Τέσσερις βασικές ασκήσεις για να αποτρέψετε τη σκολίωση

23 Ιούλιος, 2020
Η σκολίωση συνήθως έχει καλή πρόγνωση στις περισσότερες περιπτώσεις. Η βελτίωση σχετίζεται με τον χρόνο ανίχνευσης και την εφαρμοζόμενη θεραπεία.

Υπάρχουν ασκήσεις για να αποτρέψετε τη σκολίωση που μπορούν να συνδυαστούν και με χειρουργική επέμβαση. Σε αυτό το άρθρο, προτείνουμε τέσσερις από αυτές για να αποφύγετε αυτήν την κατάσταση.

Εάν τις κάνετε καλά, μπορείτε να ευθυγραμμίσετε ξανά τη σπονδυλική στήλη, το θώρακα, τους ώμους και τη λεκάνη σας και να επιτύχετε μια φυσιολογική στάση.

Ωστόσο, σας συμβουλεύουμε να απευθυνθείτε στο γιατρό σας εάν τα συμπτώματά σας είναι πολύ σοβαρά.

Τι είναι η σκολίωση;

Σκολίωση σε γυναίκα
Η σκολίωση είναι μια ανώμαλη καμπυλότητα της σπονδυλικής στήλης που επηρεάζει τη σταθερότητα της πλάτης.

Η σκολίωση είναι μια κατάσταση που προκαλεί πλάγια καμπυλότητα της σπονδυλικής στήλης. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού έχει καμπυλότητα μικρότερη ή ίση με 5%, κάτι που δεν θεωρείται πρόβλημα. Για να διαγνωστεί κάποιος με αυτήν την πάθηση, η καμπυλότητά του πρέπει να υπερβαίνει αυτό το ποσοστό.

Έτσι, οι περισσότεροι βαθμοί σκολίωσης επιτρέπουν στους ανθρώπους να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή (με ορισμένες οδηγίες) κάποιοι άλλοι θα πρέπει να καταλήξουν σε εγχείρηση για να τη διορθώσουν.

Διαβάστε: Οι έξι καλύτερες ασκήσεις για να δυναμώσετε τη μέση σας

Αιτίες

Αν και η σκολίωση εκδηλώνεται συνήθως στην παιδική ηλικία, μπορεί επίσης να εμφανιστεί στην ενηλικίωση. Μέχρι στιγμής, οι ακριβείς αιτίες είναι άγνωστες, αν και μπορεί να συμβεί για διάφορους λόγους, όπως γενετικοί λόγοι, άνιση πυελική θέση, χειρουργικές επεμβάσεις στη σπονδυλική στήλη και κακή ευθυγράμμιση του γόνατος ή του ποδιού.

Αυτή η κατάσταση συνήθως έχει καλή πρόγνωση. Η βελτίωση σχετίζεται με τον χρόνο ανίχνευσης και την εφαρμοζόμενη θεραπεία. Όσο πιο γρήγορα εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί, τόσο το καλύτερο.

Χρήσιμες συμβουλές για να αποτρέψετε τη σκολίωση

Εάν πάσχετε από σκολίωση, πρέπει να γνωρίζετε το σώμα σας, ειδικά τη σπονδυλική σας στήλη. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να διορθώσετε τη στάση σας κατά τη διάρκεια των καθημερινών σας δραστηριοτήτων.

  • Κολυμπήστε, επειδή είναι ένα από τα καλύτερα αθλήματα για την πρόληψη και τη θεραπεία αυτής της πάθησης. Προκαλεί αξονική πρόσφυση ολόκληρης της σπονδυλικής στήλης και, συνεπώς, την ισιώνει.
  • Κάντε διαλογισμό. Έχει αποδειχθεί ότι αυτή η αρχαία πρακτική είναι το κλειδί για τη μείωση του πόνου.
  • Πρέπει να προσέχετε τη στάση σας στις διάφορες δραστηριότητες που κάνετε κάθε μέρα: όταν κάθεστε, στη δουλειά, όταν πιάνετε κάτι κ.λπ.
  • Δώστε ιδιαίτερη προσοχή όταν κάνετε σωματική δραστηριότητα και στα σπορ.
  • Παρακολουθήστε τα επίπεδα άγχους σας και φροντίστε για την υγεία σας. Αυτό συμβαίνει επειδή καταστάσεις όπως το άγχος μπορούν να επιδεινώσουν τη σκολίωση.
  • Να ασκείστε τακτικά, είτε με τέντωμα είτε με προπόνηση για τη βελτίωση της δύναμής σας.

Μάθετε ακόμα: Προτάσεις για ν’ ανακουφίσετε τον πόνο στο κάτω μέρος της πλάτης

Ασκήσεις για να αποτρέψετε τη σκολίωση

Πριν ξεκινήσετε να κάνετε ασκήσεις για τη διόρθωση ή την πρόληψη της σκολίωσης, λάβετε υπόψη ότι θα χρειαστεί εξειδικευμένη θεραπεία για τη διόρθωση του προβλήματος, ανάλογα με τον τύπο της καμπυλότητας της σπονδυλικής στήλης.

Αυτές οι ασκήσεις είναι ιδιαίτερα κατάλληλες για τη θεραπεία της σκολίωσης πριν από το τέλος της περιόδου ανάπτυξης ενός παιδιού. Ωστόσο, μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους ενήλικες να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους.

Ο στόχος είναι να κάνετε αυτές τις ασκήσεις για την πρόληψη της σκολίωσης τρεις φορές την εβδομάδα. Η διάρκεια των ασκήσεων είναι 20 λεπτά και μπορείτε να τις κάνετε στο σπίτι.

1. Πυελική κλίση

Ασκήσεις για να αποτρέψετε τη σκολίωση
Άσκηση 1 για την πρόληψη της σκολίωσης: Πυελική κλίση

Μία από τις καλύτερες ασκήσεις για άτομα που πάσχουν από σκολίωση είναι η πυελική κλίση.

  • Για να την κάνετε, πρέπει να ξαπλώσετε στο πάτωμα ανάσκελα και να λυγίσετε τα γόνατά σας. Τα χέρια σας πρέπει να είναι χαλαρά στα πλευρά σας.
  • Στη συνέχεια, πιέστε στην κοιλιακή περιοχή σας για να απελευθερώσετε την ένταση από την κάτω περιοχή της πλάτης σας.
  • Μετά από αυτό, σηκώστε την πυελική περιοχή σας με μια φυσική κίνηση.
  • Όταν η πλάτη σας είναι ευθεία, σταματήστε για πέντε δευτερόλεπτα.
  • Επιστροφή στην αρχική θέση.

2. Ασκήσεις για να αποτρέψετε τη σκολίωση: Ευθυγραμμισμένα πόδια

Να τι πρέπει να κάνετε:

  • Στο πάτωμα, τοποθετήστε τον εαυτό σας έτσι ώστε να στηρίζεστε στα χέρια και τα γόνατά σας. Κρατήστε τα χέρια σας ευθεία και τα γόνατά σας σε γωνία 90 °.
  • Σηκώστε αργά το δεξί πόδι και το αριστερό σας χέρι ταυτόχρονα και στη συνέχεια επιστρέψτε τα στη θέση ηρεμίας.
  • Στη συνέχεια, σηκώστε αργά το αριστερό πόδι και το δεξί σας χέρι ταυτόχρονα και στη συνέχεια επιστρέψτε τα στην αρχική θέση.

Συμβουλή: Κρατήστε το πόδι και το χέρι σας ψηλά και ευθυγραμμισμένα με τη σπονδυλική σας στήλη για 10 δευτερόλεπτα. Κάντε 12 επαναλήψεις.

3. Η σανίδα

Γυναίκα κάνει σανίδα
Άσκηση 3 για την πρόληψη της σκολίωσης: Η σανίδα

Η σανίδα είναι μια άσκηση με πολλά οφέλη για την πλάτη και τη στάση σας. Ανήκει σε μια ομάδα ισομετρικών ασκήσεων, που σημαίνει ότι, για να την κάνετε, πρέπει να σφίξετε έναν μυ σε μια συγκεκριμένη θέση. Αν την κάνετε σωστά, θα παρατηρήσετε τα αποτελέσματα στους ώμους, τους κοιλιακούς και, φυσικά, στην πλάτη σας.

Να θυμάστε ότι το σώμα σας πρέπει να είναι εντελώς ίσιο και παράλληλο προς το έδαφος. Δεν πρέπει να λυγίζετε τα γόνατά σας και επίσης να προσέχετε να μην επιβαρύνετε την πλάτη σας.

4. Άσκηση γάτας-καμήλας

Αυτή είναι μια από τις ευκολότερες ασκήσεις για την πρόληψη της σκολίωσης.

  • Πρώτα, καθίστε στο πάτωμα στα γόνατά σας.
  • Στη συνέχεια, τοποθετήστε τις παλάμες και των δύο χεριών σας στο πάτωμα και ισιώστε τα χέρια σας. Τα γόνατά σας πρέπει να αγγίζουν το έδαφος και να σχηματίζουν γωνία 90 °.  Γείρετε την πλάτη σας μετακινώντας το στομάχι σας προς τα μέσα.
  • Τεντώστε ελαφρά το γοφό σας προς τα εμπρός και γείρετε το πηγούνι σας στο στήθος σας, αναπνέοντας αργά.
  • Στη συνέχεια, κοιτάξτε προς τα πάνω, συσφίξτε τις ωμοπλάτες σας και μην πιέζετε το στομάχι σας όταν εκπνέετε.

Οι ασκήσεις που περιγράψαμε εδώ βοηθούν στην πρόληψη της σκολίωσης. Ωστόσο, εάν παρατηρήσετε ότι ο πόνος στην πλάτη σας επιδεινώνεται, θα πρέπει να πάτε να δείτε τον γιατρό σας. Θα σας πουν τις καλύτερες επιλογές θεραπείας για την κατάστασή σας.

  • Hospital Universitario Quirón (2011). Escoliosis idiopática (España). http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322011000100014
  • Hospital Roberto del Río (2015). Escoliosis en niños y adolescentes (Chile). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864015000164?via%3Dihub