Υδρογονωμένα λίπη: Τι είναι και τι να ξέρετε

12 Οκτώβριος, 2020
Σε μια έκθεση των εμπειρογνωμόνων του ΠΟΥ, επισημάνθηκε η ανάγκη να μειωθούν σημαντικά ή να εξαλειφθούν τα υδρογονωμένα λίπη από τη βιομηχανική παραγωγή τροφίμων.

Υπάρχουν πολλά είδη λιπών στα τρόφιμα. Μερικά είναι υγιή, ενώ άλλα είναι επιβλαβή. Τα υδρογονωμένα λίπη είναι φυτικά λίπη που συμπεριφέρονται σαν ζωικά λίπη στο σώμα.

Από αυτήν την άποψη, ονομάζονται επίσης τρανς λιπαρά, τα οποία αλλάζουν τη σύνθεση, την εμφάνιση και την υφή τους. Μάθετε περισσότερα για αυτά σε αυτό το άρθρο!

Τι είναι τα υδρογονωμένα λίπη;

Τα υδρογονωμένα λίπη ή τα τρανς λιπαρά είναι λίπη που προκύπτουν από μια χημική διαδικασία. Πολλοί ειδικοί είναι εναντίον τους. Στην πραγματικότητα, κανένας ειδικός δεν τα προτείνει, ούτε καν σε χαμηλά ποσοστά.

Πρέπει να τα αποφεύγετε όσο το δυνατόν περισσότερο. Αυτά τα λίπη λαμβάνονται από την υδρογόνωση φυτικών ελαίων (που τα μετατρέπουν από ακόρεστα σε κορεσμένα). Έτσι, είναι πολύ πιο επιβλαβή από τα κορεσμένα λίπη.

Πώς λαμβάνονται τα υδρογονωμένα λίπη

ράβδος βουτύρου
Τα υδρογονωμένα λίπη υφίστανται μια χημική διαδικασία που ωφελεί τους κατασκευαστές. Αυτό συμβαίνει επειδή το κόστος τους είναι χαμηλότερο από αυτό των άλλων λιπών.

Τα τρανς ή υδρογονωμένα λίπη προκύπτουν από μια χημική διαδικασία που ωφελεί τους κατασκευαστές με πολλούς τρόπους, κυρίως επειδή είναι φθηνότερα από άλλους τύπους λιπών. Ωστόσο, τα τρανς λιπαρά είναι επικίνδυνα για την υγεία μας.

Πολλές βιομηχανίες τροφίμων εισάγουν υδρογόνο στα συστατικά που περιέχουν ορισμένα λίπη σε υγρή μορφή, όπως λάδια. Υπό αυτήν την έννοια, το κάνουν όταν είναι σε πολύ υψηλή θερμοκρασία, ώστε να γίνουν συμπαγή.

Με αυτόν τον τρόπο, επιτρέπουν στα τρόφιμα να παραμένουν σε καλή κατάσταση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και έχουν μια πιο όμορφη εμφάνιση, καθιστώντας τα ευκολότερο να μαγειρευτούν καθώς είναι πιο δύσκολο να χαλάσουν κατά τη διαδικασία μαγειρέματος.

Διαβάστε επίσης: Ελέγξτε την κακή χοληστερίνη με μια υγιεινή διατροφή

Οι επιπτώσεις στην υγεία από τα υδρογονωμένα λίπη

Μπορείτε να βρείτε τρανς ή υδρογονωμένα λίπη στα περισσότερα μεταποιημένα τρόφιμα. Η κατανάλωση μόνο 5 γρ. τρανς λιπαρών την ημέρα θεωρείται επικίνδυνη για την υγεία σας.

Έτσι, είναι τα πιο επιβλαβή λίπη. Για αυτόν τον λόγο, συνιστάται να αποφύγετε ή να μειώσετε την κατανάλωσή τους. Επίσης, αυξάνουν τον κίνδυνο ασθενειών όπως:

  • Καρδιαγγειακές παθήσεις και αθηροσκλήρωση. Αυτά τα λίπη μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα επιβλαβούς χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων. Επίσης, μειώνουν τα επίπεδα υγιούς χοληστερόλης.
  • Καρκίνος. Μπορούν να κάνουν το σώμα να παράγει ελαττωματικές ορμόνες και κυτταρικές μεμβράνες.
  • Ασθένειες του εγκεφάλου. Αυτά τα λίπη αναστέλλουν τη δράση των απαραίτητων λιπαρών οξέων, επιβραδύνοντας την ανάπτυξη και την ωρίμανση του εγκεφάλου.
  • Μεταβολικές ασθένειες και διαβήτης.

Σε μια έκθεση των εμπειρογνωμόνων του ΠΟΥ, ο οργανισμός τόνισε την ανάγκη μείωσης ή εξάλειψης των τρανς λιπαρών οξέων στη βιομηχανική παραγωγή τροφίμων.

Οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν πλήρως τις επιπτώσεις της υψηλής πρόσληψης τρανς λιπαρών οξέων στην υγεία τους, ειδικά στην καρδιαγγειακή υγεία.

Διαβάστε επίσης: 10 εκπληκτικές ωφέλειες του εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου

Τρόφιμα ή προϊόντα που τα περιέχουν

διάφορα αρτοπαρασκευάσματα
Μπορείτε να βρείτε υδρογονωμένα λίπη σε μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων που καταναλώνουν τακτικά οι άνθρωποι.

Τα υδρογονωμένα λίπη είναι φθηνά και έχουν την ιδανική συνοχή για την ανάπτυξη πολλών διαφορετικών προϊόντων.

Έχουν μια ευχάριστη γεύση. Επιπλέον, η διάρκεια ζωής τους είναι μεγαλύτερη από εκείνη άλλων τύπων λιπών. Γνωρίζετε ποια προϊόντα περιέχουν αυτά τα επιβλαβή λίπη;

  • Βιομηχανικά αρτοσκευάσματα
  • Μπισκότα
  • Έτοιμα γεύματα
  • Σνακ
  • Μαργαρίνη
  • Καραμέλες
  • Φαστ φουντ γενικά
  • Τηγανητά φαγητά

Πώς να αποφύγετε τα υδρογονωμένα λίπη

Για να τα αποφύγετε, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να αποφύγετε τα μεταποιημένα προϊόντα. Επομένως, συνιστάται να καταναλώνετε φρέσκα προϊόντα που δεν περιέχουν αυτά τα λίπη ή άλλα προϊόντα.

Επιπλέον, εάν αγοράζετε το μεγαλύτερο μέρος των τροφών σας από ένα σούπερ μάρκετ, διαβάστε τις ετικέτες πριν αγοράσετε ένα μεταποιημένο προϊόν. Είναι σημαντικό για εσάς να βεβαιωθείτε ότι τα προϊόντα στο καλάθι σας δεν περιέχουν ανθυγιεινά συστατικά.

Σε αυτό το πλαίσιο, δεν μιλάμε μόνο για υδρογονωμένα λίπη, αλλά και για ζάχαρη ή άλλα άμυλα. Επιπλέον, εάν μια ετικέτα προϊόντος δηλώνει ότι περιέχει φυτικά λίπη, πρέπει να δείτε τι είδους. Αποφύγετε τα τρανς λιπαρά οξέα και τα υδρογονωμένα ή μερικώς υδρογονωμένα λίπη.

Εάν αγοράζετε πολλά μεταποιημένα προϊόντα ή έτοιμα γεύματα, τότε αυτό μπορεί να φαίνεται δύσκολο. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αλλάξετε τις συνήθειές σας για να έχετε έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

  • Anjom Shoae J., Sadeghi O., Larijani B., Esmaillzadeh A., Dietary intake and serum levels of trans fatty acids and risk of breast cancer: a systematic review and dose response meta analysis of prospective studies. Clin Nutr, 2020. 39 (3): 755-764.
  • Marchand V. Las grasas trans: lo que los médicos deben saber. Salud infantil pediátrica . 2010; 15 (6): 373–378. doi: 10.1093 / pch / 15.6.373
  • Souza RJ., Mente A., Maroleanu A., Cozma AI., et al., Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta analysis of observational studies. BMJ, 2015.