Διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα: Τα οφέλη και πώς να το κάνετε

Είναι απαραίτητο να κάνουμε ένα διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα, να σιωπήσουμε τις ειδοποιήσεις και να περιορίσουμε τον χρόνο που περνάμε σε αυτά. Σας δείχνουμε πώς να το κάνετε εδώ.
Διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα: Τα οφέλη και πώς να το κάνετε

Τελευταία ενημέρωση: 17 Σεπτεμβρίου, 2022

Δεν μπορούμε να αρνηθούμε την παρουσία και τα οφέλη των νέων τεχνολογιών στη ζωή μας. Έφτασαν για να προσφέρουν νέους τρόπους επικοινωνίας, άντλησης πληροφοριών, μάθησης και εργασίας. Γιατί, λοιπόν, είναι απαραίτητο να κάνουμε ένα διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα;

Όταν χρησιμοποιούνται υπερβολικά, τα κοινωνικά δίκτυα έχουν επίσης αρνητικό αντίκτυπο, τόσο συναισθηματικά όσο και στην απόδοση και την παραγωγικότητά μας. Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά.

Οφέλη από ένα διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα

Όταν μιλάμε για οφέλη, αυτό συμβαίνει επειδή, πίσω από την υπερβολική χρήση των νέων τεχνολογιών, κρύβονται διάφοροι κίνδυνοι για την υγεία. Μερικά από τα πλεονεκτήματα του να κάνετε ένα διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα είναι τα εξής:

Βελτιώνετε τα συναισθήματά σας

Πόσες φορές σας έχει συμβεί, κοιτάζοντας τα κοινωνικά δίκτυα, να νομίζετε ότι η ζωή σας δεν έχει νόημα; Μήπως δώσατε μεγαλύτερη έμφαση σε κάποιο σημείο του σώματός σας που δεν σας αρέσει; Αισθανθήκατε ζήλια για τη ζωή που κάνει κάποιος γνωστός σας;

Πολλές φορές, τα κοινωνικά δίκτυα γίνονται η δικαιολογία που ξυπνάει τα φαντάσματα και τις ανασφάλειές μας. Υπό αυτή την έννοια, το να σταματήσετε να τα βλέπετε δεν προέρχεται από το χέρι ενός μαγικού αποτελέσματος αλλά πολλά από τα συναισθήματά μας συνδέονται με ερεθίσματα που τα προκαλούν και σκέψεις.

Αυτό που συμβαίνει στα δίκτυα οδηγεί πολλούς ανθρώπους να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους άλλους. Αυξάνει το αίσθημα της ανούσιας, της κενότητας.

Επομένως, πρέπει να ποντάρουμε στην αλλαγή, σε πιο υγιείς και προσαρμοστικές ιδέες. Καλό είναι να μειώσουμε τον χρόνο που ξοδεύουμε καταναλώνοντας πληροφορίες και περιεχόμενο που δημιουργούν δυσφορία, άγχος και αγωνία.

taking a break from social media

Βελτιώνετε την ποιότητα του ύπνου

Η παρατεταμένη έκθεση σε οθόνες, ειδικά λίγες ώρες πριν από τον ύπνο, επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου. Επομένως, αν επιλέξετε να τις κλείσετε πριν από την ανάπαυση, ο εγκέφαλός σας θα απαλλαχθεί από τα οπτικοακουστικά ερεθίσματα.

Βελτιώνετε την ποιότητα των αλληλεπιδράσεων και των σχέσεών σας.

Πόσες φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας παρατηρείτε ότι, όταν συνομιλείτε με κάποιον, αυτός ελέγχει το κινητό του και απαντάει σε μηνύματα;

Αυτός ο τρόπος λειτουργίας μας εμποδίζει να συγκεντρωθούμε στο εδώ και τώρα μιας συνάντησης, να συνδεθούμε πραγματικά με τον συνομιλητή μας. Κάποιες φορές μάλιστα πρέπει να ζητήσουμε επανάληψη ή διασταύρωση.

Διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα: Εκθέτετε τον εαυτό σας σε λιγότερους κινδύνους και οικιακά ατυχήματα

Σας έχει τύχει ποτέ να σκοντάψετε ή να σας πέσει ένα αντικείμενο επειδή αποσπάσατε την προσοχή σας ενώ παρακολουθούσατε ένα βίντεο ή παραλίγο να πέσετε πάνω σε κάτι επειδή κοιτούσατε την οθόνη του κινητού σας; Μερικές φορές, αυτή η εξάρτηση από το τι συμβαίνει στον διαδικτυακό κόσμο μας εκθέτει σε επικίνδυνες καταστάσεις που θα μπορούσαμε να αποφύγουμε.

Ανακαλύπτετε άλλες πιθανές χρήσεις του χρόνου

Αν ελέγξετε πόσο χρόνο ξοδέψατε στα κοινωνικά δίκτυα την τελευταία εβδομάδα, θα θορυβηθείτε. Αλλά ακόμη περισσότερο όταν σκεφτείτε εκείνες τις δραστηριότητες ή εργασίες που αναβάλλετε βλέποντας το ένα βίντεο μετά το άλλο.

Κάνοντας ένα διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα θα σας επιτρέψει να αφιερώσετε τον εαυτό σας σε άλλα πράγματα, αντί να αναβάλλετε. Με τη σειρά του, αυτό συμβαδίζει με το να νιώθετε μεγαλύτερη ικανοποίηση όταν προχωράτε μπροστά και πετυχαίνετε τους στόχους σας.

Πώς να επιτύχετε ένα διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα;

Δεν μιλάμε για πλήρη απόσυρση των κοινωνικών δικτύων από τη ζωή μας. Αντίθετα, επιδιώκουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα και την ποσότητα του χρόνου που επενδύουμε σε αυτά.

Μερικές από τις συστάσεις για να επιτύχουμε ένα διάλειμμα από τα κοινωνικά δίκτυα είναι οι εξής:

  • Αφιερώστε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μέσα στην ημέρα για να ελέγχετε τα δίκτυα. Όχι περισσότερο από το όριο που έχετε θέσει για τον εαυτό σας.
  • Βάλτε τις ειδοποιήσεις στο αθόρυβο. Με αυτόν τον τρόπο, στον χρόνο που αφιερώνετε σε άλλες δραστηριότητες, δεν θα έχετε επίγνωση του αν λαμβάνετε ή όχι μηνύματα. Αυτό είναι γνωστό ως FOMO (fear of missing out ) και αναφέρεται στο φόβο ότι δεν θα λάβετε μηνύματα ή θα χάσετε κάτι που γίνεται.
  • Ρυθμίστε συναγερμούς στο κινητό σας τηλέφωνο. Για παράδειγμα, μπορείτε να ορίσετε το χρόνο που θέλετε να περάσετε στα δίκτυά σας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όταν φτάσετε στο όριό σας, βάλτε το κινητό σας τηλέφωνο να σας ειδοποιήσει ή να κλειδώσει μόνο του.
  • Αφιερώστε χρόνο σε άλλες δραστηριότητες που σας ενδιαφέρουν. Για παράδειγμα, γυμναστείτε, κάντε μια βόλτα με φίλους, παίξτε με το κατοικίδιό σας.
  • Τη νύχτα, καλό είναι να απενεργοποιείτε εντελώς το κινητό σας τηλέφωνο ή να χρησιμοποιείτε τη λειτουργία αεροπλάνου. Με αυτόν τον τρόπο, ο ύπνος σας δεν θα διακόπτεται από φωτεινά σήματα ή ειδοποιήσεις.
  • Οργανώστε συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο για να ξεφύγετε από την εικονικότητα. Ίσως χρησιμοποιείτε την τεχνολογία για να κρατάτε επαφή με τους φίλους και τους αγαπημένους σας. Προσπαθήστε να διατηρήσετε μια ισορροπία μεταξύ του εντός και του εκτός σύνδεσης κόσμου.
A dinner with friends

Ζήστε μακριά από τις οθόνες σας

Είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε ότι δεν πρόκειται για δαιμονοποίηση της χρήσης των δικτύων. Στο μέτρο που τους αναλογεί, χρησιμεύουν για να είμαστε σε επαφή με άλλους ανθρώπους που μπορεί να μην βλέπουμε σε καθημερινή βάση. Ωστόσο, ο κίνδυνος υπάρχει όταν πιστεύουμε ότι είναι ο σκοπός και όχι το μέσο.

Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε συνειδητή χρήση των δικτύων για να αποφύγουμε την τεχνο-επικοινωνία, η οποία αναφέρεται στη συνεχή και καθημερινή διακοπή των δραστηριοτήτων μας για να ελέγξουμε και να συνδεθούμε με την τεχνολογία. Δεν πρόκειται για σκέψη σε ακραία σενάρια, στα οποία τα κοινωνικά δίκτυα πρέπει να εξαλειφθούν. Ωστόσο, ας αναγνωρίσουμε ότι η ζωή είναι αυτό που συμβαίνει εκεί έξω, ενώ εμείς σκρολάρουμε ακατάπαυστα.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Κοινωνικά στίγματα και συμβουλές για την αντιμετώπισή τους
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Κοινωνικά στίγματα και συμβουλές για την αντιμετώπισή τους

Η ψυχική ασθένεια συνοδεύεται συχνά από διακρίσεις. Σε αυτό το άρθρο, θα μιλήσουμε για το τι είναι τα κοινωνικά στίγματα και την αντιμετώπιση



  • Tapia, María Lourdes , & Cornejo, Marqueza (2011). Redes sociales y relaciones interpersonales en internet. Fundamentos en Humanidades, XII(24),219-229.[fecha de Consulta 22 de Agosto de 2022]. ISSN: 1515-4467. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18426920010
  • Abjaude, Samir Antonio Rodrigues, Pereira, Lucas Borges, Zanetti, Maria Olívia Barboza, & Pereira, Leonardo Régis Leira. (2020). ¿Cómo influyen las redes sociales en la salud mental?. SMAD. Revista eletrônica saúde mental álcool e drogas, 16(1), 1-3. https://dx.doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2020.0089