Υγιής στάση σώματος: Τα κλειδιά για να την πετύχετε

02 Μάρτιος, 2021
Η υγιής στάση σώματος έρχεται να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τις επιδράσεις του καθιστικού τρόπου ζωής στη σπονδυλική στήλη. Όσο λιγότερο και λανθασμένα κινείστε, τόσο περισσότερο υποφέρουν οι αρθρώσεις σας.

Η υγιής στάση σώματος αναφέρεται σε μια σειρά συστάσεων ώστε ν’ αποφύγετε τον πόνο στην πλάτη με την επαρκή προστασία της σπονδυλικής στήλης. Αυτή η ομάδα οστών είναι ζωτικής σημασίας για την καθημερινή ζωή.

Οι άνθρωποι υποφέρουν από πόνο στον αυχένα ή στη μέση αρκετά συχνά. Είναι αλήθεια ότι αυτός ο πόνος μπορεί να οφείλεται σε διάφορες αιτίες, όμως, ευτυχώς, ένα πολύ μικρό ποσοστό έχει σοβαρές αιτίες.

Σε πολλές περιπτώσεις, ο μοντέρνος ρυθμός ζωής είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει την παρουσία του πόνου, καθώς η καθιστική ζωή προκαλεί δυσφορία στην πλάτη και τον αυχένα. Σε αυτό μπορείτε να προσθέσετε και την κακή στάση του σώματος.

Σε αυτό το άρθρο θα ρίξουμε μια ματιά στις επιπτώσεις της καθιστικής ζωής και στα κλειδιά για μια υγιή στάση σώματος.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις του καθιστικού τρόπου ζωής;

Γενικά η αδράνεια έχει ως αποτέλεσμα την καθιστική ζωή. Αυτή σχετίζεται με την υιοθέτηση μίας στάσης του σώματος για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η έλλειψη αλλαγών προκαλεί μούδιασμα στους μυς και τους τένοντες.

Εξαιτίας των συνθηκών του μοντέρνου τρόπου ζωής, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν συχνά μέσα μεταφοράς και περπατούν λιγότερο. Τα μηχανοκίνητα οχήματα είναι ένα ακόμη στοιχείο που αυξάνει την καθιστική ζωή.

Λόγω των προγραμμάτων και του χρόνου, οι άνθρωποι σε ενεργή εργατική ηλικία κάνουν λιγότερες φυσικές δραστηριότητες, κάτι που μεταφράζεται σε αυξημένο μέσο βάρος στη επιδημία που ονομάζεται παχυσαρκία. Ο λιπώδης ιστός δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα. Το παραπάνω μπορεί να οδηγήσει και στην αποδυνάμωση των μυών.

Παχύσαρκη γυναίκα κάθεται
Η παχυσαρκία έχει γίνει επιδημία, κατά ένα μέρος εξαιτίας του καθιστικού τρόπου ζωής.

Διαβάστε επίσης: Σωματική αδράνεια στα παιδιά: Μια αυξανόμενη επιδημία

Τι είναι η υγιής στάση σώματος;

Η υγιής στάση σώματος έρχεται για να σας σώσει από τις επιπτώσεις της καθιστικής ζωής στα οστά και τους μυς. Βασικά, μιλάμε για τις διορθώσεις όταν κάθεστε και όταν είστε όρθιοι, καθώς και αλλαγές στις στάσεις του ύπνου σας.

Η υγιής στάση σώματος σας βοηθά να έχετε υγιές βάρος και να εκτελείτε σωστά τις φυσικές δραστηριότητες ώστε να μην τραυματιστείτε. Θα μιλήσουμε με λεπτομέρειες στη συνέχεια για τα κλειδιά ώστε ν’ αποκτήσετε υγιή στάση σώματος.

Αλλαγές όταν κάθεστε και όταν είστε όρθιοι

Σας προτείνουμε τα ακόλουθα:

  • Αποφύγετε να μένετε στην ίδια στάση για πολλή ώρα, ιδανικά όχι παραπάνω από 30 λεπτά.
  • Διατηρήστε μια σωστή στάση όταν κάθεστε, χωρίς να γέρνετε μπροστά το κεφάλι σας.
  • Διατηρήστε ευθυγραμμισμένο το κεφάλι με τον κορμό σας.
  • Μην μένετε για μεγάλα διαστήματα με το κεφάλι σας να κοιτά κάτω ή πάνω.
  • Όταν χρησιμοποιείτε υπολογιστές θα πρέπει να τοποθετείτε την οθόνη στο επίπεδο των ματιών. Το πληκτρολόγιο θα πρέπει να είναι πλατύ.
  • Να φοράτε γυαλιά αν δεν έχετε καλή όραση.
  • Να χρησιμοποιείτε καρέκλες που σας επιτρέπουν να κάθεστε υποστηρίζοντας την πλάτη σας και τα πόδια σας να είναι στο έδαφος. Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιείτε καρέκλες με μπράτσα.

Υγιής στάση σώματος – Αλλαγές στη στάση του ύπνου

Θα πρέπει να κοιμάστε στο πλάι και ανάσκελα. Θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιείτε ένα μαξιλάρι, ούτε πολύ χαμηλό, ούτε πολύ ψηλό.

Όταν είστε ανάσκελα θα πρέπει να ευθυγραμμίζετε το κεφάλι και τον κορμό σας, χωρίς να βάζετε τα χέρια κάτω από το κεφάλι σας ή να ξαπλώνετε μπρούμυτα. Το στρώμα σας είναι σημαντικό για μια υγιή στάση σώματος καθώς τα στρώματα κακής ποιότητας δε σας βοηθούν να υιοθετήσετε μια σωστή στάση.

Θα πρέπει να κοιμάστε μονάχα στο κρεβάτι σας. Η ξεκούραση στα έπιπλα όπως σε καναπέδες και πολυθρόνες είναι αντιπαραγωγική καθώς δεν έχουν κατασκευαστεί με στόχο τον ύπνο.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Συμβουλές για έναν καλό ύπνο μετά από μια κουραστική μέρα

Διορθώσεις όταν μεταφέρετε βάρος

Αν πρόκειται να μεταφέρετε βάρος ή κάνετε μια βαριά δουλειά, είναι σημαντικό ν’ ακολουθήσετε τις συστάσεις που ακολουθούν:

  • Κατανείμετε το βάρος ανάμεσα στα δύο χέρια ή τους ώμους σας αν κουβαλάτε βάρος ή έχετε σακίδιο.
  • Αν πρέπει να σηκώσετε ένα βαρύ αντικείμενο από το πάτωμα, λυγίστε τα γόνατά σας για να το πιάσετε.
  • Χρησιμοποιήστε μια πλατφόρμα ή μια σκάλα αν πρέπει να πιάσετε αντικείμενα πάνω από το ύψος των ώμων σας.
  • Να κρατάτε το φορτίο κοντά στο σώμα σας.
  • Μάθετε να υιοθετείτε μια σωστή στάση σώματος, δίνοντας προτεραιότητα στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης και την κατανομή του βάρους.
Τρία παιδιά με σχολικές τσάντες στην πλάτη- Υγιής στάση σώματος
Οι σχολικές τσάντες είναι ένα καθημερινό βάρος το οποίο πρέπει να μάθουν να διαχειρίζονται τα παιδιά.

Φυσικές δραστηριότητες

Σας προτείνουμε να κάνετε αερόβιες ασκήσεις αρκετές φορές την εβδομάδα. Ορισμένα παραδείγματα είναι το περπάτημα, το τρέξιμο, η κολύμβηση, και η ποδηλασία.

Έτσι, θα μπορέσετε να ισορροπήσετε τις επιδράσεις του καθιστικού τρόπου ζωής τον οποίο αναγκάζεστε να υιοθετήσετε ορισμένες φορές. Θα πρέπει να συνδυάζετε τη φυσική δραστηριότητα με τις διατάσεις μυών.

Ακόμη και στην εργασία σας, καλό είναι να παραμένετε δραστήριοι όποτε μπορείτε. Για να πάτε στην εργασία σας, σας προτείνουμε να χρησιμοποιείτε όσο λιγότερο μπορείτε οχήματα. Ακόμη και αν έχετε κολλήσει στο σπίτι υπάρχουν πολλές δραστηριότητες για να παραμένετε ενεργοί. Παραδείγματος χάρη, να περπατάτε ενώ μιλάτε στο τηλέφωνο.

Υγιής στάση σώματος – Ποιος είναι ο στόχος της;

Το κύριο όφελος είναι η προστασία των αρθρώσεων της σπονδυλικής στήλης, καθώς επίσης και η αποφυγή των συσπάσεων στην πλάτη και τον αυχένα. Αυτό με τη σειρά του θα βελτιώσει την κίνηση και θα μειώσει τον πόνο.

Στα παραπάνω μπορείτε να προσθέσετε τη σπουδαιότητα ενός υγιεινού τρόπου ζωής, αποφεύγοντας το παραπανίσιο βάρος και περιορίζοντας τις αγχωτικές καταστάσεις.

Ο πόνος στην πλάτη και τον αυχένα είναι αυτοπεριοριστικός. Επίσης, συνήθως είναι επαναλαμβανόμενος. Σε κάποιους ασθενείς, υπάρχουν καταστάσεις όπου οι συσπάσεις της πλάτης και του αυχένα απαιτούν ειδική θεραπεία.

Αν ο πόνος διαρκεί περισσότερο ή επιδεινώνεται, σας προτείνουμε να συμβουλευτείτε γιατρό. Εκείνος θα μπορέσει να κάνει σωστή διάγνωση και να σας δώσει την ανάλογη θεραπεία.

  • Stephanie G Wheeler and cols, Evaluation of low back pain in adults, retrieved on 12 May 2020, Evidence-based Clinical Decision Support- UpToDate. https://www.uptodate.com/contents/evaluation-of-low-back-pain-in-adults?search=back%20pain&source=search_result&selectedTitle=1~150&usage_type=default&display_rank=1
  • Carolin Bontru y cols, Low back pain and its relationship with sitting behaviour among sedentary office workers, Applied Ergonomics, Volume 81, November 2019.
  • Maureen R Gecht-Silver and cols, Joint protection program for the neck, retrieved on 12 May 2020, Evidence-based Clinical Decision Support- UpToDate. https://www.uptodate.com/contents/joint-protection-program-for-the-neck?search=posture&source=search_result&selectedTitle=2~150&usage_type=default&display_rank=2#H7