Βοηθάει το κακάο στη μείωση της χοληστερόλης;

Εάν πρέπει να μειώσετε τα επίπεδα χοληστερόλης, η τακτική ένταξη του κακάο στη διατροφή σας θα μπορούσε να είναι μια καλή εναλλακτική λύση. Τουλάχιστον για τη βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ.
Βοηθάει το κακάο στη μείωση της χοληστερόλης;

Τελευταία ενημέρωση: 26 Αυγούστου, 2022

Το κακάο είναι ένα από τα τρόφιμα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση της χοληστερόλης ή τουλάχιστον να αποτρέψουν την οξείδωση ορισμένων λιποπρωτεϊνών. Μιλάμε για ένα προϊόν υψηλής ποιότητας που περιέχει μεγάλη ποσότητα φυτοχημικών ουσιών. Είναι απαραίτητο να το καταναλώνετε σε τακτική βάση, αν και όχι πάντα ως σοκολάτα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

Οι περισσότερες βιομηχανικές μορφές κακάο χαρακτηρίζονται από την παροχή υπερβολικής ποσότητας απλών υδατανθράκων. Τα στοιχεία αυτά μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, αναγκάζοντας το πάγκρεας να εργάζεται πιο σκληρά. Σε άτομα με καθιστική ζωή, η επίδραση αυτή μπορεί να προκαλέσει την ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2.

Η σχέση μεταξύ της κατανάλωσης κακάο και της χοληστερόλης

Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Hospital Nutrition, η τακτική κατανάλωση κακάο θα μπορούσε να βελτιώσει το λιπιδαιμικό προφίλ και να μειώσει τον κίνδυνο αθηρογένεσης. Ωστόσο, η μελέτη διεξήχθη σε αρουραίους, οπότε τα δεδομένα δεν μπορούν να εξαχθούν πλήρως στον άνθρωπο. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία στους ανθρώπους σχετικά με τις συγκεκριμένες επιδράσεις της κατανάλωσης κακάο στα επίπεδα χοληστερόλης.

Ωστόσο, αυτό που είναι γνωστό είναι ότι η παρουσία φυτικών τροφών στη διατροφή μειώνει την οξείδωση των λιποπρωτεϊνών χαμηλής πυκνότητας (LDL), γεγονός που θα μείωνε τον κίνδυνο καρδιαγγειακής παθολογίας. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Trends in Cardiovascular Medicine, οι πρωτεΐνες LDL-c είναι αυτές που μπορεί να συμβάλλουν στο σχηματισμό αθηρωματικών πλακών.

Υπάρχουν επίσης στοιχεία για την επίδραση του κακάο στη μείωση των επιπέδων της αρτηριακής πίεσης. Η διατήρηση υψηλής αρτηριακής πίεσης μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα καρδιαγγειακών ατυχημάτων.

An atheroma plaque.
Τα οξειδωμένα λίπη στο αίμα συσσωρεύονται και σχηματίζουν πλάκες αθηρώματος.Η μείωση της οξείδωσης της χοληστερόλης είναι η πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Πώς να το εντάξετε στη διατροφή σας

Η κατανάλωση κακάο κάνει καλό στην υγεία σας. Πρέπει όμως να ενταχθεί στη διατροφή με τον σωστό τρόπο για να το εκμεταλλευτείτε στο έπακρο.

Η αλήθεια είναι ότι πρέπει πάντα να δίνετε προτεραιότητα στην πικρή ποικιλία, καθώς είναι αυτή με τη μεγαλύτερη ποσότητα φυτοχημικών ουσιών. Στην περίπτωση που επιλέγετε τη σοκολάτα, είναι καλύτερο να έχει τουλάχιστον 80% κακάο.

Οι περισσότερες βιομηχανικές σοκολάτες έχουν υπερβολικές ποσότητες προστιθέμενων σακχάρων, με χαμηλή περιεκτικότητα σε κακάο. Για το λόγο αυτό, συνήθως βλάπτουν την υγεία του μεταβολισμού, ειδικά όταν καταναλώνονται σε υπερβολική ποσότητα. Παρόλο που τα απλά σάκχαρα δεν είναι τα πλέον κατάλληλα, σε πλαίσια άσκησης υψηλής έντασης δεν θα ήταν τόσο επιβλαβή.

Θα μπορούσαμε να βρούμε ακόμη και ποικιλίες σοκολάτας που παρασκευάζονται με φοινικέλαιο, ένα πολύ ασταθές λιπίδιο που μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε τρανς.

Καλό είναι να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την παρουσία τρανς λιπιδίων στη διατροφή. Αυτά έχουν πολύ έντονο φλεγμονώδη χαρακτήρα, οπότε αυξάνουν τη συχνότητα εμφάνισης πολλών παθολογιών.

Είναι πάντα σκόπιμο να αγοράζετε σκόνη κακάο στο σούπερ μάρκετ για να μπορείτε να το προσθέσετε σε διάφορες συνταγές. Συνδυάζεται καλά με το πλιγούρι βρώμης, το γιαούρτι και το γάλα. Υπάρχουν πολλές επιλογές για να το απολαύσετε στο έπακρο.

Στην περίπτωση που θέλετε να βελτιώσετε τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, μειώνοντας την πικράδα, είναι δυνατόν να προσθέσετε κάποιο είδος τεχνητού γλυκαντικού στις συνταγές, αλλά μην το παρακάνετε. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένες από αυτές τις ενώσεις μειώνουν την πυκνότητα και την ποικιλομορφία του μικροβιόκοσμου.

Αυτό μπορεί να σας ενδιαφέρει: Μια βήμα-βήμα συνταγή για παντεσπάνι

Προσοχή στην κατανάλωση κακάο πριν κοιμηθείτε

Το κακάο περιέχει μια ορισμένη ποσότητα καφεΐνης ή αλκαλοειδών αναλόγων. Για το λόγο αυτό, δεν συνιστάται η κατανάλωσή του πριν πάτε για ύπνο.

Θα μπορούσε να μειώσει την ποιότητα του ύπνου και να σας κάνει να ξυπνήσετε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η διακοπή των κιρκάδιων ρυθμών θα μπορούσε να έχει πολλές αρνητικές συνέπειες.

Η καλύτερη ώρα για να καταναλώσετε κακάο είναι το πρωί. Ακόμη και ως σνακ θα μπορούσε να έχει νόημα.

Caffeine can cause insomnia.

Το κακάο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της χοληστερόλης

Συνοπτικά, ορισμένες μελέτες σε ζώα καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το κακάο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης. Ωστόσο, αυτό δεν είναι τόσο σημαντικό όσο η ικανότητά του να περιορίζει την οξείδωση των λιποπρωτεϊνών, συμβάλλοντας στην προστασία από την ανάπτυξη καρδιαγγειακής παθολογίας.

Τα αποτελέσματά του στα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης είναι επίσης πολύ αξιοσημείωτα.

Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι όταν ο στόχος είναι η βελτίωση της υγείας, δεν είναι σημαντικό να εστιάζουμε μόνο στη διατροφή. Πρέπει να προωθήσετε μια σειρά από συνήθειες στο σύνολό τους. Μεταξύ αυτών, θα πρέπει να τονιστεί η σημασία της σωματικής άσκησης.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Τα οφέλη του κακάο για την υγεία και την ομορφιά
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Τα οφέλη του κακάο για την υγεία και την ομορφιά

Το κακάο είναι ένα τρόφιμο πλούσιο σε μέταλλα, βιταμίνες και φυτικές ίνες. Ανακαλύψτε τα οφέλη του κακάο. Μπορούμε να το καταναλώσουμε



  • Ahmad, M. N., & Amr, A. M. (2017). The effect of defatted cocoa powder on cholesterol-induced changes of serum lipids in rats. Nutricion hospitalaria34(3), 680–687. https://doi.org/10.20960/nh.1334
  • Hartley, A., Haskard, D., & Khamis, R. (2019). Oxidized LDL and anti-oxidized LDL antibodies in atherosclerosis – Novel insights and future directions in diagnosis and therapyTrends in cardiovascular medicine29(1), 22–26. https://doi.org/10.1016/j.tcm.2018.05.010
  • Ried, K., Fakler, P., & Stocks, N. P. (2017). Effect of cocoa on blood pressure. The Cochrane database of systematic reviews4(4), CD008893. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008893.pub3