Συμβουλές για τη βελτίωση της μνήμης σας

· 12 Αυγούστου 2018
Ο νους χαρακτηρίζεται από μεγάλη περιέργεια και του αρέσουν οι προκλήσεις. Από εμάς εξαρτάται το να του παρέχουμε όλα τα στοιχεία που χρειάζεται για να γίνει πιο αποτελεσματικός και για να εξασφαλίσουμε βελτίωση της μνήμης.

Θέλετε να μάθετε μερικές συμβουλές για τη βελτίωση της μνήμης σας; Η τεχνολογία μας βοηθάει πολύ, όμως έχει κάνει τον εγκέφαλό μας πιο τεμπέλη. Δεν χρειάζεται να προσπαθήσουμε για να θυμηθούμε κάτι: απλώς το αναζητάμε στο διαδίκτυο. Αν σε αυτό προσθέσουμε την υπερβολική ποσότητα πληροφοριών από όλα τα ηλεκτρονικά μέσα και από τη γεμάτη υποχρεώσεις ατζέντα μας, είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί ξεχνάμε.

Στο παρακάτω άρθρο θα σας παρουσιάσουμε τρόπους για βελτίωση της μνήμης σας μέσω τεχνικών και καινούργιων υγιεινών συνηθειών.

Τι χρειάζεται για τη βελτίωση της μνήμης σας

Ο εγκέφαλος μπορεί να «ξεχνάει” πολλά πράγματα, όμως μπορεί επίσης να τα ανακαλέσει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να αποκτήσετε μεγαλύτερη διανοητική ικανότητα ξεκινώντας με απλές τεχνικές ή απλά κόλπα για τη βελτίωση της μνήμης σας.

Στην πραγματικότητα όλοι έχουμε την ικανότητα να θυμόμαστε πράγματα, όμως το πρόβλημα είναι ότι ο νους μας έχει συνηθίσει να καταβάλλει μικρότερη προσπάθεια.

Δεν δίνουμε προσοχή, διαβάζουμε επιφανειακά, σκεφτόμαστε κάτι άλλο, δεν αναλογιζόμαστε… Όλα αυτά είναι εχθροί της καλής μνήμης.

Πρέπει επίσης να προσθέσουμε το ότι, όταν θέλουμε να θυμηθούμε κάτι και δεν μπορούμε, αγχωνόμαστε. Για αυτόν τον λόγο, δυσκολευόμαστε να βρούμε τη λέξη, την πληροφορία ή την ημερομηνία που έχουμε αποθηκεύσει στα έσχατα βάθη της μνήμης μας.

Από την άλλη πλευρά, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι συχνά δεν δίνουμε στον εγκέφαλό μας χρόνο να σκεφτεί, να συλλογιστεί ή να θυμηθεί από μόνος του. Δεν του επιτρέπουμε να ξεκουραστεί σωστά, ούτε του δίνουμε αρκετό χρόνο για να αφομοιώσει σημαντικές πληροφορίες.

Τρόποι για τη βελτίωση της μνήμης σας

Φωτεινές επιγραφές, τηλεοπτικές διαφημίσεις, ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, αναζητήσεις στο διαδίκτυο… Όλα αυτά επιτίθενται στις ικανότητες του εγκεφάλου. Έτσι, αν θέλετε να έχετε δυνατή μνήμη, πρέπει να εφαρμόσετε τις παρακάτω τεχνικές:

1. Να κάνετε αναπαράσταση των γεγονότων

άνδρας μπροστά σε υπολογιστη

Οπωσδήποτε έχετε ξεχάσει περισσότερες από μία φορές πού αφήσατε τα κλειδιά σας. Περάσατε ώρες κάνοντας τα πάντα άνω-κάτω χωρίς αποτέλεσμα.

Ένας καλός τρόπος για να μην ξεχνάτε πού αφήνετε τα κλειδιά σας προφανώς είναι να επιλέξετε ένα σημείο όπου θα τα βάζετε πάντα, διαφορετικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την τεχνική της «αναπαράστασης των γεγονότων”.

Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αφιερώσετε μερικά λεπτά για να θυμηθείτε τι κάνετε όταν γυρίσατε στο σπίτι (τι είχατε στα χέρια σας, πού αφήσατε άλλα αντικείμενα, τι κάνατε την τελευταία φορά που είχατε τα κλειδιά κ.λπ.). Ξαφνικά θα έχετε την εικόνα του σημείου όπου αφήσατε τα κλειδιά σας.

2. Να χρησιμοποιείτε μνημονικά τεχνάσματα

Ίσως όταν ήσασταν στο σχολείο οι δάσκαλοί σας να σας έμαθαν πώς να θυμάστε μαθηματικούς τύπους, πληροφορίες ή ημερομηνίες χρησιμοποιώντας τα αποκαλούμενα μνημονικά τεχνάσματα. Τα μνημονικά τεχνάσματα μάς επιτρέπουν να συσχετίζουμε πληροφορίες με τη βοήθεια σύντομων φράσεων ή σειρών λέξεων. Με αυτόν τον τρόπο συμπυκνώνουμε πολλές πληροφορίες μαζί και μπορούμε να τις ανακαλούμε πιο εύκολα.

Στην πραγματικότητα τα μνημονικά τεχνάσματα μας επιτρέπουν να συγκρατούμε αυτές τις πληροφορίες χωρίς να τις αποστηθίζουμε παπαγαλία. Το καλύτερο είναι ότι οι συγκεκριμένες έννοιες δεν θα ξεχαστούν εύκολα, ακόμα και αν περάσουν χρόνια.

Ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα της αγγλικής γλώσσας για την απομνημόνευση των πλανητών είναι η φράση «My Very Easy Method Just Speeds Up Naming Planets” (η πολύ εύκολη μέθοδός μου απλώς επιταχύνει την κατονομασία των πλανητών). Το πρώτο γράμμα κάθε λέξης αντιστοιχεί στο πρώτο γράμμα της ονομασίας κάθε πλανήτη του ηλιακού συστήματος σε σειρά απόστασης από τον ήλιο: Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune, Pluto (Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης, Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας, Πλούτωνας).

Φυσικά μπορείτε να χρησιμοποιείτε μνημονικά τεχνάσματα όποτε θέλετε, με τη βοήθεια λέξεων ή προσωπικών φράσεων. Αυτές μπορούν να περιλαμβάνουν τα αρχικά των ονομάτων των μελών της οικογένειάς σας, γενέθλια, κάποιον ήρωα της παιδικής ηλικίας σας κ.λπ..

3. Να διαβάζετε δυνατά

Συχνά, όταν εξηγείτε κάτι σε κάποιο άλλο άτομο, οι έννοιες αφομοιώνονται καλύτερα. Πέρα από το ότι βελτιώνετε την κατανόησή σας όταν εκφράζετε με λόγια κάτι που μελετήσατε, το γεγονός ότι ο εγκέφαλος ακούει τις πληροφορίες σας βοηθάει να τις συγκρατήσετε.

Επομένως είναι σημαντικό να διαβάζετε δυνατά όταν μελετάτε ή όταν θέλετε κάτι να χαραχτεί στη μνήμη σας.

Επιπλέον είναι καλό να διαβάζετε από βιβλία ή από χάρτινες σελίδες, «όπως τον παλιό καιρό”. Οι οθόνες αναστέλλουν τη μάθηση και το φως που εκπέμπουν προκαλεί πονοκέφαλο.

4. Να ξεκουράζεστε και να χαλαρώνετε

Η τεχνική αυτή για βελτίωση της μνήμης βασίζεται στο γεγονός ότι ο νους έχει ανάγκη να εμπεδώσει τις έννοιες χωρίς να δίνει προσοχή σε κάτι άλλο.

Αν μετά από ένα πρωινό μελέτης πάτε στο σινεμά, παρακολουθήσετε τις τηλεοπτικές ειδήσεις ή σερφάρετε στο Facebook, πιθανώς δεν θα θυμάστε αργότερα όσα μάθατε λίγο πριν.

Επομένως, συνιστούμε να πάρετε έναν καλό υπνάκο μετά από έναν «βομβαρδισμό με πληροφορίες” (αν θέλετε να μην τις ξεχάσετε, φυσικά). Επίσης μπορείτε να βγείτε να περπατήσετε στο πάρκο, να ασκηθείτε, να κάνετε ένα ζεστό ντους ή να ακούσετε κλασική μουσική. Έτσι η προσοχή του νου σας δεν θα αποσπαστεί από άλλα πράγματα.

5. Αλλάξτε τη ρουτίνα σας

γκρουπ που χορεύει

Ο εγκέφαλος έχει ανάγκη από καινούργιες συνήθειες και περιπέτειες. Η μονοτονία κάνει τον εγκέφαλο ακόμα πιο τεμπέλη και ανήσυχο. Αν θέλετε να θυμάστε πράγματα και να έχετε δυνατή μνήμη, πρέπει να αλλάξετε μερικές από τις καθημερινές σας δραστηριότητες, ή τουλάχιστον να επιδίδεστε σε αυτές με διαφορετική σειρά.

Οι αλλαγές αυξάνουν τη διανοητική ικανότητα, αφού ο νους πρέπει να δώσει προσοχή για να κάνει κάτι που δεν γνωρίζει ή κάτι το οποίο δεν έχει συνηθίσει.

Μην ξεχνάτε ότι ο νους χαρακτηρίζεται από μεγάλη περιέργεια και του αρέσουν οι προκλήσεις. Από εμάς εξαρτάται το να του παρέχουμε όλα τα στοιχεία που χρειάζεται για να γίνει πιο αποτελεσματικός και για να εξασφαλίσουμε βελτίωση της μνήμης.