Φτιάξτε μια νόστιμη συνταγή για σως γιαουρτιού

12 Νοέμβριος, 2020
Μια σπιτική σως γιαουρτιού είναι ιδιαίτερα ευέλικτη καθώς μπορεί να συνοδεύσει πληθώρα πιάτων. Σας προτείνουμε να δοκιμάσετε να φτιάξετε στο σπίτι μία από τις εκδοχές που ακολουθούν.

Μπορείτε να φτιάξετε στο σπίτι τις περισσότερες από τις σως που βλέπετε στην αγορά. Σήμερα θα σας δείξουμε τη συνταγή για σως γιαουρτιού η οποία είναι πεντανόστιμη και ιδιαίτερα ευέλικτη. Συνδυάζεται σχεδόν με όλα τα πιάτα.

Τα πλεονεκτήματα των σπιτικών σως

  • Μπορείτε να τις τροποποιήσετε με τα αγαπημένα σας συστατικά.
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φρέσκα συστατικά και να τις παρασκευάσετε πριν τις καταναλώσετε ώστε να διατηρήσετε τις ιδιότητες του γιαουρτιού.
  • Οι σπιτικές σως είναι φθηνότερες, ειδικά όταν φτιάχνετε μόνο την ποσότητα που χρειάζεστε.
  • Υπάρχουν λιγότερα αποφάγια που μπορούν να χαλάσουν, ειδικά αν χρησιμοποιείτε αναλώσιμα συστατικά όπως το γιαούρτι.
  • Επίσης, μπορείτε να τις προσαρμόσετε στις ανάγκες των ατόμων που θα τις φάνε. Τα περισσότερα αληθινά γιαούρτια, με ζωντανές καλλιέργειες ή προβιοτικά, έχουν ήδη λίγη λακτόζη ώστε να μπορούν να τα φάνε και άτομα με δυσανεξία. Επίσης υπάρχουν βέγκαν γιαούρτια στην αγορά.

Ποικιλίες σπιτικής σως γιαουρτιού

Μπορείτε να παρασκευάσετε όσες σως γιαουρτιού χωρά ο νους σας. Ο λόγος είναι πως το γιαούρτι είναι ιδιαίτερα ευέλικτο και δένει καλά με άλλα συστατικά όπως βότανα, μπαχαρικά, ακόμα και τουρσί. Έτσι, μπορείτε να φτιάξετε μια αλμυρή, πικάντικη, γλυκιά, και γλυκόξινη σως. Όλα έχουν να κάνουν με το πιάτο που θέλετε να τη συνοδεύσετε.

Διαβάστε επίσης: Συνταγή για σπιτικό φυσικό γιαούρτι! Είναι πανεύκολο.

Για μια πιο ελαφριά σως, χρησιμοποιήστε αραιωμένο φυσικό γιαούρτι προσθέτοντας απλά λίγο νερό.

Όμως, αν προτιμάτε μια πιο πηκτή σως για να βουτάτε, τότε προτιμήστε πλήρες γιαούρτι. Μπορείτε να προσθέσετε τουρσί, ελιές, ακόμη και αντζούγιες. Θα καταλήξετε με μια πιο χορταστική σπιτική σως γιαουρτιού.

Σπιτική σως γιαουρτιού – Χρήσεις

Μια σπιτική σως γιαουρτιού έχει πολλές χρήσεις στην κουζίνα. Ας δούμε μερικές από αυτές.

Αβγά με σως γιαουρτιού

Ορεκτικά

Είναι παρόμοια με ένα mojo (σως για βούτηγμα) ή μια πολύ πηκτή σως. Ταιριάζει πολύ με χούμους και γουακαμόλε για να βουτήξετε στικ λαχανικών, τοστ, και πίτες.

Για να φτιάξετε αυτή τη σως, σας προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε φυσικό γιαούρτι και τα μπαχαρικά ή βότανα που επιθυμείτε.

Σως για γέμισμα

Σας αρέσουν τα κεμπάπ, τα μπουρίτο και τα χορτοφαγικά σνακ; Αν ναι, τότε πρέπει να δοκιμάσετε το τζατζίκι καθώς ταιριάζει απόλυτα με αυτά τα φαγητά. Για την ακρίβεια, ίσως αποτελεί και μία από τις γνωστότερες σως γιαουρτιού. Η γεύση του θα δώσει φρεσκάδα στο στόμα σας και θα προσθέσει μια κρεμώδη νότα στις συνταγές σας.

Ντρέσινγκ

Αυτή η σως συνοδεύει λαχανικά, ρύζι, ζυμαρικά, και σαλάτες. Επίσης, είναι εξαιρετική για λαχανικά στον ατμό.

Ανακαλύψτε: Παγωμένο γιαούρτι: φτιάξτε το με 3 τρόπους

Προσπαθήστε να αντικαταστήσετε τα ντρέσινγκ της αγοράς με αυτή τη σπιτική σως. Είναι περισσότερο κρεμώδης, πιο ελαφριά, εύπεπτη, και με λιγότερα λιπαρά από τις σως που παρασκευάζονται με sour cream ή τυρί.

Ντρέσινγκ για σαλάτες

Οι σως γιαουρτιού είναι κατάλληλες τόσο για κρέας όσο και για ψάρι. Για την ακρίβεια, ταιριάζουν πολύ και με αρνί στιφάδο και απλά πιάτα όπως στήθος κοτόπουλου στη σχάρα.

Αν ψάχνετε μια σως για πιάτα με ψάρι όπως φιλέτο σολομού ή μπακαλιάρο, ανακατέψτε απλώς λίγο γιαούρτι με άνηθο, σχοινόπρασο, και κάρυ ή μουστάρδα.

Σπιτική σως γιαουρτιού – Η βασική συνταγή

Όπως βλέπετε, υπάρχουν πολλά είδη σως γιαουρτιού. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ορισμένα βασικά συστατικά που πρέπει να περιέχει η αυθεντική σως γιαουρτιού.

Δύο δοχεία με σως γιαουρτιού

Συστατικά για 4 μερίδες:

  • 300 γραμμάρια γιαούρτι. Θα χρειαστείτε φυσικό γιαούρτι για να φτιάξετε τη βασική σως, και πάνω απ’ όλα, πρέπει να σιγουρευτείτε ότι περιέχει ζωντανές καλλιέργειες/προβιοτικά και καθόλου ζάχαρη. Να προσέχετε καθώς τα γιαούρτια 0% περιέχουν συνήθως πρόσθετα γλυκαντικά.
  • 1 ή 2 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο. (Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φυτικά έλαια με πιο ήπια γεύση, αλλά θα πρέπει να επιλέγετε πάντα ακατέργαστα φυτικά έλαια ψυχρής έκθλιψης).
  • 50 ml χυμό λεμονιού
  • 1 κουταλάκι του γλυκού θαλασσινό αλάτι
  • 1/2 κουταλάκι του γλυκού μαύρο πιπέρι

Βάλτε όλα τα συστατικά σε ένα μπολ, ξεκινώντας από το γιαούρτι, και έπειτα προσθέστε το λάδι και τον χυμό λεμονιού. Έπειτα, προσθέστε τα καρυκεύματα σύμφωνα με τις προτιμήσεις σας και ανακατέψτε καλά με ένα κουτάλι μέχρι να λάβετε ένα λείο μείγμα. Αποθηκεύστε στο ψυγείο αν δε φάτε τη σως αμέσως. Μπορείτε να τη διατηρήσετε εκεί για 24 ώρες το πολύ.

Δοκιμάστε τη και προσθέστε όποιο συστατικό σας αρέσει. Είμαστε σίγουροι ότι θα είναι υπέροχη!

 

  • Srour B., Fezeu LK., Kesse Guyot E., Alles B., et al., Ultra processed food intake and risk of cardiovascular disease: prospective cohort study. BMJ, 2019.
  • Tomdio A., Ritchie M., Miller AC., Omega 3 fatty acids and cardiovascular disease prevention. Am Fam Physician, 2019. 100 (4): 209-210.