Περιορίστε τα συμπτώματα της παλινδρόμησης

· 19 Νοεμβρίου 2015
Όλοι μας πρέπει να έχουμε αντιμετωπίσει σε κάποια φάση της ζωής μας τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση ή παλινδρόμηση οξέος. Ορισμένες φορές τα συμπτώματα είναι ιδιαίτερα εμφανή ενώ άλλες φορές μπορεί να παρουσιάζεται ως μια αθόρυβη δυσλειτουργία.

Γνωρίζατε ότι το χάπι με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι αυτό για την αντιμετώπιση της παλινδρόμησης ή της καούρας; Ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι η μοναδική χώρα όπου το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της υποφέρει από καούρες μετά το φαγητό. Αν αντιμετωπίζετε και εσείς αυτό το πρόβλημα, διαβάστε το παρακάτω άρθρο στο οποίο θα σας δώσουμε μερικές συμβουλές για να περιορίσετε τα συμπτώματα της παλινδρόμησης.

Λίγες πληροφορίες για την παλινδρόμηση

Η παλινδρόμηση και η καούρα είναι οι πιο κοινές διαταραχές του ανθρώπινου πεπτικού συστήματος. Σχεδόν όλοι μας την έχουμε αντιμετωπίσει, άλλοι σε μεγαλύτερο και άλλοι σε μικρότερο βαθμό. Αυτό συμβαίνει όταν το υδροχλωρικό οξύ του στομάχου (το οποίο χρησιμοποιείται για την πέψη της τροφής) μετακινείται αργά προς τον οισοφάγο και κατευθύνεται στο λαιμό. Τα πιο συχνά συμπτώματα της παλινδρόμησης είναι:

  • Οξύτητα (αίσθηση πικρής γεύσης, αίσθηση καύσου ή πίεσης στο στήθος και το λαιμό μετά το φαγητό)
  • Παλινδρόμηση της τροφής (εμετός)
  • Ναυτία με μια αίσθηση ξινής γεύσης
  • Δυσκολία κατάποσης της τροφής
  • Καούρα

isofagos

Όταν ένα άτομο υποφέρει από παλινδρόμηση τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα τότε συνήθως αναφερόμαστε στη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Ο μισός πληθυσμός των Ηνωμένων Πολιτειών υποφέρει από παλινδρόμηση και περίπου το 20% αυτών πάσχουν από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Καθώς οι διατροφικές συνήθειες των Αμερικανών δεν είναι και οι πιο υγιεινές, η αλήθεια είναι ότι το ποσοστό αυτό είναι παρόμοιο με άλλων ανεπτυγμένων χωρών όπως είναι η Ισπανία.

Όταν καταπίνετε το φαγητό σας, αυτό θα πρέπει να προχωρήσει κάτω στον οισοφάγο μέσω του οισοφαγικού σφιγκτήρα και να καταλήξει στο στομάχι. Ο σφιγκτήρας σχηματίζει ένα φράγμα ή κάλυμμα το οποίο ανοίγει και κλείνει κάθε φορά που περνάει τροφή μέσα από αυτό. Το μήκος του είναι περίπου 7 εκ. και η δουλειά του είναι να ελέγχει ό,τι εισέρχεται στο στομάχι ενώ παράλληλα εμποδίζει οτιδήποτε υπάρχει ήδη εκεί να βγει έξω.

Επειδή είναι μυς, η ικανότητα ή η δύναμη του οισοφαγικού σφιγκτήρα να παραμένει κλειστός μπορεί να διαφέρει αρκετά. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις παλινδρόμησης οι οποίες οφείλονται στη γρήγορη κατανάλωση της τροφής. Επιπλέον, συγκεκριμένα συστατικά των τροφών που καταναλώνουμε, αν ξαπλώνουμε αμέσως μετά το φαγητό, η πίεση του στομάχου ή μια σωματική δραστηριότητα μπορούν επίσης να προκαλέσουν την εμφάνισή της.

Το στομάχι σας περιλαμβάνει πολύ ισχυρά οξέα τα οποία είναι υπεύθυνα για τη διάλυση της τροφής κατά τη διάρκεια της πέψης. Αν αυτή η «πύλη” είναι μισάνοιχτη, τα οξέα ανεβαίνουν στον οισοφάγο προκαλώντας αυτή την αίσθηση καύσου στο στήθος σας. Φανταστείτε τι συμβαίνει όταν κάνετε εμετό. Παρατηρείτε μια ξινή γεύση στο στόμα μας καθώς και έντονη αίσθηση καύσου στο λαιμό σας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η τροφή σας έχει αναμειχθεί με τα γαστρικά οξέα του στομάχου.

gastriki palindromisi

Η παλινδρόμηση γίνεται πιο σοβαρή όταν συμβαίνει πολύ συχνά με αποτέλεσμα να αναπτύσετε έλκη και χρόνιες φλεγμονές στον οισοφάγο σας. Σε ορισμένα άτομα αυτό οδηγεί σε οισοφαγίτιδα η οποία μπορεί να προκαλέσει ακόμη και ασθένειες των πνευμόνων. Τα οξέα που φτάνουν στο στόμα προκαλούν διάβρωση του σμάλτου των δοντιών και δυσάρεστη αναπνοή.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι ενώ μερικοί ασθενείς επισκέπτονται το γιατρό τους για να συζητήσουν το πρόβλημα της παλινδρόμησης υγρών καθώς αντιμετωπίζουν τα συμπτώματα που αναφέραμε παραπάνω, άλλα άτομα μπορεί να μην αισθάνονται τίποτα από αυτά. Αυτή η περίπτωση είναι ευρύτερα γνωστή ως «αθόρυβη παλινδρόμηση” και μπορεί να διαγνωστεί με την παρακολούθηση των επιπέδων του pH σας και με ενδοσκοπικές εξετάσεις.

Η παλινδρόμηση καθόλη τη διάρκεια της ζωής σας

Από τη στιγμή της γέννησής σας μέχρι και τώρα σίγουρα θα έχετε αντιμετωπίσει κάποιου είδους παλινδρόμηση και αυτό δεν είναι κακό. Αν αυτό συμβαίνει ανά διαστήματα στο παιδί σας, μην πανικοβάλλεστε. Το 85% περίπου των νεογέννητων αντιμετωπίζουν παλινδρόμηση υγρών ή γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση μετά το θηλασμό. Μέχρι το πρώτο έτος της ηλικίας τους είναι απολύτως φυσιολογικό. Και οι γυναίκες που είναι έγκυες πολύ συχνά υποφέρουν από παλινδρόμηση λόγω της επιπρόσθετης πίεσης που ασκείται στην κοιλιά τους.

Στην πραγματικότητα αυτός είναι ο λόγος που πολύ συχνά η παλινδρόμηση συνδέεται με την παχυσαρκία. Το περιττό λίπος γύρω από την περιοχή της κοιλιάς ασκεί πίεση στην κοιλιακή κοιλότητα. Οι υπέρβαροι άνθρωποι μπορεί να καταναλώνουν ορισμένες τροφές οι οποίες επιδεινώνουν ακόμη περισσότερο αυτήν την κατάσταση. Αυτή η κατάσταση μπορεί να προέλθει κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, κατά την εφηβεία ή ακόμη και στους ενήλικες.

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, η παλινδρόμηση είναι κομμάτι της ζωής μας και θα πρέπει να σημειώσουμε επίσης ότι πολλοί άνθρωποι άνω των 60 ετών την αντιμετωπίζουν επειδή αυτός ο μυς που βρίσκεται στην «κορυφή” του οισοφάγου αποδυναμώνεται μετά από πολλά χρόνια λειτουργίας.

Πώς να αποφύγετε την παλινδρόμηση υγρών

Ακολουθείστε μια υγιεινή διατροφή

Ενώ ορισμένοι άνθρωποι υποφέρουν από παλινδρόμηση εξαιτίας των τροφών που καταναλώνουν ή συγκεκριμένων συστατικών που περιέχουν, σχεδόν όλοι παρατηρούν επιδείνωση των συμπτωμάτων μετά την κατανάλωση καφέ, μέντας, σοκολάτας, αλκοόλ, σάλτσας ντομάτας, μπαχαρικών ή πικάντικων φαγητών και επεξεργασμένων γαλακτοκομικών προϊόντων. Λόγω αυτού του γεγονότος, καλό είναι να καταναλώνουμε περισσότερα φρούτα και λαχανικά, σιτηρά ολικής άλεσης, ξηρούς καρπούς και νερό.

Βελτιώστε τις διατροφικές σας συνήθειες

Εκτός από το να θυμάστε και να τηρείτε αυστηρά τη λίστα με τις τροφές που επιδεινώνουν την παλινδρόμηση, καλό είναι να τρώτε λιγότερο και κυρίως το βράδυ. Αν παραγεμίσετε το στομάχι σας με φαγητό το βράδυ και στη συνέχεια ξαπλώσετε αυτό δεν θα σας βοηθήσει καθόλου να αποκοιμηθείτε.

Καλό είναι να επιλέγετε ελαφριά φαγητά για το βραδινό σας γεύμα με πολλά λαχανικά και φρούτα για επιδόρπιο. Θα πρέπει επίσης να αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και πρόχειρων φαγητών ή επεξεργασμένων τροφών. Να βεβαιώνεστε πάντα ότι το φαγητό δεν είναι πολύ ζεστό αλλά ούτε και πολύ κρύο και να τρώτε αργά μασώντας αρκετά καλά την τροφή πριν την καταπιείτε.

Άφθονος ύπνος

Μετά από ένα γεύμα (μεσημεριανό ή βραδινό) προσπαθήστε να ξεκουραστείτε όσο χρειάζεται για να αισθανθείτε καλά και ανανεωμένοι. Αυτό θα βοηθήσει τους μύες σας να χαλαρώσουν και κυρίως τον οισοφάγο ο οποίος μετά από αυτό θα λειτουργεί καλύτερα και πιο αποτελεσματικά.

Μια ακόμη καλή ιδέα είναι να διατηρείτε το στρες σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα. Διαφορετικά, η παλινδρόμηση θα σας βασανίζει επί καθημερινής βάσης και αυτό μπορεί να προκαλέσει ακόμη περισσότερα προβλήματα μερικά από τα οποία είναι σοβαρά και μη αναστρέψιμα.