Υγεία των αρθρώσεων: η σημασία της και φυσικά συμπληρώματα διατροφής

4 Μαΐου 2019
Είναι καλό να αρχίσουμε να φροντίζουμε για την υγεία των αρθρώσεων πριν αρχίσουν να παρουσιάζονται προβλήματα. Έτσι μπορούμε να προλάβουμε τις πιθανές επιπλοκές στη γενική μας υγεία.

Πώς είναι η υγεία των αρθρώσεων ;

Οι αρθρώσεις σας επιτρέπουν να κινείστε προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Εξασφαλίζουν επίσης μηχανική υποστήριξη στη δομή των οστών σας. Στο ανθρώπινο σώμα υπάρχουν 206 οστά, τα οποία συνδέονται με τουλάχιστον άλλο ένα οστό. Η σύνδεση αυτή γίνεται στις αρθρώσεις, που κάνουν τις κινήσεις του σώματος ομαλές και ρευστές.

Ανάλογα με τη θέση τους στο σώμα, οι αρθρώσεις εξασφαλίζουν επίσης σταθερότητα και κινητικότητα.

Πώς λειτουργούν οι αρθρώσεις;

Για να κατανοήσουμε καλύτερα τη λειτουργία τους, θα τις ταξινομήσουμε με βάση το επίπεδο της κινητικότητάς τους.

Μειωμένη ή καμία κινητικότητα

ανδρικο ποδι

Οι αρθρώσεις χωρίς κινητικότητα έχουν τη μεγαλύτερη σταθερότητα. Επιτρέπουν μια καλύτερη σύνδεση ανάμεσα στα οστά, έτσι έχουν μικρή ή καμία κινητικότητα.

Για παράδειγμα, οι αρθρώσεις που βρίσκονται στο κρανίο συνδέονται με ινώδη ιστό που εμποδίζει τη μετακίνηση των γειτονικών οστών. Με αυτόν τον τρόπο προστατεύουν τον εγκέφαλο.

Μειωμένη κινητικότητα

Σε αυτή την περίπτωση ο συνδετικός ινώδης ιστός που συνδέει τα οστά έχει πολύ μειωμένη κινητικότητα.

Η κύρια λειτουργία αυτών των αρθρώσεων είναι η στήριξη του βάρους του σώματος και η σταθερότητα.

  • Για παράδειγμα, οι κνήμες και οι περόνες είναι οστά με περιορισμένο χώρο ανάμεσά τους. Αυτό εξασφαλίζει σταθερότητα στο σώμα όταν στεκόμαστε.
  • Οι αρθρώσεις στη σπονδυλική στήλη επιτρέπουν μειωμένη κινητικότητα, έτσι, όταν κινούνται μαζί, εξασφαλίζουν στο σώμα μας την απαραίτητη ευλυγισία ώστε να μπορεί να παίρνει διάφορες στάσεις.

Με μεγάλο εύρος κίνησης

γυναικα σε καναπα

Οι αρθρώσεις αυτές δεν συνδέουν τα οστά απευθείας το ένα με το άλλο. Υπάρχει ένα λιπαντικό υγρό που περιβάλλει την επιφάνεια των αρθρώσεων και τους επιτρέπει να κινούνται.

  • Οι αρθρώσεις με μεγάλο εύρος κίνησης είναι λιγότερο σταθερές.
  • Οι περισσότερες από αυτές βρίσκονται στα οστά των άκρων του σώματος (βραχίονες, πόδια, χέρια και πέλματα), ή στον σκελετό των άκρων. Η λειτουργία τους καθιστά εφικτή την ανάπτυξη των μυών γύρω από τα οστά.

Διαβάστε περισσότερα για τον καρκίνο των οστών.

Σύνδεσμοι

Οι σύνδεσμοι είναι δομές ινώδους ιστού που συνδέουν και σταθεροποιούν τα οστά στις αρθρώσεις.

Οι σύνδεσμοι συνδέουν τα γειτονικά οστά σε μια άρθρωση. Αυτό επιτρέπει την πραγματοποίηση απεριόριστων κινήσεων προς τη σωστή ανατομική κατεύθυνση. Παράλληλα περιορίζουν τις ανωμαλίες στην κίνηση οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε τραυματισμούς.

Χόνδρος

χονδροι σε σωμα

Ο χόνδρος εξασφαλίζει κινητικότητα ανάμεσα στα οστά. Απορροφά τους κραδασμούς και δεν αφήνει τα οστά να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους.

Ο χόνδρος περιβάλλει την άρθρωση και ενισχύεται από τους συνδέσμους. Ο χόνδρος και οι σύνδεσμοι συνεργάζονται για τη σύνδεση των οστών στις αρθρώσεις.

Για να μπορέσουμε να μιλήσουμε σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής για την υγεία των αρθρώσεων, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πρώτα τη σημασία που παίζουν οι αρθρώσεις στο ανθρώπινο σώμα.

Χωρίς τις αρθρώσεις κανένας δεν θα μπορούσε να κινηθεί και το ανθρώπινο σώμα θα ήταν άκαμπτο. Ο χόνδρος και οι σύνδεσμοι σχετίζονται επίσης σε μεγάλο βαθμό με τις αρθρώσεις.

Φθορά και καταπόνηση

Οι δραστηριότητες που έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις αρθρώσεις κάνουν το σύστημα αυτό να λειτουργεί συνεχώς και κατά συνέπεια προκαλείται φθορά στους χόνδρους και στους συνδέσμους.

Ο χόνδρος υπόκειται στη μεγαλύτερη φθορά. Εξασθενίζει, γίνεται όλο και πιο αδύναμος και έτσι προκαλείται πόνος επειδή τα οστά τρίβονται μεταξύ τους.

Αυτό μπορεί ακόμα και να κάνει την άρθρωση να χάσει την ευκαμψία της.

Δεν υπάρχει λόγος να περιμένουμε να εμφανιστεί πόνος για να αρχίσουμε να αποκτούμε επίγνωση της σημασίας που έχει η υγεία των αρθρώσεων και να αρχίσουμε να τη φροντίζουμε καθημερινά.

Ωστόσο, μπορείτε να προλάβετε τη φθορά και να βελτιώσετε την υγεία των αρθρώσεων υιοθετώντας υγιεινές συνήθειες ζωής. Η παρακολούθηση του βάρους σας και η τήρηση μιας ισορροπημένης διατροφής αποτελούν χωρίς αμφιβολία πολύ καλές συμβουλές.

Αν όμως θέλετε πραγματικά να αποκαταστήσετε την υγεία των αρθρώσεων, πρέπει να συμπληρώσετε τη διατροφή σας με ορισμένα συστατικά.

Συμπληρώματα για να διατηρήσετε τη υγεία των αρθρώσεων

Γλυκοζαμίνη

 γλυκοζαμίνη

Ένα από τα καλύτερα συμπληρώματα που υπάρχουν για την υγεία των αρθρώσεων είναι η γλυκοζαμίνη. Το σώμα μας παράγει ήδη αυτή την ουσία με φυσικό τρόπο και μπορούμε να τη βρούμε να περιβάλλει τις αρθρώσεις υποστηρίζοντας τον χόνδρο.

Καθώς μεγαλώνουμε, τα επίπεδα της γλυκοζαμίνης μειώνονται και αυτό προκαλεί σταδιακή φθορά στις αρθρώσεις. Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να λαμβάνουμε αυτό το συμπλήρωμα.

  • Μπορούμε να εξασφαλίσουμε γλυκοζαμίνη τρώγοντας θαλασσινά με κέλυφος, όπως το καβούρι και ο αστακός.
  • Μπορούμε επίσης να λαμβάνουμε γλυκοζαμίνη σε μορφή συμπληρώματος διατροφής, που πωλείται σε καταστήματα με φυσικά προϊόντα.

Διαβάστε περισσότερα για τον πόνο στις αρθρώσεις και για τον τρόπο αντιμετώπισής του.

Χονδροϊτίνη

Η θειική χονδροϊτίνη αποτελείται από μια αλυσίδα εναλλασσόμενων σακχάρων που συνεισφέρουν στην κατασκευή και στην επιδιόρθωση των χόνδρων.

Η χονδροϊτίνη γενικά προέρχεται από χόνδρους ζώων.

MSM

Το MSM, ή μεθυλοσουλφονικό μεθάνιο, είναι μια φυσική πηγή θείου με σημαντικές ιδιότητες, που ενισχύει τον ιστό των αρθρώσεων και τον διατηρεί σε καλή κατάσταση.

Η καλή υγεία των αρθρώσεων είναι θεμελιώδης για τη γενική ευεξία μας. Συμπεριλάβετε αυτά τα συμπληρώματα στη διατροφή σας και απολαύστε μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

 

 

 

  • Agut Fuster, M. À., Fornés, M. J. A., Rodríguez, À. F., Martínez, M. J. R., Biosca, J. D. C., & Martínez, J. M. V. (2007). Calcificación de cartílagos auriculares en la insuficiencia suprarrenal. Acta Otorrinolaringologica Espanola. https://doi.org/10.1016/S0001-6519(07)74904-X
  • Anderson, J. W., Nicolosi, R. J., & Borzelleca, J. F. (2005). Glucosamine effects in humans: A review of effects on glucose metabolism, side effects, safety considerations and efficacy. Food and Chemical Toxicology. https://doi.org/10.1016/j.fct.2004.11.006
  • Barclay, T. S., Tsourounis, C., & McCart, G. M. (1998). Glucosamine. Annals of Pharmacotherapy. https://doi.org/10.1345/aph.17235
  • Bernab, A., Navarro, A., & Jos, F. (2010). Tejido Cartilaginoso. Concepto y Generalidades. Células Del Tejido Cartilaginoso: Condroblastos y Condrocitos. Matriz Cartilaginosa. Tipos de Cartílago: Hialino, Elástico y Fibroso. Articulaciones: Estructura Histologica. https://doi.org/10.1182/blood-2004-09-3641
  • Cilveti Gubía, S., & Idoate García, V. (2001). Posturas Forzadas. Ministerio de Sanidad y Consumo.
  • Frank, C. B. (2004). Ligament structure, physiology and function. Journal of Musculoskeletal Neuronal Interactions. https://doi.org/10.1097/01.jsa.0000173231.38405.ad
  • Golanó, P., Vega, J., de Leeuw, P. A. J., Malagelada, F., Manzanares, M. C., Götzens, V., & van Dijk, C. N. (2016). Anatomy of the ankle ligaments: a pictorial essay. Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy. https://doi.org/10.1007/s00167-016-4059-4
  • Towheed, T., Maxwell, L., Anastassiades, T. P., Shea, B., Houpt, J. B., Welch, V., … Wells, G. A. (2009). Glucosamine therapy for treating osteoarthritis. Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002946.pub2
  • Santos, C. V. (2009). Sulfato De Condroitina. Monografia.