Τυχερά παιχνίδια online: Πώς να σταματήσετε να παίζετε

Ο διάλογος εντός της οικογένειας είναι απαραίτητος για την υποστήριξη ενός ατόμου με κυβερνολοοπάθεια. Ποιες άλλες στρατηγικές μπορούν να εφαρμοστούν; Μάθετε περισσότερα!
Τυχερά παιχνίδια online: Πώς να σταματήσετε να παίζετε
Maria Fatima Seppi Vinuales

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από ψυχολόγο Maria Fatima Seppi Vinuales.

Τελευταία ενημέρωση: 29 Σεπτεμβρίου, 2022

Οι περισσότερες ιστορίες σχετικά με τον εθισμό στα τυχερά παιχνίδια και τον διαδικτυακό αθλητικό τζόγο ξεκινούν με πολύ λίγα πράγματα. “Δεν ήταν μεγάλο το ποσό η το ποσό που στοιχημάτιζα δεν ήταν αυτό που θα με κατέστρεφε ή κάτι τέτοιο”. Το περίπλοκο κομμάτι ήρθε αργότερα, όταν σκεφτόμουν απλώς πώς θα έβρισκα τα χρήματα για να στοιχηματίσω και δεν μπορούσα να σταματήσω να σκέφτομαι ότι αν είχα κερδίσει πολλά, θα μπορούσα να κερδίσω ακόμα περισσότερα.”

Τέτοιες φράσεις αποτελούν μέρος πολλών ιστοριών από τζογαδόρους και μια εξαιρετική απόδειξη του πόσο εύκολο είναι το πρόβλημα να ξεφύγει από τον έλεγχο. Σε αυτό το άρθρο, θα ρίξουμε μια ματιά στο πόσο επιζήμιος και εθιστικός είναι πραγματικά ο ψυχαναγκαστικός τζόγος. Ας δούμε περί τίνος πρόκειται.

Διαδικτυακός αθλητικός τζόγος: Τι είναι;

Πρώτα απ’ όλα, αξίζει να διευκρινιστεί ότι ο εθισμός στον διαδικτυακό τζόγο είναι συμπεριφορικός εθισμός, δηλαδή σχετίζεται με συμπεριφορές και όχι με ουσίες. Παλαιότερα, μιλούσαμε για εθισμό μόνο σε σχέση με τα ναρκωτικά, για παράδειγμα.

Έτσι, από το 2013, ο παθολογικός τζόγος άρχισε να θεωρείται ως ψυχολογικός εθισμός από την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία. Πρόκειται για μια εξάρτηση που δεν αφορά ουσίες και δεν ανήκει πλέον στις διαταραχές που προέρχονται από την έλλειψη ελέγχου των παρορμήσεων.

Αυτό είναι αναμφίβολα ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για να γίνει το θέμα αυτό πιο ορατό. Με άλλα λόγια, η προηγούμενη άποψη διευρύνθηκε, καθώς εμβαθύνθηκαν οι μηχανισμοί που διέπουν τη συμπεριφορά που διατηρεί τον εθισμό.

Αυτό για το οποίο μιλάμε είναι η ικανοποιητική ενίσχυση που λαμβάνεται από τον διαδικτυακό τζόγο, η οποία δίνει σήμα στον εγκέφαλο να επαναλάβει την εμπειρία. Η αδρεναλίνη και η ντοπαμίνη, μεταξύ άλλων, είναι οι χημικές ουσίες που είναι υπεύθυνες για την παροχή αυτού του αισθήματος της ακμής, της ευχαρίστησης και της ευεξίας. Ως εκ τούτου, τόσο όταν κερδίζει όσο και όταν χάνει κάποιος, εμφανίζεται η επιθυμία να το ξανακάνει.

Η αρχή του εθισμού είναι όταν το άτομο εκτελεί συνεχώς τη δραστηριότητα επειδή του παρέχει ευχαρίστηση, για παράδειγμα, όταν παίζει και κερδίζει, βιώνει κάποια ικανοποίηση. Ωστόσο, στη συνέχεια γίνεται πιο περίπλοκη, επειδή η δραστηριότητα συνεχίζεται ως τρόπος αποφυγής της δυσφορίας που προκαλεί η μη πραγματοποίησή της.

Τυχερά παιχνίδια online: Πώς να σταματήσετε να παίζετε

Τα τυχερά παιχνίδια είναι διαθέσιμα σε όλους

Σήμερα, ο εθισμός στα τυχερά παιχνίδια είναι ακόμη πιο προσιτός από ό,τι ήταν παλαιότερα. Στο παρελθόν, έπρεπε να πάτε σε ένα συγκεκριμένο μέρος για να παίξετε τυχερά παιχνίδια. Τώρα, όμως, ο τζόγος βρίσκεται ακόμη και στις συσκευές μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι τόσο εύκολο να μιλάμε για τυχερά παιχνίδια στον κυβερνοχώρο και για τον εθισμό σε αυτά.

Σε αυτό το σημείο, το ζήτημα είναι ότι συχνά “πέφτουμε” σε αυτόν τον εθισμό χωρίς καν να το συνειδητοποιούμε. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο σχεδιασμός των παιχνιδιών αποσκοπεί στο να μας μεταφέρει από ένα “κλικ” στο επόμενο στάδιο, στο οποίο πληρώνουμε για νομίσματα, για ζωές ή για οτιδήποτε χρειάζεται ο χαρακτήρας ή η πλοκή του παιχνιδιού.

Από την άλλη πλευρά, πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη ότι πολλές φορές το ζήτημα υποτιμάται ή καθυστερεί η έγκαιρη παρέμβαση, δεδομένου ότι το “παιχνίδι” αποτελεί μέρος μιας καθημερινής δράσης που συμβαίνει επανειλημμένα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Με άλλα λόγια, θεωρούμε ότι από μόνο του δεν αποτελεί πρόβλημα.

Παρόλα αυτά, είναι απαραίτητο να σημειωθεί ποια θέση καταλαμβάνει στη ζωή μας και πώς σχετιζόμαστε με τα τυχερά παιχνίδια. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γινόμαστε παρανοϊκοί απέναντι στον διαδικτυακό τζόγο. Δεν θα καταλήξουν όλοι όσοι χρησιμοποιούν αυτή τη μορφή ψυχαγωγίας να αναπτύξουν εθισμό. Ακόμα κι έτσι όμως, είναι σημαντικό να ρυθμίζουμε τη χρήση του και να το γνωρίζουμε.

Σημάδια για να αναγνωρίσετε έναν εθισμό στα τυχερά παιχνίδια στον κυβερνοχώρο

Ορισμένα από τα σημάδια που μπορεί να υποδεικνύουν ότι αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση εθισμού στα τυχερά παιχνίδια είναι τα ακόλουθα:

  • Έντονη επιθυμία για την εκτέλεση της δραστηριότητας και σύνδρομο στέρησης (άγχος, αγωνία, ευερεθιστότητα κ.λπ.) όταν δεν είναι δυνατόν να την εκτελέσετε.
  • Απώλεια ενδιαφέροντος για άλλες δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με τα τυχερά παιχνίδια.
  • Επιβάρυνση σε άλλους σημαντικούς τομείς της ζωής, όπως οι κοινωνικές σχέσεις, η μελέτη, η εργασία και η ανάπαυση, μεταξύ άλλων.
  • Άρνηση του προβλήματος και έλλειψη αναγνώρισης του προβλήματος ή της κατάστασης.

Τα κλειδιά για την αντιμετώπιση του διαδικτυακού αθλητικού τζόγου

Παλαιότερα, το προφίλ του παίκτη επικεντρωνόταν μεταξύ 18 και 35 ετών. Επιπλέον, επρόκειτο ως επί το πλείστον για άνδρες. Σήμερα, η ηλικία εμφάνισης έχει μειωθεί και, ως εκ τούτου, η γονική προσοχή και εγρήγορση είναι απαραίτητη. Πώς μπορούμε, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα;

Προώθηση ενός ασφαλούς χώρου για διάλογο για τα τυχερά παιχνίδια

Συχνά, οι έφηβοι συνειδητοποιούν ότι έκαναν λάθος με το πρώτο τους στοίχημα ή ότι η κατάσταση ξεφεύγει από τον έλεγχο. Ωστόσο, συχνά ντρέπονται πολύ και φοβούνται για το πώς θα αντιδράσουν οι άλλοι.

Είναι σημαντικό να επικρατεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης στο σπίτι, όπου μπορούμε να μιλήσουμε για ό,τι μας συμβαίνει, να ζητήσουμε βοήθεια και να βρούμε υποστήριξη. Με αυτόν τον τρόπο, μια έγκαιρη προσέγγιση κάνει την πρόγνωση πολύ πιο εύκολη.

Να έχετε μια ανοιχτή στάση

Είναι επίσης πολύ σημαντικό να έχετε μια ανοιχτή στάση, ενσυναίσθηση και κατανόηση για οποιονδήποτε έχει οποιοδήποτε είδος εθισμού. Προσπαθήστε να τους βοηθήσετε να σκεφτούν γιατί παίζουν με τον τρόπο που παίζουν, τι επιδιώκουν, αν αναγνωρίζουν ότι έχουν πρόβλημα και τις συνέπειες που αυτό συνεπάγεται.

Για παράδειγμα, είναι συχνά χρήσιμο να συντάξετε έναν “οδηγό” των καταστάσεων και των συναισθημάτων που τους οδηγούν στον τζόγο. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε επίσης να εμπλακούμε και να τις αποφύγουμε στο πλαίσιο ενός οικογενειακού σχεδίου. Ένας ανοιχτός και μη επικριτικός διάλογος μπορεί να ανοίξει μια πόρτα για βοήθεια.

Παρακολουθήστε τη χρήση των νέων τεχνολογιών

Αν και η ιδιωτική ζωή των νέων πρέπει να γίνεται σεβαστή, είναι απαραίτητο να θεσπιστούν κάποιες κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση και να ελέγχουμε ποια παιχνίδια ή εφαρμογές χρησιμοποιούν.

Τυχερά παιχνίδια online: Πώς να σταματήσετε να παίζετε

Μην τους επιβραβεύετε με χρήματα

Όταν η κατάσταση γίνεται περίπλοκη, είναι σημαντικό οι νέοι να μην χειρίζονται χρήματα ή πιστωτικές κάρτες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να επιβραβεύσουμε την προσπάθειά τους με άλλους τρόπους, για παράδειγμα, αγοράζοντας κάποια ρούχα που τους αρέσουν ή προσκαλώντας τους να φάνε στο αγαπημένο τους εστιατόριο.

Ενθαρρύνετε τη συμμετοχή σε πολλαπλές δραστηριότητες

Κάποιος που επικεντρώνεται αποκλειστικά στα διαδικτυακά παιχνίδια είναι πιο πιθανό να αναπτύξει μια επιβλαβή σχέση με την τεχνολογία. Ως εκ τούτου, προσφέρετέ τους αθλητικές δραστηριότητες, ψυχαγωγικές εξόδους, οικογενειακές εξόδους, συναντήσεις με φίλους και διάφορες επιλογές στον κόσμο εκτός σύνδεσης που τους επιτρέπουν να αποσυνδεθούν.

Η διαχείριση των συναισθημάτων θα είναι το κλειδί για να ελέγξετε τις παρορμήσεις τους.

Αναγνωρίστε τις προσπάθειές τους και ενθαρρύνετέ τους να συνεχίσουν

Το να τους κάνετε να νιώσουν υποστήριξη και αυτοπεποίθηση και ότι δεν είναι μόνοι τους είναι ένα ισχυρό κίνητρο. Όσο μικρό κι αν φαίνεται, ένα επίτευγμα συνεπάγεται τεράστια προσπάθεια για όσους βρίσκονται σε μια περίπλοκη κατάσταση.

Η προσέγγιση απέναντι στα τυχερά παιχνίδια πρέπει να είναι συλλογική

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό όταν σκεφτόμαστε την έναρξη της θεραπείας, να μπορούμε να την εξετάσουμε συνολικά.

Δηλαδή, πρέπει να υπερβούμε αυτή την προσέγγιση που επικεντρώνεται αποκλειστικά στο άτομο και να σκεφτούμε σύνθετες προσεγγίσεις στις οποίες εμπλέκεται και κάθε μέρος του περιβάλλοντος του εξαρτημένου.

Αυτό μας επιτρέπει να είμαστε συμμέτοχοι στη βελτίωσή του, καθώς και να συνειδητοποιήσουμε το ρόλο που παίζουμε εμείς και ποια μπορεί να είναι η αιτία της γένεσης ή της διατήρησης του προβλήματος. Είναι επίσης απαραίτητο να κατανοήσουμε ότι ο εθισμός δεν είναι κάτι που μπορούμε να λύσουμε μόνο “πίσω από κλειστές πόρτες”. Απαιτεί την παρέμβαση ειδικών.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Είναι κακό να κοιμόμαστε κοντά στο κινητό;
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Είναι κακό να κοιμόμαστε κοντά στο κινητό;

Θα θέλατε να μάθετε αν είναι κακό να κοιμόμαστε κοντά στο κινητό τηλέφωνο ή όχι; Βρείτε την απάντηση στο παρακάτω άρθρο. ¨Προσπαθήστε να μην έχετε



  • Moliner, M. M., & Montañés, M. C. (2020). Comorbilidad entre adicciones comportamentales en la adolescencia. Revista española de drogodependencias, (45), 86-95.
  • Cía, A. H. (2014). Las adicciones no relacionadas a sustancias (DSM-5, APA, 2013): un primer paso hacia la inclusión de las Adicciones Conductuales en las clasificaciones categoriales vigentes. Revista De Neuro-Psiquiatria76(4), 210. https://doi.org/10.20453/rnp.v76i4.1169
  • Salas-Blas, Edwin, Copez-Lonzoy, Anthony, & Yance-Yupari, Victoria. (2021). Mapeo científico de las adicciones comportamentales en el caso de las revistas peruanas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria15(2), e1460. Epub 00 de julio de 2021.https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1460