν καταναλώνουμε τις ημερήσιες συνιστώμενες ποσότητες καθενός, μπορεί να προκληθεί βλάβη στην υγεία μας. Παρότι το περιεχόμενο αυτών των ουσιών ίσως ποικίλλει μεταξύ των διαφορετικών τύπων που υπάρχουν, η κατανάλωσή τους είναι θετική.

Βοηθούν στην επούλωση

Εξαιτίας της βιταμίνης C που περιέχουν, οι γλυκοπατάτες ίσως βοηθήσουν στην αποτροπή της αιμορραγίας και έτσι η επούλωση των πληγών γίνεται πιο αποτελεσματική. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός πως αυτό το στοιχείο επιδρά στη διαδικασία επούλωσης.

Για την ακρίβεια, μελέτες αναφέρουν ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τις κίτρινες γλυκοπατάτες στα αρχαία χρόνια για ν’ αντιμετωπίσουν ασθένειες που σχετίζονταν με αυτή τη θρεπτική ουσία. Η βιταμίνη C που περιέχουν συνδυάζεται με τη β-καροτίνη για την επιτάχυνση της δράσης των ινοβλαστών.

Προστατεύουν την υγεία της καρδιάς

Αν τις τρώτε τακτικά και ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής, οι γλυκοπατάτες έχουν καρδιο-προστατευτική δράση. Με άλλα λόγια, αποτρέπουν τη βλάβη της καρδιάς και των αιμοφόρων αγγείων. Αυτό οφείλεται στη βιταμίνη Β6 που περιέχουν, η οποία βοηθά στην επιβράδυνση της σκλήρυνσης των αρτηριών και άλλων αιμοφόρων αγγείων.

Επίσης, η κατανάλωση γλυκοπατάτας μειώνει την πίεση λόγω του καλίου. Αυτό το μέταλλο έχει αποδειχθεί ότι έχει θετική επίδραση στους ασθενείς με υπέρταση, σε αντίθεση με το νάτριο.

Γλυκοπατάτες – Προστατεύουν το ήπαρ

Οι ανθοκυανίνες στις γλυκοπατάτες προστατεύουν τη λειτουργία του ήπατος επειδή περιορίζουν τις πιθανές αλλαγές. Αυτές οι ενώσεις μπορούν να αποτρέψουν την αιμορραγία και τη φλεγμονή των κυττάρων, ακόμη και τη νέκρωση ή τον θάνατο αυτού του οργάνου.

Το ήπαρ είναι ένας ιστός με πολλαπλές μεταβολικές λειτουργίες. Έτσι, οι ανθοκυανίνες έχουν γίνει απαραίτητες για τη διασφάλιση της σωστής ανάπτυξης των εσωτερικών διεργασιών.

Αποτρέπουν την εμφάνιση συστημικών φλεγμονών

Όπως προαναφέραμε, οι γλυκοπατάτες έχουν αντιοξειδωτικά και η λειτουργία τους είναι να αποτρέπουν τη βλάβη των κυττάρων από τις ελεύθερες ρίζες. Αυτό μειώνει τις φλεγμονώδεις διεργασίες που συμβαίνουν συνεχώς στο σώμα μας.

Για την ακρίβεια, η μελέτη “Τροφές με αντιφλεγμονώδη δράση” δείχνει ότι αυτές οι ενώσεις μπορούν να προστατεύσουν από όγκους. Γι’ αυτό, ίσως μειώσουν την ανάπτυξη καρκίνου του μαστού, του προστάτη, και του δέρματος. Όλες αυτές οι παθολογίες σχετίζονται με τη χρόνια φλεγμονή.

Βελτιώνουν την πέψη

Επειδή έχει διαλυτές και αδιάλυτες ίνες, ένα από τα πλεονεκτήματα της γλυκοπατάτας είναι πως βοηθά στη βελτίωση της πέψης. Αυτά τα στοιχεία επιταχύνουν την εντερική διαμετακόμιση, αποτρέποντας τη δυσκοιλιότητα και τα συμπτώματα που συνδέονται με αυτή.

Επίσης, οι ίνες μειώνουν την απορρόφηση της χοληστερίνης από το έντερο και έχουν μια ισχυρή δράση κορεσμού. Έτσι, ρυθμίζουν τα επίπεδα του σακχάρου, στοιχείο κλειδί για τα διατροφικά πλάνα ατόμων με διαβήτη και για την αποτροπή μεταβολικών συνδρόμων.

Πώς να μαγειρέψετε τις γλυκοπατάτες με 3 εύκολους τρόπους

Ευτυχώς, μπορείτε να μαγειρέψετε τις γλυκοπατάτες με διάφορους τρόπους, ψητές, πουρέ, σε σούπες και τάρτες, και πολλά ακόμη. Όλες αυτές οι συνταγές σάς επιτρέπουν να εκμεταλλευτείτε τα οφέλη της γλυκοπατάτας. Έχοντας αυτό κατά νου, θέλουμε να μοιραστούμε μαζί σας τρεις από τις αγαπημένες μας μεθόδους.

1. Τσιπς γλυκοπατάτας: Ένα υγιεινό σνακ

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για ν’ αντικαταστήσετε τα συμβατικά τσιπς πατάτας είναι η υγιεινή γλυκοπατάτα. Για να τα κάνετε θα χρειαστείτε μια καθαρή γλυκοπατάτα (δεν απαιτείται ξεφλούδισμα), ένα κουταλάκι του γλυκού λάδι, αλάτι, και μπαχαρικά. Ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:

  • Κόψτε τη γλυκοπατάτα σε πολύ λεπτές φέτες.
  • Στη συνέχεια, τοποθετήστε τις σε ένα ταψί με λάδι, και προσθέστε αλάτι και μπαχαρικά της επιλογής σας.
  • Τέλος, ψήστε τις στο φούρνο για 10 λεπτά. Αν θέλετε να τις κάνετε όσο πιο τραγανές γίνεται, προθερμάνετε το ταψί για 5 λεπτά.

2. Κρεμώδης σούπα

Αν σας αρέσουν οι κρεμώδεις σούπες, αυτή η επιλογή είναι ιδανική για εσάς. Μπορείτε να κάνετε μια βάση σούπας και να προσθέσετε όποιο συστατικό θέλετε. Θα χρειαστείτε 2 ξεφλουδισμένες γλυκοπατάτες, νερό, αλάτι, και φρέσκα κρεμμυδάκια.

Τα βήματα είναι τα εξής:

  • Βράστε τις γλυκοπατάτες και μην προσθέσετε πολύ νερό ώστε να μη χρειαστεί να τις σουρώσετε. Βράστε τις μέχρι να λιώσουν.
  • Έπειτα, πιέστε τις με ένα πιρούνι, προσθέστε το φρέσκο κρεμμυδάκι, το αλάτι, και τα μπαχαρικά.
  • Τώρα, είναι έτοιμες για κατανάλωση, αν θέλετε μπορείτε να προσθέσετε τυρί, αβγά, ή κάποιο είδος κρέατος.

3. Γλυκοπατάτες πουρέ

Ένας από τους πιο κοινούς τρόπους για να φάτε γλυκοπατάτες είναι σε μορφή πουρέ, έτσι μπορούν να συνοδεύσουν τέλεια κρέατα ή άλλα πιάτα. Γι’ αυτό θα χρειαστείτε 1 μεγάλη γλυκοπατάτα, αλάτι, 1 κουταλιά της σούπας βούτυρο, και μπαχαρικά. Τα βήματα είναι τα εξής:

  • Ξεφλουδίστε τη γλυκοπατάτα και βράστε τη μέχρι να μαλακώσει. Μπορείτε να τη μαγειρέψετε στον ατμό επίσης.
  • Έπειτα, λιώστε τη με ένα πιρούνι, προσθέστε αλάτι, μπαχαρικά, και βούτυρο.
  • Τέλος, ανακατέψτε το μείγμα. Τώρα είναι έτοιμο για σερβίρισμα.
Τσιπς γλυκοπατάτας
Τα υγιεινά τσιπς είναι μια επιλογή για σνακ ανάμεσα στα γεύματα.

Προσθέστε τις γλυκοπατάτες στη διατροφή σας για να εκμεταλλευτείτε τα οφέλη τους

Όπως βλέπετε, η κατανάλωση αυτού του βολβού φέρνει πολλά οφέλη στην υγεία σας. Γι’ αυτόν τον λόγο, σας προτείνουμε να τις εντάξετε στη διατροφή σας. Επίσης, να θυμάστε ότι είναι ένα τρόφιμο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους και μπορείτε να το προσθέσετε σε γλυκά και αλμυρά πιάτα.

Ταυτόχρονα, μην ξεχνάτε ότι πέραν από την κατανάλωση γλυκοπατάτας, θα πρέπει ν’ ακολουθείτε μια υγιεινή διατροφή και να έχετε δραστήρια ζωή. Αν ακολουθείτε ένα πλάνο φροντίδας και πρόληψης, θα μπορέσετε να εντάξετε εύκολα στη διατροφή σας τροφές όπως τις γλυκοπατάτες.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
5 συνταγές με παντζάρι για να βελτιώσετε την υγεία σας
Με ΥγείαΔιαβάστε το Με Υγεία
5 συνταγές με παντζάρι για να βελτιώσετε την υγεία σας

Το παντζάρι προέρχεται από την Ευρώπη. Ευτυχώς, πολλές συνταγές με παντζάρι μπορούν να σας βοηθήσουν για να βελτιώσετε την υγεία σας.



  • Caballero-Gutiérrez, L., & Gonzáles, G. F. (2016). Alimentos con efecto anti-inflamatorio. Acta Médica Peruana33(1), 50-64.
  • Vidal, A. R., Zaucedo-Zuñiga, A., & Ramos-García, M. (2018). Propiedades nutrimentales del camote (Ipomoea batatas L.) y sus beneficios en la salud humana. Revista Iberoamericana de Tecnología Postcosecha19(2), 1-15.
  • Romero, A. D. C. S., Morales, E. Y. V., Silva, C. M. S., Centeno, P. C., & Pachón, H. (2011). Evaluación sensorial de tortas de camote (Ipomoea batatas), elaboradas con o sin hojas de camote, con niños en edad escolar en Nicaragua. Perspectivas En Nutricion Humana13(2), 191-202.
  • Bovell‐Benjamin, A. C. (2007). Sweet potato: a review of its past, present, and future role in human nutrition. Advances in food and nutrition research52, 1-59.
  • Mu, T. H., & Singh, J. (2019). Sweet potato: chemistry, processing, and nutrition—an introduction. In Sweet Potato (pp. 1-4). Academic Press.
  • C Dincer, M Karaoglan, F Erden, N Tetik. (2019).Efectos de hornear y hervir sobre la nutricióny propiedades antioxidantes de la batata[ Ipomoea batatas (L.) Lam.] Cultivares.
  • Benito, M. Heras, et al. “Niveles de potasio sérico y mortalidad a largo plazo en ancianos con hipertensión arterial.” Hipertensión y riesgo vascular 34.3 (2017): 115-119.
  • Vilcanqui-Pérez, Fulgencio, and Carlos Vílchez-Perales. “Fibra dietaria: nuevas definiciones, propiedades funcionales y beneficios para la salud. Revisión.” Archivos Latinoamericanos de Nutrición 67.2 (2017): 146-156.