Vegan διατροφή κατά τη διάρκεια του θηλασμού: Τι συνιστάται;

Η vegan διατροφή κατά τη διάρκεια του θηλασμού προσφέρει οφέλη, αλλά ενέχει και κινδύνους. Είναι καλύτερο να μιλήσετε με το γιατρό σας για την κατάλληλη καθοδήγηση.
Vegan διατροφή κατά τη διάρκεια του θηλασμού: Τι συνιστάται;

Έχει γραφτεί από Edith Sánchez

Τελευταία ενημέρωση: 15 Αυγούστου, 2022

Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από τη vegan διατροφή κατά τη διάρκεια του θηλασμού. Ωστόσο, οι περισσότεροι από αυτούς είναι εντελώς αβάσιμοι.

Τούτου λεχθέντος, είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι αν μια μητέρα διατηρεί μια vegan διατροφή ενώ θηλάζει, θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι καταναλώνει επαρκείς πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα και θερμίδες. Διαφορετικά, μπορεί να δημιουργηθεί κάποια ανισορροπία.

Το πιο ενδεδειγμένο είναι να το συζητήσετε με το γιατρό σας. Εκείνος θα σας προσφέρει την απαραίτητη καθοδήγηση, ώστε να μην προκύψουν διατροφικές ελλείψεις.

Διατροφή και θηλασμός

Το ίδιο το μητρικό γάλα περιέχει τα περισσότερα από τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το μωρό, ανεξάρτητα από το αν η μητέρα κάνει vegan διατροφή κατά τη διάρκεια του θηλασμού ή όχι. Παρόλα αυτά, υπάρχουν και άλλα θρεπτικά συστατικά που μπορούν να ληφθούν από την τροφή μόνο όταν το παιδί είναι άνω των 6 μηνών.

Κατά τη διάρκεια του θηλασμού, ο οργανισμός θέτει το μητρικό γάλα στη διάθεση του μωρού. Για το λόγο αυτό, η μητέρα πρέπει να τρέφεται καλά, διαφορετικά μπορεί να υποστεί ελλείψεις στον οργανισμό της.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν ορισμένα θρεπτικά συστατικά που ο οργανισμός δεν μπορεί να παράγει ή που δεν αποθηκεύονται επαρκώς. Σε αυτά περιλαμβάνονται ο σίδηρος, το ιώδιο, ο ψευδάργυρος και η βιταμίνη Β12. Εάν η μητέρα ακολουθεί χορτοφαγική διατροφή κατά τη διάρκεια του θηλασμού, θα πρέπει να φροντίσει να λαμβάνει αρκετά από αυτά.

Σε γενικές γραμμές, ένας ενήλικας πρέπει να καταναλώνει περίπου 2000 θερμίδες την ημέρα. Μια θηλάζουσα μητέρα θα πρέπει να προσθέσει επιπλέον 300 έως 500 θερμίδες. Είναι πολύ σημαντικό να παραμείνετε εντός αυτού του εύρους, ώστε να μπορείτε να προσφέρετε ποιοτική διατροφή στο μωρό σας χωρίς να θέσετε σε κίνδυνο την υγεία του.

Lactating mother

Τι είναι η vegan διατροφή;

Η vegan διατροφή είναι αυτή που βασίζεται αποκλειστικά σε φυτικά προϊόντα. Δεν περιλαμβάνει κανένα τρόφιμο ζωικής προέλευσης.

Αυτός ο τύπος διατροφής μπορεί να είναι πολύ υγιεινός, αλλά εμποδίζει επίσης την απόκτηση ορισμένων θρεπτικών συστατικών που υπάρχουν στα ζωικά προϊόντα.

Μια vegan διατροφή μπορεί να είναι υγιεινή για μια μητέρα, υπό την προϋπόθεση ότι έχει σχεδιαστεί με τον σωστό τρόπο. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην πρόσληψη της βιταμίνης Β12, καθώς η έλλειψη αυτής της βιταμίνης μπορεί να προκαλέσει αναπτυξιακά προβλήματα στο μωρό.

Η vegan διατροφή αποτελεί εξαιρετική επιλογή για την πρόληψη ορισμένων ασθενειών. Ωστόσο, εάν η μητέρα δεν γνωρίζει πολλά για το θέμα ή δεν είναι σίγουρη για την αναλογία των θρεπτικών συστατικών που προσλαμβάνει, είναι καλύτερο να ζητήσει ιατρική συμβουλή.

Πιθανοί κίνδυνοι της vegan διατροφής κατά το θηλασμό

Οι vegan γυναίκες χρειάζονται, καθ’ όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού, πρόσθετες πηγές βιταμίνης Β12. Τα λαχανικά δεν παρέχουν αρκετή ποσότητα αυτής της βιταμίνης και η έλλειψή της θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλοβλαστική αναιμία, μια ασθένεια που επηρεάζει σοβαρά τη σωματική και νευρολογική ανάπτυξη του μωρού.

Επίσης, έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις νεογνικού υποθυρεοειδισμού σε ορισμένα παιδιά vegan μητέρων λόγω έλλειψης ιωδίου. Από την άλλη πλευρά, αυτός ο τύπος διατροφής είναι πολύ πλούσιος σε φυτικά άλατα, ουσίες που εμποδίζουν την απορρόφηση μετάλλων όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο και ο ψευδάργυρος.

Τα παιδιά μητέρων με vegan διατροφή έχουν χαμηλότερα επίπεδα δοκοσαεξανοϊκού οξέος (DHA). Ωστόσο, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτό επηρεάζει την υγεία του μωρού. Το γάλα αυτών των μητέρων έχει περισσότερο σελήνιο και λιγότερη ταυρίνη, αλλά ούτε αυτό φαίνεται να προκαλεί σχετικά προβλήματα.

Τι χρειάζεται μια μητέρα που είναι χορτοφάγος;

Η vegan διατροφή είναι περιορισμένη στην παροχή ορισμένων θρεπτικών συστατικών, οπότε είναι σκόπιμο να λαμβάνονται τα θρεπτικά συστατικά που λείπουν από συμπληρώματα διατροφής. Συγκεκριμένα, η vegan μητέρα θα πρέπει να συμπληρώνεται με τα ακόλουθα:

  • Βιταμίνη Β12: Βρίσκεται μόνο στα ζωικά προϊόντα.
  • Ασβέστιο: Μια δίαιτα χωρίς γαλακτοκομικά απαιτεί ασβέστιο από άλλες πηγές. Κατά τη διάρκεια του θηλασμού, η μητέρα χρειάζεται 1.000 χιλιοστόγραμμα ημερησίως αυτού του στοιχείου. Η πρόσληψη λαχανικών που περιέχουν ασβέστιο θα πρέπει να ενισχυθεί και μπορεί να είναι απαραίτητο ένα συμπλήρωμα.
  • Βιταμίνη D: Η έλλειψη βιταμίνης D στο μητρικό γάλα δημιουργεί ανεπάρκεια βιταμίνης D στο μωρό. Είναι σημαντικό να κάνετε ηλιοθεραπεία χωρίς υπερβολές και να καταναλώνετε χυμό πορτοκαλιού, γάλα σόγιας και δημητριακά. Ο γιατρός σας θα σας υποδείξει εάν είναι απαραίτητο ένα συμπλήρωμα.
  • DHA: Το δοκοσαεξανοϊκό οξύ είναι ένα ωμέγα 3 που βρίσκεται κυρίως στα ψάρια. Κατά τη διάρκεια της γαλουχίας απαιτούνται 1500 χιλιοστόγραμμα DHA την εβδομάδα.
  • Ιώδιο: Το ιώδιο είναι απαραίτητο για την καλή υγεία του θυρεοειδούς. Ορισμένες φορές απαιτείται συμπλήρωμα αυτού του στοιχείου, αλλά ο γιατρός είναι αυτός που πρέπει να υποδείξει αν είναι απαραίτητο ή όχι ένα συμπλήρωμα.
  • Σίδηρος: Ο σίδηρος λαμβάνεται από διάφορα λαχανικά, όπως τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα μανιτάρια και οι ξηροί καρποί. Ωστόσο, πρόκειται για σίδηρο με χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα, οπότε ίσως είναι συνετό να λαμβάνετε συμπλήρωμα σιδήρου αν είστε χορτοφάγος και θηλάζετε.
  • Ψευδάργυρος: Μια γυναίκα που θηλάζει χρειάζεται 12 χιλιοστόγραμμα ψευδαργύρου καθημερινά. Αυτός υπάρχει και στα φυτά, αλλά δεν απορροφάται τόσο καλά όσο στα ζωικά προϊόντα.
Supplement for a vegan diet while breastfeeding

Διατηρήστε μια vegan διατροφή φροντίζοντας παράλληλα για την υγεία της μητέρας και του μωρού

Η vegan διατροφή είναι υγιεινή και μια μητέρα δεν έχει κανένα λόγο να την εγκαταλείψει όταν είναι έγκυος ή θηλάζει. Ωστόσο, είναι πιθανό αυτός ο τύπος διατροφής να απαιτεί συμπληρώματα σε αυτά τα ειδικά στάδια.

Είναι καλύτερο να αξιολογήσετε με το γιατρό τις διατροφικές προτιμήσεις και να τις συμβιβάσετε με τις διατροφικές ανάγκες κατά τη διάρκεια του θηλασμού. Η vegan διατροφή χρειάζεται ενισχύσεις για να παράγει όλα τα οφέλη της χωρίς να δημιουργεί κινδύνους για το μωρό.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Θηλασμός και επιληψία: Πώς να τα διαχειριστείτε
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Θηλασμός και επιληψία: Πώς να τα διαχειριστείτε

Γενικά, θηλασμός και επιληψία δε θα πρέπει να προκαλούν ανησυχία στις νέες μαμάδες με αυτή την πάθηση. Για την ακρίβεια, η χρήση αντιεπιληπτι



  • Macías, S. M., Rodríguez, S., & Ronayne de Ferrer, P. A. (2006). Leche materna: composición y factores condicionantes de la lactancia. Archivos argentinos de pediatría, 104(5), 423-430.
  • Brito, A., Hertrampf, E., Olivares, M., Gaitán, D., Sánchez, H., Allen, L. H., & Uauy, R. (2012). Folatos y vitamina B12 en la salud humana. Revista médica de Chile, 140(11), 1464-1475.
  • Leal Curí, Lisette, Drissa Bina Konaré, and Erick Robles Torres. “Nutrición de yodo y salud materno-infantil.” Revista Cubana de Endocrinología 30.2 (2019).
  • Soliveres Higuera, I. (2017). Dieta vegetariana y vegana durante el embarazo y la lactancia materna.