Πώς να θεραπεύσετε τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

· 28 Οκτωβρίου 2015

Πρόκειται για μια χρόνια, εκφυλιστική ασθένεια, η οποία προκαλεί φλεγμονή στη μεμβράνη που προστατεύει και καλύπτει το χόνδρο των αρθρώσεων. Όταν το οστό εμφανίζει φλεγμονή, αυτό καταστρεφέται και διαβρώνεται. Η ασθένεια αυτή είναι διαφορετική από την αρθροπάθεια, η οποία προκαλεί βλάβες στο χόνδρο της άρθρωσης. Προκαλεί πολύ πόνο, ειδικά σε γυναίκες ηλικίας άνω των 40. Στο ακόλουθο άρθρο θα διαβάσετε πώς μπορείτε να θεραπεύσετε τη ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Συμπτώματα της ρευματοειδούς αρθρίτιδας

To κύριo και πιο ορατό σύμπτωμα είναι το οίδημα ή η φλεγμονή των αρθρώσεων, η οποία προκαλεί πολύ πόνο. Τα σημεία που πλήττονται περισσότερο από τη ρευματοειδή αρθρίτιδα είναι οι καρποί, οι αγκώνες, οι ώμοι, τα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών, τα ισχία, οι αστράγαλοι και τα γόνατα. Είναι σύνηθες για τους ασθενείς που πάσχουν από αυτή την ασθένεια να έχουν την αίσθηση της ακαμψίας, ιδιαίτερα το πρωί όταν ξυπνούν.

Ακόμη, είναι δυνατόν να εμφανιστούν τα λεγόμενα ρευματικά οζίδια. Πρόκειται για εξογκώματα στο δέρμα (ιδιαίτερα στην πλάτη, στα χέρια και στα πόδια) ή μέσα στο σώμα. Στη συνέχεια, η φλεγμονή δίνει τη θέση της στις παραμορφωμένες αρθρώσεις, όταν η νόσος φτάσει σε προχωρημένο στάδιο.

Άλλα συμπτώματα από τα οποία υποφέρουν οι ασθενείς με αρθρίτιδα είναι ο πυρετός, η κόπωση, η ξηρότητα στους βλεννογόνους (το στόμα, τα μάτια κλπ), ο πόνος στο λαιμό και το τσούξιμο στα χέρια και τα πόδια.

Συμβουλές για να θεραπεύσετε τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Καταναλώστε καθημερινά σπορέλαιο ως συμπλήρωμα διατροφής. Το συγκεκριμένο έλαιο περιέχει ω-6 λιπαρά οξέα και έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί μια αποτελεσματική θεραπεία για τη μείωση και την ανακούφιση του πόνου που προκαλεί η αρθρίτιδα.

Γυμναστείτε κάνοντας τις κατάλληλες ασκήσεις και αποφύγετε αυτές που είναι επιβλαβείς. Σας προτείνουμε την αεροβική με χαμηλή ισχύ πρόσκρουσης, όπως το κολύμπι, το περπάτημα, ή τις διατάσεις. Είναι πιθανό τις πρώτες μέρες να νιώσετε πόνο μετά την άσκηση, αλλά μην σταματήσετε να γυμνάζεστε, καθώς κάτι τέτοιο είναι φυσιολογικό. Όταν το σώμα σας συνηθίσει σε αυτό το είδος της άσκησης, τότε αυτή η αίσθηση θα γίνεται όλο και λιγότερο ενοχλητική. 

Κάντε εξετάσεις για να δείτε αν έχετε κάποια μορφή αλλεργίας, όπως για παράδειγμα στο γάλα ή στο σιτάρι. Έχει αποδειχθεί ότι πολλοί ασθενείς ανακουφίζονται από τα συμπτώματα της αρθρίτιδας με τη διακοπή της κατανάλωσης ορισμένων τροφίμων.

Επιλέξτε να καταναλώνετε τροφές που συνιστώνται για τη θεραπεία του πόνου από την ασθένεια αυτή, όπως τα ψάρια πέστροφα, το σκουμπρί, οι σαρδέλες κλπ), τα οποία περιέχουν ω3 λιπαρά οξέα και είναι αντιφλεγμονώδη και τα φυτικά έλαια (ελαιόλαδο, έλαιο καρυδιάς, κράμβη ή λινέλαιο) που είναι επίσης πλούσια σε αυτά τα οξέα. Σας προτείνουμε να τα καταναλώνετε ωμά έτσι ώστε να διατηρούνται οι ιδιότητές τους. Επίσης, τέτοιες τροφές αποτελούν και τα αποξηραμένα φρούτα (καρύδια, αμύγδαλα, φουντούκια, φιστίκια, χουρμάδες), έχοντας πάντα κατά νου ότι αυτά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μαρούλι, μπρόκολο, λάχανο, λαχανάκια Βρυξελλών, σπανάκι), τα οποία έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και εξουδετερώνουν την επίδραση των λεγόμενων χημικών ριζών και φρούτα πλούσια σε βιταμίνη C (πορτοκάλια, μανταρίνια, ακτινίδια, μάνγκο, και φράουλες).

Φυσικοί τρόποι αντιμετώπισης της ρευματοειδούς αρθρίτιδας

  • Εφαρμόστε κρύες κομπρέσες: Αυτό θα συμβάλλει στο να μειωθεί το πρήξιμο και η φλεγμονή των αρθρώσεών σας. Σας προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε σακούλες με πάγο και να τις εφαρμόσετε κατευθείαν στην περιοχή που πονάει, έτσι ώστε να ανακουφίζεστε από τον πόνο. Απλώστε τες για 15 λεπτά το πολύ και αν θέλετε να επαναλάβετε, περιμένετε να περάσει πρώτα μισή ώρα. Να είστε προσεκτικοί με τη χρήση του πάγου, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να κάψετε το δέρμα σας. Καλό θα ήταν να τον καλύψετε με ένα πανί ή μια πετσέτα.
  • Εφαρμόστε θερμότητα για να χαλαρώσουν οι μύες σας: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ηλεκτρικά μαξιλάρια, τα οποία βάζετε στην πρίζα να ζεσταθούν και στη συνέχεια τοποθετείτε στην περιοχή που πονάει. Θα μπορούσατε ακόμη και βρέξετε μια πετσέτα με ζεστό νερό και να την τοποθετήσετε στη συγκεκριμένη περιοχή. Κάποιοι συνηθίζουν να θερμαίνουν ένα πανί με ατμό από το βραστό νερό ή να βάζουν τα πόδια και τους αστραγάλους τους σε ένα κουβά με ζεστό νερό. Αν πονάτε σε όλο σας το σώμα, γεμίστε την μπανιέρα με ζεστό νερό και μουλιάστε για λίγα λεπτά, μέχρι το νερό να κρυώσει.
  • Εφαρμόστε παράλληλα και πνευματική θεραπεία: Όταν στις «συμβατικές» θεραπείες για την αρθρίτιδα προστίθενται καιτεχνικές ελέγχου του άγχους, συνειδητοποίησης του πόνου ή βελτίωσης του ύπνου, τα συμπτώματα μειώνονται αισθητά.
  • Αναπνεύστε σωστά: Σύμφωνα με το Κέντρο Συμπληρωματικής και Εναλλακτικής Ιατρικής, η σωστή αναπνοή, η οποία γίνεται αργά και βαθιά από την κοιλιά, μπορεί να βοηθήσει τα προβλήματα αρθρίτιδας, αλλάζοντας τη συναισθηματική σας κατάσταση. Επίσης βοηθά στη μείωση του στρες, της έντασης και του θυμού σε δύσκολες καταστάσεις.
  • Επωφεληθείτε από τη μυϊκή χαλάρωση: Θα πρέπει να είστε καλά συγκεντρωμένοι και να χαλαρώσετε όλους τους μύες στο σώμα σας. Ξεκινήστε από αυτούς στο κεφάλι σας, συνεχίστε με το λαιμό και τα χέρια, την πλάτη, το στήθος, το στομάχι, τη λεκάνη, τους γοφούς, τα πόδια και τις πατούσες. Μπορείτε είτε να είστε καθιστοί, είτε ξαπλωμένοι (χωρίς να αποκοιμηθείτε). Αναπνεύστε βαθιά και αργά.
  • Διαλογιστείτε: Ο διαλογισμός βοηθά στο να μειωθεί η καρδιακή συχνότητα και απαλλαχτείτε από τον πόνο. Επίσης, μειώνει την κατάθλιψη, το άγχος, το στρες και βοηθά στην αύξηση του βαθμού συγκέντρωσης και της αυτογνωσίας
  • Κάντε τάι τσι ή γιόγκα: Και οι δύο αυτές πρακτικές εξ ανατολής είναι πολύ αποτελεσματικές και ασφαλείς για τους ασθενείς που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα. Είναι κατάλληλες ιδιαίτερα για τους ηλικιωμένους, διότι οι κινήσεις είναι απαλές κι εύκολες. Αυτό το είδος της άσκησης συμβάλλει στην αύξηση της αντοχής σε όλο το σώμα και στη βελτίωση της κίνησης. Επίσης, διαθέτουν το πνευματικό στοιχείο, έτσι ώστε το μυαλό να αποσπάται από τον πόνο.