Οι καταλληλότερες ώρες για ύπνο για κάθε ηλικία

21 Μαρτίου 2020
Τα μοτίβα του ύπνου αλλάζουν κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Γι' αυτό υπάρχει και ένας οδηγός ο οποίος υποστηρίζεται από την επιστημονική κοινότητα, που υποδεικνύει τις καταλληλότερες ώρες για ύπνο. Πρόκειται για μία αξιόπιστη παράμετρο ώστε να εξασφαλίσετε επαρκή ξεκούραση.

Οι ειδικοί γνωρίζουν πλέον ότι τα μοτίβα ύπνου αλλάζουν σε κάθε στάδιο της ζωής μας. Γι’ αυτό υπάρχουν κατάλληλες ώρες για ύπνο για κάθε ηλικία, καθώς το σώμα τον χρειάζεται και ο τρόπος ζωής αλλάζει με τον καιρό.

Έτσι, είναι πολύ σημαντικό να κοιμάστε αρκετά ανάλογα με την ηλικία σας. Αν δε το κάνετε αυτό είναι πιθανό να υπάρξουν συνέπειες. Όμως, δεν πρέπει και να το παρακάνετε. Ο ύπνος είναι μια θεμελιώδης διαδικασία για τη σωστή λειτουργία, ειδικά του εγκεφάλου.

Η διάρκεια ύπνου για κάθε άτομο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ναι, υπάρχουν καταλληλότερες ώρες για ύπνο για κάθε ηλικία, αλλά αυτός είναι μονάχα ένας γενικός οδηγός. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, ίσως υπάρξουν αλλαγές ανάλογα με τις συνθήκες και τις καταστάσεις που αντιμετωπίζει το άτομο.

Οι καταλληλότερες ώρες για ύπνο – Η σπουδαιότητα του επαρκούς ύπνου

Οι καταλληλότερες ώρες για ύπνου για κάθε ηλικία δεν είναι ακριβείς. Βασικά, είναι πολύ δύσκολο να καθορίσουμε το ακριβές εύρος. Ορισμένοι νέοι άνθρωποι τα καταφέρνουν εξαιρετικά με έξι ώρες ύπνου, ενώ άλλοι χρειάζονται εννέα ώρες.

Για να καταλάβετε αν κοιμάστε αρκετά θα πρέπει να γνωρίζετε τα σημάδια της μη επαρκούς ξεκούρασης. Γενικά, όταν ένα άτομο νιώθει νυσταγμένο και ευέξαπτο κατά τη διάρκεια της ημέρας, τότε μάλλον δεν έχει ξεκουραστεί αρκετά. Ομοίως, όταν κάποιος/α ξυπνά το πρωί και πέφτει πάλι για ύπνο μετά από λίγα λεπτά, τότε μάλλον δεν κοιμήθηκε καλά το βράδυ.

Ένα αρκετά αξιόπιστο τεστ για να προσδιορίσετε πόση ώρα ύπνου χρειάζεστε είναι να κοιμάστε για 15 μέρες χωρίς περιορισμούς ή κάτι να σας αποσπά (μπορείτε να το κάνετε στις διακοπές σας). Αν δεν έχετε κάποια διαταραχή ύπνου και οι ώρες ύπνου είναι κανονικές στο τέλος αυτής της περιόδου, είναι ασφαλές να υποθέσετε ότι κοιμάστε αρκετά.

Εγκέφαλος και γυναίκα που κοιμάται

Διαβάστε επίσης: Η στέρηση ύπνου ενδέχεται να οδηγήσει σε άνοια

Καταλληλότερες ώρες για ύπνο για κάθε ηλικία

Ωστόσο, όπως προαναφέραμε, οι καταλληλότερες ώρες για ύπνου διαφέρουν ανάλογα την ηλικία. Ο Εθνικός Οργανισμός Ύπνου (NSF) δημοσίευσε μια λίστα με τις ελάχιστες και μέγιστες ώρες για ύπνο για κάθε ηλικιακή ομάδα. Βασίζεται στις πιο πρόσφατες επιστημονικές έρευνες πάνω στο θέμα.

Βάσει αυτής της αναφοράς, οι καταλληλότερες ώρες για ύπνο για κάθε ηλικία είναι οι εξής:

  • Νεογέννητα (0-3 μηνών)Μεταξύ 14 και 17 ωρών.
  • Μωρά (4-11 μηνών): Μεταξύ 12 και 15 ωρών.
  • Νήπια (1-2 ετών): Μεταξύ 11 και 14 ωρών.
  • Παιδιά προσχολικής ηλικίας (3-5 ετών): Μεταξύ 10 και 13 ωρών.
  • Παιδιά σχολικής ηλικίας (6-15 ετών): Μεταξύ 9 και 11 ωρών.
  • Έφηβοι (14-17 ετών): Μεταξύ 8 και 11 ωρών.
  • Νέοι ενήλικες (18-25 ετών): Μεταξύ 7 και 9 ωρών.
  • Ενήλικες (26-64 ετών): Μεταξύ 7 και 9 ωρών.
  • Ηλικιωμένοι (από 65 ετών και πάνω): Μεταξύ 7 και 8 ωρών.

Γιατί επηρεάζει τις ώρες ύπνου η ηλικία;

Άνδρας νυστάζει

Τα μωρά χρειάζονται περισσότερο ύπνο από τους ενήλικες επειδή είναι απαραίτητος για τη σωστή φυσική και ψυχολογική τους ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια του ύπνου, το σώμα των παιδιών παράγει περισσότερες ορμόνες ανάπτυξης. Αυτό παίζει σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη των οργάνων και την ωρίμανση του νευρικού συστήματος.

Επίσης, τα μωρά και τα παιδιά μαθαίνουν συνεχώς. Ο ύπνος είναι η μόνη λειτουργία που τους επιτρέπει να οργανώσουν και να εμπεδώσουν τις πληροφορίες που λαμβάνουν μέσα στην ημέρα. Καθώς μεγαλώνουν και ωριμάζουν, χρειάζονται λιγότερες ώρες ύπνου.

Έπειτα, κατά την εφηβεία, υπάρχει μια προσωρινή ανισορροπία του κιρκάρδιου ρυθμού, ένα είδος εσωτερικού βιολογικού ρολογιού. Αυτό οδηγεί αυτά τα άτομα να κοιμούνται πιο αργά, και κατά συνέπεια, να δυσκολεύονται να ξυπνήσουν νωρίς το πρωί. Όσο μεγαλώνουμε χρειαζόμαστε λιγότερο ύπνου.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Πώς να φτιάξετε 5 αφεψήματα για να κοιμηθείτε καλύτερα

Η θεωρία του παππού που δεν κοιμάται καλά

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε σε ένα σημαντικό ακαδημαϊκό περιοδικό, δηλώνει ότι ένας από τους λόγους για τους οποίους αλλάζουν τα μοτίβα ύπνου με την ηλικία, μπορεί να είναι η προσαρμογή στην εξέλιξη των ειδών. Αυτή η πιθανότητα είναι γνωστή με το όνομα η θεωρία του παππού που δεν κοιμάται καλά.

Βάσει αυτής, ένας από τους παράγοντες που βοήθησε τους προγόνους μας να επιβιώσουν είναι το γεγονός πως ένα άτομο έμενε ξύπνιο όλη νύχτα. Καθώς οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ενήλικες έκαναν λιγότερες δραστηριότητες την ημέρα, και η παρακολούθηση δεν είχε ιδιαίτερες απαιτήσεις, ήταν υπεύθυνοι γι’ αυτή τη δραστηριότητα.

Στις πρωτόγονες κοινωνίες, έχει βρεθεί ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι κοιμόντουσαν πολύ νωρίτερα και ξυπνούσαν την αυγή. Αυτή μπορεί να είναι μια κληρονομική συμπεριφορά από τους προγόνους μας, η οποία υποστηρίζει την εξήγηση για το γιατί αλλάζουν οι ώρες ύπνου με την ηλικία.

  • Miró, Elena e Iáñez, Ma. Angeles y Cano-Lozano, Ma. del Carmen (2002). Patrones de sueño y salud. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2 (2), 301-326. [Fecha de consulta 7 de junio de 2020]. ISSN: 1697-2600. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337/33720206
  • National Sleep Foundation. “Nuevos tiempos de sueño”. https://www.sleepfoundation.org/press-release/national-sleep-foundation-recommends-new-sleep-times/page/0/1.
  • Samson, DR, Crittenden, AN, Mabulla, IA, Mabulla, AZP y Nunn, CL (2017). La variación del cronotipo impulsa el comportamiento nocturno centinela en cazadores-recolectores. Actas de la Royal Society B: Biological Sciences, 284 (1858), 20170967. https://doi.org/10.1098/rspb.2017.0967.
  • Solari, BF (2015). Trastornos del sueño en la adolescencia. Revista Médica Clínica Las Condes, 26 (1), 60–65. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.006.