Σχολικές τσάντες και ο πόνος στην πλάτη

22 Ιούνιος, 2020
Αν και υπάρχει σχέση ανάμεσα στις σχολικές τσάντες και τον πόνο στην πλάτη, η λύση δεν είναι να αποφεύγετε τη χρήση τους, αλλά να τις χρησιμοποιείτε σωστά.
 

Στις μέρες μας, πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι οι σχολικές τσάντες και ο πόνος στην πλάτη συνδέονται στενά. Αυτό είναι αλήθεια, αλλά η πραγματικότητα διαφέρει λίγο.

Αρχικά, το πρόβλημα δεν είναι οι σχολικές τσάντες, αλλά ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούνται. Είναι ξεκάθαρο ότι όταν ένα παιδί κουβαλά λανθασμένα μεγάλο βάρος, μπορούν να επηρεαστούν οι μύες και τα οστά του. Παρόλο που οι σχολικές τσάντες και ο πόνος στην πλάτη είναι δύο πράγματα που σχετίζονται συχνά, αυτό που πραγματικά προκαλεί πρόβλημα είναι το βάρος και το πώς αυτό διαμοιράζεται.

Πέραν αυτών, θα πρέπει να θυμάστε ότι οι σχολικές τσάντες είναι αντικείμενα που χρησιμοποιούμε καθημερινά. Αυτή η συνεχής χρήση απαιτεί τα σωστά μέτρα για την προστασία του σώματος. Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε τη σχέση ανάμεσα στις σχολικές τσάντες και τον πόνο στην πλάτη.

Σχολικές τσάντες και πόνος στην πλάτη

Παιδιά κουβαλούν σχολικές τσάντες

Αρκετές μελέτες μιλούν για τις σχολικές τσάντες και τον πόνο στην πλάτη. Πρακτικά όλες συμφωνούν στο ότι τα μισά παιδιά κάτω των 15 ετών έχουν βιώσει δυσφορία που σχετίζεται με τις σχολικές τσάντες τους.

Υπάρχει όμως και η γενική παραδοχή που λέει ότι δεν είναι υγιές για ένα παιδί να κουβαλά βάρος μεγαλύτερο από το 10 με 15% του σωματικού του βάρους. Για την ακρίβεια, το Αυστριακό Υπουργείο για την Παιδεία, την Επιστήμη, και την Έρευνα, έχει απαγορεύσει στα παιδιά να κουβαλούν σχολικές τσάντες οι οποίες υπερβαίνουν το 10% του σωματικού τους βάρους. Και στη Γερμανία υπάρχει παρόμοια ρύθμιση.

 

Επίσης, προσφάτως, δημοσιεύθηκαν μελέτες οι οποίες εδραιώνουν μια σχέση ανάμεσα στις σχολικές τσάντες και σε διάφορους τραυματισμούς στον αυχένα και τους ώμουςστον πόνο της πλάτης, το καμπούριασμα, τη στάση του σώματος, και τη λειτουργία των πνευμόνων. Το ζήτημα έχει πάρει διαστάσεις εξαιτίας της παρουσίας αυτών των προβλημάτων στα παιδιά, τα οποία δεν ήταν συνηθισμένα προβλήματα στο παρελθόν.

Όμως, ορισμένοι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι η αύξηση αυτών των προβλημάτων στα παιδιά δεν οφείλεται μόνο στις σχολικές τσάντες. Παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες. Ο λόγος που ξεχωρίζει περισσότερο είναι η καθιστική ζωή των παιδιών, η οποία αποδυναμώνει το μυοσκελετικό σύστημα.

Διαβάστε επίσης: Πώς μεταβάλλεται η σπονδυλική στήλη λόγω άγχους;

Κοριτσάκι κρατά σχολική τσάντα

Δεδομένα που πρέπει να λάβετε υπόψιν

Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε στην Ολλανδία, έδειξε μια αντίστροφη σχέση ανάμεσα στην άσκηση ορισμένων αθλημάτων και τον πόνο στην πλάτη στα παιδιά. Με άλλα λόγια, όσο περισσότερες ώρες αφιερώνουν σε κάποιο άθλημα τα παιδιά, τόσο λιγότερος θα είναι ο πόνος στην πλάτη.

Μια άλλη μελέτη, η οποία έγινε και αυτή στην Ολλανδία, έφερε στο φως ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο: σε πολλά παιδιά με πόνο στην πλάτη, εντοπίστηκαν και σημάδια ψυχοσωματικών προβλημάτωνΣυναισθηματικοί, οικογενειακοί ή ατομικοί παράγοντες φαίνεται να συνδέονται με τα παιδιά που υποφέρουν συχνότερα από πόνο στην πλάτη.

 

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, το υπερβολικό βάρος στις σχολικές τσάντες και η λανθασμένη χρήση τους μπορούν όντως να οδηγήσουν σε διάφορα προβλήματα. Ορισμένα από αυτά είναι:

  • Μυϊκή ένταση στην περιοχή της μέσης. Αυτό συμβαίνει επειδή το παιδί γέρνει προς τα μπροστά όταν είναι πολύ βαριά η σχολική τσάντα.
  • Κακή ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, κυρίως σε επίπεδο αυχένα. Αυτό συμβαίνει για τον ίδιο λόγο με το προηγούμενο.
  • Αυξημένη οσφυϊκή λόρδωση.
  • Άνισοι ώμοι. Όταν ένα παιδί κουβαλά τη σχολική τσάντα στον έναν ώμο, αυξάνεται ο κίνδυνος για καμπούρα ή σκολίωση.

Ίσως σας ενδιαφέρει: 6 προβλήματα υγείας που ευθύνονται για τον πόνο στην πλάτη

Συστάσεις

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να λάβετε υπόψη είναι να προάγετε την εξάσκηση αθλημάτων στα παιδιά. Η φυσική αδράνεια δεν κάνει καλό σε κανέναν, πόσο μάλλον στα παιδιά όσο αναπτύσσονται. Επιπλέον, θα πρέπει να λάβετε ορισμένα προληπτικά μέτρα αναφορικά με τις σχολικές τσάντες όπως τα εξής:

  • Αγοράστε μια σχολική τσάντα με σωστές διαστάσεις. Η σχολική τσάντα δεν πρέπει να εξέχει κάτω από τη μέση και το πλάτος της δε θα πρέπει να ξεπερνά το πλάτος των ώμων.
  • Βεβαιωθείτε ότι έχει κατάλληλους ιμάντες. Θα πρέπει να προσαρμόζονται ώστε να εξασφαλιστεί η σταθερότητα της σχολικής τσάντας στην πλάτη. Οι ειδικοί συνιστούν σχολικές τσάντες με λαβές για να σηκώνονται από το πάτωμα.
  • Σκεφτείτε τις τσάντες με διαμερισματοποιημένο εσωτερικό. Όταν είναι διαμερισματοποιημένο το εσωτερικό της σχολικής τσάντας, τα αντικείμενα μετακινούνται λιγότερο, και αυτό παρέχει σταθερότητα.
 
  • Αποφύγετε την υπερφόρτωση της τσάντας πάση θυσία. Τα παιδιά θα πρέπει να αποφεύγουν πλήρως τις υπερφορτωμένες τσάντες. Αυτός είναι και ο πιο επιβλαβής παράγοντας.
  • Κατανείμετε και μεταφέρετε σωστά τα αντικείμενα. Τα πιο βαριά αντικείμενα θα πρέπει να είναι πιο κοντά στο σώμα. Τα παιδιά θα πρέπει να κουβαλούν τις σχολικές τσάντες και στους δύο ώμους.

Calvo-Muñoz, I., & Gómez-Conesa, A. (2012). Asociación entre las mochilas escolares y el dolor de espalda. Revisión sistemática. Fisioterapia, 34(1), 31-38.