Οι 7 πιο κοινές αιτίες άγχους τα Χριστούγεννα

Σε αυτό το άρθρο, ανακαλύψτε τις πιο συνηθισμένες αιτίες άγχους τα Χριστούγεννα και πώς να τις αντιμετωπίσετε σωστά.
Οι 7 πιο κοινές αιτίες άγχους τα Χριστούγεννα
Maria Alejandra Morgado Cusati

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από απόφοιτο φιλοσοφίας Maria Alejandra Morgado Cusati.

Τελευταία ενημέρωση: 28 Δεκεμβρίου, 2022

Παρόλο που η περίοδος των Χριστουγέννων συνδέεται συχνά με τη χαρά, τη γιορτή και την οικογενειακή συντροφικότητα, είναι επίσης μια πραγματικότητα ότι πολλοί άνθρωποι βιώνουν μεγάλες ποσότητες άγχους, ανησυχίας και θλίψης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Γιατί συμβαίνει αυτό; Οι πιο συνηθισμένες αιτίες του άγχους τα Χριστούγεννα είναι πολλαπλές και διαφέρουν σε κάθε άτομο.

Η νοσταλγία που δημιουργείται από τις γιορτές, καθώς και η μείωση της ξεκούρασης και των πολλαπλών δραστηριοτήτων, έχουν μεγάλη επίδραση σε αυτό το πρόβλημα. Ωστόσο, είναι σημαντικό να εντοπιστεί το έναυσμα, καθώς είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν στρατηγικές για την αντιμετώπισή του πριν δημιουργήσει επιπλοκές στην υγεία.

Οι 7 πιο κοινές αιτίες άγχους τα Χριστούγεννα

Τα αίτια του άγχους τα Χριστούγεννα ποικίλλουν ανάλογα με το πλαίσιο στο οποίο βρίσκεται το άτομο. Η αλήθεια είναι ότι οι ημερομηνίες αυτές τείνουν να αυξάνουν την ένταση, το άγχος και άλλα δυσάρεστα συναισθήματα.

Αυτό επισημαίνεται σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Innovations in Clinical Neuroscience, η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών παρατηρείται αύξηση των δυσφορικών διαθέσεων, δηλαδή η τάση προς κατάθλιψη, ευερεθιστότητα και άγχος.

Μελέτες δείχνουν επίσης ότι αυτή την εποχή του χρόνου παρατηρείται αύξηση των περιπτώσεων καρδιακών προσβολών, η οποία συνδέεται – μεταξύ άλλων – με το συναισθηματικό στρες. Συνεπώς, πρόκειται για ένα ζήτημα που δεν πρέπει να περνά απαρατήρητο και πρέπει να εντοπίζεται προκειμένου να βρεθούν οι πιο αποτελεσματικές λύσεις. Ας δούμε αναλυτικά τις κύριες αιτίες του.

1. Μη ρεαλιστικές προσδοκίες για τις γιορτές

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μια παραδοσιακή αναπαράσταση των Χριστουγέννων που είναι υπερβολικά αισιόδοξη. Συνήθως, περιμένουμε ένα ζεστό, χαρούμενο σπίτι, στο οποίο κατοικεί μια ευτυχισμένη οικογένεια, που μαζεύεται για να μοιραστεί τα δώρα και ένα υπέροχο δείπνο που ετοιμάζεται στην εντέλεια.

Ωστόσο, η ζωή είναι συχνά τόσο πολύπλοκη που συχνά δεν ταιριάζει σε αυτή τη συμβατική αναπαράσταση. Παρόλα αυτά, πολλοί περιμένουν η εμπειρία τους να είναι ίδια με αυτήν. Στη συνέχεια, όταν οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες αποτυγχάνουν να υλοποιηθούν, βιώνουν συναισθήματα απογοήτευσης.

Επιπλέον, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αυτό γίνεται πιο εμφανές, ειδικά όταν άλλοι δημοσιεύουν τα “τέλεια Χριστούγεννά” τους. Κατά κάποιον τρόπο, αυτό δημιουργεί πρόσθετη πίεση και υποχρέωση να πραγματοποιήσουμε μια γιορτή που να ανταποκρίνεται στις κοινωνικές συμβάσεις.

Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο τρόπος που περνάμε τα Χριστούγεννα δεν χρειάζεται να συμμορφώνεται με τις κοινωνικές αναπαραστάσεις. Είναι εντάξει να προσαρμόζουμε τις χριστουγεννιάτικες συνήθειες και παραδόσεις ώστε να αντικατοπτρίζουν τις νέες και διαφορετικές συνθήκες.

Για παράδειγμα, αν οι οικογενειακές επισκέψεις δημιουργούν δυσφορία λόγω αυξημένων υποχρεώσεων, προβλημάτων υγείας, συγκρούσεων μεταξύ των μελών ή οποιουδήποτε άλλου λόγου, είναι εντάξει να τις ακυρώσουμε και να γιορτάσουμε τις γιορτές σε στενότερο κύκλο και χωρίς τόση επίδειξη.

Most common causes of stress at Christmas time:
Το να έχουμε μη ρεαλιστικές προσδοκίες για το πώς θα έπρεπε να είναι τα Χριστούγεννα μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για υψηλά επίπεδα άγχους κατά τη διάρκεια αυτών των ημερομηνιών.

Πιστεύουμε ότι μπορεί να σας αρέσει επίσης να διαβάζετε αυτό το άρθρο: Δεν μου αρέσουν τα Χριστούγεννα! Τι να κάνω;

2. Οργάνωση των γιορτών

Πίσω από τις μεγάλες οικογενειακές γιορτές, υπάρχει κάποιος που πρέπει να κάνει όλη την προκαταρκτική δουλειά της οργάνωσης, της διακόσμησης, των αγορών, του μαγειρέματος κ.λπ. Συνήθως, είναι οι μητέρες της οικογένειας που καταλήγουν να βιώνουν το μεγαλύτερο άγχος.

Επιπλέον, το κλείσιμο των σχολείων και η άφιξη οικογενειακών επισκέψεων στο σπίτι συχνά αυξάνουν τις απαιτήσεις. Έτσι, αντί να διασκεδάζουν, τα άτομα αυτά καταλήγουν πολύ καταβεβλημένα και αγχωμένα.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, συνιστώνται τα εξής:

  • Προγραμματίστε εκ των προτέρων τις γιορτές και τις οικογενειακές επισκέψεις.
  • Μοιράστε τα καθήκοντα και ζητήστε τη συνεργασία όλων των μελών.
  • Αφήστε λίγο χρόνο κάθε μέρα για μια χαλαρωτική δραστηριότητα.
  • Αποφύγετε να συμπεριλάβετε στην ατζέντα σας πολλές επισκέψεις και κοινωνικές εκδηλώσεις.

3. Οικογενειακές εντάσεις

Σε όλες σχεδόν τις οικογένειες υπάρχουν συγκρούσεις που συνήθως εντείνονται την περίοδο των Χριστουγέννων λόγω της αύξησης των οικογενειακών συναντήσεων και της συνύπαρξης.

Είναι σύνηθες να βρεθεί κανείς στο ίδιο σπίτι με έναν συγγενή με τον οποίο δεν έχει τόσο καλή σχέση. Είναι επίσης σύνηθες να υπάρχουν ιδεολογικές συγκρούσεις μεταξύ των μελών λόγω γενεαλογικών, γεωγραφικών ή προσωπικών διαφορών.

Στην πραγματικότητα, ακόμη και αν δεν υπάρχει προφανής πηγή διαφωνίας ή σύγκρουσης, μια παρατεταμένη περίοδος σε στενή επαφή με ένα μεγάλο μέρος της οικογένειας μπορεί να είναι αγχωτική. Για να το αντιμετωπίσετε, είναι καλύτερο να διατηρήσετε ρεαλιστικές προσδοκίες.

Αν οι συγγενείς τείνουν να τσακώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, οι πιθανότητες είναι ότι θα τσακωθούν και την ημέρα των Χριστουγέννων. Έτσι, μια λύση είναι να χωρίσετε τις γιορτές ώστε να κρατήσετε τα “εμπόλεμα μέρη” χωριστά. Για παράδειγμα, επισκεφθείτε μια ομάδα συγγενών την παραμονή των Χριστουγέννων και μια άλλη την Πρωτοχρονιά.

Μια άλλη σύσταση είναι να αποφεύγετε τα αμφιλεγόμενα θέματα κατά τη διάρκεια της γιορτής. Αντ’ αυτού, μπορούν να ασχοληθούν με παιχνιδιάρικες δραστηριότητες – όπως οικογενειακά επιτραπέζια παιχνίδια – για να αποφύγουν να καταφύγουν σε δυσάρεστες συζητήσεις.

Τέλος, αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλκοολούχων ποτών. Οι μειωμένες αναστολές θα μπορούσαν να συμβάλουν σε περιττές διαφωνίες.

4. Συνηθέστερες αιτίες άγχους την περίοδο των Χριστουγέννων: Η απουσία από το σπίτι

Πολλοί άνθρωποι βρίσκονται μόνοι τους τα Χριστούγεννα και οι λόγοι μπορεί να είναι η μετακόμιση σε μια πόλη μακριά από τους συγγενείς τους, ένας χωρισμός σε ένα γάμο ή μια οικογενειακή αποξένωση.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, η έμφαση στην οικογένεια, τη συντροφικότητα και τις καλές στιγμές κατά τη διάρκεια των Χριστουγεννιάτικων διακοπών μπορεί να κάνει όσους είναι απομονωμένοι να νιώθουν μοναξιά και κατάθλιψη.

Αν αυτή είναι η περίπτωσή σας, σας συνιστούμε να κρατάτε επαφή με τα αγαπημένα σας πρόσωπα μέσω βιντεοκλήσεων ή μηνυμάτων. Επίσης, προσπαθήστε να κάνετε σχέδια για την ημέρα των Χριστουγέννων. Αν δεν έχετε κανέναν να μοιραστείτε την ημέρα αυτή, σκεφτείτε το ενδεχόμενο να προσφέρετε εθελοντική εργασία για φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Αν ζείτε στο εξωτερικό, μια άλλη επιλογή είναι να οργανώσετε μια συνάντηση με άτομα που γνωρίζετε και βρίσκονται στην ίδια κατάσταση ή να παρακολουθήσετε κοινοτικές γιορτές, όπως τα κάλαντα των Χριστουγέννων σε κοινούς χώρους.

5. Συνήθεις αιτίες άγχους τα Χριστούγεννα: Οικονομικά προβλήματα

Οι δαπάνες για δώρα, φαγητό και στολισμό μπορούν επίσης να κάνουν τα Χριστούγεννα μια αγχωτική περίοδο, ιδίως για όσους αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα ή ανεργία.

Αν είναι έτσι, θυμηθείτε τι είπαμε για τις προσδοκίες της περιόδου. Αυτές δεν πρόκειται πάντα να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα και αυτό δεν είναι κακό. Τα Χριστούγεννα είναι απλώς μια ακόμη ημερομηνία στο ημερολόγιο και δεν πειράζει αν αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να γίνει μια ονειρεμένη γιορτή.

Με αυτό τον τρόπο, σας καλούμε να δώσετε στον εαυτό σας την ευκαιρία να ζήσετε τα Χριστούγεννα με τον δικό σας τρόπο, προσαρμόζοντάς τα στις προσωπικές σας ανάγκες και δυνατότητες. Μπορείτε να βάλετε σε εφαρμογή τα παρακάτω:

  • Ορίστε έναν προϋπολογισμό και τηρήστε τον για να αποφύγετε τις υπερβολικές δαπάνες.
  • Σκεφτείτε μια απλούστερη, πιο οικονομική εκδοχή της γιορτής.
  • Λάβετε υπόψη σας ότι δεν χρειάζεται να ξοδέψετε χρήματα για να κάνετε ένα δώρο, μπορείτε επίσης να δώσετε ένα δώρο που έχετε φτιάξει μόνοι σας (όπως μια κάρτα ή μια χειροτεχνία με θέμα τα Χριστούγεννα).

6. Χωρισμοί, διαζύγια ή πρόσφατες απώλειες

Οι απουσίες αγαπημένων προσώπων είναι μια από τις πιο συνηθισμένες αιτίες άγχους την περίοδο των Χριστουγέννων. Οι γιορτές μπορεί να είναι πολύ δύσκολες για μια οικογένεια που πρόσφατα βίωσε έναν χωρισμό, ένα διαζύγιο, μια μετακόμιση ή τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου.

Η διαδικασία του πένθους κάνει τις γιορτές να βαθαίνουν τις συναισθηματικές πληγές. Επομένως, αναγνωρίστε ότι τα άσχημα συναισθήματα είναι φυσιολογικά και ότι δεν πειράζει να αισθάνεστε θλίψη ή μοναξιά.

Δεν πειράζει να εκφράζετε τα συναισθήματά σας και να έχετε κατά νου ότι, παρόλο που είναι γιορτινή περίοδος, δεν χρειάζεται να είστε συνέχεια χαρούμενοι

Φυσικά, θα πρέπει να αποφεύγετε την απομόνωση. Το να μοιράζεστε με άλλα αγαπημένα πρόσωπα και να συμμετέχετε σε διάφορες δραστηριότητες μπορεί να αποτρέψει αυτό το αίσθημα μοναξιάς. Το ίδιο και η συμμετοχή σε εκδηλώσεις της κοινότητας ή σε φιλανθρωπικές εκδηλώσεις.

Most common causes of stress at Christmas time:
Η απουσία αγαπημένων προσώπων, οι διαδικασίες διαζυγίου και οι πρόσφατοι θάνατοι αυξάνουν το άγχος, το στρες και την κατάθλιψη τα Χριστούγεννα.

7. Οι πιο συνηθισμένες αιτίες άγχους τα Χριστούγεννα: Ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες

Οι διατροφικές συνήθειες κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων έχουν επίσης αντίκτυπο στην εμφάνιση στρες. Στην πραγματικότητα, δεν είναι ασυνήθιστο κάποιοι άνθρωποι να καταφεύγουν σε τρόφιμα με πολλές θερμίδες και αλκοόλ για να προσπαθήσουν να κατευνάσουν το άγχος και το στρες.

Και παρόλο που στιγμιαία αυτά τα τρόφιμα μειώνουν το αίσθημα του στρες, αργότερα υπάρχει ένα φαινόμενο ανάκαμψης και τα αρνητικά συναισθήματα τείνουν να εντείνονται.

Μάλιστα, η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να περάσει τη γραμμή από το “ευχάριστο” στο “δυσάρεστο” και να δώσει τη θέση της σε hangover, αφυδάτωση και αίσθημα συναισθηματικής δυσφορίας.

Γενικά, καλό είναι να είστε πιο συνειδητοποιημένοι με τα πράγματα που καταναλώνετε αυτή την εποχή του χρόνου. Μια υγιεινή διατροφή, χωρίς υπερβολές, είναι το κλειδί για τη διατήρηση της συνολικής ευεξίας.

Είναι δυνατόν να αντιμετωπίσετε το άγχος τα Χριστούγεννα

Αν και υπάρχουν αρκετές κοινές αιτίες άγχους την περίοδο των Χριστουγέννων, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να περάσετε άσχημα αυτή την περίοδο. Αντιθέτως, υπάρχουν πολλές δυνατότητες να δημιουργήσετε ευχάριστες και αξέχαστες στιγμές, ανεξάρτητα από τις περιστάσεις.

Το σημείο εκκίνησης είναι να αναγνωρίσετε ότι αυτό δεν είναι δεδομένο ή αυτόματο. Τα πάντα απαιτούν χρόνο, προσπάθεια και επένδυση. Αν αγνοήσετε αυτή την πραγματικότητα, το μόνο που θα καταφέρετε μακροπρόθεσμα είναι να γίνετε πιο αγχωτικοί.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Χριστούγεννα: Παράγοντας καρδιαγγειακού κινδύνου;
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Χριστούγεννα: Παράγοντας καρδιαγγειακού κινδύνου;

Τα Χριστούγεννα είναι συχνά συνώνυμο της γιορτής, αλλά... τι γίνεται με την υγεία; Υπάρχουν περισσότερα καρδιαγγειακά γεγονότα αυτή την



  • Sansone RA, Sansone LA. The christmas effect on psychopathology. Innov Clin Neurosci. 2011 Dec;8(12):10-3. PMID: 22247812; PMCID: PMC3257984.
  • Kloner R. The “Merry Christmas Coronary” and “Happy New Year Heart Attack” Phenomenon. Circulation [Internet]. 2004 [consultado 8 dic 2022]; 110:3744–3745. Disponible en: https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.CIR.0000151786.03797.18
  • Barker P. The gift of less Christmas stress. Vet Record [Internet]. 2019 [consultado 8 dic 2022]; 185(23): 736-737. Disponible en: https://bvajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1136/vr.l6952
  • Reichenberger J, Schnepper R, Arend AK, Blechert J. Emotional eating in healthy individuals and patients with an eating disorder: evidence from psychometric, experimental and naturalistic studies. Proc Nutr Soc. 2020 Aug;79(3):290-299. doi: 10.1017/S0029665120007004. Epub 2020 May 13. PMID: 32398186; PMCID: PMC7663318.

Τα περιεχόμενα αυτής της δημοσίευσης είναι μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χρησιμεύσουν για να διευκολύνουν ή να αντικαταστήσουν τις διαγνώσεις, τις θεραπείες ή τις συστάσεις ενός επαγγελματία. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας εάν έχετε οποιεσδήποτε αμφιβολίες και ζητήστε την έγκρισή του πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε διαδικασία.