Γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά ή χαμηλά λιπαρά;

28 Δεκέμβριος, 2020
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά, σε αντίθεση με τα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, είναι πιο υγιή από ό, τι νομίζετε. Δεν σας κάνουν να αυξήσετε το βάρος και θα βελτιώσετε την υγεία σας.

Για χρόνια, λέγεται ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά ήταν καλύτερα, επειδή τα λιπαρά προϊόντα έκαναν τους ανθρώπους να βάζουν βάρος και προκαλούσαν καρδιαγγειακές παθήσεις λόγω του λίπους που περιείχαν. Ωστόσο, όλο και περισσότερες μελέτες αντικρούουν αυτό το γεγονός. Σε αυτό το άρθρο, θα μιλήσουμε για το εάν τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά ή τα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά είναι καλύτερα.

Γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά ή χαμηλά λιπαρά;

Τα προϊόντα με πλήρη λιπαρά είχαν πάντα κακή φήμη λόγω των εξής χαρακτηριστικών τους:

  • Θερμίδες. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά περιέχουν περισσότερες θερμίδες από τα λιπαρά, καθώς το λίπος είναι το μακροθρεπτικό συστατικό που παρέχει περισσότερες θερμίδες. Είναι εύκολο να αφαιρέσετε το λίπος από τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Έτσι, φαίνεται λογικό ότι, δεδομένου ότι περιέχουν λιγότερες θερμίδες, αντιπροσωπεύουν χαμηλότερο κίνδυνο παχυσαρκίας.
  • Κορεσμένα λιπαρά. Τα κορεσμένα λίπη ήταν πάντα γνωστά ως «κακά» λίπη επειδή μπορούν να προκαλέσουν ασθένειες όπως ο διαβήτης και οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Επομένως, η εξάλειψή τους είναι ένα πρόσθετο πλεονέκτημα.

Ωστόσο, όταν κόβετε λίπος από τη διατροφή σας, κόβετε πολλές από τις λιποδιαλυτές βιταμίνες (A, D και E), καθώς και πολλά μέταλλα.

Ανακαλύψτε: Μη γαλακτοκομικές τροφές πλούσιες σε ασβέστιο

διάφορες βιταμίνες

Οι ειδικοί έχουν πραγματοποιήσει πολλές μελέτες για να ελέγξουν αν τα προϊόντα με πλήρη λιπαρά κάνουν τους ανθρώπους να παίρνουν βάρος ή βελτιώνουν τη γενική υγεία. Εδώ, θα σας δείξουμε διαφορετικές μελέτες:

Βάρος και γάλα

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The American Journal of Nutrition, παρατήρησε τις διαφορές βάρους μεταξύ εκείνων που κατανάλωναν προϊόντα πλήρους ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Τα αποτελέσματα ήταν ότι η ομάδα που κατανάλωνε προϊόντα με πλήρη λιπαρά είχε 8% μειωμένο κίνδυνο να είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

Αυτό το άρθρο αναφέρει ότι η υψηλή πρόσληψη λίπους από γαλακτοκομικά προϊόντα σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο κεντρικής παχυσαρκίας και καρδιαγγειακού κινδύνου, με τον ίδιο τρόπο που η χαμηλή πρόσληψη λιπών από γαλακτοκομικά προϊόντα συσχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο κεντρικής παχυσαρκίας.

Υγεία και γαλακτοκομικά προϊόντα

Οι περισσότερες μελέτες δεν διαπίστωσαν διαφορές μεταξύ προϊόντων πλήρους ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ή αν τα προϊόντα πλήρους λίπους απέδωσαν καλύτερα αποτελέσματα. Στην πραγματικότητα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά μπορούν να βελτιώσουν ορισμένες ασθένειες όπως:

  • Διαβήτης τύπου 2
  • Καρδιαγγειακές παθήσεις
  • Μεταβολικό σύνδρομο
  • Υπέρταση
  • Καρκίνος του παχέος εντέρου’

Διαβάστε επίσης: Ασθένειες από το αγελαδινό γάλα. Μάθετε περισσότερα

Πρέπει τα παιδιά να επιλέγουν γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά ή χαμηλά λιπαρά;

γάλα για παιδιά

Είναι σημαντικό τα παιδιά να καταναλώνουν πλήρες γάλα. Όπως αναφέραμε παραπάνω, ένα σημαντικό ποσοστό βιταμινών και ανόργανων συστατικών χάνεται σε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Σε μια μελέτη με τη συμμετοχή 2745 παιδιών, ειδικοί παρατήρησαν ότι η πρόσληψη πλήρους λιπαρού γάλακτος συσχετίστηκε με υψηλότερες συγκεντρώσεις βιταμίνης D στο αίμα και χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος.

Πρέπει να δηλώσουμε ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν πρέπει να περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη. Πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα για παιδιά περιέχουν πολλή ζάχαρη και συντηρητικά, τα οποία είναι αντιπαραγωγικά.

Συμπέρασμα

Σε γενικές γραμμές, πρέπει να προσαρμοστείτε σε κάθε περίπτωση. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν αποτελούν την κύρια αιτία υπερβολικού βάρους ή παχυσαρκίας. Εάν είναι δύσκολο για το σώμα σας να αφομοιώσει τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά, μπορείτε να επιλέξετε γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά. Επίσης, εάν πίνετε πολλά ποτήρια γάλα την ημέρα.

Αν πρέπει να ακολουθήσετε μια δίαιτα χαμηλών λιπαρών για κάποιο λόγο, μπορεί να είναι καλύτερο να καταναλώνετε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Επίσης, εάν πρόκειται να κάνετε μια σωματική δραστηριότητα αργότερα μέσα στην ημέρα. Τελικά, πρέπει να λάβετε υπόψη ορισμένες βασικές έννοιες:

  • Δεν είναι όλα τα λίπη «κακά». Απλά πρέπει να γνωρίζετε την προέλευσή τους. Όπως είδατε, τα κορεσμένα λίπη από το γάλα δεν συμβάλλουν στην παχυσαρκία ή στις καρδιαγγειακές παθήσεις.
  • Δεδομένου ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά περιέχουν λίπος, προάγουν τον κορεσμό, ο οποίος μπορεί να σας κάνει να τρώτε λιγότερο όλη την ημέρα.
  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά τείνουν να είναι πιο άγευστα και, για αυτόν ακριβώς τον λόγο, οι άνθρωποι προσθέτουν ζάχαρη και εξευγενισμένους κόκκους σε αυτά. Με άλλα λόγια, αφαιρούν το λίπος για να ενσωματώσουν άλλα συστατικά που είναι πιο επιβλαβή για την υγεία.
  • Rautiainen, S., Wang, L., Lee, I. M., Manson, J. E., Buring, J. E., & Sesso, H. D. (2016). Dairy consumption in association with weight change and risk of becoming overweight or obese in middle-aged and older women: a prospective cohort study. The American journal of clinical nutrition103(4), 979-988.
  • Kratz, M., Baars, T., & Guyenet, S. (2013). The relationship between high-fat dairy consumption and obesity, cardiovascular, and metabolic disease. European journal of nutrition52(1), 1-24.
  • Yu, E., & Hu, F. B. (2018). Dairy products, dairy fatty acids, and the prevention of cardiometabolic disease: a review of recent evidence. Current atherosclerosis reports20(5), 24.
  • Vanderhout, S. M., Birken, C. S., Parkin, P. C., Lebovic, G., Chen, Y., O’Connor, D. L., … & TARGet Kids! Collaboration. (2016). Relation between milk-fat percentage, vitamin D, and BMI z score in early childhood. The American journal of clinical nutrition104(6), 1657-1664.