Τι κοινό έχουν οι επιτυχημένες δίαιτες και λειτουργούν;

30 Ιουνίου 2020
Ορισμένες ριψοκίνδυνες δίαιτες μπορούν να οδηγήσουν σε πρόωρο θάνατο και χρόνιες ασθένειες. Από την άλλη, οι επιτυχημένες δίαιτες σχετίζονται με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής.

Οι ακόλουθοι κάθε διατροφής υπερασπίζονται το πλάνο τους και διαβεβαιώνουν ότι είναι το καλύτερο. Η αλήθεια είναι πως οι υγιεινές και επιτυχημένες δίαιτες έχουν κάποια κοινά στοιχεία. Στις μέρες μας, η βιομηχανία αδυνατίσματος αξίζει δισεκατομμύρια και το αδυνάτισμα φαίνεται να είναι στόχος εκατομμυρίων ανθρώπων.

Είναι σημαντικό να βάλουμε ορισμένα πράγματα στη θέση τους αναφορικά με τις δίαιτες. Θα πρέπει να γνωρίζετε ποιες λειτουργούν και ποιες όχι. Αν αναλύσετε τις αποτελεσματικές και επιστημονικά αποδεδειγμένες δίαιτες και δείτε τι κοινά έχουν, θα ανακαλύψετε τους αληθινούς τρόπους για να παραμείνετε αδύνατοι/ες.

Τι κοινό έχουν οι επιτυχημένες δίαιτες

Σύμφωνα με μια μελέτη του Πανεπιστημίου Γέιλ, οι επιτυχημένες δίαιτες βασίζονται σε φυσικές τροφές και ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα. Έτσι, για να κατανοήσετε καλύτερα τις παραπάνω έννοιες, θα μοιραστούμε μαζί σας τα κοινά που έχουν οι επιτυχημένες δίαιτες.

1. Μπορείτε να τις ακολουθείτε για μεγάλο χρονικό διάστημα

Μια καλή δίαιτα πρέπει να γίνει κομμάτι του τρόπου ζωής σας, αυτός είναι ο λόγος που οι υγιεινές δίαιτες μπορούν να ακολουθηθούν εύκολα μακροπρόθεσμα. Για την ακρίβεια, οι ειδικοί λένε ότι πρέπει να γίνουν απλά μια συνήθεια εφ’ όρου ζωής.

Οι ριψοκίνδυνες δίαιτες είναι πιθανό να οδηγήσουν σε πρόωρο θάνατο και χρόνιες ασθένειες. Αντιθέτως, οι επιτυχημένες δίαιτες σχετίζονται με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Γέιλ.

Γυναίκα τρώει φρούτα

Σε αντίθεση με τις “θαυματουργές δίαιτες”, οι επιτυχημένες δίαιτες θέτουν μακροπρόθεσμους στόχους και μπορούν να υιοθετηθούν σαν ένα είδος τρόπου ζωής.

2. Οι επιτυχημένες δίαιτες αφαιρούν εντελώς τη ζάχαρη

Αυτό ίσως ακούγεται ίδιο με αυτό που λένε τα άτομα τα οποία πιστεύουν σε δίαιτες “χαμηλών υδατανθράκων”. Όμως, ο περιορισμός, ακόμη και η πλήρης αφαίρεση της λευκής ζάχαρης είναι το σημείο που συμφωνούν πολλοί άνθρωποι. Ακόμη και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας το συνιστά.

Σήμερα, γνωρίζουμε ότι η ζάχαρη αναγκάζει το συκώτι να παράγει λίπος, ενώ αυξάνει την κακή χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια. Πάνω απ’ όλα, η κατανάλωση ζάχαρης εμποδίζει τη φυσική και πνευματική ευεξία.

Διαβάστε επίσης: Ελέγξτε την κακή χοληστερίνη με μια υγιεινή διατροφή

3. Συμπεριλάβετε λαχανικά

Ακόμη και οι δίαιτες με λίγους υδατάνθρακες, όπως η δίαιτα παλέο (paleo), υπογραμμίζει τη σπουδαιότητα της κατανάλωσης αρκετών λαχανικών (μπρόκολα, αγκινάρες, πράσινα φασόλια, λάχανο, σπανάκι, πιπεριές, κ.λπ.).

Αν και ορισμένες δίαιτες που όντως λειτουργούν περιορίζουν τα φρούτα (παρότι όλες τους αποδέχονται ορισμένα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως τα πράσινα μήλα ή τα μούρα), υποστηρίζουν την κατανάλωση λαχανικών.

4. Προάγουν τη σταθερή απώλεια βάρους

Οι δίαιτες πλούσιες σε πρωτεΐνες ή η δίαιτα Περικόν, βρίσκονται ανάμεσα στις καλύτερες δίαιτες αδυνατίσματος βάσει της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Μελέτη της Παχυσαρκίας (EASO), προάγουν το υγιεινό αδυνάτισμα, επειδή έχουν ως στόχο την απώλεια βάρους και τη βελτίωση της υγείας.

Γυναίκα χαρούμενη ζυγίζεται

Οι δίαιτες που βοηθούν στη σταδιακή απώλεια βάρους είναι συνήθως πιο επιτυχημένες επειδή σας βοηθούν να διατηρήσετε το αποτέλεσμα. Επίσης, δεν προκαλούν παρενέργειες.

5. Οι επιτυχημένες δίαιτες επικεντρώνονται στην ποιότητα

Αυτό συμβαίνει όχι μόνο επειδή μετράει η ποσότητα που θα φάτε, αλλά επειδή οι τροφές που καταναλώνετε είναι υψηλής ποιότητας. Δε σημαίνει ότι πρέπει όλα να είναι φρέσκα και βιολογικά, καθώς υπάρχουν προϊόντα όπως τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως τα οποία είναι και αυτά υγιεινά.

6. Αποκλείουν τα τρανς λιπαρά και περιορίζουν τα φυτικά λίπη

Οι γιατροί συμφώνησαν ομόφωνα πριν καιρό πως τα τρανς λιπαρά (στις ετικέτες αναγράφονται ως “μερικώς υδρογονωμένα” ή “υδρογονωμένα λιπαρά”) είναι τα χειρότερα λιπαρά. Ακόμη, στην Καλιφόρνια έχει απαγορευτεί η χρήση τους στα εστιατόρια.

Τα τρανς λιπαρά είναι τεχνητά λιπαρά (παράγονται βιομηχανικά από φυτικά έλαια) τα οποία οδηγούν σε φλεγμονή, καρδιαγγειακές παθήσεις, και πολλά άλλα προβλήματα υγείας.

Τα βιομηχανικά φυτικά λίπη (παρασκευάζονται από ηλίανθο, σόγια, και καλαμπόκι) είναι περιορισμένα σε όλες τις επιτυχημένες δίαιτες. Αυτά τα λιπαρά σχετίζονται με την οξείδωση, τη φλεγμονή, και τα προβλήματα των αγγείων. Αντ’ αυτού, όλες οι επιτυχημένες δίαιτες προτείνουν τη χρήση εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου.

Διαβάστε επίσης: 10 εκπληκτικές ωφέλειες του εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου

7. Χορταίνουν

Δεν είναι απαραίτητο να πεινάτε για να χάσετε βάρος ή να πολεμήσετε τον διαβήτη. Τα υγιεινά διατροφικά πλάνα περιλαμβάνουν τις σωστές ποσότητες φαγητού, θερμίδων, και θρεπτικών ουσιών ώστε να χορταίνετε και το σώμα σας να λαμβάνει την ενέργεια που χρειάζεται.

Τώρα που γνωρίζετε τι κοινό έχουν οι επιτυχημένες δίαιτες, σας προτείνουμε να ακολουθήσετε εκείνη που ταιριάζει στις ανάγκες σας. Αν έχετε αμφιβολίες ή απορίες, συμβουλευτείτε έναν/μία ειδικό. Ο/η γιατρός ή ο/η διατροφολόγος σας θα σας βοηθήσει να επιλέξετε μια δίαιτα σύμφωνα με την κατάσταση της υγείας σας, την ηλικία, και τις συνήθειές σας.

  • Can We Say What Diet Is Best for Health? D.L. Katz and S. Meller. Annual Review of Public Health 2014 35:183-103 annualreviews.org/action/showCitFormats?doi=10.1146%2Fannurev-publhealth-032013-182351.
  • Harvard Health. The Perfect Diet. https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/the-perfect-diet
  • Pérez-Cueto, Federico J.A. (2015). ¿Dieta sostenible y saludable?: Retrospectiva e implicancias para la nutrición pública. Revista chilena de nutrición, 42(3), 301-305. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182015000300012