Τα οφέλη από τις καροτίνες: Σημασία και πηγές

Οι καροτίνες είναι οι φυσικές κόκκινες, κίτρινες και πορτοκαλιές χρωστικές ουσίες που υπάρχουν στα φυτά. Επιπλέον, η κατανάλωσή τους μπορεί να δώσει στο σώμα μας μεγάλα οφέλη. Συνεχίστε να διαβάζετε για να μάθετε περισσότερα!
Τα οφέλη από τις καροτίνες: Σημασία και πηγές

Τελευταία ενημέρωση: 16 Μάιος, 2021

Οι καροτίνες έχουν οφέλη για την υγεία, καθώς είναι μια ομάδα φυσικών ενώσεων που παράγονται από φυτά. Αυτές οι ουσίες είναι υπεύθυνες για το χρώμα ορισμένων φρούτων και λαχανικών. Επιπλέον, έχουν ορισμένες ευεργετικές ικανότητες στο ανθρώπινο σώμα.

Αυτός ο όρος περιλαμβάνει χημικές ενώσεις που περιέχουν άτομα άνθρακα και υδρογόνου. Σύμφωνα με διάφορες μελέτες, είναι φυσικά αντιοξειδωτικά που έχουν προληπτική επίδραση σε ασθένειες και είναι πολύ σημαντικά στη φύση. Συνεχίστε να διαβάζετε για να ανακαλύψετε περισσότερα!

Οι καροτίνες στη φύση

Τα φυτά, εκτός από την παραγωγή χλωροφύλλης, συνθέτουν καροτίνες για αποτελεσματική δέσμευση του ηλιακού φωτός. Με άλλα λόγια, είναι μια κρίσιμη πτυχή που απαιτείται για την εκτέλεση της φωτοσύνθεσης. Απορροφούν υπεριώδες, ιώδες και μπλε φως, διασκορπίζουν πορτοκαλί ή κόκκινο φως και, σε μικρότερες συγκεντρώσεις, κίτρινο φως.

Όταν φθάνει το φθινόπωρο, η χλωροφύλλη (υπεύθυνη για το πράσινο χρώμα) μειώνεται και παραμένουν οι άλλες χρωστικές. Έτσι, πορτοκαλί, κόκκινος και κίτρινος τόνος εμφανίζονται σε καρότα, κολοκύθες, ντομάτες, γλυκοπατάτες και μερικά λουλούδια. Έτσι, στο βασίλειο των λαχανικών, οι καροτίνες είναι επίσης υπεύθυνες για το χρώμα των φυκών.

Επιπλέον, σε μερικά είδη ζώων παρέχουν χρωστικές ουσίες στα φτερά και τα ράμφη ορισμένων πουλιών, στον σκελετό των καρκινοειδών και στους μυς ή το δέρμα των ψαριών. Στην πραγματικότητα, τα παμφάγα έχουν κιτρινωπό σωματικό λίπος ως αποτέλεσμα της διατήρησης και αποθήκευσης αυτών των ενώσεων στη διατροφή τους.

καρότο
Μπορούμε να βρούμε καροτίνες σε πολλά λαχανικά, συμπεριλαμβανομένων των καρότων.

Πώς ταξινομούνται και πώς λειτουργούν;

Οι καροτίνες, επίσης γνωστές ως καροτενοειδή ή πρόδρομοι βιταμίνης Α, είναι λιποδιαλυτές ενώσεις. Αυτό σημαίνει ότι η απορρόφησή τους μπορεί να βελτιωθεί αναμειγνύοντάς τις με λιπίδια.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά, το μαγείρεμα, ο τεμαχισμός και το σοτάρισμα αυτών των τροφίμων ενισχύει πραγματικά τις ιδιότητές τους. Κατατάσσονται σε δύο ομάδες:

  • Ξανθοφύλλες: λουτεΐνη και ζεαξανθίνη
  • Καροτίνες: βήτα-καροτένιο και λυκοπένιο

Από όλα αυτά, κυρίαρχα είναι το β-καροτένιο, το λυκοπένιο και η λουτεΐνη.

Οφέλη για την υγεία από τις καροτίνες

Όπως αναφέραμε, οι καροτίνες έχουν οφέλη που σχετίζονται με τη δυνατότητα προστασίας του σώματος από ασθένειες και τη βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος. Μεταξύ των λειτουργιών τους, ξεχωρίζουν οι ακόλουθες:

Βοηθούν στη διατήρηση της υγείας των ματιών

Δεδομένου ότι αυτές οι ουσίες είναι πρόδρομοι της βιταμίνης Α, είναι απαραίτητες για τη διατήρηση της υγείας των ματιών και την πρόληψη ασθενειών όπως η τύφλωση, η νυχτερινή τύφλωση και η ξηροφθαλμία. Επομένως, προτείνουμε να ενσωματώσετε τουλάχιστον 6 χιλιοστόγραμμα αυτού του θρεπτικού συστατικού την ημέρα.

Από αυτή την άποψη, μία από τις κύριες αιτίες των οφθαλμικών προβλημάτων είναι ο εκφυλισμός του αμφιβληστροειδούς. Στην πραγματικότητα, η συνεχής έκθεση στο μπλε φως είναι μία από τις αιτίες. Ευτυχώς, οι καροτίνες μπορούν να το απορροφήσουν και έτσι να αποτρέψουν τη ζημιά και ακόμη και να σταματήσουν την πρόοδο.

Ανακαλύψτε: Πώς να ξεπλένετε τα φυτοφάρμακα από φρούτα και λαχανικά

Έχουν καρδιαγγειακά οφέλη

Επειδή τα καροτενοειδή είναι ενώσεις που έχουν αντιοξειδωτικές δράσεις, μειώνουν τη φλεγμονή στο σώμα. Από αυτήν την άποψη, επιστημονικά στοιχεία δείχνουν ότι μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών προβλημάτων όπως η αθηροσκλήρωση, μια ασθένεια στην οποία η χοληστερόλη μπλοκάρει τα αιμοφόρα αγγεία.

Συμβάλλουν επίσης στη βελτίωση παραγόντων κινδύνου όπως η υπέρταση, η κοιλιακή παχυσαρκία και η δυσανεξία στη γλυκόζη. Όλα αυτά μειώνουν την πιθανότητα σοβαρού καρδιαγγειακού συμβάντος.

Επιβραδύνουν τη γήρανση του δέρματος

Αν και η γήρανση του δέρματος συμβαίνει φυσικά, οι υπεριώδεις ακτίνες είναι σε θέση να επιταχύνουν αυτήν τη διαδικασία. Υπό αυτή την έννοια, σύμφωνα με τη μελέτη «Nutritional Importance of Carotenoid Pigments», η κατανάλωση επαρκών ποσοτήτων αυτών των θρεπτικών ουσιών προστατεύει τον οργανισμό από την κυτταρική αλλοίωση και αποτρέπει τη βλάβη του δέρματος.

Τόσο το λυκοπένιο όσο και το β-καροτένιο παρέχουν αυτό το αποτέλεσμα. Τα συμπληρώματα είναι επίσης αποτελεσματικά.

Μειώνουν τον κίνδυνο ασθένειας

Εκτός από τις ενέργειες που έχουν ήδη περιγραφεί, τα καροτενοειδή βοηθούν στην προστασία από την ανάπτυξη καρκίνου του δέρματος. Αυτό συνδέεται με το αντιοξειδωτικό δυναμικό τους και την καθυστέρηση στη γήρανση που εξαλείφει τα σωρευτικά κυτταρικά λάθη. Με άλλα λόγια, τα θρεπτικά συστατικά αλλάζουν στα κύτταρα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κακοήθη εκφυλισμό.

γυναίκα κοιτάζεται στον καθρέφτη
Η γήρανση είναι ένα σημάδι εκφυλισμού των ιστών και των κυττάρων. Οι καροτίνες μπορούν να καθυστερήσουν αυτήν τη διαδικασία.

Κύριες πηγές για τις καροτίνες

Η κατανομή των καροτινών μεταξύ των διαφόρων ομάδων φυτών δεν παρουσιάζει ένα μοναδικό μοτίβο, αλλά συνήθως μπορούμε να τις βρούμε σε λαχανικά και φρούτα με κόκκινες, πορτοκαλί και κίτρινες χρωστικές. Μεταξύ αυτών είναι το καρότο, το μάνγκο, η κόκκινη πιπεριά, η παπάγια και η ντομάτα.

Μπορούμε επίσης να λάβουμε οφέλη από καροτίνες τρώγοντας ροδάκινο, γκουάβα, δαμάσκηνο, γλυκοπατάτα, κρόκο αυγού, καλαμπόκι, κολοκύθα, λάχανο και μανταρίνια.

Οφέλη από τις καροτίνες: τι πρέπει να θυμάστε

Όπως μπορείτε να δείτε, οι καροτίνες έχουν διάφορα οφέλη για την ανθρώπινη υγεία. Είναι αντιοξειδωτικές ουσίες που βοηθούν το σώμα να προστατεύει τα κύτταρα, τους ιστούς και τα όργανα από τις επιβλαβείς επιδράσεις των τοξικών ουσιών. Επομένως, εμποδίζουν την ανάπτυξη θεμάτων υγείας.

Για αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό να καταναλώνετε μεγάλη ποικιλία τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε καροτίνη. Σας συμβουλεύουμε να συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία διατροφής για συμβουλές σχετικά με τα λαχανικά που μπορούν να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα, εκτός από αυτά που έχουμε αναφέρει.

Επίσης, σκεφτείτε ότι οι καροτίνες διατίθενται σε συμπληρώματα βιταμίνης Α, αλλά θα πρέπει να τις χρησιμοποιείτε μόνο υπό ιατρική ένδειξη. Η περίσσεια τους μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπλοκές στην υγεία.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Τύποι φρούτων που πρέπει να τρώτε το καλοκαίρι
Με ΥγείαΔιαβάστε το Με Υγεία
Τύποι φρούτων που πρέπει να τρώτε το καλοκαίρι

Σας αρέσουν τα φρούτα και τα λαχανικά; Εάν ναι, μπορεί να σας ενδιαφέρει το σημερινό άρθρο. Θα σας πούμε ποιοι τύποι φρούτων είναι κατάλληλοι



  • Cruz Bojórquez, R. M., González Gallego, J., & Sánchez Collado, P. (2013). Propiedades funcionales y beneficios para la salud del licopeno. Nutrición Hospitalaria28(1), 6-15.
  • Vitale, Arturo Alberto, Eduardo Alberto Bernatene, and Alicia Beatriz Pomilio. “Carotenoides en quimioprevención: Licopeno.” Acta bioquímica clínica latinoamericana 44.2 (2010): 195-238.
  • Ciccone, M. M., Cortese, F., Gesualdo, M., Carbonara, S., Zito, A., Ricci, G., … & Riccioni, G. (2013). Dietary intake of carotenoids and their antioxidant and anti-inflammatory effects in cardiovascular care. Mediators of inflammation2013.
  • Taricco, M. EL AGUACATE: PRECIOSO ALIADO DE LA SALUD.
  • Olmedilla Alonso, Begoña. “Efectos de¿ nuevos¿ nutrientes sobre la retina y la función visual.” (2008).
  • CAROTENOIDES. (2012). Sociedad Argentina de Nutrición. Disponible en: http://www.sanutricion.org.ar/files/upload/files/carotenoides.pdf
  • Olmedilla Alonso, Begoña. “Las vitaminas, carotenoides y minerales.” (2017).
  • Carranco Jáuregui, María Elena, Ma Calvo Carrillo, and Fernando Pérez-Gil Romo. “Carotenoides y su función antioxidante: Revisión.” Archivos latinoamericanos de nutricion 61.3 (2011): 233-241.
  • Meléndez Martínez, Antonio Jesús, Isabel Vicario Romero, and Francisco José Heredia Mira. “Importancia nutricional de los pigmentos carotenoides.” (2004).
  • Mesquita, S. S., C. M. L. L. Teixeira, and E. F. C. Servulo. “Carotenoides: propriedades, aplicações e mercado.” Revista virtual de Química 9.2 (2017): 672-688.